بازدید 38439

نقدی بر منتقدان دو فیلم جنجالی

کد خبر: ۲۳۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۴ 24 March 2012
عصرایران نوشت:

تاریخ انگار دارد با سرعت تندتری تکرار می شود : تجمعات علیه فیلم های سینمایی و لغو اکران چند فیلم در چند شهر!

 "گشت ارشاد" و "خصوصی" ، دو فیلمی هستند که به مذاق عده ای خوش نیامده اند و از آنجا که از نظر این عده ، مردم باید به ساز آنها برقصند ، در شهرهای مختلف دور افتاده اند که کسی حق دیدن این دو اثر سینمایی "قانونی" و "دارای مجوز تولید و اکران از جمهوری اسلامی ایران" را ندارد!

تا کنون هم البته دست خالی نمانده اند و اگر خدا قبول کند ، توانسته اند در سه شهر مانع اکران فیلم های مذکور شوند. آنها اعلام کرده اند که به تلاش خود برای توقف اکران این دو فیلم در کل کشور ادامه خواهند داد.

در این باره چند نکته قابل ذکر است:

1 - این که برخی فیلم ها با برخی افکار و ذائقه ها نخوانند ، امری طبیعی است کما این که به عنوان مثال فیلم قلاده های طلا نیز با دیدگاه برخی مخالفت دارد. اما در کشوری که سطر به سطر فیلمنامه ها و پلان به پلان فیلم ها و واو به واو دیالوگ ها ، قبلاً توسط نمایندگان قانون جمهوری اسلامی ممیزی می شود ، قرار نیست که هر فرد یا گروهی مجاز باشد از هر فیلمی که خوشش نیاید ، علیه آن اقدامات غیرقانونی شکل دهد و مانع از اکران شود.

این افرادی که از اکران فیلم های مجوز دار مملکت جلوگیری کرده اند ، در کجای پروسه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بررسی و بازبینی و اکران فیلم ها قرار دارند؟!

اگر قرار است هر کسی که زورش در شهر خودش می رسد ، جلوی اکران فیلم هایی که خوشش نمی آید را بگیرد ، پس وزارت ارشاد در این وسط چه کاره است؟ مگر ملوک الطوایفی است که در یک شهر یک قانون اجرا شود و در شهر مجاور قانونی دیگر؟!

2 - اگر هر کسی از هر فیلمی خوشش نیاید این حق را داشته باشد که تجمع راه بیندازد ، آیا مخالفان "قلاده های طلا" که با شعار "سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران" روی پرده است نیز این حق را دارند که علیه این فیلم سیاسی تجمع کنند و مانع از اکرانش شوند؟

پاسخ طبیعتاً منفی است. حال سوال این است که چرا چنین حقی برای گروه مقابل عملاً به رسمیت شناخته می شود؟ آیا اینها شهروند درجه یک هستند و آن دیگران درجه دو و بلکه سه و چهار؟!

صحبت بر سر این فیلم و آن فیلم نیست بلکه سخن بر سر این آپارتایدی است که هر انسان منصفی را رنج می دهد و بر بدبینی ها در جامعه و انشقاق اجتماعی می افزاید.

3 - مگر قرار نبود در این مملکت هر تجمعی دارای مجوز باشد و اتهام خیلی از افرادی که در حوادث بعد از انتخابات 88 محکوم به حبس شدند شرکت در تجمعات غیرقانونی بود؟

آیا این برادرانی که داعیه ارزشی بودن دارند ، برای تجمعات خود مجوز قانونی داشته اند؟ آنها که خود را پیرو رهبری می دانند ، مگر سخنان اخیر ایشان در حرم مطهر رضوی(ع) را نشنیدند که « همه را توصيه مي كنم به اين كه در رفتار خود، با اخلاق اسلامى رفتار كنند؛ قانون را مراعات كنند. همه بايد قانون را مراعات كنند. تجسم انقلاب در قانون جمهورى اسلامى است.» (منبع: سایت دفتر رهبر معظم انقلاب)

حال درنگی با خود و خدای خود خلوت کنند و از خود بپرسند که تجمع بدون مجوز علیه یک فیلم با مجوز ، قانونی است یا نه؟! این سخن رهبر انقلاب که تجسم انقلاب در قانون است ، دال بر این است که انقلابی بودن ، صرفاً با قانونمدار بودن میسر می شود و نه پیروی از سلیقه ها و منکوب کردن قانون.

4 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد حاکمیتی متولی امر سینما تا کنون در برابر لغو اکران فیلم در برخی شهرها سکوت کرده و حتی درباره لغو اکران در مشهد نیز آن را تلویحاً مورد حمایت قرار داده است!

این انفعال وزارت ارشاد ، نه تنها پاسداشت حاکمیت قانون نیست بلکه اقدامی علیه سینمای ملی است. واقعاً یک فیلمساز و تهیه کننده چه گناهی دارد که سرمایه اش را به جای بورس بازی در ارز و سکه و زمین و مسکن و ... در مسیری کاملاً قانونی و شفاف و فرهنگی به کار گرفته و از هفت خوان قوانین با احترام عبور کرده و نهایتاً با هزار خون دل ، فیلم را به اکران رسانده تا سرمایه اش بازگردد ولی یک عده که نه هزینه ای کرده اند و نه قانون را محترم می شمارند ، ناگهان از گرد را ه می رسند که "از این فیلم خوشمان نیامد ، بیاوریدش پایین!"

5 - طنز تلخ ماجرا این است که در برابر افزایش بی رویه قیمت ها که به فقر و نهایتاً ضعف ایمان مردمان می انجامد(کادالفقر این یکون کفرا*) ، کسی کفن نمی پوشد ، در برابر بی عملی مسوولان در قبال کودکان کاری که معصومیت شان را در سر چهار راه ها از دست می دهند کسی رگ گردن متورم نمی کند که فرزندان ایران دارند از دست می روند ، در برابر کم ارج سازی نهادهایی مانند "خانه ملت" شعاری سر داده نمی شود ، علیه فساد مالی -که ماجرای 3000 میلیارد یکی از وجوهش بود - دم بر نمی آورند ، همه مان داریم در میان آلودگی هوا که منشایی کاملاً مدیریتی دارد خفه می شویم و دریغ از یک تجمع دارای مجوز یا بی مجوز که به دادمان برسید این چه وضعی است؟ و در برابر صدها مورد دیگر که مشکلات اصلی جامعه ما هستند ، خبری از اینان نیست ولی اگر فیلمی کلیشه ای نبود ، فوراً پیدایشان می شود و فلان خبرگزاری و سایت هم که از بیت المال ارتزاق می کنند ، به خدمتشان می شتابند و جمیعاً فریاد وا اسلاما سر می دهند و حال آن که اسلام را در جاهایی دیگر سر می برند و اینان نیز با این رفتارهای فراقانونی خود ، بر چهره اش چنگ می اندازند ، هر چند که خداوند خود ، بهترین نگهدار دین خود است.


*روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) بدین معنا که "زود باشد که فقر به کفر بیانجامد".

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۲۵
انتشار یافته: ۳۷
هزار تا مثبت تمام حرفه منم همينه به خدا
تابی جون چرا حرفهای یک بام و دو هوا میزنی؟؟؟
اونایی که از اکران این دو فیلم جلوگیری کردن خود مردم بودن. حداقل توی مشهد ما اینطوری بود.
کار کردن کودکان غم انگیزه ولی دلیل نمیشه چون به اون توجه نمیشه دیگه هر کاری انجام بدیم. و پشت کنیم به خون پاک شهدا....
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
طاها جون
یعنی تو مشهد همه اون کسایی که رفتن تو سینما وقتی بیرون اومدند وایسادند به شعار دادن؟؟؟؟؟
مسلما نه؟!؟!؟!؟!؟!
اگه اونایی هم که از فیلم خوششون اومده بود وایساده بودند جلو اونا خودت بگو چی می شد؟؟؟؟
به شدت با تحلیلت موافقم
یعنی تابناک عاشقتم ... همین
مشكل اين دوتا فيلم، مشكل انطباق با سليقه من و شما نيست، مشكلشون عدم انطباق با شرع و دين ماست ... چيزي كه سرش معامله نميكنيم برادر من ...
ممنون از بیان حرف مردم
دمت گرم
کاش میشد هر چه میخاهد دل تنگت بگی
سخنی که از دل براید لاجرم بر دل نشیند. حرف دل خیلی ها رو زدی بازتاب
منم هم يكي از اين فيلمهارو در شان جامعه خودمون نميدونم ولي اين فقط سليقه منه و نقد شما بسيار زيبا و منطقي است. آفرين.
دوستان تابناكي و ساير سايت هاي كه من مطالب شان را مي بينم و بعضا به فراخور و به قدر وسعت درك و تحليل خود كامنت هاي را درج مي كنم و اين دوستان به سياق همين برادران ظاهرا خوششان نيامده و آن را منتشر نمي كنند مع الوصف كماكان مطلبي را اشاره مي كنم كه در صورت عدم انتشار آن اميد است يك نفر نيز آنرا ببيند و شايد مفيد واقع شود. :
انسان تحول گرا مطالب و ديدگاههاي خود را كشف نمي كنند بلكه جرات و جسارت طرح مطالبي را دارند كه ديگران نمي توانند آن را مطرح سازند و آن اين است كه قانون در اين ملك در حد كشك است و تابيعيت از قانوني عشقي است . عشق اش بكشد تابع است نكشد تابع نيست و بستگي دارد كي باشي تا قانون مترش مشخص شود.لذا اينگونه پيش رود بر خلاف بيانات مقام معظم رهبري كسي حرمت قانون را حفظ نمي كند منتهي در عجبم اينان كه بر خلاف فرمايش ولايي مقام معظم رهبري رفتار مي كنند چگونه داعيه پيروي از ايشان را دارند. به فرض خطاي وزارت ارشاد يا هر نهادي در اين سيستم بايستي مراجع قانوني به اين خطا رسيدگي كنند و مطابق قانون با خطا كار رفتار نمايند. به نظرم اين رويه ساختار شكنانه براي نظام جمهوري اسلامي ايران بسيار خطرناك از تهديد هر دشمني است.به قول رهبري عزيز تر از قانون نيست.( اشاره به مضمون)
كسي نمي گه اين فيلما از فيلتر ارشاد رد نشده نكته دقيقا اينجاست كه چطوري اين فيلم ها تونستن از فيلتر ارشاد رد بشن!
مارمولک هم مجوز وزارت ارشاد داشت پس نباید به اهانت هایش به روحانیون اعتراض کنیم؟
بالاخره يك تحليل منصفانه از تابناك ديدم خوشحالم واقعا
ان زمان که نشستیم جدای اصغر سیمین دیدن دیدیم چه ابروی از ایرانوایرانی بردند چطور شما دم قانون می زنید که در جشنواره پارسال وامسال برای فیلم پایان نامه وقلاده های طلا درسالن همفکرانتان حرکات زشتی انجام دادند پس قانون برای ماست شما چی
اولاً این افرادی که به زعم شما خودسر هستند و قانون را قبول ندارند ، در مورد این 2 فیلم به بند (م) وصیت نامۀ حضرت امام خمینی (ره) عمل می کنند .
ثانیاً مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (ارواحنافداه) در حرم مطهر رضوی فرمودند : ...ولى عمده اين است كه خود ما مردم، خودمان را مقيد كنيم به اخلاق اسلامى؛ خودمان را مقيد كنيم به قانون. حالا اين حرف من بهانه‌اى نشود براى اينكه يك عده‌اى بروند جوانهاى انقلابى را به عنوان جوانهاى تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه‌ى جوانهاى غيور كشور را، جوانهاى مؤمنِ انقلابى كشور را فرزندان خودم ميدانم و پشت سر آنها قرار ميگيرم؛ من از جوانان انقلابى و مؤمن و غيور حمايت ميكنم؛ منتها همه را توصيه ميكنم به اين كه در رفتار خود، با اخلاق اسلامى رفتار كنند؛ قانون را مراعات كنند. همه بايد قانون را مراعات كنند...
این جوانان هم هیچ حرکتی که مخالف با قوانین ، آرمان ها،ارزش ها و اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد مرتکب نشده اند .
ثالثا مگر این امکان وجود ندارد که تعمداً یا سهواً فیلمی از زیر ذره بین ممیزی وزات ارشاد رد شود که دارای اشکال هم باشد ؟
دمت گرم حرف دل خیلی هارو زدی آفرین به غیرتت
فکر کردم خودت نوشتی دوباره که نگاه کردم دیدم که کار عصر ایران است. تعجب کردم . تابناک از این ناپرهیزی ها نمیکند.
كاملا" درست است . اي كاش براي همه مردم ايران ارزش و جايگاه يكساني در نظر مي گرفتيم و حفظ اسلام را فقط مختص يك عده افراد خاص قرار نمي داديم.
علی بود همین افراط کاری ها در کشور باعث شده ماهواره یک اصل ضروری و اجتناب ناپذیر در بین خانواده ها باشد ما که تحمل یک فیلم را نداریم چه انتظاری داریم در مقابل نظرات سیاسی مقاومتی نکنیم کشور های اروپایی را ببینید فیلم بر علیه رییس جمهورشون مس سازند ودر سینما به نمایش عموم می گذارند چقدر ما خودمون مایکل مور تحسین می کنیم ایا این افراطی ها اجازه می دهند کسی مثل مایکل مور در ایران رشد کند وای به حال ما که به اسم اسلام همه کاری می کنیم
آفرین
نقد تقریبا منصفانه ای بود
مجوز وزارت ارشاد داشتن دلیل بر مناسب بودن فیلم برای جامعه منتظران مهدی (عج) نیست
همین مخالفت ها است که منجر به اصلاح دولت و خارج نشدن از مسیر ارزشها می کند
دمکراسی یعنی همین! موافق دارد و مخالف. شاید خیلی صحیح نباشدتا شما حق انتقاد گر را از او صلب کنید و اجازه اظهار نظر و عکس العمل را فقط به این دلیل که فیلم مجوز دارد از او بگیرید.

فیلم هایی که در آن منکرات علناً نمایش داده شود زیبنده این ملت مسلمان نیست.
مسلماً مضامینی چون خیانت، نوشیدن مسکرات یا شوخی های جنسی نمایش منکرات و ریختن قبح آن است که به هیچ عنوان مورد تایید و پسندیده نیست
کسی که این نقد رو نوشته از معلومات اجتماعی و فلسفه ی دینی بسیار ضعیفی برخوردار بوده.
چرا اسم نویسنده ی نقد رو ننوشتید؟
هر چند قبول داریم برخی از گفته های ایشان از جمله : اتهامات وارده به این عده از افراد (مثلا در رابطه با تجمع غیرقانونی و ....) را....
اما دلایلی که برای دفاع از ساخت و اکران این فیلم ها آورده شده نشان دهنده ی ضعف معلومات نویسنده در زمینه علوم اجتماعی- اخلاقی - و مخصوصا فلسفه ی دینی است.
بعضی ها اگر تا کنون نفهمیده اند باید بدانند .تمامی مشکلات اقتصادی را با جان ودل میپذیریم.لیکن اگر عده ای بی دین. مقدسات وفرهنگ دینی ما را به تمسخر بگیرند. ساکت نمینشینیم.و بر اساس وظیفه دینی(امر به معروف ونهی از منکر)و در اطاعت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب .طبق قانون عمل خواهیم کرد.ودر مقابل تمام دنیایشان می ایستیم
احسنت بر شما كاش غيرت را در جايي خرج مي كرديد كه بايد!! در اختلاس 3000 ميلياردي كاش .....
اما كاش پيرو همان ديني بوديد كه از آن دم مي زنيد اي فرزندان شعار همان دين گفته عقل انسانهاي عاقل در پشت قلبشان و عقل انسانهاي جاهل پشت زبانشان است .
زين همرهان سست عناصر دلم گرفت
شير خدا و رستم دستانم آرزوست
احسنت به شما احسنت
ناقد محترم گويا اصلا در باغ نيست بسيار انتزاعي نوشته اند .احتمالا از عوامل تهيه كنندگان دو فيلم كذايي مي باشند.
بسیار تحلیل درستی بود بنده فیلم خصوصی را دیدم و هزار ایراد به آن وارد است ولی کسی حق ندارد مانع آزادی شناخته شده مردم شود چنانچه این جماعت عادت دارند خودشان را شاخص حق و باطل قلمداد کنند
جواب کار فرهنگی با نقد است و کار فرهنگی
هزاران درود بر نویسنده ، دمت گرم
متن بسيار خوب و پر محتوايي است. كاش سايت شما گزينه توصيه به ديگران داشت تا خواندن آن را به ديگران هم توصيه مي كردم.
نگارنده مسير را كاملا اشتباه رفته است.
اگه فیلمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد مجوزداده میشود چرا بعضی توی این مملکت هیاهو میکنند و از اکران آن جلوگیری میشود؟!
اون بدبختی که از هفت خوان رستم رد میشه تا فیلمش اکران شود چرا یک خوان دیگه باید رد کنه تا فیلمش اکران کنه؟چرا!جمعیت کشور من 75 میلیون و ممکن فیلمی مورد خوشایند بعضی ها نباشه.
تابناک جان چقدر ساده ای مگر نمیدانی که : گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو
آنچه البته بجایی نرسد فریاد است
نقدی بسیار زیبا و با معنایی بود .امیدوارم تو سال جدید مسئولان کمی هم به فکر این مردم باشند. به خدا مردیم اینقد همه چیو سیاسی کردن!
جای یکی مثل عادل تو برنامه هفت واقعا خالیه تا حسابی به این وضعیت بپردازه
آبا يا خانم به اصطلاح ژورناليست اين عده اي كه شما با اين مقاله سعي در تحقير شون داشتي مردم دردمندي هستند كه سعي در إصلاح إهمال كاري هاي وزارات إرشاد رو دارند در ضمن شما يه جوري از وزارات إرشاد حرفي زدي كه انگار إمكان خطا نداره
سلام احسنت برشما ولي كوگوش شنوا.قانون براي بعضيهاست!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار