بازدید 41363
مردم برای چه هجوم آوردند؟

سکه و ارز یک طرف؛ حرص و طمع ما هم یک طرف!

با اینکه مدت بسیاری نگذشته، ولی لازم است فشار زیادی به مغزمان بیاوریم تا یادمان بیاید گرانی سکه و دلار از کجا آغاز شد. تنها در همین حد به یاد می‌آوریم که در بعضی روز‌ها، تغییر قیمت به ساعت هم نمی‌رسید و خبرهای جانبی از گرانی در اجناس و مردم هم در سکوت مسئولان همچون همیشه به جای اینکه به داد هم برسند، عرصه را بر هم تنگ کردند؛ این است حکایت همیشگی ما مردم.
کد خبر: ۲۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۶ 29 January 2012
سرویس اجتماعی ـ شب اول سهمیه بندی بنزین، مصادف شد با هجوم بی‌اندازه مردمی که می‌خواستند باک خودروشان را با بنزین صد تومانی پر کنند؛ صف‌های طولانی که در برخی نقاط به آتش سوزی هم کشیده شد و فضا را به شدت امنیتی کرد؛ هیاهویی باور ناپذیر برای اختلاف قیمتی جزیی که شاید به زور به ده هزار تومان می‌رسید؛ بین یک باک بنزین صد تومانی آن روز و چهارصد تومانی سهمیه بندی شده از فردای غایله!

به گزارش «تابناک»، در چند هفته گذشته، خبر افزایش نرخ سکه و دلار به اندازه‌ای شایع شده بود که پس از سلام و احوال پرسی، نرخ آن‌ها مورد پرسش واقع می‌شد. خبری بسیار مهم که نقاط تاریک بسیاری داشت؛ دو معیاری که همیشه رشد یکی با سقوط دیگری روبه‌رو می‌شد، این بار دست به دست هم داده بودند تا سقف رکوردشکنی‌شان را بالا‌تر ببرند و شاید دست نایافتنی شوند... با این توضیح که: خدا می‌داند چه دست‌هایی پشت پرده نقش آفرینی می‌کرد (و شاید هم می‌کند!).

به ظاهر باورپذیری مردم دچار ضربه شده است، چرا که هنوز بسیاری از مردم، شرایط سخت دوران دفاع مقدس را از یاد نبرده‌اند که نه وعده و وعیدی برای کنترل بازار مطرح بود و نه کسی ولع انبار کردن اقلام گوناگون را برای مصرف داشت. اینجاست که باید به مسئولان، صدا و سیما و دیگر نهادهای مسئول خرده بگیریم که چرا این بی‌اطمینانی را موشکافی و ترمیم نمی‌کنند؟ آیا به راستی ارایه توضیح به مردم، ولو علمی و سطح بالا، شدنی نیست؟
سرعت تغییرات به اندازه‌ای زیاد بود که‌گاه تا می‌خواستی نرخ جدید را بگویی، خبرت بیات شده بود، آن هم در شرایطی که هیچ مانع مؤثری بر سر راه افزایش‌ها قرار نگرفت. این گونه بود که حاشیه‌ها هم شروع شدند و بازار شایعه را داغ کردند؛ شایعه‌هایی از اثرگذاری تحریم‌ها گرفته تا فرا رسیدن قحطی و حتی سقوط اقتصادی! اینجا بود که تب روانی جامعه بالا رفت و وعده و وعید مهار نرخ سکه و دلار و اینچنین کردن‌ها و آنچنان کردن‌ها هم افاقه نمی‌کرد و چه بسا به بحران دامن می‌زد.

موشکافی کردن ولع خرید در مردم بر عهده کیست؟

در غیاب تصمیم‌گیری‌های بهنگام و مدیریت شرایط، هر کسی تفسیر خودش را از شرایط داشت؛  تفسیرهایی که بعضا به «افزایش هزینه تولید» هم می‌رسید و به ظاهر، از پشتوانه علمی هم برخوردار بود، ولی به ترغیب مردم به خرید نیازمندی‌های روزمره منجر می‌شد و در عمل، آغازی بود برای بحران بعدی؛ گرانی ناشی از بر هم خوردن بازار عرضه و تقاضا.

هنوز از یاد نبرده‌ایم که چند سال پیش، با افزایش نرخ شیر یارانه‌ای، مردمان یک استان، خرید شیر را تحریم کردند و به این روش اعتراض مسالمت آمیزشان را به رخ مسئولین کشیدند؛ اما چه بسا در چند روز گذشته،‌‌ همان مردمان هم به سمت فروشگاه‌های محلشان سرازیر شدند. آیا حق نداریم، بپرسیم کارکرد نهادهای اجتماعی چیست؟ آیا در این تغییر رویکرد مردم به مسائل هم پای پیامک‌های انبوه (قیاس کنید با حجم پیامک‌های تبلیغاتی روزانه که هیچ کدام انبوه لقب نمی‌گیرند!) فلان خبرگزاری در میان است؟!
اینجا بود که هجوم به فروشگاه‌ها آغاز شد و کاری کرد که در بسیاری از هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، جایی برای سوزن انداختن نباشد. انگار برخی از مردم می‌کوشیدند تا منازلشان را به سوپر مارکت‌های کوچک تبدیل کنند و به دور و اطرافیانشان هم توصیه می‌کردند که هر چه می‌توانند بخرند، چرا که بعد توان خرید نخواهند داشت؛ اقدامی عجولانه و غیر اقتصادی که البته موجب نشد که مسئولان سکوتشان را بشکنند و دست به اقدام عاجل بزنند!

غافل از اینکه هجوم برای خرید، نه تنها کمکی برای حل مسأله نخواهد کرد، بلکه زمینه ساز بر هم خوردن تعادل بازار شده و خود عاملی برای گرانی به شمار می‌رود؛ به عبارتی بهتر، باز هم سود بیشتر به عده‌ای خاص خواهد رسید که {با نگاه توجیه کننده برخی مسئولان} احتمالا تب ذخیره سازی را جرقه زده‌اند و سرانجام، منجر به گرانی کاذب شده و دودش به چشم مصرف کنندگان خواهد رفت؛ نتیجه‌ای عکس برای عامه مردم!

سرانجام: دوستی از دوران دانشجویی‌اش در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور خاطره‌ای تعریف می‌کرد که بی‌شباهت به جامعه امروز ما نیست:

ساکن مجتمع خوابگاهی دانشگاه بودیم و روزهای اول هر سال تحصیلی که به خوابگاه می‌رفتیم، همه چیز عادی بود و همه دوش‌های حمام‌های بلوک‌های خوابگاه سردوش داشت. گاهی به چند ساعت نمی‌کشید که بسیاری از دوش‌ها بی‌سردوش می‌شدند؛ بعضی از بچه‌ها می‌ترسیدند که بی‌سردوش بمانند و پس از نخستین استحمام، سردوش را باز کرده و به اتاق می‌بردند! بوفه خوابگاه هم همیشه سردوش برای فروش داشت و در مجموع در بسیاری از اتاق‌ها بیشتر از یک سردوش بود؛ اما کافی بود که مهمانی داشته باشید که می‌خواست به حمام برود؛ آن وقت بود که باید به یک سردوش تجهیزش می‌کردید و با این کار کلی پرسش بی‌پاسخ در ذهنش می‌ساختید؛ پرسش‌هایی که هنوز هم برای آن پاسخ معقولی ندارم... .

و پرسش‌هایی که شاید جا داشت به عنوان یک پایان نامه دانشجویی در مقطع کار‌شناسی ارشد هم طرح شود، ولی نه دانشجویی تلاش کرد به آن پاسخ بگوید و نه برای مسئول خوابگاهی مهم جلوه کرد اما چه بسا هنوز هم پا برجا باشد؛ هم در آن خوابگاه و هم در جامعه‌ای بزرگتر از آن!

این شباهت عجیب نیست؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴۴
اون مال قدیما بوده الان دیگه نمیذارن مهمون بیاری که این چیزا رو ببینه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
اصلا ما تو همه چیز مشکل داریم
چرا باید طوری باشه که دانشجو از شهرش خودش دور بشه که مجبور بشه تو خوابگاه زندگی کنه و هزار تا مشکل پیدا کنه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
به نام خدا
ما عادت کردیم همیشه تقصیر و بندازیم گردن مردم، مردمی که در عرض یکسال قدرت خریدشان یک سوم تا نصف شده گویی بدون انکه بفهمند نصف دارایی های به قوه و یا به فعلشان را دزدیده اند آیا نباید سعی در حفظ داراییشان بکنند مگر مردم را مجنون فرض کرده باشید در نهایت دو احتمال وجود دارد 1- یا با این تمهید بازار کنترل می شود که وای به حال ملتی که اینگونه وسیله سود جویی عده ای قرار گرفته اند که می توانستند درد بازار را دوا کنند و دست دست کردند تا .... 2- کنترل نمی شود که باز هم وای به حال ملتی که دارند همه هزینه ها ی خواسته و نا خواسته را از جیب خود می پردازند وعده ای برای آنها ژست مدیریتی می گیرند . پس در باره ملت اینقدر با بی انصافی قضاوت نکنید
ناشناس
| United States |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
ببینم شما از این مقاله فقط اینش برات مهم بود؟ نپرسیدی اصلا سردوشی به چه دردی میخوره که هر کی سر دوشی خودش رو داره؟
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
به ياد رفتار مردم ژاپن بعد از سونامي ويرانگر افتادم .
1 - وقتي برق فروشگاه ها قطع شد چون نميتونستند حساب كنند اجناس رو برگردوندن تو قفسه ها
2 - روزانه خريد ميكردن نه بيشتر
و .............
ولي ما چي؟ شرممون باد با اين فرهنگ ... كه داريم .
تو اين مواقع مثل آمريكائي ها رفتار ميكنيم .
ميگن تو حادثه نيورلئان پليسها هم خونه هارو غارت ميكردند و
زاهد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
به نظرم اين دوستمون يه بار كه نه ده بار ديگه بايد اين مطلبو بخونه. نميدونم اصلا فهميد مقاله راجع به چي بود يا نه؟!!!!!!!!!!1
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
آقا دقیقا زدی تو هدف! خوابگاه حکیمیه دانشگاه علم و صنعت بود. سال 80 تا 82. جوری شده بود که مسئولای خوابگاه سردوش بین اتاقا پخش می کردن!
كجاش مهار شده ارز كه باز شروع به بالا رفتن كرده
به قول قديميها مشك ان است كه ببويد نه ان كه عطار بگويد
بايد ببينيم بازار چه مي شود خيلي از كالاهاي وارداتي كه من امروز قيمت كردم بعد از گروني ارز 100 درصد قيمتشان بالا رفته براي مثال امروز رفتم براي پرينترم كارتريج بخرم كه ديدم قيمت شده 2 برابر يعني دقيقا 100 درصد بالا رفته
فروشنده هم مي گويد اين كالا وارداتي است
گفتم بابا دست مريضاد دلار كه تك نرخي شد اومد پايين
ميدونيد فروشنده چي گفت گفت بشنو ولي باور نكن گفت اگه الان رفتي صرافي بهت دلار داد به قيمت دولتي 1226 تومان نه 1400 اگه داد درسته تازه به من گفت منتظر باش كه قيمتها بيشتر از اين هم ميشه مگر دولت واقعا كاري بكند در ضمن گفت يكي از اشنايان مراجعه كرده به بانك براي واردات با راز دولتي وقتي حساب كتاب ماليات و غيرش رو كرده ديده از دلار ازاد هم بشتر در ميايد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
گیرم که مهار هم نشده و مهار هم نشه، به نظرت تعزیرات نباید جلوی گرونی رو بگیره؟ وزارت اقتصاد نتونست سکه رو مهار کنه، وزارت بازرگانی نمی تونست بازار عرضه مستقیم بذاره تا مردم هجوم نبرن برای خرید؟ به نظرت درسته که همه چی رو گرون کنیم؟ یعنی قبول داری که همه چی گرون بشه و کسی دخالت نکنه؟
سکه جریان داره، بقیه مسئولین کجان جلوی گرونی بقیه چیزا رو بگیرن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
الان در غرب هم طلا خیلی گرون شده ولی فقط همون کالای خاص یعنی طلا گرون شده و قیمت بقیه چیزها به همون اندازه قبلیشون مونده. همون کسی که کاریتریج رو گرون گرده با دلار 1070 تومن کارتریج رو وارد کرده. هیچ تاجری با دلار 1900 تومنی کالا وارد نمی کنه. اینها همه فرصت طلبی هست. طرف آرایشگری هم می خواد بکنه میگه دلار گرون شده! نمی دونم قیچیش از خارج اومده یا که تیغش؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
وارد کننده ها کارت بازرگانی دارن و برای واردات ارز دولتی میگیرن و هیچ وارد کننده ای با دلار 1900 ت.مانی جنس وارد نکرده و این داستان هایی هم که نظیر این فروشنده به شما گفته فقط برای توجیه گرون فروشیشون هست
ناشناس
| Canada |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
ممکنه باور نکنید اما بنده حدود یک ماه پیش 900 عدد نوت بوک از دبی خریداری کرده ام (به خاطر اعتباری که آنجا نزد همکاران داریم غیر نقدی خرید می کنیم) هیچ ال سی و یا ارز دولتی هم نگرفته ام
امروز که باید سررسید بدهی خود را بپردازم دقیقا 250.000.000 تومان ضرر میکنم. چرا؟ چون روزی که کالا خریده ام درهم 390 تومان بوده و امروز که باید بدهی خود را بپردازم درهم 510 تومان است. لذا یا باید با اعتبار چندین ساله خود بازی کرده و بدهی خود را نپردازم و صبر کنم تا قیمتها بالا برود و یا اینکه کالا را فروخته و ضرر سنگینی را به جان بخرم. به هر حال اگر در مسائل بازار ریز شویم متوجه خواهیم شد که اوضاع وخیم تر از آن چیزیست که ما می شنویم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
من یک وارد کننده هستم و متاسفانه هیچ بانکی برای واردات به من دلار دولتی نداد که نداد ! ناچارا دلار 1900 تومانی حواله کردم
كلاه گشادي با خريدجنسهاي بنجل فؤوشگاهها نسيبشان گرديد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
عزيزم ديکته چند مي گرفتي تو مدرسه؟؟؟؟؟؟
برای اینکه ما بی فرهنگیم. حرص میزنیم. خود کشی میکنیم تا مبادا از گشنگی بمیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
فقط ایرانیا هستن که روی ارز یه کشوره دیگه سرمایه گذاری میکنن و اصلا پوشونو در راه ابادانیه کشورشون خرج نمیکنن
دودشم میره تو چشمه خودمون
یه نگاه به نرخ بیکاری بندازین معنی حرفامو میفهمین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
ببخشید از کجا می گید فقط ایرانی ها رو ارز یه کشور دیگه سرمایه گذاری می کنن؟؟؟؟؟ من متخصص فایننس هستم و تجربه غرب را هم دارم..بازار آتی ارز ، بازار آپشن ارز و ... کاملا در دنیا رواج داره..خیلی بیشتر و پیشرفته تر از ایران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
لطفاً جمع نبندید . اگه خودتون رو بی فرهنگ می دونید دلیل نمی شه از ضمیر جمع "ما" استفاده کنید .
ناشناس
| Canada |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
تنها ایران هست ارزش پول 6 ماه پیشش نصف پول الانش هست . خوب مردم می خواهند سرمایه خود رو حفظ کنند .
ناشناس
| Australia |
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
آقای متخصص فایننس ما که به اصطلاح در غرب زندگی میکنیم نمیبینیم مردم دیگه توی اون بازارهای کذایی که همه ضرر میکنن و بجز بانکدارای یهودی که همه سودش رو میخورن شرکت کنند. نه تنها مردم تو بازار سرمایه سرمایه گذاری نمیکنن بلکه تو بازار سهام هم سرمایه گذاری نمیکنن.
از اون جالبتر اینکه مردم اینجا از سپرده کردن پولشون در بانکها هم بعلت تعلق گرفتن مالیات به اون پرهیز میکنن و سعی میکنن طلا بخرن هرچند اگر بدونید اینجا طلا مثل ایران که براساس وزن فروخته میشه نیست بلکه مثلا میگن این انگشتر 7000 دلاره حالا این انگشتر وزنش چقدره در قیمتش دخیل نیست مگر اینکه شمش بخری.
تابناک کی گفته مهار شد ؟ اگه گیرت اومد دلار 1226 تومن به ما هم خبر بده.اوضاع داره بدتر میشه. اگه ما تو بازار هستیم که نشانه ای از بهبود ندیدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
تو دلار 1226 میخای چیکار؟
نه واقعا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
اون دلار مال وارده کننده قانونی مسافر دانشجو و ... نه شما که میخواهی بزاری زیر بالشت !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
مگه نون شبته که میگی اگه گیرت اومد به ما هم خبر بده عمو
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
"وارد کننده قانونی"
اصطلاح جدیدی است. قبلا نشنیده بودم. واقعاً فکر میکنید دلار کوپنی مشکل ما رو حل میکنه ؟ یه سر به بازار قطعات الکترونیک و کامپیوتر بزنید. ثبت سفارش برای خرید های بزرگ امکان پذیر است نه برای خریدی که 10 قلم دارد و کلاً 5000 دلار ارزش !!!
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
سلام من یه مطلبیو خدمتتون بگم. خیلی‌ از وارد کنند‌ها ارز از صراف به صورت قانونی‌ نمی‌گیرن دلیلشم اینکه اونجوری نمی‌تونن جنس قاچاق وارد کنن و باید گمرک پرداخت کنن، چون در برابر ارز گرفته شده باید جنس بیارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
من 1227 هم می خرم. زیر بالشم هم نمیذارم میفروشم به نفر بعدی 1228 تومن
امین
| United States |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
خب این مقاله هم همینو داره میگه. که ملت جوگیر میشند هجوم میارند سمت طلا و ارز بیشتر نه از روی نیاز بلکه در رویای سود. یه آشنای طلا فروش داریم این روزا کبکش خروس میخونه طلا بالا که میره میفروشه اگه ثابت موند یا پایین اومد میخره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
دوست عزیز شما چطور از کانادا این همه چیز رو فهمیدی کلک؟ وی پی ان رو از کجا می خری؟
سلام و عرض ادب.
ای آقا مگر داستان نوسان قیمت برنج یا بالاتر از اون وضعیت 2سال پیش قیمت چای یادتون رفته؟!!
مردم ما خودشون مشکل دارند.چای رو کیسه کیسه میخریدن و تو خونه ها انبار می کردن.حالا کمی با کلاس و های level عمل کردن و بازیچه دلالان سکه و ارز شدن.
گر درخانه کس است یک حرف بس است.
ضمناً این قصه سر دراز دارد.
1- بسکه دولت سوتی داده
2- ما که مهاری ندیدیم مگه دلار حدود هزار تومن به حدود 1800 تومن برسه شما مهار فرضش کنی
مگه قيمت سكه و ارز كنترل شده؟ 850000 تومن؟
کی گفته که ارز مهار شده! تو این چند روزه که هر روز شاهد بالا رفتنش هستیم!
شما به این گید مهار سکه؟ سکه هشتصد و پنجاه هزار تومنی یعنی سکه مهار شده؟ سکه 6 سال پیش صد هزار تومن بود. هر موقع دوباره برگشت به همون حوالی بگید سکه رو مهار کردند....
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
مهار یعنی کنترل قیمت در یک حد ثابت...
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
پارسال همين موقع 342000 تومن خريدم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
قیمت جهانی سکه رو حساب نمیکنی؟ اگه 100 تومن بخوان بفروشن باید یک شیشم قیمت جهانی بدن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
خب قيمت جهاني طلا پارسال كه 1700 دلار نبود بود؟
كي گفته مهار شده لطفا يه سري به بازار بزنيد
آیا به نظر شما با قیمت 850 هزار تومان قیمت سکه و 1850 تومان دلار کنترل شده است؟؟ همیشه قیمتها چند برابر می شود و بعد که کمی پایین می آید از آن به عنوان شاهکار یاد می شود!!!
good
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
This is a blackboard
ناشناس
| Sweden |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
yes this is
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
No, this is a book
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
I Go To School Every Day
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
I am a cat.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
I am a window
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
I am umbrella
آره خوب احتمالا قیمت سر دوشهای حمام خوابگاها مهار شده تا دیگه دانشجوها آنها رو انبار نکن.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
سلام. شما دانشگاه ارومیه هستید؟ من لیسانس اونجا بودم. همین سردوش ها شده بود معضل. همه 30-40 تا داشتن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
وقتی نظرات اینچنینی رو می خونم متاسف میشم از اینکه ایرانی ام آقا سینا دانشجو انبارش نمی کرد مرض هم نداشت بلکه اونی که فروش سردوشها نفع میبرد این کار رو می کرده این یک مثال عزیز جان
مسئولین محترم سایت لطفا این یکی از پیام های من را منتشرکنید هرچند اینقدر به حریت شما ایمان ندارم. من فکر نمی کنم که مسئولین اقتصادی توان ارائه علمی یا صداقت لازم را داشته باشند. برای مثال دیشب وزیر محترم اقتصاد می فرمود برای تعیین قیمت وحباب سکه باید عدد 2475/0 را درقیمت انس جهانی ونیز نرخ مرجع دلار ضرب کنید. یعنی درحال حاضر اینطوری. 1738(قیمت انس) * 1226(قیمت دلار) * 2475/0 = 527370.03 تقریباً پانصد وبیست وهشت هزار تومان می شود. براین اساس فروش سکه چهارماهه بانک ملی یکصدهزارتومان حباب قیمتی دارد آن هم اگر نقد تحویل دهد نه باخواب چهارماهه. آیا چنین سخن وزیر صادقانه است یا کارشناسانه؟ این از ادله عدم اعتماد مردم به مسئولین است که آنها را یا کاردان نمی دانند یا صادق نمی انگارند. همین عدم پخش این پیام هم مانند پیام های مکرر دیگر از ادله عدم اطمینان بنده است.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
دقیقا من هم حساب کردم و بااین اعداد اعلامی یعنی خود دولت داره با حساب ارزش افزوده 140000 تومن سکه رو گرون تر میفروشه..نکته اینجاست که خود دولت هم به نظر داره نرخ جهانی طلا رو با دلار 1500 یا بالاتر محاسبه میکنه بعد به مردم میگه این کار بیگانگان بوده!!! امروز یکشنبه دلار و سکه باز هم گرون شد!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
حرفت خوبه ولی احنت نه! به وزیر انتقاد داری چرا به تابناک گیر میدی؟
امین
| United States |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
این کجاش عدم صداقته بابا این که صادقانه قیمت رو اعلام کرده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
ما که سر در نیاوردیم می گن بقیه اش حق ضرب سکه است ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
به این دوست ناشناس آخری عزیز دل من خود آقای بهمنی فرمودند که هزینه ضرب در بدترین شرایط 10هزار تومان بیشتر نیست !
مشکل ما اینه که تو کشور اگه کسی پولی داشته باشه نمیدونه چطور سرمایه گذاری کنه چون واقعا جایی نیست از طرفی سود ثابت بانک هم کمه و رباست در مورد بورس هم اطلاعات مردم کمه و محدود شهرهای خاصه
به اینهایی که مدعی مدیریت و مهار کردن هستند، این بیت از سعدی را یادآوری بفرمایید:دوصد گقته چو نیم کردار نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
این بیت نیست مصرعه (:
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
این هم بیتش:

بزرگی سراسر به گفتار نیست
دو صد گفته چون نیم کردار نیست

خدا بیامرزد این پیشینیان ما را. واقعا در عصری که نه اینترنتی بوده و نه دانشگاهی چقدر چیز می فهیدند. واقعا.
ناراحت نشويد اينها همه اش شعار است.
هفته پیش دیدم که بعضیها مثل قحطی زده ها هجوم برده بودن به فروشگاه های زنجیره ای و درحال جارو کردن مخصوصا مناطق بالاشهر تهران
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
از قدیم گفته‌ن: ترس از قحطی بدتر از خود قحطیه

بعضیا از حول هلیم می افتن تو دیگ
دولت دلالی کنه گناه را بندازید گردن مردم. بدهکارم شدیم
تابناك جان ما احمق نيستيم پولامونو به ريال نگه داريم بي ارزش شه. شما اگه راست ميگي بزار تو بانك ماهي نيم درصد رشد مي‌كنه سرمايت. ماهي هم 5 درصد ناقابل از ارزشش مي‌افته.
وقتی به مردم دروغ گفته می شه انتظار باور پذیری از مردم خیلی عچیبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
ما وقتی بچه بودیم بهمون میگفتن دروغ نگو زشته بده دروغ گو دشمن خداست.
این تحلیل کاملا علمی نیست و جامعه جرف دیگری دارد که شاید به دل شما نشیند اما سختی باعث فکر نکردن می شود و فشار باعث عصبانیت . پس از جرف کم کند دولت محترم و به عمل اضافه می کند
وقتي در ژاپن سونامي اومد و اون فاجعه اتمي بوجود اومد همه دنيا ديدند كه اين مردم چگونه به هم رفتار كردند. انها حتي براي اب خوردن بيش از يك ليوان برنميداشتند تا همه بتوانند از اب بنوشند. به راستي ما به كجا داريم ميرويم؟ چه بلايي بر سر اخلاق در اين مملكت امده است؟! مگر ما همان مردمي نيستيم كه وقتي جايي حادثه اي پيش ميايد سينه چاك نميكنيم؟ هر جا هم كه ميشينيم از فرهنگمان صحبت ميكنيم غافل از اينكه فرسنگها از ان فاصله گرفته ايم. ما ديگر همه چيز را از زاويه اسكناس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
مردمه ما هم در زلزله بم چنین رفتارهایی رو از خودشون نشون دادن
از خودگذشتگی ایثار و ....
اما در این مورد واقعا اطلاعی ندارن که واقعا دارن چه ضرری به مملکتشون میزنن
همش از بی اطلاعی
90 درصد تقصیر صدا سیما و مطبوعاته
س س
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
با سلام: ضمن تایید این نظر باید بررسی کنیم ببینیم چرا اخلاق ما ایرانیها آن هم در یک فرهنگ و سیستم دینی - مذهبی این قدر خراب شده همه باید بهم دروغ بگن کلاه سر هم بذارن اون از ادارات دولتی اون از دانشجوها اون از بازارش و ...
همدلی - همدری و انسانیت
چیزی که دارد فراموش می شود
وقتی همسایه من گرسنه می خوابد به من چه
چون بنی آدم دیگر دیگر قلب ندارد چون
بنی آدم اعضای یک ماشینند اکر قطعه ای خراب شود می اندازش دور یکی تازه جتش می گذاری

گل گندم خوب است
گل خوبی زیباست
ای دریغا که همه مزرعه دلها را
علف هرزه کین پوشانده ست
هیچکس فکر نکرد
که در آبادی ما دیگر نان نیست
و همه مردم شهر
بانگ برداشته اند
که چرا سیمان نیست
و کسی فکر نکرد
که چرا ایمان نیست
و زمانی شده است
که به غیر از انسان
هیچ چیز ارزان نیست
بحث حرص و آز نیست.صحبت از بی ترزش شدن پول مردمه
اگه دلار داری من 1700 میخرم
چرا حالا تیترو عوض میکنی جیگر؟؟
خب همه اشتباه میکنن تابناک
مهم اینه که بدونیم و بپذیریم که اشتباه کردیم...
ایکاش همه اینجوری بودیم..از سر تا ذیل مملکت
سلام فکر کم موضوع قیمت نبود مجید جان موضوع علت ولع مرد و عمل بدون فکر اونها بود. معلومه ب این حرص و طمعی که میزنیم قیمت دلار و سکه پائین نمیاد و با این انصافی علاقه به درآمد بیشتر که نه تنها کاسبان و تجار دارند قیمت به قبل بر نمیگرده
آمار دوررغ مردم را بی‌ اعتماد کرده.
قرآن به انسان هشدار مي دهد که شياطين و ياران ابليس الهام کنندگان دروغ بر دروغگويان هستند (شعرا» آيه 221 و 222) و آنان هستند که به نابهنجاري دامن مي زنند.
شاید اگه کم حافظه نباشیم یادمون بیاد که زمان جنگ همه خیلی به فکر هم بودن. باید دلایل این تغییر رو ریشه یابی کرد.
می دانید اشکال کار کجاست ؟
عدم اعتماد !!!
آقایان می گویند دلار شد 1226 تومان اگر اعتماد باشد بازار آرام می گیرد اما تا زمانی که عدم اعتماد نسبت به نهادهای رسمی اقتصادی وجود دارد اوضاع همین است .
همیشه سرمایه بدنبال بیشترین سود می گردد . این از حرص و طمع نیست .
مردم احساس می کنند اگر سرمایه شان را در بازار دلار و سکه بگذارند بیشتر سود می کنند و به گفته آقایان مبنی بر ارزانی سکه و ارز اعتماد ندارند .
این مشکل چه از خیانت دولت باشد چه بی کفایتی ، شریک او مجلسی است که می توانست در این 6 سال از او بازخواست کند .
من خاطره‌ای رو برایتان بازگو می‌کنم. در زمانهای قدیم که در بانک دلار ۷۰ ریال بود، تجّار از صرافها می‌توانستند دلار ۶۷ ریالی‌ بخرند، اگر هم قیمت بازار بالا پایین میشد، همیشه بانک بیشتر بود. یعنی‌ بانک ۵درصد از بازار گرون تر بود. امتیاز و دلیل این کار احمقانه! این بود که، هر کسی‌ می‌توانست برود بانک و بدون شاکرم نوکرم و فامیل بازی و سفارشات غیر قانونی‌ و به اندازه توان و استعداد خود با گشایش اعتبار به کسب مال حلال و پیشرفت خود، خانواده‌اش و کشور بپردازد. این فرمول بسیار ساده، حالا شده برعکس و نتایج اسف بارش را همگی‌ لمس کردهیم. امیدوارم حسب مثبتی شده باشم. فعال اقتصادی، ۳۵ سال.
که به غیر از انسان
هیچ چیز ارزان نیست ............

یادمون باشه

چشم تنگ دنیا دوست را
یا قناعت پرکند یا خاک گور
چرا این اتفاقات فقط تو ایرانه؟؟؟؟؟؟
ما که هیچ حرص و ولعی نداریم. خونه نداریم چند تومن پول میخوایم جمع کنیم خونه بخریم. ولی اونقدر خونه گرونه که چند سال گول میکشه پول به حد کافی برسه. تو این مدت متاسفانه پایین اومدن ارزش پولم باعث میشه این مدت همینطور بیشتر طول بکشه. گفتم حداقل پولمو سکه بخرم تا حداقل قدرت خریدش کم نشه وگرنه فکر کنم اینجوری هیچوقت پولم اندازه خرید خونه نشه! چون تو همین یکی دو هفته مصالح ساختمون کلی گرون شده. احتمالن بعدشم دستمزد بنا و کارگر گرون میشه. فکر کنم خیلیا مشکلشون مثل من باشه.
سکه و ارز یک طرف، حرص و طمع ما هم همان طرف !
وا خاک عالم مگه سرکه گران شده چی چی گفتی سکه گرون شده نه بابا شایعه است همش حبابه
پاسخ ها
حبابکار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
نرگس خانم مژده بده که حباب کذایی برای بار هزارم ترکید. منتظر هزار و یکمبن بار باشید.
لطفا اگر واقعا دلار نیاز ندارید نخرید! فکر ما دانشجویان بدبخت هم باشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
که پس فردا دکتر شدی در مطبت ویزیت چند برابر تعرفه بگیری ؟
ناشناس
| Malaysia |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
منفی زن ها دلال ارز هستند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
اینتقدر بدبختی که میتونی تو خارج ادمه تحصیل بدی کاش همه مثل تو بدبخت بودن!!!!
مردم باید حافظه شونو تقویت کنن متاسفانه ما خیلی فراموش کاریم زود خیلی زود گول سیاستهای برنامه ریزی شده رو میخوریم
تابی خودت رو زدی به اون راه! یعنی نمی دونی چرا مردم از صبح تا شب دارن سگ دو! می زنن؟ میدونی الان قیمت گوشت گوسفند چند شده؟ چرا دیگه پایین نمیاد؟ وقتی مردم نمی دونن یک ساعت دیگه قیمت نون یا هر چیز دیگه ای چنده؟ طبیعیه که آروم و قرار نداشته باشند. لعنت الله علی قوم الظالمین.
یاد جمالزاده(اندر اخلاق ما ایرانیان) و گل آقا بخیر که اخلاق بد خودمون (مردم)را تذکر می دادند.
از اينكه اين قدر مردم فهميده و با انصاف و ودلسوز داريم من بعنوان يك ايراني به خودم مي بالم و به خودم افتخار مي كنم
کسی که این مقاله رو نوشته یا خیلی سیره یا ....
مردم برای حفظ سرمایه زندگیشون دارند تلاش می کنند نه برای حرص
وقتی میبینند ارزش پول ملی روز به روز کمتر میشه چه کاری باید بکنند ؟
داره سکه و ذلار چراغ خاموش بالا میره سکه 840000 پس کجاست دلار 1226 تومانی؟
چرا مردم را متهم می کنید؟
چرا هیچکس نیست که بگه در عرض کمتر از یک سال مردم نیمی از رازش دارائیهای خود را بدلیل بی کفایتی دولت از دست دادند ، و الان هم نگران از دست دادن مابقی هستند؟!
پدر خدا بيامورزم مي گفت كار ژنرال روس بودم كهيك روز يه 5 ريالي برايم داد يه مامور شمالي 2ريال آن از من گرفت به خاطر اينكه حسادت كرده بود مي گويند ما ايراني ها حسود نيستيم ولي مي دانم كه حسد هستيم بابا تو به سر دوش حمام خوابگاه رحم نكردي وامروز سر كاررفتي به خدا به مال مردم رحم نمي كني پس كجاست اي ن ايرانيان با فرهنگ وفكور دست بردار از اين تبليغات ؟يه مقذار به واقعيت خودتان نزديك كنيد تا ديگران از ما عيب نگيرنديك كالم بگو اوضاع اقتصادي از دست دولت فعلا"خارج خدا به دادمان برسد
باسلام
دركشور ما حتي ازدواج هم يك معامله است وسكه را بعنوان مهريه تعيين ميكنند .
راستي چرا دولت .مجلس فكري به حال اين معضل نميكند ، ديگه بوي گندش دارد درميآيد.
مردم برای چه هجوم آوردند؟ يعني واقعا نميدانيد براي چه . جوابش رو حتي يك بچه هم ميدونه (( بي اطميناني به برنامه هاي هاي اقتصادي كلان مملكت))
Good Luck
چه کسانی این طمع رو به جون مردم مندازن !؟
و چرا این طمع کاریها اکثرن جواب میده ؟!
دلیل گرانی سکه.خود بانک مرکزی و بانک کارگشایی میباشد.چون اولین رکورد قیمت 1020م در حراج کارگشا ثبت شد و بعد به بازار کشیده شد.
تابناک جون قبول کن مطلبتون یک کم بی ربطه
اون دانشگاه، دانشگاه ارومیه نبود؟! پردیس نازلو!
چند نكته
1- نويسنده محترم مطلب، اختلاف يك باك بنزين 100 توماني با 400 توماني حدود 10 هزار تومان نبود
2- دليل گراني مردم نيستند و خودتان بهتر از هر كس ميدانيد اين داستانها ناشي از سياستهاي غلط اقتصادي دولت محترم و حمايتهاي نابجا از ايشان بوده و هست.
3- در شرايط تورمي هر عقل سليمي توصيه به خريد ارز، طلا و دارائي هاي كالائي مي نمايد و حال شما اينكار را اشتباه ميدانيد بايد دليل بياوريد نه مانند رويه جاري در مملكت ما دليلي بياوريم(هرچند كه بنده با هجوم به فروشگاهها موافق نيستم ولي اين نشات گرفته از تفكر ماست و برداشت ما از رفتار .......)
کتاب روان شناسی خودمانی را بخوانید.
یادش به خیر علم و صنعت دهه هفتاد ...
اگر هرکسی سعی کنه برای خرید هر چیزی وقت بذاره و حد اقل ترین قیمت را در بازار بخره هیچوقت قیمتها الکی بالا نمیره وبهتر بعضی وقتها اصلا خریدی نکنه .
شما كه عادت نداري نظرات منو درج كني اما من باز مي فرستم:
خط اول مقالتونو كه خوندم فهميدم چقدر مستند و كار شده است. انگار فراموش كردين كه اصلا تا چند ماه از بنزين آزاد خبري نبود!!! اون شب مردم هجوم بردن كه باك ماشينشون رو پر كنن. فراموش كردين گربه رقصوني بعضي از راننده هاي تاكسي و وانت رو كه تا چند ماه شبا مي اومدن به جاي جابه جايي مسافر از فروش بنزين ارتزاق مي كردن؟!!!
سکه ارز نخرید هجوم نبرید اگر ملت اتحاد داشته باشند و دندان طمع را بکشند فقط چند روز گوشت گران شیر روزانه و...نخرند سکه ارز نخرند همه چیز درست میشود وقتی ان قدر حریصند که ماهها در انتظار سکه مینشینند شاید عمرشان کفاف ندهد بیچاره طمعکاران
وقتی ارزش پول ملی اینجوری سالانه و ماهانه افت میکنهُ کار بسیار دور از عقلیه که ما ریال رو پس انداز کنیم. بهترین کار رو همون مردم به قول شما حریص کردند که سریع ریال رو به ارز معتبر یا طلا تبدیل کردند تا ارزشش کم نشه. با شعار دادن و نصیحت که افت ارزش پول جبران نمیشه

دوستانی هم که کامنت گذاشتند و رفتار اروپایی ها رو تو چشم ما کردند-لطفا نرخ تورم اینجا و اتحادیه اروپا رو هم مقایسه کنن و افت ارزش پول رو بسنجند.
فرزندم در کشور ........... در اثر برخورد ماشین به ایشان پایش شکسته و 5400 دلار هزینه اعلام کرده اند بفرمائید تهیه دلار برای ایشان چگونه است . دیروز دلاری 2000 تومان با مشکل تهیه کردم
دراینکه ما ایرانیان در دهه های اخیر از نظر اخلاقی سقوط کرده ایم شکی نیست البته فرهنگ و اخلاق نیاز به به مدیریت دارد و دولت هم مسیول است
از طرفی ایرانی ها هم حق دارند با سرمایه شان کار کنند البته اگر فضا مناسب باشد سرمایه بیشتر در جای درست خود به کار میرود
همکار ما رفته بود برای شش ماه آذوقه خریده در منزل گذاشته بود و پیروزمندانه با تاخیر به اداره آمده به بقیه هم توصیه میکرد همین کاررابکنند. از فرط خشم داشتم دیوانه میشدم، گفتم حا مطمئن هستی که شش ماه زنده خواهی بود، یا بعد شش ماه جه خواهی کرد، و گذشته از همه اینها شش ماه دیگر هم تو دنیا ماندن امثال تو چه گلی سردنیا یا سر مملکت میزنه، ای خدا امثال شما را از روی زمین بردارد که مردم نفس راحتی بکشند.
البته مردم هم مقصرند اما عوامل دیگری هم باعث تشدید این رفتار مردم است که تدبیر دولت میتوانست این عوامل را خنثی کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل