بازدید 4332

۷۱۶ کودک، با عروسک به خانه بخت رفتند!

زهرا کشوری
کد خبر: ۲۳۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰ 11 March 2012
همه دستگاه‌ها برای حل این معضل باید حرکت منسجمی‌داشته باشند و سازمان ثبت و احوال باید از ثبت چنین ازدواج‌هایی خودداری کند.

یک نماینده مجلس خواستار ورود بهارستانی‌ها به مسئله ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال کشور شد. رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز از پیشنهاد ایجاد کارگروه ویژه برای رسیدگی به ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال دربرخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان خبر داد.

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی انجمن دفاع از حقوق کودکان نشان می‌دهد که سال گذشته ۷۱۶ کودک زیر ۱۰ سال در کل کشور ازدواج کردند. در حالی که‌این آمار در سال ۸۸ حدود ۴۵۰ نفر بوده است. به گفته «فرشید یزدانی» عضو انجمن دفاع از حقوق کودکان، این آمار، براساس آ مار سایت سازمان ثبت احوال است که هشداری جدی به فعالان و سیاستگذاران اجتماعی می‌دهد.

 «مجید‌نصیرپور» عضو ‌کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با «تهران امروز» ازدواج کودکان، به‌ویژه کودکان زیر ۱۰ سال را بسیار خطرناک می‌داند و از نمایندگان مجلس می‌خواهد تا بایک فوریت وارد ماجرا شوند. البته ازدواج‌های زودهنگام زیر ۱۸ سال عددی فرا‌تر از این تعداد را نشان می‌دهد، به همین دلیل کار‌شناسان پیش از این بار‌ها نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌ بودند. آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که ۶۰۰ هزار ازدواج زیر ۱۸ سال در کشور به‌وقوع پیوسته که بسیاری از این ازدواج‌ها به ترک تحصیل دختران منجر شده است.

ازدواج‌هایی که ثبت رسمی‌نمی‌شوند

نصیرپور، نماینده مجلس هم اعتقاد دارد که وقوع ازدواج در سنین پایین به‌ویژه در سن ۱۰-۱۱ جامعه را به سمت شکستن چارچوب‌ها می‌کشاند. او می‌گوید: «همه دستگاه‌ها برای حل این معضل باید حرکت منسجمی‌داشته باشند و سازمان ثبت و احوال باید از ثبت چنین ازدواج‌هایی خودداری کند.» هرچند بسیاری از خانواده‌ها به‌رغم خودداری ثبت احوال از ثبت این ازدواج‌ها، باز هم کودکان خردسال خود را مجبور به ازدواج می‌کنند. به گفته «مجید ابهری» آسیب‌شناس، متاسفانه این ازدواج‌ها به ثبت قانونی نیز نمی‌رسد و فقط صیغه عقد جاری می‌شود. در بیشتر موارد این صیغه ادامه یافته و زن با کوچک‌ترین اعتراض از خانه اخراج می‌شود.

نصیرپور دوعامل فقر مالی و فرهنگی را مهم‌ترین علت وقوع این ازدواج‌ها می‌داند ومی‌گوید: «این ازدواج‌ها علاوه بر تهدید سلامت اخلاقی وروانی جامعه، سلامت این کودکان را هم به خطر می‌اندازد.»

ازدواج کودکان برخلاف قوانین است

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم با اشاره به بحث ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در برخی از نقاط جنوبی کشور، می‌گوید: «این موضوع در ایران خیلی کم است. ازدواج کودکان بر خلاف قوانین ماست اما طی سفر استانی دولت به سیستان و بلوچستان مشخص شد در آنجا مسائل خاصی در خصوص ازدواج کودکان و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.» البته نگرانی‌ها برخلاف نظر مجتهدزاده تنها به کودکان زیر ۱۰ سال محدود نمی‌شود. آمارهای ازدواج دختران زیر ۱۵ سال هم بسیار نگران کننده است. فرشید یزدانی در این باره می‌گوید: «آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در خلال این سال‌ها نسبت به آمار کل ازدواج‌ها افزایش ۴۵ درصدی داشته است.» این درصد از مقایسه ازدواج‌های سال ۸۵ تا ۸۸ به دست آمده است. یزدانی با اشاره به وقوع ازدواج‌های زیر ۱۵ سال می‌گوید: «در سال ۸۵، ۳۳هزار و ۳۸۳ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که‌این رقم در سال ۸۶ به ۳۵هزار و ۹۳۱ مورد، در سال ۸۷ به ۳۷ هزار و ۹۹۶ مورد و در سال گذشته به ۴۳ هزار و ۴۵۹ مورد رسیده است.»

هرچند نصیرپور وعده ورود مجلس به‌این مسئله را می‌د‌هد و دفتر امور زنان ریاست جمهوری هم رسیدگی به وضعیت عروس‌های خردسال سیستانی را روی میز می‌گذارد اما اعتراض‌ها در چند ماه گذشته به ازدواج ۶ دختر سیستانی که زیر ۱۰ سال به خانه شوهر رفته بودند تا به امروز نتیجه‌ای نداشته و معلوم نیست تا چه زمانی همچنان کودکان زیر ۱۰ سال با عروسک‌هایشان به خانه بخت می‌روند!

منبع: تهران امروز
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی