بازدید 26805
به بهانه ابلاغ اصلاحیه جدید «قانون خدمت وظيفه عمومی»؛

این قانون به بازسازی نیاز دارد، نه وصله ـ پینه

بیشتر قوانین هم نیاز به بازسازی دارند؛ یعنی هر چند سال یک بار، باید بازبینی و تغییر داده و به روز شوند؛ تغییراتی شبیه آنچه در قوانین راهنمایی و رانندگی رخ داد و یا آنچه قرار است در آموزش و پرورش انجام شود؛ تغییراتی زیربنایی و مهم که برای همه وجوه آن برنامه‌ریزی لازم است و هدف؛ تغییراتی که بهره‌وری سیستم را افزایش داده و سرانجام منجر به رضایت عمومی خواهند شد.
کد خبر: ۲۱۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱ 16 December 2011
سرویس اجتماعی ـ شدیدا مضطرب است؛ این را می‌شود به راحتی از سخنانش دریافت. به تازگی در مقطع کار‌شناسی ارشد از دانشگاه فارغ التحصیل شده و برای ادامه خدمت، فرم‌های مربوطه را پست کرده است.

اکنون شنیده که ممکن است به دلیل طولانی شدن مدت وقفه خدمتش، دوباره برای «دوره‌ کد» اعزام شود. بسیار تلاش کرده که ته و توی ماجرا را دربیاورد، ولی هیچ مرجعی برای پاسخگویی پیدا نکرده است، حال آن که احتمال دارد برای دوره دکترا هم برگزیده شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد و سرباز باشد، وقفه دوباره خدمت برایش شدنی نیست؛ این یعنی بد‌ترین حالت ممکنه!

به گزارش «تابناک»، اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد؛ قانونی خاص که با سرنوشت بخش زیادی از جوانان ایرانی گره خورده و شفافیت زیادی ندارد؛ آن قدر که هر ماهه در برخی نشریات ویژه، شفاف‌سازی(!) شده و به فروش می‌رسد.

یک روز سخن از معافیت سه برادری است و روز دیگر، معافیت‌های دو برادری؛ تغییراتی که به درستی اطلاع رسانی نمی‌شوند و این شاید بزرگترین نقیصه مطرح در این زمینه باشد. جالب اینجاست که بر پایه مصوبه اخیر مجلس، برخی اختیارات بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته و گویا کسی حاضر نیست در شرایط موجود تغییری پدید آورد.

جانشین اداره منابع نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در آخرین کنفرانس خبری گفت: تا کنون ۴۳۰ هزار نفر از معافیت سه برادری استفاده کرده و معاف شده‌اند و به موجب مصوبه قانون، معافیت سه برادری تا سال ۹۱ ادامه دارد.

بر پایه قانون، همه افراد ذکور  ایرانی واقع شده در محدوده سنی ۱۸ تا پنجاه سال، مشمول مقررات خدمت عمومی محسوب شده و می‌بایست به مدت ۲۴ ماه دوره ضرورت را سپری کنند؛ دوره‌ای که می‌تواند تحت شرایطی افزایش یافته و یا مانند سالهای اخیر، با کاهش مواجه شود.
سردار کمالی این موضوع را دستمایه خوبی دانست تا با آن، مخالفت با معافیت دو برادری را موجه نشان دهد، در حالی که شواهد نشان می‌دهد که درباره این سخن سردار بیش از این باید تأمل شود.
 
با در نظر گرفتن عفوی که در سال ۱۳۸۵ از جانب مقام معظم رهبری به آن دسته از مشمولین غایب از خدمت که متولد سال ۱۳۵۵ به قبل بودند، اکنون متولدین ذکوری مشمول خدمت سربازی به شمار می‌روند که در حد فاصل سال‌های ۱۳۵۵ تا آخر ۱۳۷۱ چشم به دنیا گشوده باشند که هر دلیل تاکنون به خدمت سربازی نرفته باشند. در حالی که بر پایه آمار ولادت‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور، با بازه‌ای شانزده میلیون نفری روبه‌رو هستیم که با استناد به سخنان سردار کمالی، ۹۷ درصد خود معرف هستند؛ به عبارتی بهتر، تنها 3 درصد از این شانزده میلیون نفر سرباز فراری به شمار می‌روند؛ یعنی ۴۸۰ هزار نفر، حال آن که در سخنان مسئولین، تناقضاتی به چشم می‌خورد؛

۱ـ به گزارش سردار حمید صدرالسادات، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، تا کنون برای ۳۶۰ هزار نفر از متقاضیان معافیت سه برادری (۹۲ درصد از متقاضیان) کارت معافیت صادر شده و مابقی در دست رسیدگی است.

۲ـ به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، سالانه شصت هزار نفر از مشمولان و سربازان غایب دستگیر می‌شوند که امسال این موضوع تشدید خواهد شد.
کمالی با بیان اینکه هرساله باندهای جعل پایان خدمت و معافیت شناسایی می‌شوند، افزود: گمان می‌کنیم که حدود چهار تا پنج‌هزار کارت جعلی در کشور وجود داشته باشد. / مهر

۳ـ سردار کمالی: پیش‌بینی ما این است که اگر قانون معافیت دو برادری اجرا شود، در مرحله نخست پانصد هزار نفر و در سال‌های بعد، میان ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر با استفاده از این قانون معاف شود؛ یعنی اکنون چیزی نزدیک ۷۵ هزار نفر در این سطح هستند و جز این تعداد، بقیه پانصد هزار نفر از سال‌های پیش در این سطح قرار گرفته‌اند و اکنون غایب هستند!

مواردی از این دست شاید تنها برگرفته از اشتباهات محاسباتی باشد، اما آنچه اهمیت دارد این است که «سربازی اولویت دوم مشمولان شده است». اینجاست که باید مسئولین مربوطه با جدیت ورود پیدا کرده و مانع از نزول احتمالی ارزش‌ها شوند.

هزینه‌های یک سرباز در جامعه امروزی، دو میلیون تومان در سال است با تمام مسائل رفاهی که اگر هزینه کل آن‌ها را محاسبه کنیم، به رقم بالایی دست خواهیم یافت که دولت برای تامین آن به مشکل برخواهد خورد... کشورهای غربی تجهیز محورند؛ اما در کشور ما انسان محوری در راس امور قرار دارد.
خدمتی که از دید شرعی هم مورد تأکید قرار گرفته و در لزوم بودنش جای شکی نیست، ولی شاید باید با نگاهی تازه قوانین مربوط به آن بازبینی شود؛ بنابراین، بر ماست که اجازه ندهیم این خدمت مقدس به «اجبار» نزدیک شده و خدای ناکرده ذره‌ای از ارزشش کاسته شود.

شاید بهتر است که طرح جامعی را پایه ریزی کنیم که همان گونه که برخی از مشمولان با صدور امریه به خدمت در ادارات گوناگون گسیل می‌شوند، بتوانیم به گونه‌ای تخصصی‌تر با سربازان آتی برخورد کنیم تا با ایجاد علاقه بیشتر در مشمولان، به توسعه خدمات رسانی در دیگر عرصه‌ها نیز کمک کرده باشیم؛ طرحی جامع که بتواند مشوق جوانان مشمول باشد و با ایجاد تحول در سایر زمینه‌های خدمت رسانی، رضایت عمومی بیشتری را فراهم کند.


شاید بد نباشد نگاهی هم به وضعیت خدمت وظیفه در دیگر کشورها داشته باشیم:

ردیف

نام کشور

مدت خدمت سربازی (ماه)

محدوده سنی مشمولیت خدمت (سال)

توضیحات

1

اتریش

6

18 تا 35

معادل 9 ماه خدمت اجتماعی

2

بلاروس

12-18

18 تا 27

3

برمودا

38

18 تا 32

جمعیت: کمتر از یک میلیون نفر / دفاع از این کشور به عهده انگلستان است

4

برزیل

12

18 تا 45

5

شیلی

-

-

خدمت لغو شده ولی دولت اختیار دارد در صورت نیاز دوباره اجرایش کند

6

چین

24

18 تا 22

7

قبرس

24

18 تا 50

جمعیت: کمتر از یک میلیون نفر

8

دانمارک

4-12

18 تا 27

معمولا طول خدمت 4 ماه است / معادل 6 ماه خدمات اجتماعی

9

مصر

14-48

18 تا 30

از وضعیت بعد از انقلاب مصر خبری در دست نیست

10

اریتره

16

18 تا 40

دولتش در دستگيري سربازان فراري مشهور است

11

اوکراین

18

18 تا 27

قرار بود تا سال 2010 حذف شود

12

ترکیه

15-20

20 تا 41

به 6 تا 15 کاهش یافته است

13

کره جنوبی

24-27

20 تا 35

سربازان فراری زندانی می شوند

14

لبنان

12

18 تا 30

مقرر شده بود که تا سال 2007 خدمت‌اجباری حذف‌شود

15

مالزی

3

18 به بالا

انتخاب 20 درصد بصورت قرعه کشی

16

مکزیک

12

18 به بالا

قرعه کشی

17

نروژ

12

18 تا 44

معمولا بعد از 28 سال به خدمت فرا خوانده نمی شوند

18

روسیه

24

18 تا 27

برنامه های برای کاهش آن به 1 سال در نظر دارند

19

سنگاپور

24

18 تا 21

20

سوئیس

260 روز

19 تا 49

معادل 390 روز خدمات اجتماعی

21

تایوان

16

19 تا 35

قرار بود به 12 ماه تقلیل پیدا کند

22

ونزوئلا

تا 24

18 تا 34

یکی از دلایل معافیت در این کشور، همجنس بازی است!

23

ایران

24

18 تا 50

اکنون مدت سربازی 18 ماه است


جدول برگرفته از سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعمال تغییرات لازم (بروز رسانی شده)
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۸۳
خوبه خیلی خوبه ولی فکر کنم تنها تو کشور ماست که پول نمی دن. من روزی که رفتم پادگان لباس هایی که به من دادن اندازه نبود و گفتن برو میدان امام حسین تعویض کن. رفتم میدان امام حسین با هزینه پونین 4 سال پیش 50هزار تومان پول دادم...دولت این پول به من میده!
هزینه رفت و آمد من به محل خدمت ماهیاته 80هزار تومان می شد ولی حقوق من حدود 58هزار تومان!!!
شما یه آدم تحصیل کرده 24ماه می خواید کار بکشید که حقوقش از حداقل حقوق وزارت کار که به یه آبدارچی میدن هم کمتره!!!
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
به این موارد اضافه کنید که سربازی هر چند ماه که هست، بهش 6 ماه هم بابت الافی قبلش اضافه کنید. من موقع سربازی، آبان دفترچه فرستادم گفتن اردیبهشت بیا!! اردیبهشت که رفتیم گفتن ظرفیت نداریم برو شهریور بیا!!!!!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
یک مورد دیگر هم اضافه کنید که بصورت پیش فرض این دو سال جزو سوابق بیمه بازنشستگی نیست. برای اینکه حساب بشه باید براش از جیب خودتون پول بدید.

جستجو کنید تو سایت تابناک به عنوان "نحوه خرید بیمه دوره خدمت سربازی".
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
تازه يادت رفت بگي بخاطر اينكه دو سال را به عنوان سابقه بيمه در نظر بگيرن كلي پول ميگيرن (براي خود من حدود 3 ميليون) كجاي دنيا اينجوريه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
از همه جالبتر اینه که تو فیش حقوق سربازی (که خیلی هم مبلغش زیاده!!!!) بابت بازنشستگی پول کم میکنند ولی نمیدونم چرا باید این مدت رو برای بازنشستگی دوباره خرید!!!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
اونی که میگه این مملکت مدیونی از کجا میگه این مملکت چکار کرده برای ما که ما مدیونیم به هر جا رسیدیم خودمون رسیدیم هیچکی هم کمکمون نکرد....هیچ مدیونی هم در کار نیست ...اون وضع خونه اون وضع ماشینهایی که سوار میشیم اون وضع جانبازهایی که حق دارن به گردن آقایون...
بنده الان فوق لیسانس رو تمام کردم. تو شرکت کار میکنم و همسر و فرزند دارم.حالا 2 سال رو برم وظیفه عمومی چکار کنم؟جریمه بنویسم؟کلانتری وایسم؟یا تو نگهبانی پست بدم؟چرا به فکر نیستید؟ تو سربازی وقتی به بیسواد و باسواد فرقی قائل نمیشن به چه دردی میخوره؟
وقتی میری خدمت مثل سگ رفتار میکنن با آدم. 2 سال جوانی و بهترین عمر یک ادم رو میگیرن که چی بشه؟لاقل دلخوشیمون به امریه بود که که مثل یه کارمند باشیم تو حیطه خودمون کار کنیم.ماشالله امریه های سربازی که فقط برای سفارش شده ها است.طرف با دیپلم امریه میگیره با فوق لیسانس به ما محل سگم نمیزارن.حالا رفتم سربازی کی جوابگوی خانوادم میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
موافقم باهات منم وضعیتم مشابه توست فوف لیسانس از شریف دارم متاهل هم هستم. ولی اگه برم خدمت هم کارم رو از دست میدم هم اینکه خرجی خانوادم رو با حقوق 50 هزار تومنی نمیتونم بدم.برا امریه هم رفتم ولی تا پارتی نباشه جور نمیشه!
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
تو حرف زدنتو بلد نیستی میخوای نری سربازی؟برو سربازی ادم شی...بابا تنها تو نیستی که فوق داری منم دارم اما رفتم هیچ اشکالی هم نیومد...
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
به قول دوستمون الان من 29 سالمه توی شرکتی کار میکنم یه بچه دارم و 6 سال ازدواج کردم به نظرتون من برم سربازی همین بغل گوش خونمونم باشه ...باید کارمو ول کنم بعد کرایه خونه و خرج خونه رو کی بده؟ نه جدی یه نفر از مسئولین جواب بدن ؟از تابناک هم خواهش میکنم همینو منعکس کنند جواب بگیرن منبع درآمد رو بگن بعد ما با جان و دل بریم بالا کوه خدمت کنیم؟
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خوب باید در زمان دانشجویی (ارشد) از طرح دانشجویان نخبه استفاده می کردید و تا 12 ماه کسر خدمت می گرفتید
سید مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
ناصر جان سربازی واسه آدمایی مثل تو از نون شب واجب تره!!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
منم به ناصر پيشنهاد مي كنم دوباره بره سربازي. هيچ كس هم نمي فهمه. كلي هم حال ميده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
بنده هم فوق دارم مثل جنابعالی منم به خاطر سربازی یه موقعیت خوب شغلی رو از دست دادم ولی باید قبل زن گرفتن فکر اینجاهاشو رو هم میکردی خیلی بچه ها تو سربازی متاهل بودند زن گرفتنم یه دست آویزی شده برای بعضی ها اگه شما تمکن مالی نداشتی که نمیرفتی زن بگیری
نا آشنا
| United States |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آقاجان من خوب شما که انسان تحصیل کرده ای هستی با یه محاسبه کوچیک فکر این روز ها رو میکردی و تا تکلیف سربازیت مشخص نشده ازدواج نمیکردی
مهرداد
| United States |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دوستانی که میگن زن دارن. فکر میکنن بقیه چلاقن که زن نمیگرن؟؟ خوب به خاطر همین مشکلاته دیگه. باید از اول فکر همه جاشو میکردید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
عزیز اینها دلیل نرفتن نمی شه.
من مهندسم و 2 سال قبل حین انجام خدمت وظیفه پدرم را هم از دست دادم و باز معاف نشدم.
زیاد سخت نگیرید.
مشابه شما زیاد هستن ولی باید رفت دیگه و دوره بسیار باحالی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
شماها که فوق لیسانس هستین برین ستاد کل نیروهای مسلح اونجا پروژه تحقیقاتی انجام بدین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دبستان و دبيرستان و دانشگاه رو كجا درس خواندي؟ چقدر از امكانات مملكتت استفاده كردي ؟ بالاخره مديون مملكتت هستي . سربازي بخشي از حقوقيه كه مملكت به گردن ما داره. آمار هم ميگه همه جا مرسومه.
اما اينكه حق و حقوق سربازها را بايست بدن سرجاش . براي امثال تو هم قانون خاص وجود داره. برو خوش ميگذره
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
موافقم باهات منم وضعیتم مشابه توست
ناشناس
| United States |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
یعنی چی ازدواج نمیکردی؟ اولا که در اسلام و فرهنگ ما ازدواج زود خیلی هم تایید و توصیه شده. دوما مگه زن گرفتن مثل خرید کردن هست؟ داری راجع به دو تا انسان حرف میزنی وقتی پای عشق و احساسات پیش میاد دیگه این حرفها نیست که!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت بود؟ اون روز جو گیر شدی رفتی نشستی پای سفره عقد یادت نبود که سربازی هم باید بری؟
اگه تو فوق لیسانس داشتی من با مدرک دکتری جلوی آدم سیکل باید پا می چسبوندم باید براش چایی می بردم(چون سابقه خدمت داشتم امریه بهم ندادن!)
ولی با این چیزایی که نوشتی یه سربازی بری بد نیست حال و هوات عوض می شه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
كسي كه تو ازدواج كردن مصمم هست خب ميتونه برنامه هاشو متوقف كنه و سريعتر بره خدمت كه بعدا به مشكل بر نخوره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
علی جان اول می رفتی سربازی بعد از درس ازدواج
سربازی مال همه است با سواد بی سواد پول دار یا بی پول اقا زاده یا بچه یه کارگر همه
خون همه یا رنگه
ضدسربازي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
آقايوني (شايد هم خانم باشند) كه اينطور از سربازي رفتن دفاع مي كنيد، لطف كنيد اسمتونو بديد سازمان نظام وظيفه يه دو سال ديگه هم اضافه خدمت بريد تا دينتونو خيلي خوب ادا كرده باشيد. حيفه با اين روحيه فقط 18 ماه خدمت كنيد. .. حيفه به خدا... درخواست بديد شايد استقبال بشه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
شما خودت حتما از سفارش شده ها هستی !! آخه کسی که سربازی نرفته چطوری کار گرفته ؟؟ ما که سربازی هم رفتیم فوق لیسانس هم داریم هیچ جا راهمون نمیدن . شما حتما سفارش قوی شدی داداش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
چقدر بعضی از دوستان محاسبه گر شدن. من موندم با این دوستان محاسبه گر چرا اوضاع اینجوریه!!!!
دوستانی که میگن باید قبلش فکر میکردید بدونن که زمانی که من ازدواج کردم سال اخر دانشگاه بودم و اون موقع داشتن سربازی رو می فروختن ولی از شانس بد من تا درس من تموم شد فروش سربازی هم برداشته شد و من که متاهل بودم مجبور شدم کار کنم به این امید که شاید فرجی بشه که متاسفانه تا الان نشده
این متن را ببرید در مجلس شورای اسلامی و بخوانید بلکه به فکر بیافتند و سربازی را مرمت کنند
من که معاف شدم، بنابراین علاقه ای به خواندن خبر نداشتم، فقط جدول رو نگاه کردم، هر کسی می سوزه منفی بده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اِه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اتفاقا تو یکی باید می رفتی سربازی شاید آدم می شدی
این چه طرز حرف زدنه؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آخه! معاف شدی؟؟دلم برات سوخت. حالا خودت بگو واسه چی معاف شدی!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آخه چی بگم تو که معاف شدی می دونستی تو خیلی از مراکز دولتی و حتی بعضی از خصویا هم استخدام نمی شی
ناشناس
| Australia |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
شرط میبندم کارت معافیت قرمزه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
من هم معافیت کفالت گرفتم ولی برای همه برادرهام احساس همدردی می کنم و دوست دارم همه معاف بشوند خیلی آدم بی معرفتی هستی تو!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
چه طور به خوندن این خبر علاقه نداشتی ولی هم خوندی و هم نظر دادی!!!؟ معلومه که باید معاف میشدی ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
سلام
منم قانونآ معافم(به دلیل جبهه رفتن پدرم)ولی میخوام برم چون پدرم جبهه رفته و خودم دلیلی نداره صرفآ به خاطر اینکه فرزندشم معاف شم.پس تصمیم گرفتم ازین معافیت استفاده نکنم و تا چند ماه دیگه(اگه کنکور قبول نشدم)خودمو معرفی کنم.
چرا سازمان محترم نظام وظیفه آمار بقیه کشورهای جهان (بجز این 23 تا) که این دوره ی عمر تلف کن رو حذف کردن رو نمی ذاره؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
چون تو بقیه جاها خدمت اجباری ندارنو سربازاشون همه حرفه ای هستن . یعنی به عنوان کار اصلیشون میشن سرباز و پول خوب میگیرن
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
همه که حذف نکردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
يه نگاه به ليست كشورهاي انتخاب شده بندازيد. اريتره، چين، ونزوئلا ....
بقيه شون هم قابل مقايسه با ايران نيستند. اما قابل توجه سازمان نظام وظيفه، توي دنيا نزديك به 190 كشور وجود داره. ليستو اگه كامل كنيد اونوقت اوج فاجعه مشاهده خواهد شد..... ضمنا تورم ايران و ميزان دريافتي سربازها رو هم لحاظ كنيد اونوقت بايد رفت مرد از اين همه بدبختي ....
بر این بیفزایید ابهامات جدیدتر و بغرنج تر. مثل لغو معافیت تک پسر دارای پدر 60 سال تمام. که ظاهرا مجلس تصویب کرده است و الان در شورای نگهبان در دست بررسی است و هیچکس هم پاسخگو نیست. جالب آنکه در قانون جدید نوشته شده است «کبر سن، از کار افتادگی و ...» واژه ها و مفاهیمی که با هزاران تفسیر و تامل می تواند همراه باشد و هیچکس هم پاسخگو نیست.
از تابناک عزیز خواهشمندیم با بررسی و انعکاس این مطالب به جد پیگیر این موضوع باشد.
ظاهرا اولین سایتی هستید که این موضوع را مورد موشکافی قرار می دهید. متاسفانه هیچ سایتی در مورد این موضوع و اصلاحات جدید هیچ مطلبی و نقدی ننوشته است.
خیلی ممنون از توجه سایت تابناک
بنده خودم الان سرباز هستم و حدود یکسال از خدمت من می گذرد .فارغ از پارتی بازی هایی که در انتخاب محل خدمت سربازی برای بعضی ها وجود دارد ،چیزی که ما سربازان بدون پارتی و بدون امتیاز و بی شناس را خیلی اذیت می کند تبعیض هایی هست که در بین سربازان به لطف بعضی از قوانین و تبصره ها به وجود آوردند.الان بعضی از سربازان به خاطر جبهه و بعضا به خاطر بسیج کسری خدمت های طویل المدت می آورند و ماهایی که پدرانمان به هر علتی جبهه نرفتن و مثلا دوره سربازی رو قبل از انقلاب گذراندن از این کسری ها بی بهره مانده ایم. از طرفی ستاد کل با معافیت های گسترده مثل سه برادری تعداد زیادی از مشمولان را از سربازی معاف میکند و از طرف دیگر می گوید ما سرباز کم داریم و نمی توانیم از زمان خدمت کم کنیم.
به جای این همه معافیت های به قول معروف کیلویی و کسری خدمت های طویل المدت که شامل یه عده خاص می شود ، می توان همه اینها را برداشت و به جای آن از مدت وظیفه به طور برابر برای همه کم کرد. این واقعا تبعیض امیز و ناعادلانه است که کسانی به خاطر برادرانشان از خدمت معاف بشوند و کسانی 2-10 ماه خدمت کنند و پایان خدمت بگیرند و از طرف دیگر مابقی 18 ماه و بیشتر از عمرشان در این راه تلف بشود و در آخر سر هم از کار وزندگی عقب بیفتند. به جای اینها می شود خدمت را برای همه 12 ماه (کم یا بیش ) قرار داد تا در حق کسی اجحاف نشود.خواهش میکنم این مطلب را منتشر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
احسنت...حرف همه ی ما همینه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اون موقعی که پدر شما بالا سر خانوادش بود و با زن وبچش پارک و سینما می رفت یه مشت ادم در حال خدمت بودن به کشور ما اونم خدمت در صحنه واقعی نبرد نه مثلا پست دادن رویه برجک وسط تهران که هیچ خطری منتظرت نیست... حالا خیلی هم عادلانست که معاقیت هایی برای خانواده اش در جهت احترام به روحیه ایثار اونها تعلق بگیره چرا که زمانی که اونها میرفتن جنگ خبر نداشتن که بعدا چه پادشهایی قراره بدن بی چشم داشت بود ... در خصوص بسیجی ها هم اگه یه بسیجی بخواد 6 ماه کسر خدمت بگیره باید چیزی حدود6 سال سابقه عضویت فعال در بسیج داشته باشه یعنی اون 6 سالی که شما میخوردی می خوابیدی در حال
اموزش دیدن و اعلام امادگی برای دفاع از مملکتش بوده که وقت های که برای بسیج گذاشته رو حساب کنی خیلی بیشتر از مدت کسر خدمتش میشه مضاف بر اینکه شما هم میتونستی بری بسیج خدمت کنی امروز کسر خدمت بگیری مگه عضویت تو بسیج انحصاریه؟ مثل اینکه من در س نخونم بعد برم یه مشت ادم رو ببینم دارن مدرک فارغ تحصیلی میگیرن بعد بگم تبعیض به منم بدین خوب منم می تونستم برم درس بخونم و لی جاش وقت تلف کردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
الان سربازهایی که میان و متولد 70-72 هستن چطوری موقع جنگ پدر بالا سرشون نبود؟!! اصلا زمان جنگ بودند که پدری هم بالای سرشون باشه.الان بین این بچه ها تبعیض گذاشتن . یعنی هر دو همسن و یکسان از نظر مالی و فرهنگی .ولی یکی با کسری یکی بدون کسری.خوب اصلا گیریم که پدر رفت به جبهه و وظیفه اش رو ادا کرد. این چه ربطی به بچه اش داره. یا بر عکس . گیریم که پدر نرفت به جبهه. حالا تاوانش رو پسرش باید بده؟؟ به جای این کسری ها بیان به این جبهه رفته ها امتیاز بدن (که دادن مثل سهمیه دانشگاه و کار و....)
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آخه آدم عاقل، میگی کسی که باباش جبهه نرفته باید تاوانش رو بچه اش بده، مگه تو که بابات جبهه نرفته رو به جای 18 ماه 88 ماه خدمت نگه داشتن؟ تو هم مثل همه ای، فقط اونی که باباش جبهه رفته یه لطفی به خانوادش کردن.

یکی واسه دفاع از ناموس تو رفته به استقبال مرگ، جلوی گلوله ( از نوع واقعیش)، در 2 سانتی متری مرگ، شاید حتی یه چشم و یه پاشو هم از دست داده، حالا اگه چند ماه از خدمت بچه اش کم بشه، یا یه لکسوس بدن به بچه اش، یا سه طبقه یه برج رو کامل کنن به اسم بچه اش به نظرت جبران اون رشادت ها میشه؟ بگذریم که هیچ کدوم این کارها رو برای هیچ فرزند رزمنده و ایثارگری کسی تا حالا نکرده.
تازه از خدمت رسیده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
برای کسانی که چون خودشان دستشان به هیچ معافیتی بند نیست از معافیت دیگران ناراحت میشوند متاسفم و فقط باید این نکته رو بدونند که سربازی یک دوره ی کوتاه از زندگی هست که به هر کیفیت میگذره اما حسادت عادت ناپسندی هست که اگر انسان خودش رو اصلاح نکنه تا آخر عمر انسان رو زجر میده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
قضیه احترام گذاشتن و تقدیر از ارزشهاست و در دیگر کشورها خیلی بیشتر از این برای ایثارگرانشون مایه میذارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
مگر صرف فرزند رزمنده بودن برتری می آورد؟

گیریم پدر تو بود فاضل / از فضل پدر تو را چه حاصل؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
این چه حرفیه اون موقع که بابای شما تو خونه زیر باد کولر بود بابای من و امثال من تو کردستان بود تو جبهه ها جنوب بود ...بابات تا کومله دیده تا حالا جنازه بی سر پیدا کرده تا حالا گاز اعصاب تا مرز خفگی بردتش هان تا حالا تو گرمای 60 درجه با اسلحه دویده ....
بابا خواهشا این طرح دو برادری رو اجرایی کنین، جز هزینه اضافی برای دولت و ظلم در حق خانواده هایی که 2 فرزند خدمت کرده دارند چیزی نیست به خدا...

من فوق لیسانسم اگه معاف بشم کلی تو زندگیم جلو میفتم...
پاسخ ها
علي
| United States |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
نه بابا. يه وق نچاي. ما هم با فوق ليسانس رفتيم سربازي حالا تو مي خواي نري. من اگه بودم همه تونو به زور مي بردم سربازي. مگه خون شما از ما رنگين تره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
نمي دونم چرا بعضي ها مثل اين علي بي انصاف اند. من خودم دانشجوي دكتري هستمو خدمت هم رفتم ولي از اينكه ديگران برن خدمت اصلاً دلم خنك نمي شه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
حسودیم شد منفی دادم
من خودم با مدرک فوق لیسانس سربازی بودم، فقط بخاطر اینکه مدرک بالایی داشتم تا میتونستند تحقیرم میکردند، بهم توهین میکردن، کارهایی از من میخواستند تا باعث تحقیر من بشه!! وقتی چنین دیدی تو سربازی حاکم چرا باید سربازی رفت؟؟ چرا تحصیلکرده ها برن سربازی....
تو مراکز سربازی به بدترین شکل با تحصیلکرده ها برخورد میشه، قبل از اینکه برم سربازی هیچوقت فکر نمیکردم که چنین رفتارهایی رو شاهد باشم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دفتر و قلم زیر پای چپ.......فوق لیساس؟!؟!؟!؟! وظیفه!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
همه رو نباید با یه چوب روند خدایی من تو ارتش زیر نظر دو تا سرهنگ خدمت کردم واقعا اینا آدمهایی با مطالعه وخیلی با فرهنگ بودند بهترین خااطرات زندگیم اون روزهاست یکیشون فوق لیسانس برق داشت هیچوقتم به سرباز ندیدم توهین کنند البته دسیپلین نظامی سر جای خودش
نیما
| Kazakhstan |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
چرا تحصیل کرده ها " نرن " سربازی ؟ من خودم اول رفتم سربازی بعد رفتم دانشگاه.
من خودم با مدرک فوق لیسانس سربازی بودم، فقط بخاطر اینکه مدرک بالایی داشتم تا میتونستند تحقیرم میکردند، بهم توهین میکردن، کارهایی از من میخواستند تا باعث تحقیر من بشه!! وقتی چنین دیدی تو سربازی حاکم چرا باید سربازی رفت؟؟ چرا تحصیلکرده ها برن سربازی....
تو مراکز سربازی به بدترین شکل با تحصیلکرده ها برخورد میشه، قبل از اینکه برم سربازی هیچوقت فکر نمیکردم که چنین رفتارهایی رو شاهد باشم!!
الان بیشتر کارهای اداری و خدماتی و زرمی نیروهای مسلح به عهده کارکنان وظیفه هست در صورتی که پرسنل کار به عنوان کسانی که از حقوق و مزایا و امتیازات و ... بهره مند هستند کمترین کارها رو انجام میدهند و حتی کارهای خود را هم به وظیفه ها واگذار می کنند و این یعنی سواستفاده از نیروهای وظیفه.
کادریها از حقوق ، سرویس رایگان، خانه سازمانی ، سبد کالا ، و... برخوردارند و وظیفه ها از هیچ چیزی برخوردار نیستند و همیشه همه تنبهات برای سرباز است و تشویق برای کادر. این یک ظلم آشکار و حق خوری است. تا وقتی که نیروی وظیفه و مجانی وجود داشته باشد نیروهای رسمی و کادر کار نمی کنند . جالب اینجاست که چون آقایون دست اندرکار در این زمینه خودشون هیچ وقت طعم سرباز بودن رو نچشیدن و از روز اول رسمی بودن طبیعتا درد سرباز رو هم نمی دونند.
الان بیشتر کارهای اداری و خدماتی و زرمی نیروهای مسلح به عهده کارکنان وظیفه هست در صورتی که پرسنل کار به عنوان کسانی که از حقوق و مزایا و امتیازات و ... بهره مند هستند کمترین کارها رو انجام میدهند و حتی کارهای خود را هم به وظیفه ها واگذار می کنند و این یعنی سواستفاده از نیروهای وظیفه.
کادریها از حقوق ، سرویس رایگان، خانه سازمانی ، سبد کالا ، و... برخوردارند و وظیفه ها از هیچ چیزی برخوردار نیستند و همیشه همه تنبهات برای سرباز است و تشویق برای کادر. این یک ظلم آشکار و حق خوری است. تا وقتی که نیروی وظیفه و مجانی وجود داشته باشد نیروهای رسمی و کادر کار نمی کنند .
پاسخ ها
saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
در واقع ما به خدمت کشور نمیریم و میریم که به کادریا خدمت کنیم. من خودم شاهد بودم که کادریا چه بیگاری از نیروهای وظیفه میکشیدن. تازه کلی هم تحقیر و تنبیه میشدن.
سلام بد نبود می نوشتین که تو چین خدمت اجباری نیست!
میدونی 2 سال تلف کردن عمرت چه بهایی داره؟ !!!!!!!!!!
چه قدر از لحاظ اقتصادی به یه تحصیل کرده ضربه میزنه !!!!!!!!! کدوم مسئول جوابگو ؟؟؟
اگه یه نفر کارشناسی ارشد رو تو 25 سالگی تموم کنه بعدش بره خدمت 2 سال از زندگی عقب ( حداقل ) تا بیاد بیرون تازه پارتی داشته باش کار زود پیدا کنه یه پولی پس انداز کنه میشه 30 سالشه (خیلی خوش بینانه ) بعد میگن چرا سن ازدواج بالا رفته ؟؟؟؟؟؟/
چرا اینطوری شده ؟ چرا طلاق زیاده ؟؟؟؟؟؟؟
چرا دیوار کجه؟؟؟!!!!!!چرا .................
ترکیه اختیاری است.
بابا جان راه حل اینه که بیان با یه هزینه بفروشن حتی روش وام بانکی هم بدن که اونا که میخوان بخرن. بعدش به هرکس که میره خدمت حداقل حقوق مصوب دولت با توجه به مدرک بدن. فقط 10 تا 20 درصد بابت خدمت کم کنن. هم تمام بیکار ها میرن خدمت ، هم توی مراکز نظامی به فکر استفاده صحیح از سرباز می افتن. بعدش تعداد کل سرباز ها رو تا 5 برابر کاهش بدن. اون موقغ همه التماس می کنن برن خدمت یه حقوقی بگیرن و یه کاری داشته باشن حداقل برای 1 سال.
ما که رفتیم خدمت دورا ن خوبی بود ابته 12 ماه خدمت یکسان برای همه باید دوره خوبی باشد این آب و خاک به دفاع نیاز دارد البته سربازی باید بصورت ارتش خرفه ای پیش برود
با مدرک مهندسی عمران به من استواریید دادن آیا این حقمه؟ تو در و همسایه آبروم رفته. ولی باید فارغ التحصیل دانشگاه افسری ستوان دو بگیره. حقوق ناچیز . عدم احترام به سرباز .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
حتما نیروی انتظامی هستید. در ارتش به لیسانس ها ستوان دومی و فوق لیسانس ها ستوان یکمی میدن. البته چون وظیفه هستی خیلی مهم نیست چه درجه ای داشته باشی. ستوان دو وظیفه و گروهبان وظیفه هیچ فرقی ندارن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
خبر نداری جدیدا درجه ها عوض شده
من توی یکی از دانشگاههای تهران امریه بودم. مثلا از بهترین جاههایی که میشه خدمت سربازی رو گذروند. با مدرک فوق لیسانس یه حقوق چندغاز 100 تومانی میدادن که به زور هزینه رفت و آمد و غذا رو پر می کرد. بدتر از همه این که انگار ارث باباشونو میخواستی ازشون بگیری گاهی با یک یا دو ماه تاخیر و هزار بار برو بیا میتونستی پیگیری کنی که چرا این حقوق مسخره رو هنوز واریز نکردن. هر کارمند دون پایه ای هم که از کارش میزد با دستور مدیر محترم!! جورشو سرباز وظیفه بدبخت باید میکشید. تو این مملکت هرجا که خدمت سبازی رو بگذرونی فقط بلدن شخصیت سرباز بیچاره رو له کنن، حالا چه مجرد باشی چه متاهل و چه نخبه باشی یا غیره... جای تاسفه.....
از دیروز که این خبر اومده اصلا حالم خوب نیست.من قراره برای ادامه تحصیل به خارج برم.و قرار بود با تک فرزندی معافشم .من میخواستم معافیت داشته باشم برم خارج و وقتی برگشتم منو سربازی نفرستند تا راحت بتونم کار کنم.اما الآن میبینم که قانون حذف شده.و نمیدونم الآن چیکار کنم.تا حالا اینقدر حالم بد نبوده.خیلی حال بدی دارم.الآن که دارم متنو مینویسم دارم گریه میکنم.
پاسخ ها
سجاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
حالا درسته خیلی شرایط سختی ِ ولی مرد که گریه نمیکنه...
منم شبیه تو باید برم سربازی
اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
سربازی مال مرده تازه اون وقت که رفتم سربازی رو میفروختن من هم پول نداشتم رفتم تا مرد بشم با مدرک مهندسی عمران بهم درجه هم ندادند ولی وایستادم روزی هم که تموم شد گفتم ... رفتم
نیما
| Kazakhstan |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
برو خدمت تا یاد بگیری جلو مشکلاتت وایسی به جای اینکه گریه کنی.
آیدین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
جناب نیما.وقتی من مدارکمو ارسال کردم به دانشگاه خارجی.و تمام مراحلشو گذروندم این حلمو بد میکنه که الآن باید چه خاکی سرم بریزم.نمیدونم این ملت کی میخواد دست از حسادت به دیگران بکشه.واقعا متاسفم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
ولی واقعا گریه داره
جالب اینجاست که برای متاهلین هیچ امتیازی و معافیتی قایل نشدند، من نمیدونم مشمول متاهل که 30 سال سن داره و با مشکلات زندگی متاهلی دست و پنجه نرم میکنه، به چه امیدی بره سربازی.
سازمان نظام وظیفه چه کمکی به ایشان میکنه جز افزودن مشکلاتش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
شما که یعنی تو آمریکا نشستی چیکار داری به این کارا ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آقای ناشناس
هر کی آی پی امریکایی داشته باشه لزوما تو امریکا نیست !
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
این بابا از آمریکا کامنت نداده
با فیلتر شکنه
من برج 10 ( 1 دی 1390 ) اعزامم میخوام بدونم 24 ماه باید برم یا 18 ماه ؟؟

کدوم قانون ؟ از کی 24 ماه میشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
واقعا 24 ماه شده؟ دیگه عمرا برم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
طبق قانون قبلی که هنوز اجرا میشه :
زیر لیسانس 18 ماه
لیسانس 17 ماه
فوق لیسانس و دکترا 16 ماه
در مناطق عملیاتی 2 ماه از ارقام بالا کم میشه

طبق قانون جدید که معلوم نیست از کی اجرا بشه :
زیر لیسانس 20 ماه
لیسانس 18 ماه
فوق لیسانس و دکترا 16 ماه

از تاریخ اعزام شما معلوم هست که لیسانس به بالا باید باشی. خدا به همراهت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
مگه لیسانس ها 1 ماه هم برای لسانسشون کسر نمیکنن با اون میشه 16 ماه دیگه؟؟؟
من سال 84 رفتنم خدمت با مدرک فوق دیپلم..تو ارتش خدمت کردم..فکر میکنید حقوقم چند بود؟ماهی هشت هزار تومن..20 ماه هم خدمت کردم..بخدا ظلم هست..الان هم فوق لیسانس گرفتم و کار نیست..
خداییییییییی کلاتون رو قاضی کنید یه متاهل با حقوق 52000 تومان میتونه خرج زندگی خودش و خونوادش و ایاب ذهابش رو بده ؟ اگه آره پس همه پیش به سوی خدمت نظام وظیفه!
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
دمت گرم ناشناس کلی خندیدم . البته از تاسف .............
من نفهمیدم 18 ماه شد 24 ماه الان ؟
پاسخ ها
محمد 67
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خیر همین الان هم که 18 ماه خدمت داریم 6ماه کسری داریم یعنی طبق قانون 24 ماه خدمت هست..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
از فروردین 91 میشه 24 ماه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
در نیروی هوایی تبریز چه مشقت هایی کشیدیم.هر کی اونجا بوده و در بخش آلفا یک خدمت کرده کامنت بگزاره لطفا
در نظر داشته باشید که من و امثال من از چند سال پیش بر اساس قانون چندین ساله کفالت پدر بالای 59 سال برنامه ریزی کردیم، درسمان را کمی طولانی کردیم ، وضعیت شغلی تعیین کردیم حتی بعضیها برای ازدواج برنامه ریزی کردند اماحالا که مثلاً 6 ماه به تاریخ 59 سالگی پدر مانده به یک باره این قانون لغو شده و اطلاع رسانی شفاف هم نمی شود، خودتان درک کنید که بر ما چه می گذرد، بحث سربازی رفتن یا نرفتن نیست بحث برنامه ی زندگیست، که اگر می دانستیم شانس معافیت نداریم زودتر از اینها رفته بودیم، اما تمام معادلات زنگیمان بهم خورد و از بین رفت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
منم مثل شما...
ناشناس
| Malaysia |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
منم مثل شما....دکترام که تمام بشه ۲۹ سالمه، تازه باید برم سربازی...۳۱ سالگی برم دنباله کار، ایشالا اون دنیا شاید بتونم زن بگیرم!!!
من که الان سربازم و خیلی هم راضی هستم و حقوقش هم خوبه (بیش از 50 تومن). به هر حال همینکه احساس می کنم دارم به کشور خدمت می کنم خیلی شعف آوره. کاش که هیچ وقت این سربازی تموم نشه.
پاسخ ها
Yaser721
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خدمت وکالتی هم قبول میکنی؟
اگر قبول می کنی من خودم برات مشتری میارم که به جای اونها بری خدمت
ناشناس
| Austria |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
من هم همین را می گم دیگه. به جای اینکه سربازی اجباری باشه اون را داوطلبانه کنند. مطمینا افرادی زیادی مثل شما خودشون داوطلبانه سربازی را انتخاب می کنند و در راه وطن خدمت می کنند. اونهایی هم که به هر نحو دوست ندارند می روند دنبال کار و زندگیشون.
خداییش مشکلی داره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
می خوام بدونم اگه توی شرکتی بودی و ماهی 1.5 میلیون تومن درآمد داشتی باز هم دوست داشتی این قدر با ذوق و شوق از حقوق سربازی دم بزنی؟ در ضمن خدمت به این آب و خاک فقط ایستادن توی پست و پا چسبوندن نیست. این مملکت مبارز جهت تهدیدات امنیتی و شبکه ای و ویروس های جور واجور نمی خواد؟
من با مدرک کارشناسی ارشد 18 ماه پیش با کلی استرس رفتم خدمت 2 ماه هم است که تموم کردم، اما حسنش اینجا بود که امریه داشتم.
بجز آموزشی باقی خدمت زیاد سخت نبود، یعنی خوب بود. 600000 تومان حقوق میگرفتم، 5شنبه و جمعه هم تعطیل بود. تازه کار تخصصی در زمینه رشته خودم(مهندسی برق) انجام میدادم.
یعنی تو مملکت ما هم از این خدمت ها است ولی تعدادش کمه، حالا که جمعیت سربازی برو ما تحصیل کرده شدن دولت باید تعداد امریه ها رو بیشتر کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
من ارشد دارم، سرباز امريه هستم ولي حقوقم همان اندازه سايرين است. چرا دروغ مي گين؟600 هزار؟!
چرا سایت نا جا امار کامل همه ی کشورای دنیارو اعلام نکرده ؟ایا خدمت اگه 3ماه بشه دیگه مقدس نیست ؟ مقايسه 195 كشور جهان در وضعيت نظام وظيفه
کشورهای جهان از لحاظ وضعیت نظام وظیفه به 7 گروه تقسیم می شوند که متاسفانه ایران به همراه کشورهایی چون بورکینافاسو! در آخرین و بدترین گروه قرار دارد
کشورهای جهان از لحاظ وضعیت نظام وظیفه به 7 گروه تقسیم می شوند که متاسفانه ایران به همراه کشورهایی چون بورکینافاسو! در آخرین و بدترین گروه قرار دارد:

1- كشورهايي كه سربازي اجباري را حذف کرده اند.(۱۰۶کشور، ۵۳%)

2- کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند. (25كشور، 1۳%)

3- کشورهایی که صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیر مسلح سربازي دارند.(7 كشور، 4%)

4- کشورهای که سربازی انتخابی دارند.(11 كشور، 6%)

5- کشورهایی که مدت سربازی را به 18 ماه کاهش داده‌اند. (9 كشور، 5%)

6- اسامی کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می کنند. (1۱ کشور،۶% )

7- کشورهایی که سربازی اجباری بیش از 18ماه، غیر انتخابی و همراه با به کار گیری در امور عملیاتی نظامی دارند. (۲۶كشور، ۱۳%)

اسامي اين كشورها به تفكيك عبارتند از:

الف- اسامی کشورهایی که سربازی اجباری ندارند و يا حذف كرده‌اند:

1. آرژانتین (در 1999 حذف شد) 2. آفریقای جنوبی (از 1994 حذف شد.) 3. آنتیگوآ و باربودا 4. آندورا 5. اتیوپی(سربازی اجباری صرفا در شرایط اضطراری مجاز است.) 6. اردن (از سال 1994 تاکنون در حال تعلیق است.) 7. اروگوئه (در زمان صلح اختياري است و در زمان جنگ دولت در صورت نياز مي‌تواند اجباري سازد.) 8. افغانستان (در 2005 حذف شد) 9. استرالیا (در 1972 لغو شد.) 10. اسلواکی (از 2006 حذف شد) 11. اسلوونی (از 2003 حذف شد) 12. امارات متحده عربی 13. انگلستان (از 1963 حذف شد.) 14. ایتالیا (در 2005 حذف شد) 15. ایسلند 16. باربادوس 17. باهاما 18. بحرین 19. برمه 20. برونئی دارالسلام 21. بلژیک (به حالت تعلیق در آمده است.) 22. بلغارستان (نيروي دريايي و هوايي كاملا حرفه‌اي شده اند و نيروي زميني نيز در سال 2008 حرفه‌اي شده و سربازي اجباري ملغي مي‌گردد. مدت سربازي اكنون 9 ماه است. البته برای دانش آموختگان دانشگاه 6ماه است.) 23. بلیز (در صورت به حد نصاب نرسیدن داوطلبین اجباری می شود اما تا کنون اجباری نشده است.) 24. بنگلادش(سربازی اجباری صرفا در شرایط اضطراری مجاز است ولی تاکنون اجرا نشده است.) 25. بوتان 26. بوتساوانا 27. بوسنی و هرزگوین (از اول ژانویه 2006 حذف شد.) 28. بولیوی (در صورت به حد نصاب نرسیدن داوطلبین اجباری می شود.) 29. پاکستان 30. پالائو 31. پاناما 32. پرتقال (از 2004 حذف شد) 33. پرو 34. تانزانیا 35. ترینیاد و توباگو 36. تونگو 37. تووالو 38. تیمور شرقی 39. جامائیکا (سربازی اجباری تنها با اجازه والدین ممکن است.) 40. جزایر سلیمان 41. جزایر مارشال 42. جمهوری ایرلند(دوره سربازی اجباری حذف شده ولی دوره ذخیره هنوز ملغی نشده است.) 43. جمهوری کنگو 44. جيبوتي 45. چک (لغو آن از 2004 آغاز و در 2007 کاملا لغوشد.) 46. دومينيكا (عضو كشورهاي مشترك المنافع) 47. دومينيكن (جمهوري) 48. روآندا 49. رومانی (از 2006 حذف شد.) 50. زامبيا 51. ژاپن 52. ساموآ 53. سن مورینو 54. سوآزیلند 55. سیچیل 56. سیرالئون 57. سریلانکا 58. سرینام 59. سنت کیتس و نویس 60. شیلی (هرچند قانون سربازی اجباری ملغی نشده ولی اکنون تمام نیروها به صورت داوطلبانه و نه اجباری به خدمت گرفته می شوند.) 61. عراق 62. عربستان سعودی 63. عمان 64. غنا 65. فدراتیو میکرونزی 66. فرانسه (از 1996 حذف شد.) 67. فیجی 68. قطر 69. کاستاریکا (از 1948 حذف شده است.) 70. کامرون 71. کانادا (تاکنون در زمان صلح سربازی اجباری نداشته است.) 72. کریباتی 73. کنیا 74. گامبیا 75. گرنادا 76. گینه پاپائو 77. لسوتو 78. لبنان 79. لتونی (از 2007 حذف شد.) 80. لوکزامبورگ (از 1967 حذف شده است) 81. لیبریا 82. لیختنشتاین 83. مالاوی 84. مالت 85. مالدیو 86. مالزی 87. مجارستان(در 2004 حذف شد) 88. مراکش (از 2006 حذف شد.) 89. مقدونیه (از 2006 حذف شد) 90. موریس 91. موناکو 92. مونتنگرو (از 2006 حذف شد) 93. نائورو 94. نامیبیا 95. نپال 96. نیجریه 97. نیکاراگوئه 98. نیوزیلند (از 1972 حذف شد.) 99. واتیکان 100. هائیتی 101. هلند (به طور رسمي سربازی اجباری را لغو نکرده ولی از سال 1996 به بعد از سرباز استفاده نکرده و ارتش کاملا حرفه ای دارد.) 102. هلند آنتلیس 103. هند (هیچ گاه سربازی اجباری نداشته حتی در زمان استعمار انگلیس) 104. هندوراس 105. هنگ کنگ 106. یمن (از 2001 حذف شد)

كشورهاي افغانستان، عراق، عربستان، عمان، قطر، امارات متحده، پاكستان و بحرين از جمله همسايگان ايران هستند كه سربازي اجباري را لغو كرده اند.

ضمنا بر خلاف برخی ادعاها حذف سربازی به کشورهای خاصی اختصاص ندارد. شما می توانید نام کشورهای پیشرفته، در حال توسعه، عقب افتاده، اسلامی، فقیر، غنی و... را در میان این ۱۰۰کشور ببینید.

ب- اسامی کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند:

1-اتريش (از ابتداي 2007 از 8ماه به 6ماه كاهش يافت) 2-برزیل (بسته به محل خدمت 12-9ماه) 3-بوليوي (12ماه) 4-دانمارک (بسته به محل خدمت 12-4 ماه وصرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیر مسلح) 5-اکوادور (12ماه، سربازي انتخابي است.) 6-السالوادور (12ماه، سربازي انتخابي است.) 7-استونی (بسته به محل خدمت 11-8 ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامی غیر مسلح در سال 2010 نيز سربازي اجباري لغو مي‌شود) 8-صربستان (بسته به محل خدمت 9-6 ماه، از 2010 حذف خواهد شد.) 9-كرواسي (اکنون 6ماه است و از 2010 حذف خواهد شد.) 10-آلمان (9ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامی غیر مسلح) 11-یونان (بسته به محل خدمت 12 و 15 ماه و در آينده به 6ماه كاهش مي‌يابد.) 12- ازبکستان (12ماه) 13-لیتوانی (12ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامی غیر مسلح) 14-مکزیک (12ماه، سربازي انتخابي، نيروهاي هوايي و دريايي كاملا حرفه‌اي شده‌اند.) 15-مولداوی (12ماه) 16-مغولستان (12ماه) 17-نروژ (12ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامی غیر مسلح) 18-پارائوگه (بسته به محل خدمت 24-12ماه، استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) 19-روسیه (ترکیب اجباری و داوطلبانه به کار گرفته شده است. از ابتداي سال 2008، 12ماه خواهد شد و از همين سال براي متاهلان داراي فرزند، معلمان و پزشكان روستايي حذف خواهد شد.) 20-سوييس (260 روز) 21-گوآتمالا (بسته به نوع و محل خدمت 24-12 ماه) 22-لهستان (بسته به محل خدمت 12-9ماه وصرفا در امور مدنی و یا به صورت نظامی غیر مسلح، در سال 2010 سربازي اجباري لغو مي شود.) 23-تایوان (اکنون 16 ماه است و در سال 2008، 12ماه می شود. امكان انتخاب براي مشمولان وجود دارد.) 24-تركيه (12 ماه براي امور نظامي و 15 ماه براي امور مدني) 25-تونس (12ماه)

پ- اسامی کشورهایی که از سربازان صرفا در امور مدنی یا به صورت نظامی غیر مسلح استفاده می‌شود:

1-آنگولا (24ماه) 2-الجزایر (18ماه: 6ماه آموزش و 12 ماه فعاليت مدني، ضمنا به زودی شرط انجام خدمت سربازي از شرايط استخدام كارمندي در الجزایر حذف میشود.) 3-بلاروس (18ماه و برای فارغ التحصیلان دانشگاهی 12ماه) 4-قبرس 5-اسپانیا 6-سوئد (17-7 ماه، امكان انتخاب ميان فعاليت نظامي يا غير نظامي وجود دارد.) 7-فنلاند (خدمت در امور نظامي مسلحانه 6ماه، نظامي غير مسلحانه 11 ماه و غير نظامي 13 ماه)

هفت کشور دیگر نیز از سربازان به صورت نظامی غیر مسلح استفاده می کنند که در بخش قبلی ذکر شد.

ت- اسامی کشورهای که سربازی انتخابی(سرباز می تواند محل و نوع خدمت را انتخاب نماید) دارند:

1-بنین(از ترکیب سربازان داوطلبانه و اجباری استفاده می شود.) 2-جمهوری آفریقای مرکزی(استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) 3-ایالات متحده آمریکا 4-چاد 5-چین 6-اندونزی(استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) 7-نیجر 8-گینه بیسائو 9-سنگال(استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) 10- كيپ ورد 11-توگو(استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.)

ث- اسامی کشورهایی که مدت سربازی را به 18 ماه کاهش داده‌اند:

1-آذربايجان (براي فارغ التحصيلان دانشگاهي 12 ماه و سايرين 18ماه) 2-اوکراین (بسته به نوع خدمت 18-24ماه، در 2 يا 3 سال آينده ارتش كاملا حرفه‌اي شده و سربازي اجباري ملغي مي‌گردد.) 3-اریتره (16ماه) 4-کامبوج (18ماه)5-کلمبیا (18ماه، استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) 6-گرجستان (18ماه، استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.) 7-لائوس (18ماه) 8-ماداگاسکار (18ماه) 9-ساحل عاج (18ماه، استفاده از ترکیب سربازان داوطلب و اجباری.)

ج-اسامی کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می کنند. (عمدتا این روش مقدمه ای است برای رسیدن به ارتش حرفه ای و حذف سربازی اجباری):

1- برمودا(بخش عمده ای از نیروهای ارتش، حرفه ای بوده و تنها بخش اندکی به صورت اجباری تامین می گردد.) 2-ونزوئلا 3-گابون4 – کره جنوبی5-سنگاپور 6-کویت 7-مالی 8-فیلیپین 9-اوگاندا10 -بروندی 11-موریتانی(نیروی هوایی و دریایی کاملا حرفه ای شده اند و از سرباز اجباری تنها در نیروی زمینی استفاده می شود.)

چ- اسامی کشورهایی که سربازی اجباری بیش از 18ماه، غیر انتخابی و همراه با به کار گیری در امور عملیاتی و مسلحانه نظامی دارند:

1-ایران 2-آلبانی 3-مصر 4-گینه 5-اسراییل 6-قزاقستان 7-کره شمالی 8- بورکینافاسو 9-سوریه 10-ارمنستان 11-سومالی 12-تاجیکستان 13- سودان 14-تایلند 15-ترکمنستان 16-ویتنام 17-جمهوری دموکراتیک کنگو 18- موزامبیک 19- زیمباوه 20-کوبا 21-لیبی 22-قرقیزستان 23-سنت وينسنت و گرنادين 2۴-سائوتام و پرینسیپ ۲۵- گینه استوایی ۲۶- سنت لوسيا

خدایی؛ یه کشور درست و حسابی بین این گروهی که ایران بینشونه، پیدا می کنید!

متاسفانه نام کشور ایران در زمره آخرین گروه قرار دارد که نشان می دهد علی رغم برخی بهبودها در مقایسه با دیگر کشورها کمترین میزان بهینه سازی و اصلاح را در مورد نظام وظیفه انجام داده ایم.
پاسخ ها
فروتن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
سلام حال کردم باهات
دست مریزاد برا آمارت
کشورهای بدون خدمت اجباری :
آرژانتین
آفریقای جنوبی
آنتیگو و باربودا
آنتیل هلند
اتیوپی
اردن
اسپاینا
استرالیا
اسلواکی
اسلونی
افغانستان
آلمان
امارات متحد عربی
ایالات متحده آمریکا
ایتالیا
ایرلند
باربادوس
باهاماس
بحرین
برمه
برونئی
بریتانیا
بلژیک
بلغارستان
بنگلادش
بوتان
بوتسوانا
بوسنی و هرزگوین
پاکستان
پرتغال
پرو
تانزانیا
ترینیداد و توباگو
تونگا
تیمور شرقی
جیبوتی
چک (جمهوری)
دومینیکن (جمهوری)
رواندا
رومانی
زامبیا
زلاند نو
ژاپن
سریلانکا
سنت کیتس و نویس
سوازیلند
سورینام
سیرالئون
سیشل
شیلی
عراق
عربستان سعودی
عمان
غنا
فرانسه
فیجی
قطر
کامرون
کانادا
کرواسی
کنیا
کونگو
گامبیا
گینه نو پاپوا
لبنان
لسوتو
لوکزامبورگ
لهستان
لیبریا
لیتوانی
مالاوی
مالتا
مالدیو
مجارستان
مراکش
مقدونیه
مونتنگرو
نامیبیا
نپال
نیجریه
نیکاراگوا
هائیتی
هلند
هند
هندوراس
یمن

===============

کشورهایی با خدمت یک‌ساله یا کمتر
اتریش (۶ ماه)
ازبکستان (۱۲ ماه)
استونی (۱۱ - ۸ ماه)
اکوادور (خدمت انتخابی)
السالوادور (خدمت انتخابی)
اوکراین (۱۲ ماه)
برزیل (۱۲ - ۹ ماه)
بولیوی (۱۲ ماه)
پاراگوئه (۱۲ ماه نیروی زمینی؛ ۲۴ ماه نیروی دریایی)
تایوان (خدمت انتخابی)
تونس (۱۲ ماه)
دانمارک (۱۲ - ۴ ماه)
سوئیس (2 هفته)
صربستان (۶ ماه)
فنلاند (۱۱ - ۶ ماه)
گواتمالا (۲۴ - ۱۲ ماه)
لاتویا
مغولستان (۱۲ ماه)
مکزیک (خدمت انتخابی)
مولداوی (۱۲ ماه)
نروژ
یونان (۱۲ ماه)

منبع : ویکی پدیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
تابناک جون از شما بعیده یعنی تو دنیا فقط 23 تا کشور وجود داره.. راستی ما باید الگومون کشورهای پیشرفته باشه نه کشورهای مثل برمودا و اریتره...!
چرا برای نگهداری از پدر و مادر یا حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ معافیت کفالت در نظر گرفتن ولی برای متاهلین هیچ چیزی در نظر نگرفتن . مثلا من با داشتن زن و دو بچه چطور برم سربازی ، مخارج خانواده را از کجا تامین کنم توی این دو سال . لطفا مسئولین بررسی کنن و برای متاهلین هم فکری بکنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
حرف دل ما رو زدی برادر، تازه افراد بالای 30 سال همه میتونستن سربازیشونو بخرن ولی به دلایلی مثل دانشجو بودن یا مشکل مالی یا.... اون زمان نتونستن بخرن
ایا این عدالته؟
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
منم باید برم سربازی..ولی فکر کنم به خاطر این واسه متاهل ها معافیت نمیزارن چون ایرانیا رو می شناسید که..همه میرن الکی ازدواج می کنن..اون.قت کی بره سربازی
لطف کن در مورد چین بنویس خدمت نه تنها اجباری نیست بلکه جا برای افراد داوطلب هم وجود ندارد. حتی یکی از دوستان چینی من گفت سعی کردیم با رابطه یکی از دوستان به سربازی برویم اما قبول نکردند...
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
جک با مزه ای بود عزیزم!! تا جایی که من میدونم توی چین سربازی احباری هست و یقه ی زن و مرد رو میگیرن میبرن سربازی! شاید بعضی از استان ها ی خود مختار (که کلا 4 تا بیشتر نیستن)شرایط فرق کنه ولی قانون کلی سربازی اجباری هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
وی پی ان چیز خوبیه!
آقا لطفا خواهشن التماسا
وضعيت معافيت تحصيلي ها رو رسيدگي كنيد.
كارشناسي پيوسته شده 5 سال.
از 6 سال شده 5 سال.
حداقل براي كساني كه مهلتشون تمام ميشه . تمديد معافيت تحصيلي درنظر بگيريد.
آقا قانون در جهت رفاه و آسايش هست اين كه شد همش استرس براي ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آقا من نويسنده اين كامنت هستم.
آقا من ميرم سربازي.
فقط حداقل بزاريد ما درسمون روتمام كنيم.
اینقدر داغش نکنید و ننه من غریبم بازی درنیارید و مدرکتون رو به رخ نکشید .
من با مدرک دکترای پزشکی رفتم سربازی و 18 ماه هم خدمت کردم .
موقع آموزشی 2 گروهان 80 نفره همگی پزشک بودیم .
حداقل سنی هم که داشتیم 25 سال بود و خیلی ها هم متاهل ولی خداییش هیچ کدوم مثل شما غر و لند نمی کردیم .
حالا اگه 18 ماه نرفتین سربازی می خواین تخم دو زرده برای خونواده یا خودتون بزارید .
70 یا 80 ساله که قانون خدمت اجباری تصویب شده حالا یه دفعه شماها فقط تحصیل کرده شدین ؟ شماها فقط متاهل شدین ؟
جمع کنید بابا ...
برید خدمت تا ساخته بشین بفهمین کار و زندگی و ... یعنی چی ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
شما الان هم ساخته شدید هم پرداخته؟؟؟؟!!!! تا امثال شما اینطوری فکر کنن مملکت آباد نمیشه البته دکترا در آباد کردن مملکت نقشی ندارند صد البته و فقط باید دعا کنن مردم مریض شن تا یه کاری داشته باشن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
واقعا متاسفم برای افرادی که همچون فرهاد که اینقدر اولا سطحی نگر هستند و ثانیا تو این شتاب تکنولوژی اینقدر نسبت به فرصت های پیش روی جوانان بی تفاوت..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
زحمت کشیدی دکتر!!! خو معلومه به شما سخت نگذشته،دیگه همه میدونن تو آموزشی رفتارشون حداقل با دکترا بد نیست،بعد آموزشی هم افتادی یه بیمارستان نزدیک خونتون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
متاسفم برا کسی که پزشکه و همچو تفکری داره واقعا متاسفم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خدمت خیلی هم بد نیست به خدا ما که با دیپلم 21ماه خدمت کردیم زنده موندیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
تحصیلکرده ای که نحوه حرف زدنش مثل تو باشه، باید بحال این مملکت گریه کرد...
علی
| United Arab Emirates |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
دککککککتتتتتتتترررر. میشه توضیح بدی دکترای پزشکی رو از کجا در اوردی !!؟؟ منظورت فوق تخصص دیگه؟ معلومه چقدر راست می گی
به این ماده از قانون خدمت سربازی نگاه کنید:

ماده4- خدمت وظيفه عمومي 30 سال است و مراحل آن براي كليه مشمولان بشرح زير است:

الف- دوره ضرورت دو سال و در صورتي كه مشمولان مازاد بر نياز باشند شوراي عالي دفاع ميتواند اين مدت را تا 18 ماه تقليل دهد.

ب- دوره احتياط 8 سال.

ج- دوره ذخيره اول 10 سال.

د- دوره ذخيره دوم 10 سال.

تبصره1- تاريخ شروع و پايان خدمت در مراحل احتياط و ذخيره از تاريخ پايان خدمت دوره ضرورت محاسبه ميگردد و در هر حال تاريخ خاتمه آن از سن 50 سالگي تجاوز نخواهد كرد.

تبصره2- در مواقع ضرورت و بسيج همگاني ممكن است افراد مشمول اين قانون تا سن شصت سالگي نيز احضار شوند.

تبصره3- مفاد بند الف اين ماده نسبت به مشمولاني مجري است كه از اول فروردين ماه سال 1363 به خدمت اعزام شوند.

---------------------------------------

حتما بازنویسی لازمه!
نظام وظیفه عمومی ایران مشکلات فراوانی دارد که اصلاح نشدن آن برای مردم عذاب آور شده و مثل یک چیز اصلاح ناپذیر درآمده است. از اینکه به این موضوع پرداختید ممنونیم و امیدی نداریم که اثری داشته باشد.
بابا چه لزومی داره 2 سال باشه 2 سال واسه چی الان هم که سیل متولدین دهه شصت باید چند ماه منتظر اعزام بمونن.خب 1 سال هم بسه تازه تو این مدت جز خرج روی دست دولت وخرج های دیگر که خودشون باید کنن هیچی هم یاد نمی گیرن. در واقع نباید مدت سربازی کشور ما از وقتی جمعیت ان 20 میلیون بود تا حالا که هشتاد میلیون فرق کنه. تو 1 سال یا 6 ماه هم میشه اموزش لازم برای مواقع بحرانی رو دید.
سلام و خسته نباشید .

میدونم اونچه میخوام بگم کمی طولانی هست ولی خواهش میکنم قدری حوصله به خرج بدید.

من 29 سال سن دارم و تو دوران دانشجویی ایده ای به ذهنم رسید و یه شرکت مهندسی IT تاسیس کردم ، خدا رو شکر بعد از فراز و فرودهای زیاد این تلاش امروز ثمر داده و 5 تا کارمند هم تو شرکتم مشغول هستند ، با اینکه من خودم بیمه نیستم ولی اونها رو بیمه کردم ، خوب فکر میکنم متوجه شدید که مشکل سربازی دارم ، من میخوام این سوال رو از مدیران مملکت بپرسم که آیا مساوات و عدالت یعنی اینکه همه برن تو برجک ؟ میدونم که این هم کار مقدسیه و مملکت به دفاع نیاز داره ولی آیا عدالت دقیقا اینی هست که اجرا میشه ؟ کار کسانی امسال من خدمت نبوده ؟ من از سال اول تاسیس شرکتم انواع اقسام مالیات میدادم ، مالیات تکلیفی ، مالیات بیمه ، مالیات سالانه بر درآمد ، مالیات شهرداری ، ارزش افزوده و ... آیا با رفتن من به خدمت سربازی مشکلی از مشکلات مملکت مرتفع میشه ؟ متاسفم که بگم پاسخ واضح هست و ای کاش قوانین کشوری ما همسو با سیاست های توسعه اقتصادی بود یعنی اون طوری که میشنویم واقعا اقتصاد و ایجاد شغل دقدقه مسولان بود .
جالب هست بدونید که در آمریکا مشکل ترافیک صبح رو با کم کردن قیمت ماکروفر برای کارمندان حل کردن ، باور کردنی نیست ولس میتونید راجب اونچه گفتم تحقیق کنید، مقصودم اینه که همیشه را حل ها سر راست نیست و مشکلات مملکت رو باید با هوش بالا رصد کنیم تا بتونیم کمکی برای ملتمون باشم. مدیریت هوش بالا نیاز داره .
تابناک خواهش میکنم بی کمو کاست بزار . ممنون
پاسخ ها
محمد 30
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
اگر شما از تاسیس شرکت آی تی هدفتون خدمت به مملکت بوده که درسته، دولت باید حق شما رو بده، پس شما کل شرکتت رو سهامش رو به دولت واگذار کن (که البته چون هدفت خدمت بوده می دونم با استقبال گرم این کار رو می کنی) من هم قول میدم معافیت دائم شما رو بگیرم.
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
آخه محمد حرف این آدم اینی بود که شما برداشت کردی ؟
ناشناس
| Austria |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
دیروز درباره خدمت سربازی با یکی از آشنایان اتریشی داشتم صحبت می کردم. می گفت که اینجا دولت از سربازی اصلا خوشحال نمیشه. چون اگه سرباز ها به جای سربازی می رفتند سر کار کلی مالیات به دست دولت می رسید اما الان دولت باید هزینه نگهداری اونها را هم بده.

البته می دونم برای اقتصاد ایران که عمدتا مبتنی بر نفت هست و اکثرا از مالیات فرار می کنند این چیزا خیلی مهم نیست.
بابا پاشید برید خدمت.. من با فوق لیسانس رفتم.. آموزشیم تیر و مرداد یزد بودم.. پادگان خاتمی.. مردیم از گرما اما بالاخره تموم شد.. خون شما ها از خون ما که رنگی تر نیست.. همه اینا از تنبلی اینقدر حال کردم معافیت ها رو برداشتن....!
پاسخ ها
ممد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
خوبه که خودت میگی:مردیم از گرما!
از کی تا حالا مردن خوب شده؟
ای مسئولانی که این متن رو میخونید من بیچاره دلخوش معافیت تک پسر پدر بالای 60 سال بودم و نامزد کردم و تحصیل رو ادامه دادم اما خبر حذف معافیت پدر بالای 60 سال رو خودنم روم نمیشه تو چشای همسرم نگاه کنم.تو رو خدا با دیدی باز نگاه کنید چرا یهو این قانونه به اجرا گذاشتین؟
تمنا می کنم لااقل این قانون رو واسه افرادی به اجرا بزارید که هنوز به سن مشمولیت نرسیدن و بر مبنای همین قانون برنامه ریزی نکردن.
هزاران نفر دیگه با این معافیت بیش از 30 سالی که وجود داره برنامه ریزی کردن.تو رو خدا به دادمون برسید.
مsئولین تابناک تمنا دارم این درد دل منو به بهترین نحو که مسئولین میتونن مطالعه کنن به گوششون برسونید و انتشار بدید.
خداحافظ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
چرا همه دنیا با کاهش جمعیت به سمت ارتش حرفه ای رفتند جز ایران ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
منم همین مشکلو دارم.منم هزار جور برنامه ریزی کردم ولی حالا یه شبه همش به هم ریخت.آخه انصاف هم خوب چیزیه
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
منم شرایط ای ن دوستمون را دارم ...تابناک تو را بخدا صدای ما را به گوش این مسولین برسون
سربازی بهترین دوران زندگی آدمه، دولت و مجلس حق ندارن این دوران رو از ما بگیرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
آره،2 سال از عمر آدم صرف جریمه نوشتن سر چهاره راه میشه !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
به نظر می رسه زندگی سختی داشتی که سربازی بهترین دورانش بوده!
یک پیشنهاد اگر از کسانی که می خواهند سربازی نروند نفری 10 میلیون گرفته شود اگر قرار باشد به هر سرباز 20 ماه حقوق پرداخت کنیم هر سرباز می تواند در ماه 500 هزار تومان حقوق دریافت کند . باور کنید هر دو طرف رضایت خواهند داشت . حقوق 500 هزار تومانی باین شرایط بیکاری مناسب . و دیگر بی عدالتی نیست چون افرادی که به خدمت می روند حقوق دریافت می کنند
من برخلاف همه معتقدم اين قانون به نفع آينده ماست چون به اين ترتيب سن ازدواج بالا ميره و همچنين جمعيت زياد نميشه. و اين يعني رفاه بيشتر.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
جوابت درست نبود اما طرز فکرت قشنگ بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
تو خیلی فوق العاده ای
قدر خودتو بدون
آیدین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
عجب آدمی هستی تو.وقتی اقتصاد خرابه چطوری میخواد با افزایش سن ازدواج رفاه مردم بالا بره.از اون حرفا بودا...یکم فکر کن بعد مطلب بنویس
من سابقه خدمتی دارم ولی دوباره کد اموزش خوردم
از یگان و چند نفرپرسیدم گفتند چندروزه میری میایی برای حکم درجه و این چیزا
این قانون که اموزشی رو دوبار نکرد؟
سپاه و ارتش فرق داره
آخه این درست کسی که زن و بچه داره رو به زور بگیرید ببرید سربازی ؟ خرج زن و بچه این بیچاره ها رو کی می خواد بده ؟ با ماهی 50 تومن میشه خرج زن و بچه رو داد ؟ با ماهی 50 تومن اجاره خانه رو میشه داد ؟
حقوقشو زیاد کنید تا برم
با سلام
لطفا در مورد حذف قانون تک فرزند پسر که پدر بالای60 سال است و سالهای سال هست در حال اجرا هست ولی یک مرتبه و به دلیل نامعلومی قرار شده حذف شود هم بررسی کنید. بعضیا طبق قانون قبلی کلی برنامه ریزی کردند مسئولین یک شبه تصمیم به حذف آن میگیرند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
خیلی خوب شد که حذف شد چون اغلب تک پسرها بچه سوسولند و بهتره کمی سختی بکشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
عزیزم تجربه ثابت کرده تک پسرا چون رو پای خودشون وایستادن مرد ترن! نمیدونی بدون! تک پسری که باباش 60 سال سن داره هیچوقت باباشو نمیفرسته دنبال کاراش مادرشم همینطور. اونا هم مشکلات خودشونو دارن! اختلاف 40-50 سال کم نیست که معافیت هم مرحمی نمیتونه باشه برای این اختلاف سنی.
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
خب شد این کلمه بچه سوسول هم بلد شدین...بدرد اینجور جاها که منطق و انصاف نمیتونه کارمون را پیش ببره میخوره
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
به خدا ما سختی کشیدیم که به این قانون بخوریم..تورو خدا این قانون رو بررسی کنید 59 سال تمام رو برگردونید! به خدا ما سختی کشیدیم تو دانشگاها کار پیدا کردیم به خدا من مای 1 2 میلیون دارم قسط خونه میدم برم سربازی چه کار باید بکنم؟
تو رو خدا به داد جوونا برسين.تابناك خواهشن شما هم پيگير باش.بخدا داره در حق تحصيل كرده ها ظلم ميشه.اونايي كه كار ندارن و درس خوندن الان بي كارن چه برسه به اينكه 2 سال ديگه كه اوضاع بدتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
الان دیگه همه یه لیسانسی فوق لیسانسی چیزی تو جیبشون دارند پس فکر نکن چون درس خوندی خونت از خون دیگران رنگینتره.
سلام
چند تا نکته بود بگم بهتره
قانون سه بردار خدمت کرده تا اخرهمین سال 90 هستش
خدمت هم 18 ماه و هنوز تصمیم نگرفتن برای سال 91 چقدر باشه البته من خوندم که کسایی که امسال اعزام میشند سال بعد اگه خدمتم اضافه بشه به اونا نمیخوره
قانون دو برادریم که اصلا تو فکرش نباشید
جالبه...
اونایی که رفتن سربازی می خوان بقیه هم مثل خودشون برن سربازی...
اونایی هم که نرفتن دست و پا مزنن که یه جوری معاف بشن...
با سلام
من سرباز امریه اداره شیلات هستم و مدرک فوق لیسانس دارم ... آموزشی شهید هاشمی نژاد نیشابور بودم ... تا الان 14 ماه خدمت کردم و دو ماه دیگه خدمتم تموم میشه ... حقوقم همه ماهیانه 200 تا 210 هزار تومان هستش ... از همون روز اول آموزشی هم از خدمتم راضی هستم ... قبل از سربازی از خدمت میترسیدم ولی با اینکه سختی زیاد کشیدم وقتی به عقب بر میگردم می بینم که چیزهای زیادی توش یاد گرفتم ... شما هم به خدمت برید تا قدر زندگیتون رو بدونید و تو لحظات سخت کم نیارید ... یا علی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
کلا موضوع اصلی بحث سر رفتن یا نرفتن نیست، بحث سر مدت ، نحوه سربازی و حقوق سربازیه.
به نظرت چند درصد سربازا شرایط شما رو پیدا میکنند (امریه رشته مرتبت و حقوق نسبتا خوب)؟!!
درسته اگه همه سربازا بر اساس تخصصشون، محل خدمتشون مشخص بشه و حقوق مناسب هم دریافت کنند، شرایط خیلی فرق میکنه.
در ضمن فقط تو سربازی آدما چیز!!! یاد نمیگیرند و ساخته نمی شن (که مثلا مرد بشن)!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
يارو امريه است ميگه خدمت برید تا قدر زندگیتون رو بدونید و تو لحظات سخت کم نیارید ...تازه سختي هم كشيده.خوب بود مدركتم رو ميگفتي.
پویا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
منم آموزشی همونجا بودم سال 88.امریه هم بودم ولی73500 تومن میگرفتم....
سلام. من یه سوال داشتم و اون اینکه سن برای عفو چنده؟ من شنیدم تون سن 31 یا 34 یه عفو می خوری و از سربازی معاف میشی؟ تابناک لطفاٌ منتشر کن تا من جوابمو بگیرم
قانون جدید باید برای افرادی که تازه مشمول میشن اجرا بشه
من سربازی 3 ماه خدمت کردم و آموزشیم تموم شد و وسط سربازی ارشد قبول شدم و مقام های رباتیک جهانی هم کسب کردم اما حالا که دکتری تو یک کشور خارجی قبول شدم اجازه نمیدن و باید برم سربازی اونم با آموزشی مجدد. راستی اون عزیزی که گفته بود نخبگان سر میزدی رفتم سر زدم گفتن تو قهرمان جهان تو رباتیک باشی بخاطر حمایت دانشگاه آزاد جز نخبگان محسوب نمیشی. ای خدا باید به کی شکایت کنم.
بعد از این همه سال تحصیل و برنامه ریزی و . . یک شبه دیدیم که زندگی به یک باره با حذف یک قانون طبیعی و مسلم ( معافیت تک فرزند) نابود شده و به هم ریخت! آیا نمی شد 2 سال پیش اعلام کنند به ما که اینقدر زندگیمون فنا نشه؟؟ پدر 60ساله من اگه کاملا هم سالم باشه تو این سن آیا نیاز نداره که فرزندش پیشش باشه !؟
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
صحبت سر اینه که چرا 2 سال پیش اعلام نکردند تا اینطور زندکیمون تباه نشه...من 3 سال صبر کردم که 5 ماهه دیگه مشمول این قانون میشم و حالا یکباره قانون را عوض میکنن...از مسولین ارزشی و متعهد نیروهای مسلح انتظار میره به فکر ما باش و کاری بکنن که قربانی این قانون نشیم
گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ماست
آنچه البته به جايي نرسد فرياد است
حذف قانون معافیت کفالت پدر بالای 60 سال بدون هیچ اطلاع قبلی حداقل 1 ساله، واقعا جفائی است بر کسانی که سالها برای استفاده از این قانون قدیمی و بجا برنامه ریزی کرده اند...مسلمون ها حداقل 2 سال پیش اعلام میکردید تا زودتر میرفتیم خدمت اینطور 2 -3 سال جوونیمون تباه نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
حرف دل ما رو زذی
این قانون یه خوبی داشت افزایش حقوق سربازها که اونم بخاطر بار مالی حذف کردند
از این که ما با ید بریم خدمت سربازی دلخور نیستم ولی کاش همه می رفتن مدتشو کمتر می کردن آخه دو برادری و سه برادری معاف بشن مدت سربازیشون رو آدمهایی مثل من باید انجام بدن این چه انصافیه اگر همه بیان من جایه 18 ماه باید 12 ماه خدمت کنم
من ندیدم این تابناک تا حالا نظری از منو تایید کنه
نمیدونم این تابناک چه پدر کشستگی با ما داره
هیچ وقت نظر منو تایید نمیکنه
اخه نظر قبلی چی داشت که تایید نکردی
خبر گزاری پاچه....هستی تو هم تابناک
شما رو به خدا راجع به حذف قانون کفالت تک پسر با پدر بالای 59 سال تمام که یه عمری این قانون بوده و یهو حذفش کردن بنویسید ... اخه چرا همه برنامه و زندی مردم رو می ریزید به هم
من به عنوان کسی که از سربازی متنفر بود اینو میگم. به نظر من سربازی را بکنن 6 ماه ولی همه برن همه. چه کور باشی چه کچل.
اینجوری به هیچکس فشار نمیاد.
سربازی در عین بدی حسن هایی هم داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
کسی با دو ماه آموزشی مشکلی نداره. من خودم خیلی دوست دارم تجربش کنم ولی با سر دکل یا سر 4 راه وایستادن برای 14 ماه به شدت مخالفم.
ما که تو خدمت پدرمون در اومد ، ولی خدا کنه بعد از ما همه معاف شن . . . ما که حسود و بخیل نیستیم . . .
ولی حداقل این معافیت دوبرادری رو اجرا کنید داداش کوچیک ما لااقل یه نفس راحتی بکشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
دمت گرم خیلی مردی داداش و دل بزرگی داری. ایشالا داداش کوچیکه شما هم معاف بشه
من که با لیسانس لب مرز و نزاجا بودم
برادرم تو تهران یگان ویژه ناجا بود و هروز دعوا و مرافه و آماده باش و هر سه ماه میزاشتن بیاد مرخصی.
خدایی بخاطر این همه سختی دو برادری اجرا بشه تا برادر کوچیکه نره.
دق می کنیم هممون.
«وَإيّاكَ ... اَن تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَكَ بِخُلفِكَ... فَاِنَّ الخُلفَ يوجبُ المَقتَ عِندَ اللّه وَالنّاسِ»
بپرهيز از خلف وعده كه آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.
نهج البلاغه، نامه 53، در باب حقوق مردم نسبت به حاکمیت

لغو معافیت کفالت که 30 در حال اجرا بود خلف وعده نیست؟
یه سوال من که با30 سال سن و مدرک دکترا مشمول این خدمت مقدس هستم چند سال مگه عمر میکنم که 2 سالشو باید برم علاف بشم؟ آیا می دونید اگه از مرز سرو فرار کنم از اینجا بودنم جلوترم؟
خیلی بهتر شد که معافیت تک فرزند پدر بالای 59 اصلاح شد چون ملاک برای معافیت باید سطح سلامت پدر باشد نه سن او.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
باید اطلاع رسانی به موقع برای حذف این قانون میشد، حق این جوون ها بود که از تغییر این قانون مطلع می شدند دلایل ایجاد این قانون کفالت هم بماند برای بعد دوست عجول من
با عرض سلام به دوستان عزیز من الان سی سالم متاهلم هستم بنا به دلایلی نتونستم برم خدمت به عقیده من من الان برم خدمت کی جوابگوی زن بچم وبا این شرایط اقتصادی الانشم کم مشکل ندارم چه برسه برم خدمت برای مثال الان من برم خدمت هم یک هزینه ای برای رودست دولت میزارم ازاین طرفم روی خونواده ام فشار میاد من الان تولیدی پوشاک دارم اینطوری خدمت بیشتری به جامعه میکنم من میدونم امثال من زیادن از رجال سیاسی کشور خواهش میکنم به فکر این مسئله باشند
آخه درسته که لیسانسه مملکت بیوفته 04 بجنورد؟؟
مگه نباید فرقی بین سیکلی ها و لیسانسی ها باشه؟؟
به خدا من خیلی آرزو ها داشتم ولی الان همش به باد رفته ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
5 تا پست بالاتر گفتم من سال 81 اونجاها بودم بیرون از شهر. تو سرما استخوان خورد کن خراسان.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
دوست من 04 بیرجند هست نه بجنورد منم اونجا با فوق دیپلم اموزشی بودم
سربازی باید حداکثر6ماه باشه و 3ماه کسانی که علاقه ندارن کافیه و بعد پیشنهاد استخدام بدن و هرکی هم شهر خودش بره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
باشه تصویب شد!
خدمت دوستانیکه منتظز قانون دو برادری هستند عرض کنم که با این کار فقط از زندگی عقب می افتید بنده خودم مشمول این قانون هستم و چون اجرای این قانون به ستاد کل سپرده شده و ستاد کل هم از اول با این قانون مخالف بود پس اجرای اون کم لم یکن شده وستاد کل تصمیمی برای اجراش نداره.
تابناک یه حرکت مثبتی از خودت نشون بده
این صفحه و کامنتاشو به دست چهارتا ادم که دستشون به جایی میرسه برسون
شاید یه ثواب بزرگ تو عمرت کردی ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
تابناک باید پیگیر این مسئله باشی . جوابیه اش رو باید بزاری رو سایت.
نکته اخلاقی اینه که خواننده های تابناک همشون فوق لیسانسن و همشون شاغل ولی همیشه آنلاین....
آقایون من یه سوال خیلی مهم دارم .کسی میتونه کمکم کنه؟
من لیسانس مکانیک دارم و همینطور که میدونید 6ماه بعد از گرفتن مدرکم برای دفترچه گرفتن وقت دارم.یعنی تا 90/11/04
اما میخوام که تاریخ اعزامم اردیبهشت 91 باشه (برای امریه).از بعضی از دوستام پرسیدم میگفتن که اگه ماه 11 بفرستی 12 میری سربازی و دیگه همه چی تموم.باور نمیتونستم کنم.میگفتن الان ایتطوریه.از کسایی که اطلاعاتی در این زمینه دارن ملتمسانه خواهش میکنم کمکم کنن.ایمیلمم که هست.مرسی
پاسخ ها
علی
| United Arab Emirates |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
مومن به جای اینکه از این و اون بپرسی یه زنگ بزن نظام وظیفه یا اگر میتونی یه سر برو اونجا دم در مشاور نشسته جوابت و میده
بسمه تعالی
من با مدرک لیسانس در بازه زمانی 76-78 در نهاجا خدمت سربازی را با افتخار انجام دادم ولی درسال 1385 همسالان من عفو شدند .
در حقیقت آنهای که قانون را دور زدند و به سربازی نرفتند پاداش گرفتند .
من که خدمت کرده ام پاداشم را چگونه می دهند ؟
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
شما الان مرد شدین و مسئولیت پذیر ولی اونایی که معاف شدن آلان مرد نشدن و مسئولیت پذیر هم نیستن!!!!!!!!!!!
اینقدرسوسول بازی و ادااطفاردرنیارید برید خدمت و4 تاچیزیادبگیرید.توی این 18 ماه چه گلی میخوایین به سرننه باباهاتون بزنید.از اون هیکل گندتون خجالت بکشین که فقط به خوردن وخوابیدن وخوشگذرونی وپارتی وکافی شاپ ورستوران عادت کردین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
خب بگو چی یاد گرفتی ؟ چیزی جز قمار، مخدر و سرکوفت خوردن و . . . باز هم بگم
اصغر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
حالا تو چرا میسوزی که ما فقط به خوردن و خوابیدن مشغولیم و به فکر خوشگذرونی هستیم دوست عزیز!؟ قابل توجه شما بیشتر کشورهای دنیا مشغول به قول شما این تنپروری هستند و خدمت سربازی هم ندارند ...
اقا اینجا هرکی نظر داده میگه فوق لیسانسم !!! یک دیپلم ردی اجازه داره حرف بزنه !!! بابا فوقی ها !!!!!
من فكر كنم يكي از معدود كسايي باشم كه با خدمت سربازي موافقم. اون هم براي همه. بدون هيچ گونه خريدي. چون يه تبعضه. ولي مسئله مهم اينه كه ساحتار فعلي سربازي واقعا تلف كردن وقته. ميشه خيلي استفاده بهتري از سرباز ها كرد. ميشه باهاشون كلي پروژه هاي عمراني نيمه كاره رو تموم كرد. ميشه كلي كاراي تخصصي رو انجام داد. ولي فعلا فقط 18 ماه تلف كردن عمره. آدم لااقل بعد از اين 18 ماه احساس كنه يه خدمتي به وطنش كرده خيلي حس بهتري خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
منم با شما موافقم به شرطی که سربازی اولا بر اساس تخصص باشه ( حالا دانشگاهی یا غیر دانشگاهی) و دوما خدمت به مملکت باشه نه به کادری ها و در نهایت بر اساس تخصص حقوق مناسب هم دریافت بشه.
که متاسفانه فعلا جز وقت تلف کردن چیزی عاید جوونا نمیشه
نظام وظیفه می گوید در صورت ثبت نام در دانشگاه درخواست معافیت پزشکی را بررسی نمی کند.چه اشکالی دارد کسی که در حال تحصیل است پرونده معافیت پزشکی او هم جریان داشته باشد و در حین تحصیل بتواند معافیت را هم بگیرد .اگر دانشجو در حین تحصیل دچار نقصی شود که مشمول معافیت پزشکی گردد چرا باید تا زمان فارغ التحصیلی صبر کند.چه منطقی برای این قانون وجود دارد.
تو قانون جدید یه چیز خوب هست و این هم اینکه برای انتقال سند دیگه به کارت پایان خدمت نیاز نیست .
این به نظر من خیلی خوبه
پسرایی هستند که تک فرزندند و مادرشون رو از دست دادن! معمولا تنها و آسیب پذیرن
برای این دسته هیچ معافیتی قائل نیستند
نمیدونم جدول رو چه حسابی نوشته شده.
یه نمونش چین هست.کشوری مثل چین ابدا قانون سربازی اجباری نداره و اونجا به قدری جمعیت زیاد هست که سربازی یه شغل محسوب میشه.من خودم با چینیا کار میکنم و بارها خود چینیا اینو به من گفتن.
لطفا در مورد حذف قانون تک فرزند پسر که پدر بالای60 سال است و سالهای سال هست در حال اجرا هست ولی یک مرتبه و به دلیل نامعلومی قرار شده حذف شود هم بررسی کنید. فرض کنید پدر تون بازنشسته است..خرج زندگی خانواده رو هم پسر باید کمک کنه...به نظر شما با حقوق بازنشستگی میشه زندگی کرد؟ آفرین به این توجه!!!
دلم برای کسانی که تازه می خواهند به خدمت بروند می سوزد خدا به دادشان برسد تو این مدت 18 ماه انسان انگار در خلا زندگی می کند واقعا روزهای بدی است....
خدمت سربازي هم براي فرد هم براي كشور مفيده به شرط اينكه مانند يك شغل درآمد داشته باشه. اونوقت اتلاف وقت نيست و گاها فرد چيزاي زيادي ازش ياد ميگيره و فرد ميتونه براي ادامه زندگيش برنامه ريزي بكنه. مثلا ازدواج بكنه و...
من بامدرک لیسانس سربازی رفتم وهیچ خاطره بدی هم ندارم آنهم در نیروی زمینی ارتش.اونهایی که غر میزنند برای سربازی بفرمایندتوی این 18 ماه چه گلی به سرخودشان وخانوادشان میخواهندبزنند؟آیا جز اینکه تا لنگه ظهرخوابیدنشون بهم میخوره و از رستوران وکافی شاپ وپارتی مدتی خبری نیست؟برویدسربازی وآفیت طلبی را ازوجوخودتون بریزید دور
مادرم میگه سربازی هر چی هم بدبختی داشته باشه.حداقل حسن سرباری اینه که ادم میشید و قدر خونه و زندگی را میفهمید.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
به خدا مارو کارو دانشگاه هم آدم کرده!
من یک سئوال دارم این قانون از کی اجرا می شه؟ االان که ابلاغ شد ه بلافاصله اجرایی میشه؟ با قانون قدیم من 4 روز دیگه معاف می شدم. فکر کنم اینجا تنها کشوری هست که شب می خوابی نمیدونی فردا قرار چه اتفاقی واسه زندگیت بیفته.
می گن اول مغزها رو مسلح کنید بعد دستهارو!
يادش به خير با مدرك فوق رفتيم خدمت سرهنگ، بچه هاي ارشد و دكتري رو بيرون كشيد و فكر كرديم مي خواد بهمون حال بده و گفت:
خوب!! خوب 7-8 سالي رو پيچوندين و تو دانشگاه حال و هول كردين!!!ديگه نوبته مائه!!!
همه چي رو تا تهش خونديم....
تابناک عزیز از اینکه به این موضوع پرداختی خدا اجرت بده " بابا یه تلنگر به این مسئولامون بزن اونایی که 30 سال به بالا سنشونه و متاهل هم هستن و بچه هم دارن چیکار کنن چرا به فکر این متاهلا نیستین بابا لا اقل اگه از این میترسید که همه میرن ازدواج میکنن اونایی رو معاف کنین که خیلی وقته ازدواج کردن به وللاه کل زندگیمون تحت تاثیره چرا فکری به حال ما نمیکنید چراا ؟؟ من دیگه دارم سکته میکنم از ترس اینکه اگه فردا منو گرفتن چه خاکی تو سرم بریزم اجاره خونه دادن ، خرج خونه دادن به همین راحتیه فکر میکنین ؟
من شک دارم مسئولین حتی یک ثانیه وقت واسه مطالعه مطالبات و انتقادات بذارن! ولی دم تابناک گرم که بعد مدتها یک مطلبی راجع به این موضوع ممنوعه نوشت! مرسی!
پاسخ ها
مم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
تابي جون دوست داريم
13 ماه تمام تو کوههای مرزی کردستان تو جایی که سگ و روباه هم حاضر نبودن اونجا باشند خدمت کردم تو یه پادگان 8 نفر بودیم که تمام امکاناتمون یک لامپ 100 وات بود به خدا از ترس پژاک یک شب راحت نداشتیم حالا شما چه چیزی از امثال ما بیشتر دارید که انتظار دارید مفت و مسلم از زیر خدمت در برید؟
مگر چی دادند به ما که این توی اون برف و سرما اونقدر سختی کشیدیم؟یه خورده انصاف و غیرت داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
قربون دهنت
آقا اول از همه من نمی خوام بگم فوق لیسانسم!!!!! اما میشه پروژه ی کسر خدمت انجام بدن دوستان فوق لیسانسی رو عرض می کنم!
کسی هست از این قانون جدید راضی باشه؟
سلام
من اسفند اعزام دارم و میخام بدونم که آیا باید 24 ماه برم خدمت، و یا اینکه برای مدرک تحصیلیم چند ماه مانند قبلا از مدت اون کم میشه یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
برو بد به ما خبر بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
شما 18 ماه خدمت خواهی کرد .
من تا قبل از اینکه برم سربازی همش میگفتم برم چکار . 2 سال عمرم میره کارمو چکار کنم . تازه زنم دارم .سربازی مال آدمهای بیکاره مال آدمهای ... ولی داداش من اصلا اینجوری نیست سربازی با تمام سختی هایی که داره بسیار خوب و سازندست بهانه هم نیارین اگه رفته بودین الان تمام شده بود . خود من 2 سال الکی نرفتم به این امید که شاید معاف بشم ولی ایگاش که زودتر رفته بودم. چشم به هم بزنی تمام میشه .درسته سخته خیلیهم سخته مخصوصا اولش ولی سربازی بهترینجا برای محک زدن خود آدمه . سربازی چیزهایی بهد میده که تا 50 سالم نمیتونی خودت به دست بیاری . حالا بگو نه ولی تا نری نمیفهمی.
آقا ما بابت ذره ذره امکاناتی که تو مملکت استفاده کردیم پول دادیم،کساییم که ازدواج کردن خوب کاری کردن.اصلا بحث اینا نیس.ولی چکار میشه کرد اسمش اجباریه.یعنی مجبوری که بری.لیسانس و فوق لیسانس ،متاهل و مجرد،بیکار یا شاغل و...نداره.باید همه اینا رو از دست بدی یا دو سال به تحصیلات وشغلت وهمسرت کاری نداشته باشی و بری خدمت.همین
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی