بازدید 7138
۲
مهدي تقوي در گفت‌وگوي اختصاصي با «تابناك»؛

افزايش قيمت بدون تقاضا يعني ركود تورمي

من و شما نسبت به ده سال گذشته، حتما تقاضاهایمان پایین آمده، ولي قيمت بالا رفته اما نه در اثر افزايش تقاضا؛ این فقر است. به نام اسلامي شدن، مديريت دولتي را اعمال كرديم كه توصيه اسلام نيست. درآمد ارزي نزدیک پانصد میلیارد تومان بوده که اگر در کویر هم می‌ریختید، سبز می‌شد!
کد خبر: ۲۱۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۳:۰۵ 29 December 2011
سرويس اقتصادي ـ يكي از مباحث روز اقتصاد ايران، بحث تورم است و دلايل افزايش قيمت‌ها در اقتصاد ملي.

به گزارش «تابناك»، كلاسيك‌ها همواره تنها دليل افزايش قيمت‌ها و در نتيجه تورم را در رشد نقدينگي و حجم پول موجود در جامعه مي‌بينند؛ اما اقتصاددان‌هاي كينزين و سوسياليست‌ها، دلايل ديگري را به آن می‌افزایند.

دكتر مهدي تقوي، استاد اقتصاد و عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي (ره) را همه به نمايندگي از ديدگاه‌هاي چپ اقتصادي (سوسياليستي) مي‌شناسند؛ او يكي از بهترين شارحان انديشه اقتصادي كينزين در ايران است.

آنچه در پي مي‌آيد، بخش‌هايي است از گفت‌وگوي «تابناك» با مهدي تقوي:

ـ در برخی از اقتصادها،‌ عرضه و تقاضاها با هم برابرند، ولی باز هم قیمت‌ها بالا می‌رود؛ بنابراین، این اقتصاد نشان‌دهنده آن است که در اقتصاد، یکسری عوامل هستند که باعث این رویداد غير طبيعي مي‌شوند.

من و شما نسبت به ده سال گذشته، حتما تقاضاهایمان پایین آمده، حال آن که قيمت بالا رفته؛ اما نه در اثر افزايش تقاضا؛ این فقر است.

به طور کل، در سطح کلان عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر می‌شوند، ولی عامل اصلی افزایش هزینه‌های تولید است و در واقع، گاه منحني عرضه‌ نه به دلیل افزایش هزینه‌ها، بلکه به دلیل این که واحدهای تولیدی از گردونه بیرون می‌روند، به سمت بالا حرکت می‌کند؛ چيزي كه اين روز‌ها در اثر فشار‌هاي طرح هدفمندي بر توليد در بعضي موارد می‌بینیم.

پس از انقلاب به نام اسلامي شدن، مديريت دولتي را اعمال كرديم كه توصيه اسلام نيست، چرا که آن مدير‌ها اگر واقعا اسلامی بودند، می‌گفتند، ببخشید من توان گرداندن این کارخانه را ندارم.

من هم اکنون 41 سال است در دانشگاه هستم و هیچ کاری جز این انجام نمی‌دهم و در این کار تخصص دارم و خبره کارم؛ یا کتاب می‌نویسم یا ترجمه یا تدریس می‌کنم و یا مقاله می‌نویسم. حال اگر بپذیرند که وزیر جایی شوم،‌ اگر بخواهند هم نمی‌روم، چون من توان آن کار را ندارم و بی‌تجربه‌ام.

ما در جاهایی ایرانی‌ها اشتباه می‌کنیم؛ برای نمونه، در حالی که آگاهی از مراکز خرید دیگر نداریم، از همان محلی که کالا را هفتاد هزار تومان می‌دهد، خریداری می‌کنیم. اگر همچون انگلیسی‌ها باشیم،‌ از سه، چهار مغازه قیمت می‌گیریم و پس از آن خرید می‌کنیم؛ یعنی کیفیت‌ها را می‌بینیم و پی به زیاده‌خواهی و اشتباه مغازه‌داری که دو برابر قیمت کالای خود را می‌فروشد، می‌بریم.

ما سال‌هاست که سازمان حمایت از مصرف کننده داشتیم، ولی کدام یک از کالاها را ارزان خریدیم؟ مگر این که خودمان مراقب باشیم و اینها در حالی است که آن تشکیلات سال‌هاست فعاليت مي‌كند!

البته سیاست‌های نادرست هم هست. این نیروی کار با این منابع ارزی را که داشتیم، ببینید. در این شش سال نگاه کنیم درآمد ارزي نزدیک پانصد میلیارد تومان بوده که اگر در کویر هم می‌ریختید، سبز می‌شد!

ما مردم ایران با وجود این که همه مسلمانیم، غیرملی هستیم،‌ حاضريم سود را در راه غير مولد به دست آوريم و به كل اقتصاد كشور ضرر بزنيم.

متن كامل گفت‌وگوي «تابناك» با مهدي تقوي را در صفحه اقتصادي تابناك بخوانيد يا اينجا كليك كنيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حرفهای کارشناستان درست است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست