بازدید 19747

بازگشت «فروش خدمت سربازی» به دستور کار با ۴ ایراد قدیمی و چند ایراد تازه!

فرد دیپلمه به ازای هر فرزند از ۵۰ میلیون تومان تخفیف برخوردار شود، این تخفیف برای فرد دارای مدرک کارشناسی ۸۰ میلیون تومان باشد و برای غایبان دارای مدرک دکترا که متقضای خرید خدمت هستند، ۱۲۰ میلیون تومان! تفاوتی غیرمنطقی که ظاهرا قرار است مجموعه اشکالات عجیب و غریب فروش سربازی را تکمیل کند!
کد خبر: ۱۱۰۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 31 January 2022
تابناک اجتماعی
طرحی که پیشتر هم با ایرادات فاحشی به مجلس رفته، به تصویب رسیده و حتی اجرایی شده، این بار با اشکالاتی تازه در دستور کار قرار گرفته و موجبات شگفتی بسیاری را فراهم آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر پایه لایحه بودجه سال آتی و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، باز هم فروش سربازی در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفته است؛ رویدادی که به خودی خود هم عجیب و دور از باور است، به ویژه اگر بدانیم صحبت درباره خرید و فروش خدمت وظیفه عمومی است که یکی از پسوند‌های رایجش، «مقدس» است، اما دقت در جزییات آن به کشف نکات عجیب تری هم منجر می‌شود.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، «خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال ـ که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آن‌ها امکان پذیر نیست ـ امکان پذیر خواهد بود؛ بنابراین، افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.»

ناگفته پیداست که مهم‌ترین بخش این مصوبه، قیمت در نظر گرفته شده برای فروش سربازی است: «دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور، قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.»

تصمیمی که البته تازه نیست، آنقدر که می‌توان برای نقد و بررسی آن سری به آرشیو و گزارش‌های قدیمی زد (مثلا اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)، اما در کمال تعجب این بار هم با کلکسیونی از همان ایرادات بنیادین و قدیمی در دستور کار قرار گرفته و البته نکاتی تازه را هم شامل شده که می‌توان ایرادات تازه قلمدادشان کرد. بیایید برخی از این موارد را با هم مرور کنیم تا معلوم شود از چه ایرادات قدیمی و تازه‌ای سخن می‌گوییم؛


۱- ارائه خدمت به افراد قانون گریز و محرومیت افراد قانون مدار


نخستین ایراد بنیادین فروش خدمت سربازی در همه این سال‌ها و همچنین در مصوبه اخیر مجلس برای سال آتی، دایره مشمولان این طرح است؛ اینکه تنها مشمولان «غایب» مجاز به خرید خدمت هستند، نه آن‌هایی که موعد اعزامشان به خدمت وظیفه عمومی رسیده و به هر دلیل قصد رفتن به سربازی را ندارند و می‌خواهند و می‌توانند آن را خریداری کنند. امتیازی که قانونگذار و همه نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز در این عرصه، تنها آن را به افرادی می‌دهند که از قانون سرپیچی کرده و به سربازی نرفته اند، با این یادآوری که اگر یک سال، دو سال یا چهار سال غیبت داشته باشید، مشمول خرید نیستید، بلکه این امتیاز به افرادی تعلق می‌گیرد که مداومت بیشتری بر قانون گریزی داشته اند!


۲- طرحی که با ریاضیات هم همخوانی ندارد و وارونه است!


دومین ایراد بنیادین فروش خدمت سربازی برای سال ۱۴۰۱ و همه دوره‌های گذشته که فروش خدمت سربازی در دستور کار قرار گرفته، مبنای واژگونه این طرح است که توضیحش نیازمند یادآوری یک نکته کلیدی است؛ اینکه سن مشمولیت سربازی در کشورمان بین ۱۸ تا ۵۰ سال است؛ به این معنی که افراد ذکور کمتر از ۱۸ سال مشمول نیستند و افراد بالای ۵۰ سال هم از دایره شمول سربازی خارج شده اند و می‌بایست معاف محسوب شوند. با این یادآوری عجیب است که خدمت سربازی به افراد دیپلمه که دوران طولانی تری مشمول محسوب می‌شوند، ارزانتر فروخته می‌شود و مثلا به فردی که مدرکش دکتراست و سن بالاتری دارد (زمان کمتری از دوران مشمولیتش یعنی رسیدن به ۵۰ سالگی اش مانده) به قیمت بالاتری فروخته می‌شود!


۳- خدمتی که تنها افزایش پیدا می‌کند، نه کاهش


سومین ایراد بنیادین طرح فروش سربازی (چه طرح فعلی و چه طرح‌های به اجرا درآمده در گذشته)، طول دوره این خدمت وظیفه عمومی در کشورمان است که در نوع خود، از طولانی‌ترین خدمت‌های سربازی در جهان به شمار می‌آید و این سوال را به دنبال دارد که اگر به سرباز شدن همه افراد مشمول نیازی نیست، چرا طول دوره خدمت سربازی کاسته نمی‌شود؟ راهی که بسیاری از کشور‌های دارای خدمت سربازی طی کرده اند و حتی در برخی کشور‌ها به جایی رسیده که یا بساط سربازی برچیده شده و یا به دوره‌ای کوتاه و حداکثر چندماهه تقلیل یافته است، در حالی که طول دوره خدمت سربازی در کشورمان در یک دهه اخیر افزایش هم یافته است!


۴- این طرح در خدمت چه کسانی‌ است؟


ایراد اساسی دیگر آنجایی خود را نشان می‌دهد که سوال فوق را از خودمان بپرسیم، به ویژه وقتی می‌دانیم برای خرید خدمت اعدادی چند صد میلیونی در نظر گرفته شده که بعید است هیچ مشمول غایبی توان تامینش را داشته باشد، مگر آنکه از خانواده‌ای مرفه باشد که از عهده پرداخت چنین مبالغی برمی‌آیند. نکته‌ای کلیدی که موجب می‌شود افراد منتفع از مصوبه مجلس، قشر محدودی باشند که ظاهرا در همه امور در‌ها به رویشان باز است، حتی وقتی از اعزام به سربازی سرباز زده باشند. موهبتی که به هیچ عنوان شامل افراد کم برخوردار جامعه نمی‌شود و از این رو، می‌شود مصوبه فروش سربازی را مصوبه مخصوص خواص نامید که بی شک پیامی جز مخدوش کردن عدالت به جامعه مخابره نمی‌کند.

***

به این ایرادات بنیادین، مواردی چون بی حساب و کتاب بودن فروش خدمت سربازی در کشورمان را می‌توان افزود که مثلا در سال ۱۳۹۸ یا ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ ممکن نبوده، اما در سال ۱۴۰۱ ممکن خواهد شد و معلوم نیست در سال ۱۴۰۲ هم ممکن باشد یا خیر. رویدادی که مانع از هرگونه برنامه ریزی می‌شود و اگر بگوییم در بطنش، بی عدالتی آشکار در حق آن‌هایی است که در سال‌های ممنوعیت فروش به سربازی رفته‌اند، سخنی دور از انصاف نگفته‌ایم؛ بی عدالتی‌ که گویی در تار و پود این طرح ریسیده شده و قرار نیست از بین برود یا برای کاهش آن تلاشی شود، که برعکس، افزایش آن در دستور کار قرار دارد!

نکاتی که با توجه به مصوبه اخیر مجلس بر شمارشان افزوده هم شده؛ اینکه فروش خدمت سربازی امری در راستای توجه به استحکام خانواده و فرزندآوری است، که معنای آن، تاثیر منفی سربازی در نرخ ازدواج و همچنین زادآوری در کشورمان است که در این صورت می‌بایست به دنبال کاهش مدت سربازی می‌رفتند نه فروش آن، آن هم تنها به یک عده از مشمولان غایب. ایرادی که البته محدود به ازدواج و زادآوری نیست و به عنوان مثال در افت سطح دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی که عازم سربازی می‌شوند یا افزایش آسیب‌های قشر جوان هم مشهود است.

ایراداتی که اگر بدانیم در مصوبه اخیر مجلس، فروش خدمت سربازی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف انجام خواهد شد (۱۲۵ میلیون تومان برای افراد دارای مدرک کاردانی و کمتر، ۲۰۰ میلیون تومان برای افراد دارای مدرک کارشناسی و ۳۰۰ میلیون برای فارغ التحصیلان دوره دکترا)، ابعاد جدیدی پیدا می‌کنند چراکه به نظر نمایندگان مجلس، تصور درستی از وضعیت معیشت افراد تحت پوشش این دو نهاد ندارند و چه بسا از مستمری‌های ماهانه‌ای که به این گروه از شهروندان پرداخت می‌شود هم اطلاعی نداشته باشند.

اتفاقی عجیب که در قیاس با تخفیف در نظر گرفته شده برای خرید خدمت به ازای هر فرزند، بهتر خودنمایی می‌کند، چون بر اساس مصوبه مجلس، «مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود»، حال آنکه مبنای خرید سربازی نه متاهل یا مجرد بودن، که مدرک تحصیلی در نظر گرفته شده است! نکته‌ای کلیدی که موجب می‌شود فرد دیپلمه به ازای هر فرزند از ۵۰ میلیون تومان تخفیف برخوردار شود، این تخفیف برای فرد دارای مدرک کارشناسی ۸۰ میلیون تومان باشد و برای غایبان دارای مدرک دکتری که متقضای خرید خدمت هستند، ۱۲۰ میلیون تومان! تفاوتی غیرمنطقی که ظاهرا قرار است مجموعه اشکالات عجیب و غریب فروش سربازی را تکمیل کند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
آیا بد است که ازپولدارها پول بگیرند وخرج رفاه سربازان بکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
اولین بار یک ساندیسی را به یک بی خاصیت مثل شما ترجیح میدم
پول پرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
ببین بچه زرنگ، از شما خرپولها که بگیرن، سرباز بدبخت سر مرز باید جون بده و شما در شهر جولان بدید. ضمنا چاله چوله های این مملکت اونقدر هست که پولی به سرباز وطن نرسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
هر گندی بزنند، شما طرفداری میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
کی گفته قراره خرج رفاه سربازا بشه؟ ضمن این که کی فروش سربازی دائمی بوده که حالا بار دوم باشه؟ معمولاً یه سال می‌فروشن و یه عده‌ای معاف میشن و تمام. با فروش یک ساله‌ی خدمت سربازی می‌خوان رفاه سربازا را به صورت دائمی تأمین کنند؟ انشالله همینطور باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
در یک کشور به اصطلاح اسلامی، چرا باید یکنفر آنقدر پول داشته باشد که ششصد میلیون تومان برای خرید سربازی بدهد و عده ای هم در سطل زباله شهرداری، بدنبال ته مانده غذای دیگران باشند؟ این بود عدالتی که وعده اش را داده بودند؟
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
سربازی اجباری جنایت است و ظلم است
ناشناس
| Canada |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
همه محاسبات وکارهای کارشناسی این مملکت همینجوریه ، شب میخوابن صبح بلند میشن طرح میدن
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
اول انقلاب قراربودمملکت مال مستضعفین باشه ولی عملا ششدانگ دراختیار پولدارهاست
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
باز احساساتمان غلیان کرد!!همه شدیم کارشناس و مظلوم و ستمدیده! ایا با عدم اجرای فروش سربازی چیزی به کسانی که توانایی خرید آن را ندارند اضافه میشود؟؟حال اگر مثلا 300میلیون از کسی که پول داره بگیریم و به کسی بدیم که به هر حال به سربازی خواهد رفت اشکالی داره؟؟چرا همه شدیم ضد هم؟؟اونی که داره به هر ترتیب با خرید هم نشه با مسافرت و تحصیل در خارج و هزار راه دیگه مشکل خدمتش رو حل میکنه ضمنا مسئولین هم نیازی به این قانون ندارند چون خدمت بچه هاشون رو می تون بندازن خونه خودشون!آخه چرا ما ذره ای منطقی فکر نمی کنیم!؟صرفا دنبال این هستیم که فقر رو درست توزیع کنند!!به یارو بخیله گفتند هر چی بخوای بهت می دیم دبه شرطی که دوبرابرش رو به همسایه ات بدیم گفت:بزنید یه چشمم کور شه!!؟
چه اشکالی داره از پولدارها دوبرابر حقوق یک کارمند را از آنهایی که نمی خواهند به سربازی بروند بگیرند پولش را بدهند به جوانهایی که دوست دارند به خدمت بروند و از توانایی مالی کمتری برخوردارند
چون پولدار ها به هر روشی که باشه چون پول دارند به خدمت نمی روند و یا اگر هم خدمت برند با پول زیادی که دارند با نمک گیر کردن (نمی گویم رشوه ) با آوردن سوغاتی و چیزهای دیگر و دعوت از فرماندهان در رستورانها و بردن هدیه به هر روشی شده از زیربار خدمت در می روند! !!
پس چه بهتر که یک پول درست و حسابی از آنها گرفته شود و هزاران خانواده تهیدست از آن برخوردار شوند
من که این حرفها را میگویم از خانواده پایین و 3 پسر دارم که همشان خدمت کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
تو قطعا یکی از همین خرپولهای مف... که دنبال فرار از . سریازی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
عزیز من کسی وجود نداره که دوست داشته باشه به خدمت بره. اگر بجای دو سال فقط یکسال یا چندماه خدمت باشه خیلی از اینایی که الان خدمت نرفتن هم تن به این کار می دادن. چرا من که ارشد خوندم و کلی توانایی علمی دارم ولی پول ندارم باید برم و دو سال وقتم تلف بشه و از محیط کاری دور بشم ولی یه بچه پولدار نره و خدمت نکنه. این عدالت نیست. من تو دوران خدمتم متاهل هم بودم و بعد از خروج از پادگان تا آخر شب سر کار بودم. من آدم نبودم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
همین شما ساده لوحان هستید که ظلم و اختلاف طبقاتی را به جان میخرید تا عده ای در خفا، به ریش شما بخندند
برخی از طرحههای نمایندگان مجلس، مایه ننگ کشور است آن هم در سالگرد انقلابی که یکی از ارزشهای آن عدالت و کاهش فاصله طبقاتی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
حقیقتا این دوره از مجلس (که نماینده پنج در صد ساندیسی کشور هستند) از همه مجلس های قبلی بدتر است چون علنا همه چیر را برای خودشان و برای آقا زاده ها می خواهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
واقعا بیسوادی در مجلس موج می زند. خدا به خیر کنه برای این کشور با این همه مشکلات این نمایندگان چه گرفتاری های بیشتری با قانونگذاریهای آبکی درست کنند؟؟
آقایان مجلس نشین قانونی را تصویب کرده اند که فقط شامل حال فرزندان خودشان و دوستان فوق ثروتمندشان بشود.بقیه ملت هم جونشون در بیاد برن سربازی و در خدمت سرداران باشند.
خرید خدمت سرباز با این شیوه که مجلس تصویب کرده

یعنی اینکه اسایش و ارماش پولداران بواسطه کسانی که به لحاظ عدم توانی مالی نمی توانند سرباز را بخرند و انان باید گوشت قربانی برای کسانی باشند که عدم تمکن مالی و خرید سربازی را ندارند

این یعنی حمایت جمهوری اسلامی که با انقلابش بدنبال پشتیبانی از مستضعفان کشور و ساختن تمدن بزرگ اسلامی نمونه برای دنیا

درود بر شرفتان که اینگونه حمایت می کنید
عدالت کجایی یادت بخیر . دولت عدالت محور برای کسب درآمد عدالت را زیر پا له کرد کجای این قانون عادلانه است یکی در جبهه ها جون میدهد و دیگری در مرزها تا ماهها از دیدن روی خانواده محروم است و این یکی به لطف جناب رییسی و پولی که دارد از خدمت معاف میشود از قدیما گفتند زندگی مال پولدارهاست و مستضعف جایی برای زندگی در این دنیا ندارد لااقل این مبلغ را دو سه میلیارد میکردید کسیکه توان پرداخت پانصد میلیون را دارد حتما توان دو سه میلیارد را هم خواهد داشت به هر حال عدالت با این قانون ذبح شرعی شده لااقل کسری اعتبارات دولت تامین میشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
صمد جان حرف دل میلیون ها ایرانی را زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
بهترین کار این است که اگر مازاد دارند دوره سربازی را به اندازه ای که لازم است کاهش بدهند. اما مگر می تونند اینا از پول بگذرند؟؟
اگر خدمت سربازی را با حقوق مناسب همراه سازند به احتمال زیاد تعداد افرادی که حاضر به خدمت خواهند شد افزایش می یابد و خود بخود مساله کمبود متقاضی رفع خواهد شد
بعلاوه سربازی میتواند همراه با اموزشهای فنی شود و سربازان حرفه ای تری داشته باشیم
مزیت دیگر اینکه وقتی حقوق مناسب باشد سربازی حرفه ای میتواند شکل گیرد که خود از بیکاری میکاهد
اگر مبالغی که از فروش سربازی اخذ میشود صرف امور فوق شود حتما به مزیتها و کیفیتهای بهتری خواهیم رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
این پیشتهاد شما، بسیار خوب و سازنده است اما برای ممالکی که کارشان حساب و کتاب دارد
کمیسیون تلفیق :لطفا فکری هم برای ما که زمان جنگ بعنوان سرباز در جبهه بودیم بکنید من 29 ماه در جبهه ،نیروی زمینی سرباز بودم بخاطر یکماه کسری جبهه که 30 ماه نشده حالا نمیتواند یکی از فرزندان معاف شود و باید فرزندم سربازی برود درست است کسر خدمت دارد ولی یکسال باید برود لااقل افرادی مشابه وضع ما را هم مشکلشان را حل کنید
مفهوم ذاتی عدالت در طرحهای حکومت نمایش داده می شود از جمله همین طرح خرید سربازی
25 ملیون نداشتم دفعه قبل بخرم الان با این اعداد؟؟ ما که رسیدیدم به 44 حالا برای 6 سال دیگه هم عجله ای نداریم.پاسپورت هم لازم ندارم چون اصلا پولی ندارم که بخوام با اون برم خوش گذرونی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
اصلا چه معنی دارد که بچه های ثروتمندان که حتی

باباها شون براشون مدرسه و دبیرستان و دانشگاه

اختصاصی میسارند !!!!؟

و خودرو های چند میلیاردی سوار هستند و در کانادا و

آمریکا و اروپا و ترکیه و دوبی هر شب برای خوشگذرانی

هزاران دلار هزینه میکنند به خدمت سربازی بروند؟؟؟

پس پسران قشر ضعیف که خوشبختانه تعدادشان در

اکثریت است و تقریبا ۸۰ درصد جمعیت هستند


و بیکار هم هستند و از پدران و مادران گرفتارشان

که بازنشسته ، و باز دارند با مسافر کشی به سختی کار میکنند

پول تو جیبی میگیرند ، باید بروند و خدمت سربازی بکنند

و این سربازان تحصیلکرده بی پول باید مواظب مال زیاد

و جان با ارزش و املاک و بانکها و کارخانجات و زندگی

همان آغازاده های بالا نشین را بکنند !!!!؟

به این میگوییم عدالت از نوع جدید انقلابی تند و زود

و سریع !!!!!!!!!؟
همش مال خودشونه اونکه نرفته خدمتو زنشوگرفته وعشقوحالشوکرده الان بایدتخفیف بگیره اونکه ازبدبختی زن نگرفته بایدبیشتربده اینم ازعدالت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
اصولا باید مجلس و دولت انقلابی یک لایحه ۵ فوریتی

بدهند که آغازاده ها اصلا اتوماتیک معاف شوند !!!؟

و حتی همین اتلاف وقت پارتی بازی و پرداخت همین

پولها را هم نپردازند !!!؟

چه معنی دارد ژن های خوب وقت با ارزششان را بجای

عشق و حال در کانادا و آمریکا و اروپا به نگهبانی در

برجک های دیده بانی مرزها و داخل پادگانها تلف کنند
ممنون. نقد کاملا بجا و واردی است. نکات قابل اعتنایی در نقد هست که در عجبم چطور در جمع عصاره فضائل ملت دیده نشده.
اگر انگیزه این تصمیم، لزوما کسب درآمد نباشد، کاهش دوره خدمت عادلانه ترین پیشنهاد است.
البته از آنجائیکه شواهد و قرائن دال بر آن است که دوره دو ساله خدمت سربازی جدای از آموزش های عمومی نظامی، در طول دوره سربازی برنامه مفید و خاصی برای غالب سربازان ندارد ( شما بخوانید بطالت بهترین دوران زندگی) بطوریکه ظاهرا برای کاهش هزینه های نگهداری سربازان ( که همانا تحمیل هزینه به سربازان یا خانواده آنها است) ، اغلب بعد از ظهر ها و تعطیلات آخر هفته آزاد می شوند! لذا شکی نیست که این طرح با استقبال جدی مواجه خواهد شد کما اینکه بنده هم بعنوان یه کارمند با هر فلاکتی شده حاضرم این وجه را برای فرزند حتی غیر مشمولم پیش پرداخت کنم !! ولی این موضوع به دلائلی که در نقد فوق به خوبی بدان اشاره شده، غیر از کسب درآمد مقطعی خیره کننده، هیچ بویی از عدالت ندارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
عصاره رو خوب اومدی
اوج بی عدالتی از حکومتی که ادعای عدالت محوری دارد
خدایا کجا فریاد بزنیییییییییییییییییییییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برادر یعنی نمی دانی که این جماعت سواد ندارند؟مگر قانون های دیگرشان متفاوت است؟بودجه را چنان بالا پایین کرده اند که شاکله اش به هم ریخته و 200 هزار میلیارد تومان کسری بودجه جدید ایجاد شده بدون توجه به تبعات تورم زای ان در حالی که متوسط افزایش حقوق 10 درصد است حداقل حقوق را در دولت 60 درصد اضافه کرده اند که افراد کمی کم حقوق در دولت وجود دارد اما این جماعت فکر نمی کنند که این کار در بخش کارگری که 80 درصد حداقل بگیر هستند چه تبعاتی دارد.
یعنی ارزش یک بچه دکتر که معلم نیست در اینده چه بشود از همین الان از ارزش یک بچه دیپلم 70 میلیون تومان بیشتر است. این یعنی نگاه تبعیض امیز در نظام اسلامی به انسانهایی که باید تنها ملاک برتری انها به استناد قران تقوا باشد. این نگاه تبعیض امیز متاسفانه در کلام مقامات کشور هم با بکار بردن لفظ خواص برای عده ای دیده می شود. در مورد مبالغ هم زیاد نیست . الان دستمزد یک کارگر ساختمانی در روز حدود 300 هزار تومان است یعنی سالی 90 میلیون . هر کس ندارد می تواند به سربازی برود . برای عده ای هم صرف می کند و می خرند. یک کارگر ماهر این روزها حداقل سالی 150 میلیون تومان کار می کند خب دستمزد دو سالش را صرفنظر می کند . خدمت سربازی هنور هم در بسیاری مناطق سخت و طاقت فرسااست. از محل درامد این طرح دولت می تواند به کسانی که به سربازی می روند حقوق بیشتری بدهد و این به عدالت نزدیک است. من خودم در سخت ترین شرایط و گرمای بیش از 50 درجه جزیره مینو در زمان جنگ و سرمای زیر 20 درجه ارتفاعات شمال غرب دوره خدمت سرباری را گذرانده ام و می دانم سربازی یعنی چه. اما به هرحال عده ای دوست ندارند و یا تحمل دوره سربازی را ندارند و در نوعی بلاتکلیفی هستند خوب حالا می توانند پول بدهند و سربازی نروند. این یک قدم برای رسیدن به سربازی حرفه ای است که الان در بسیاری کشورها وجود دارد. همه زن نگرفتن ها هم از بدبختی نیست اتفاقا سن ازدواج در میان افراد ثروتمند خیلی بالاتر است چون ابزار خوش گذرانی بدون دردسر اداره خانواده را بیشتر دارند.
آقایان مدعی کجای این قانون ساز گار با عدالت است
آنها که دستشان در جیب مردم است فرزندانشان هم به سربازی نمی روند
واقعا اینگونه می خواهید کسب در آمد برای دولت بکنید
این روش مقابله با کسر بودجه است
چرا آنها که بی هیچ دلیل خودشان را آویزان بودجه کرده اند را کنار نمی گذارید
برادرسربازی راپنج سال کنید خقوق خوب بدهید ودرعوض استخدام دولتی شودو آن کس که نرفته ازاستخدام دردولت معاف شودمثل خدمت سربازی
خوبه واقعا دولت کسری بودجه را تامین می کند مردم فقیر هم می رند سربازی چه اشکالی داره
خوب هوای سرمایه دارها رو دارید
آقای حسین شریعتمداری رگ غیرتت بالا نمیزنه ؟ یا چون قانونگذاران خودی هستن بیخیالش شدی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
دیگه رگی نماند برادر
با ابن حساب درس نخونید اول سربازی رو بخرید بعد برید با سواد شید.هنه جا برای تحصیل کرده ها امتیاز قایل میشن اینجا برعکسه.بیسواد باشی شاید به مدارج بالا هم برسی
تو سیستم ایران سربازی مترادفه با بی‌عدالتی. تا برچیده نشه، همین آشه و همین کاسه. تنها مدافعانش هم یه عده‌ن که معتقدن "ظلم بالسویه عدله" و چون به قبلیا ظلم شده، باید به بعدیام بشه.
با معاف کردن قشر مرفعه خیال همه را راحت کنید، ساده اون های که باور دارن عدالت را>>> این کلمات برای سر کار گذاشتن مردم عادی است، این طرح فقط به نفع قشر مرفعه هست، تصویب این طرح نشان میدهد که فرقی بین اصلاح طلب و اصولگرا نیست، هیف ما که خدمت کردیم، همون زمان هم با پارتی کسانی بودند که از خدمت فرار می کردند و بهترین مکان ها خدمت کردن، نه لباس پوشیدن و نه به پادگان رفتن
راه دیگر تامین بودجه می‌تواند گرفتن مالیات از ابر بدهکاران بانکی و ایجاد شرایط خوب و امن در کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور باشد،
بعدا کاشف به عمل می آید یکی یا چند تا از آقا زاده ها چون میخواهد کارش قانونی باشه و بگه من سربازیم را خریدم و مشکلی ندارم این قانون را گذاشته اند. تو این وسط بچه پولدارها کهخرج یک شبشان اینقدر است به راحتی می خرند و در نهایت بچه های آدمهای ضعیف باید برن سربازی و در مرز و دیگرجاها خدمت کنند. دست شما مسئولین درد نکنه با این عدالتتان
ايرادات بني اسرائيلي!
اولا اينكه پولدارها با هر حقه اي سربازي نمي روند، لذا بهتر نيست كه حداقل براي آرامش رواني خود پولي را پرداخت كنند تا صرف هزينه سربازان شود ثانيا هزينه هاي اعلام شده چه ربطي به دوره 18 سالگي تا 50 سالگي دارد كه به زور مي خواهيد آنرا ربط دهيد و ثالثا ارقام اعلام شده بر اساس ميزان توانايي هر قشر براي كسب درآمد است، اين تفاوت به عدالت نزديكتر است يا اينكه از همه بطور مساوي دريافت شود؟.
ضمنا هنوز ستاد نيروهاي مسلح نظر خود را در ارتباط با اين طرح اعلام نكرده، چطور اعلام مي كنيد كه اين طرح عملي شده؟
سربازی حرفه ای بهترین روش است
دیه ۴۸۰ میلیون ، خرید خدمت ۶۰۰ میلیون ، ایول .جای حرف نزاشتید کلا
این طرح فقط می تواند از ذهن افراد خاصی ؟؟؟!!! تراوش کرده باشد و بس.
چون درکشور ما تقریبا"همه چیز آماتوری اجرا میشه ایراداتی مثل ایرادهای فوق هم به طرح گرقته میشه.گویا یک نیمکره مغزنویسنده مقاله بالا تعطیل شده .خوب که فکرکنید متوجه آبکی بودن ایرادات میشوید.حالا برای اینکه سربازی بصورت حرفه ای باشه سرباز باید با حقوق مکفی وآموزشهاوتمرینات حرفه ای خدمت کنه.وهزینه آن هم ازطرف افراد معاف شده تامین بشه.اینه که میگن یکی مردجنگی به ازصدسوار.
چه خبره؟ از سال92 تا الان 80 برابر شده
طرح خیلی خوبه
همه عمر بچه هامون تلف نمیشه هم یک پولی به رعیت میرسه
پاسخ ها
شربیانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
روانپزشک خوب سراغ دارم
این دولت ومجلس برای خودشون و دوربری هاشون قانون تصویب می کنند.!؟. بقول دوستمون 80 در صد مردم از این قافله جدا هستند... مجلس 10 الی 20 درصدی ... مردم به حال خودشون رها شدن و دارن عذاب میکشن از گرانیهای هر روزه و مشکلات متعدد اون وقت تو این مجلس برای قشر مرفه قانون و راه کار ارائه میدهند . خدا عاقبت این مردم و بخیر بگردان.
اخیراً برای سربازی باید واکسن زد بهمین خاطر هرطور شده میخرم ولی واکسن نمیزنم
سربازی اجباری جنابت است ظلم است بر علیه ملت ایران
بد بخت کردن جوانان است
فقط یک لحظه تصور کنید که در دولت قبلی، خرید سربازی رو آزاد میکردند .... اونوقت میدیدین ائمه جمعه چه انتقادها و هیاهویی راه می انداختند
واقعا همه چیز در این کشور خراب شده، سیاسی و جناح بازی شده است
با توجه به بازگشت "فروش خدمت سربازی" ، روزنامه محترم کیهان هیچ حرفی ندارد؟!
چرا بعد از ۲ سال کارکرد مجلس ما درک درستی نداریم،چرا اینقدر ما کم سوادیم چرا فکر نمیکنیم،اینا رو گفتم که مگه چه انتظاری ازین مجلس و قوانینش داشته اید،خوب اینم طرح صیانت از بعضی جوانان خودی میباشد کجاش اشکال دارد
بنده اصلا نمی دانم بین مبلغ خرید سربازی و مدرک تحصیلی چه رابطه ای وجود دارد؟ انگار برای فارغ التحصیلان لیسانس به نسبت فارغ التحصیلان دیپلمه فرصت کاری و پیشرفت در جامعه ریخته است!!!!
سربازی بعد از لیسانس فقط بیگاری دادن و هدر دادن عمر پسران است . بهتر بود در تابستانهای دوران دانشجویی نهایتا 3 دوره یک ماهه آموزشی برگزار میشد تا افراد با آموزش نظامی و استفاده از سلاح برای دفاع از کشور درصورت نیاز آشنا شوند . وضعیت فعلی فقط تلف کردن عمر مفید انسانها است .برای کاهش هزینه های نیروهای نظامی در استخدام نامه بر و نامه نویس و نگهبانی از دیوار کلی عمر جوانان و تحصیل کرده های کشور از بین می رود
کاملا ناعادلانه و فقط برای جبران بخشی از ناکارآمدی و تامین بودجه
با پول میشد همه چیز را خرید و راحت مرد و حالا سربازی هم برای پولدارها راحت شد . علم بهتر است یا ثروت خخخخخخخخ معلومه خساب بانکی بابا
سربازی باید حذف ‌بشه و ارتش و‌سپاه به شکل حرفه ایی بشه! مثل همه ی کشورهای درست و‌حسابی! هر کی خواست با ارتش یا سپاه قرارداد ببنده در ازای حقوق خوب و‌ بیمه و‌مسکن‌سازمانی و … بعد از آموزش با کیفیت چهار پنج سال براشون کار کنه! اگر خوب بود نگهش دارن یا باهاش تسویه حساب کنن و برایش سنوات بازنشستگی و بیمه و الویت استخدام و … در نظر بگیرند. این‌چیه الان مثل برده داری دو سال عمر ملت را تلف میکنید؟ یه تیر هم در بره هیچکدام‌ کاری ازشون بر نمیاد!!!!! تازه کلی هم‌ هزینه برای کشور داره!۵‌
شما این سرباز اجباری را تعریف کنید که برای چه چیزی میروند دوسال خدمت،برای یاد گیری فنون نظامی که اگر چنانچه به خاک وطن تجاوز شد مردان بتوانند از سلاح استفاده کنند، حال شده منبع درامد دولت بنازم به عدالت اسلامی واقعا ان زمان هم همیطور بوده......!!!!!!!؟؟؟؟؟؟عدالت اسلامی.....
سلام
جوانی که خدمت سربازی نداشته باشد , پول و خانه و اداره خانواده را ندارد باید بعداز تعیین تکلیف خدمت سربازی کار و خانه و خانواده داشته باشد و این تقریبا غیرممکن است.
پس اول خدمت بعد کار بعد پول خریدخانه و ازدواج و صاحب اولادشدن که در این شرایط جامعه در 45 سالگی اتفاق می افتد و نه 25 الی 30 سالگی مگراینکه خرجت را پدرت تامین نماید.
امروز اومدم سایت تابناک از کامنتها متوجه شدم خواننده هاش خیلی سطح پایین تشریف دارن. فقط یه جمله برای اهلش. سرباز اجباری در سیره امیرالمؤمنین نیست این از میراث رضا شاه ملعونه.
لطفاًجمهوری اسلامی را جمهوری اسکناسی نکنید
خدمت سربازی را بفروشید ولی هزینه آنرا صرف 1- حقوق سربازها را افزایش مثلا دیپلم 5 میلیون لیسانس 6 تومان فوق لیسانس 7 تومان و دکترا 8 تومان اختصاص دهید 2- حق ماموریت و دوری از مرکز و اضافه کاری در نظر بگیرید تا انگیزه ایجاد شود 3- زمان خدمت را به یکسال کاهش دهید 4- مطابق تخصص و تحصیلات سربازان بکار گرفته شوند 5- حدالامکان در محل زندگی خدمت کنند تا دچار هزینه مازاد بر زندگی نشوند بخصوص برای اهالی روستاها و شهرهای کوچک و محروم
داداش زیاد جوش نزنید . مملکت به همت حاکمیت کاربلد از هر جهت ورشکسته است و هرچی دمدستشون باشد میفروشند .فقط برایشان پولی جوربشه تا چند روز بیشتر به خدمتشون ! ادامه بدهند !
معنایش اینه که خوردیم نخوردیم
لعنت به بی عدالتی خرپولای که میگن بگیرن بدن سرباز ازکجا آوردین جزازحق وجیب ملت بارانت ودلالی و....پولدارشدین .طرف ندارن سرمرزها جان بده درراه وطن وشماهای مفخورراحت روپرقو بخوابین .فقط فکرخودشانن نابود کردن عدالتو .
منبع دیگر بودجه می‌تواند اخذ مالیات از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، استان قدس رضوی و اوقاف.
و همچنین کمک خیرین در موتلفه اسلامی که سرمایه های هنگفتی دارند.
و اخذ مالیات از ابر بدهکاران بانکی
همین الانم کسی که پول داره با 300 تومن میتونه سربازیشو بخره، اینجوری پولش فقط تو جیب دلال میره،
کلبت اینکه باید در سربازی اجباری تجدید نظر کرد خوب است ولی باید طرح با کار کارشناسی زیاد پخته و آماده شود نه بصورت غیر کارشناسی مطرح و اجرا شود و طبعات خوبی نداشته باشد.
بچه کدوم یکی شون ب سن سربازی رسیده که سربازی فروشی شده. بسن مدرسه میرسه نظام درسی عوض میشه ب سن کنکور میرسه نظام کنکور عوض میشه ب سن سربازی میرسه فروشی میشه ....
حالا همه دارن دعوا می کنن روی چیزی که ظلم مطلق هست... جالبه که مثلا انقلاب کردیم برای عدالت ولی همچنان سربازی اجباری رضاخانی باید تو مملکت اسلامی اجرا بشه...
البته یه راه حل خوب: بهش یه لغت "مقدس" اضافه می کنیم دیگه کسی جرات نکنه حرف بزنه...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی