بازدید 26411

چهارشنبه سوری عربی در دبی!

این اولین بار نیست که آیین‌ها و شخصیت‌های کهن و معروف ایرانی توسط کشورهای همسایه تملک می‌شود، پیش از این اعراب حاشیه خلیج‌فارس کتاب‌هایی به زبان انگلیسی منتشر کردند تحت عنوان معماری عربی، که در آن تمام اسلوب معماری ایرانی به عنوان معماری عربی برای مخاطبان شرح داده شده است.
کد خبر: ۲۳۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳ 13 March 2012
روزنامه شرق نوشت:

آیین ایرانی چهارشنبه‌سوری هم عربی می‌شود. این را از برگزاری مراسم‌های بزرگ این روز در دوبی می‌توان فهمید.

در حالی که آیین ‌کهن و ایرانی چهارشنبه‌سوری در کشورمان از یک‌سو توسط برگزار‌کنندگان آن به دلیل استفاده از ترقه و بمب‌های دست‌ساز تحریف و آزار‌دهنده شده و از سویی دیگر برخی مسوولان به همین دلیل با برگزاری آن مخالفت می‌کنند، برخی کشورهای همسایه ایران مانند امارات متحده عربی در شهر دوبی تلاش می‌کنند با تبلیغ و برگزاری هر چه باشکوه‌تر این آیین و دادن آزادی عمل به برگزار‌کنندگان آن به جذب گردشگر برای کشورشان اقدام کنند.

اگر‌چه سال‌هاست مراسم چهارشنبه‌سوری توسط ایرانیان مقیم این کشور در دوبی برگزار می‌شود اما مدتی است فعالیت و تبلیغات حاکمان شیخ‌نشین دوبی برای برگزاری باشکوه این روز رنگ و روی دیگری به خود گرفته است.

امسال از اوایل اسفند تبلیغات وسیع برای برگزاری تور چهارشنبه‌سوری در این شهر شروع شده است، عکس‌های منتشر شده از برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری در دوبی افرادی را نشان می‌دهد که هلهله‌کنان با دشداشه‌های بلند از روی آتش سوری این آیین ایرانی می‌پرند.

این اولین بار نیست که آیین‌ها و شخصیت‌های کهن و معروف ایرانی توسط کشورهای همسایه تملک می‌شود، پیش از این اعراب حاشیه خلیج‌فارس کتاب‌هایی به زبان انگلیسی منتشر کردند تحت عنوان معماری عربی، که در آن تمام اسلوب معماری ایرانی به عنوان معماری عربی برای مخاطبان شرح داده شده است.

ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، جمال‌الدین اسدآبادی، رودکی، مولانا و چندین و چند شخصیت برجسته علمی و فرهنگی دیگر ایرانی نیز پیش از این توسط کشورهای همسایه به عنوان دانشمندان کشور خود معرفی شده بود.

بعید نیست چندی دیگر حاکمان دوبی پرونده ثبت جهانی چهارشنبه‌سوری را برای ثبت به یونسکو ارایه کنند و ما ناباورانه فقط نگاه کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۲
انتشار یافته: ۳۰
..... : "چهارشنبه سوری خرافه ای بیش نیست." : .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
چهار شنبه سوری جشن باستانی ایران هست
اگه بهش بها نریم مثل اسم خلیج فارس از ما میگیرن بعد باید با دنگ و فنگ ثابت کنیم این مال ماست
elena
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
چهارشبه سوری اداب و روسوم خوبیه نه خرافات
چی بگم!!!
ازماست که برماست ما اگر ایرانی بودیم دست کم سالی یک کتاب به زبان های مختلف راجع به ایران وآداب وسنن و تاریخ آن می نوشتیم وچاپ می کردیم ام ذهی خیال باطل
این خبر ها رو می شنوم به حدی عصبی می شم که می خوام آتیش بگیرم
اون از نوروز که تاجیکستان رفت ثبتش کرد
این از بقیه ی سنت ها
نمی شه به جای مخالفت باهاش بیان فرهنگ سازی کنن که تحریف هایی مثل ترقه رو از توش بردارن که خطر نداشته باشه دیگه؟
اینجوری گمونم بیشتر استقبال شه تا با مخالفت
پاسخ ها
دارا
| Netherlands |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
دوست من تاجیکستان و افغانستان رو خواهشا با کشورای عربی در این موارد یکی ندونین، این دو تا کشور پاره ای از فرهنگ ایرانی هستن و جدایی ناپذیرن، خلاصه که حق و آب و گل دارن تو این فرهنگ.
هر ايين خوبي مربوط به همه بشريت هست بوي»ه كساني كه قدرش را مي دانند
از سال آینده می گن چهارشنبه سوری هم آیینی عربی هست
چه خبر خوبي
ايراني ها مي توانند بروند انجامراسم را تماشا كنند ! فرصت توريست ان هم نوش جان عرب ها
از اين خبر بگرييم يا بحنديم؟
ای آقا .مسئولان و رسانه های ما حتی حاضر نیستند
بگویند چهارشنبه سوری و از گفتن اسم واقعی آن پرهیز میکنند و میگویند جهارشنبه آخر سال
آدم دردش را به کی بگه .
عید مون هم سال دیگه باید توی امارات بگیریم . با سنت ایرانی نباید لج کرد.
آیین ایرانی چهارشنبه‌سوری هم عربی می‌شود
خوب شما که می گین خوب نیست پس بدیم به کشورای عربی
فرداست که بگند چهارشنبه سوری مال ماست یه اسم ع ر بی هم روش بگذارند
اصلا غصه نخوریییید
مثل نوروز که مال دیگران شد
وقتی ما به جای اصلاح مراسم می گیم کلا بده، خوب حقشونه که اونا برن ثبت کنن...
چه بايد كرد، سزاور اينيم كه هر چه داريم به تاراج برند و ما تنها بنشينيم و بنگريم و دم نزنيم كه هيچ، به آنها شادباش بگوييم و از كشورهاشان ديدن كنيم و بر خود بباليم كه چنينيم و چنانيم. تو گويي كه از اين آب و خاك نيستيم و ...
از نظر شما چه ايرادي داره مگه اين جشنو قبول داريد كه حالا از دزديدنش ناراحتيد؟ شايد همين يه فتح بابي بشه شماها هم مثل مردم ايران اين جشنو به رسميت بشناسين
خودمان که عرضه نداریم این جشن کهن را تحمل بکنیم بگذارید عربها لااقل اونو ثبت کنند و اسمشو بزارن چهارشنبه عربی و بعد بوق و سورنا بر میداریم ای وای میراث مارا دزدیدند
یعنی یه نفر نست که یکم فکر کنه چرا این جشن زیبای ایرانی شده یه معضل؟ و چرا این معضل رو حلش نمیکنن؟ بابا همه دنیا شب سال نو فشفشه و منور و غیره دارن و مردم جشن میگیرن مثل عید چینی ها یا ژانویه و غیره. خون هم از دماغ کسی نمیاد
آخه یعنی چی دستگیرتون میکنیم تا سیزده بدر؟ این چجور مدیریت احساسات مردم و رسوماته؟ خوب بچه هام لج میکنن هم به خودشون صدمه میزنن هم به دیگران و شهرو ..
ما خودمان را بی هویت می کنیم. هر روز بیچاره تر از دیروز می شویم. من از مردم می خواهم جشن چهارشنبه سوری را هر چه باشکوه تر برگزار کنند. با شکوه اما عاقلانه و به دور از خطر.
بنده إزسال١٩٩٦ در مراسم ٤شنبه سورى دبى بودم و تشكر ميكنم إز مسو لين كه كما ل همكارى ميكنند إز جا تا راهنما أمنيت امبو لإنس اتش نشأني و احترام  
مبارکه!!!
طبیعی است که کشورهای دنیا الی الخصوص کشورهایی که تاریخشون چند دهه هم نمی شود بخوان زور بزنن و فستیوال راه بندازن تا مردم شاد شن و گردشگر جذب کنن--حتی به قیمت سرقت از آیین و ثروت کهن دیگران.
چی بدست می اورند با چهارشنبه سوری؟
برید دنبال علم عزیزان
درود بر دبی که این ایین را حفظ می کند
از ماست که بر ماست وقتی خودمون یک ایین باستانی رو با بی فرهنگی به گند میکشیم همینم میشه وقتی فرعیات جای اصل را بگیره نه تنها شخصیتاهامون بلکه ایین هامون هم به تاراج میره .همه خوب حرف میزنیم ولی اول خودمون شروع کنیم.من تقریبا 4ساله جهارشنبه سوری بیرون نرفتم از زمانیکه این تیتر رو تو یه شبکه خارجی دیدم ایرانیهای وحشیwild iranian
یه پیشنهاد بجای خرید ترقهای چینی برگردیم به همان مراسم قاشق زنی اجیل نذری و...
رسم جالب وقشنگ ولی خطر ناک
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی