بازدید 3746

سرشماری بازشماری می‌شود؟!

کد خبر: ۲۱۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۵ 15 December 2011
بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي، مشخص شده است كه علت تاخير در اعلام نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال جاري، زياد بودن تعداد خانوارهاي غايب و نبود اطلاعات آن‌ها در بانك اطلاعاتي سرشماري است.

گفته مي شود كه حدود پنج درصد خانوارهاي كل كشور هنگام سرشماري عمومي نفوس و مسكن غايب بوده و يا اطلاعات در اختيار ماموران سرشماري قرار نداده‌اند.

با وجود اعلام حدود 21 ميليون خانوار در كل كشور، در واقع بيش از يك ميليون خانوار اطلاعات خود را در بانك اطلاعاتي مركز آمار ايران ثبت نكرده‌اند.

بنا بر اعلام اوليه دبير ستاد سرشماري، بعد خانوار در كشور هم اكنون حدود چهار نفر است كه در واقع مي‌توان گفت بيش از چهار ميليون نفر اطلاعات خود را در اختيار ماموران سرشماري قرار نداده‌اند.

اگرچه ستاد سرشماري در اطلاعيه اوليه خود جمعيت كشور را حدود 75 ميليون نفر اعلام كرد، اما مشخص نيست با وجود نبود اطلاعات جمعيتي بيش از چهار ميليون نفر، اين تعداد به جمعيت اعلام شده كشور افزوده مي‌شود و يا جزيي از آن است.

با وجود اين‌كه سرشماري عمومي نفوس و مسكن بيست و دوم آبان ماه يعني بيش از يك ماه پيش پايان رسيده، اما نتايج اوليه اين سرشماري هم هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.

خبرنگار ايسنا در تماسي با طاها نوراللهي دبير ستاد سرشماري علت اين تاخير را جويا شد. وي در پاسخ به اين سوال گفت كه من در زمان سرشماري دبير ستاد بودم، اما هم اكنون مسووليتي ندارم و پاسخگو نيستم.

در حالي كه در طول زمان اجراي طرح سرشماري هر سه روز يك‌بار نتايج اوليه شمارش جمعيت توسط دبيرخانه طرح اعلام مي‌شد، به نظر مي‌رسد يك ماه زمان زيادي براي جمع بندي دست كم اطلاعات اوليه سرشماري است. از سوي ديگر مشخص نيست اطلاعات خانوارهاي غايب چگونه قرار است جمع‌آوري و يا در نتايج طرح گنجانده شود.

سرشماري عمومي نفس و مسكن دوره ششم، ششم تا 26 آبان ماه سال 85 انجام شد. بر اين اساس، فرداي روز پاياني اين سرشماري، مركز آمار ايران گزارش داد كه بيش از 99 درصد خانوارها شمارش شده‌ و كمتر از يك درصد از خانوارها غايب بوده‌اند.

در آن روز، محمد مدد ،رييس وقت مركز آمار ايران  از اجراي طرح بازشماري سرشماري براي تكميل اطلاعات ناقص خبر داد.

چند روز بعد از پايان طرح، يعني روز اول آذر ماه رييس وقت مركز آمار ايران در نشستي خبري اطلاعات رسمي اوليه نتايج طرح را اعلام و خاطر نشان كرد كه در اين سرشماري تعداد خانوار‌هاي سرشماري شده 17 ميليون و 498 هزار و 826 خانوار و جمعيت كل كشور حدود 70 ميليون و 49 هزار و 262 نفر بوده است.

او همچنين اعلام كرد كه ميزان خانوار‌هاي غايب در اين سرشماري نيم درصد بوده است. با اين وجود اطلاعات تكميلي سرشماري نفوس و مسكن در روزهاي پاياني ارديبهشت سال 1386 اعلام شد.

منبع: جام جم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی