بازدید 40901

سی و سه پل هم ترک برداشت +عکس

در هر صورت در یک دسته بندی کلی می‌توان گفت این بنای تاریخی در طول تاریخ آسیبهای زیادی را در خود دیده که در یک دسته بندی می‌توان به این آسیب‌ها اشاره کرد.
کد خبر: ۲۱۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲ 14 December 2011
سی و سه پل همواره در چند دهه اخیر دچار بی مهری هایی بوده و سبب شده تا این بنای تاریخی زیبا و قابل توجه دچار ترکهایی در بدنه خود شود که به طور قطع بی توجهی به سی و سه پل از میان رفتن این بنای تاریخی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و سه پل که به نام های سی و سه چشمه، پل الله وردیخان، پل چهارباغ و... معروف است، در حد فاصل دو خیابان چهارباغ بالا و پایین بر روی رودخانه زاینده رود توسط الله وردیخان و به دستور شاه عباس اول در سالهای 1005 تا 1011 ساخته شد.

طول پل 295 متر و عرض تقریبی آن 14 است که به صورت دو طبقه با مصالح ساختمانی همچون سنگ با ملات ساروج در پایه ها و برج های کناری پل آجری با ملات گچ در تمام بدنه و طاقها است.

در هر صورت در یک دسته بندی کلی می‌توان گفت این بنای تاریخی در طول تاریخ آسیبهای زیادی را در خود دیده که در یک دسته بندی می‌توان به این آسیب‌ها اشاره کرد.

ترک های طولی در طاقهای طبقه پایین که فرسودگی مصالح و افت مقاومت آنها نیز تأثیر بسزایی در این ترکها دارد ولی می توان فعال بودن ترکها و توسعه آنها را به شکسته شدن آجرها و بند کشیهای جدید در مرمتهای قبلی در بعضی از دهانه ها دانست که این ترکها به دلیل زیاد بودنشان یکی از اساسی ترین آسیبهای پل به شمار می‌رود.

البته لازم به ذکر است در مرمت سال 1349 به منظور کم کردن باری که بر روی طاق های پل وارد می‌شد سیستم دال بتنی بر روی عرشه ی پل اجرا تا بتواند بار را به زمین از طریق این سیستم انتقال دهد، گرچه ترکهای مشاهده شده حاکی از این امر است که طاق ها عنوان حمال را دارا هستند و فشار بار و تغییر مصالح باعث این ترک ها شده است.

دراین تصاویر نحوه کار این سیستم مشاهده می شود ضمن اینکه قالب آجری برای بتن ریزی حمالها بر طاقها تکیه داشته و این دلیل وارد آمدن بار بر روی طاقها ست.

تعدادی از ترک ها در زیر طاق های بین پایه ها ایجاد شده و محل آن دقیق در زیر درزهای ژوئن است که انبساط و انقباض سیستم بارر و تغییر مصالح، عامل بروز این دسته ترک ها به شمار می‌رود.

دسته دیگری از ترکها مربوط به قسمت پایین ناودانهاست که این گونه ترکها، ترکهای کششی هستند که در نمای پل دیده می شود که دلیل اصلی آن رطوبت و هوازدگی مصالح در این نواحی است که یکی از مهمترین علل آن شستشوی روزانه پل است که منجر به آب شستگی ملاتها و بروز ترک می شود.

البته این رطوبت زدگی از طریق درزهای ژوئن نیز انجام می گیرد که رطوبت وارد مصالح شده و موجب تخریب و تضعیف آنها در خواص مکانیکی مصالح می شود.

ترکهایی نیز وجود دارد که در طبقه ی بالا و در نمای داخل راهروهای کناری دو طرف پل به چشم می‌خورد، که گاها مشاهد می شود ترک، کل ضخامت دیوار را ادامه داده و گرچه از نظر مقاومت و فروپاشی سازه ای این ترک ها حرفی برای گفتن ندارند ولی می توانند عاملی برای نفوذ رطوبت به داخل مصالح تلقی شوند.

در هر صورت یکی از دلایل مهم و مؤثر بر ترکها و تخریبها نیز این است که در اثر خشکسالی های پی در پی رودخانه در سالهای اخیر، با کم و زیاد شدن سطح آبهای زیرزمینی، نشست هایی در خاک موجب نشست سازه‌ای سی و سه پل شده است.

منبع: مهر
گزارش: نگار امین الرعایا
عکس: احسان خسروی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۳
زیبایی اصفهان به سی وسه پلشه بایدفکراساسی کنند.
قضاوت با خودتان :

ای آقا !!!!!!!!

خب ترک برداشت که برداشت.مهم نیست که.
مگه این همه تو کشور آثار تاریخی تخریب شدند کسی مرد ؟ سی و سه پل هم روش.
واقعا کسی نیست که به داد میراث فرهنگی کشور باشه؟
همه ی آثار باستانی کشور بلااستثنا در معرض خطر هستن از مسئولین عجازانه خواهش میکنم از این میراث که هر کدوم حکم شناسنامه ایران هستن بیشتر مراقبت کنن.
ای کاش قدر میراث فرهنگی رو بیشتر بدونیم چون تاریخ 2500 ساله ایران عزیز به اینها بستگی داره
وای وای وای وای به حال ما
.
.
.
.
.
اين ديگه كارش از ترك گذشته

.
.
.
گاهی وقتا ادم میگه کاش سی و سه پلم میشد توی موزه لوور برد. حداقل خیالمنون راحت بود
من خودم اصفهاني هستم. اين تركها روي اسفالت سطح پل بوده و ربطي به الان هم نداره. اين كه به اثار باستاني و زاينده رود در اصفهان بي توجهي ميشه شكي نيست ولي ترك نشون داده شده در عكس ربطي به تركي كه تازگيها ميگن ايجاد شده نداره.
این دیگه واقعا غیر قابله گذشته!
ببینید کشورهای دیگه چگونه از آثار تاریخیشان حفاظت میکنند! اما ما...

فقط متاسفم...
توی کشورهای غربی برا خودشون آثار باستانی درست می کنند و ما اینجا از بس آثارمان زیاد است یکی یکی تخریب می کنیم که مجبور نشیم کارمند استخدام کنیم
ناراحت نباشيد
ميگيم برادران چيني توي هر شهر يک 33 پل بزنند
اولا سی وسه پل حد فاصل چهارباغ بالا وچهارباغ عباسی است نه چهارباغ پایین ثانیا این عکسها مال چند وقت پیشه نه الان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
یعنی الان بدتر شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وااااااااااااای
ناشناس
| Italy |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
آفرین به این ذکاوت شما.مهم اینه که ترک خورده. چه الان وچه قبل.
با سلام
امسال یک مسافرت به فرانسه داشتم و با تعریفهای فراوان از موزه لور مواجه شدم به حدی که تنها فکرم شده بود بازدید از این موزه .
بلاخره موفق شدم و موزه را پیدا کردم ولی باورتون نمی شه حداقل 3 ساعت توی صف ایستادم تا به ورودی موزه رسیدم و با مبلغ نه چندان ارزان بلیط تهیه کردم و وارد موزه شدم .
درسته خیلی جالب بود خصوصا موزه ایران که جای تعجب داشت که از غفلت مسولان چه اثاری از کشورمان که خارج نشده بود اما در حال حاضر نکته قابل توجه این بود که نظم و مقررات سنگینی حتی برای بازدید در انجا وجود داشت مثل فلش دوربین خاموش،استفاده از موبایل ممنوع،ورود خوراکی ممنوع،بلند حرف زدن ممنوع،نقاشی کشیدن از روی اثار ممنوع .....
در اخر وقتی از مسولین سوال کردیم که این همه ممنوعیت برای چیست جواب داد که مگر دنیا چند بار به خودش از این آثار می بیند و ما امین این اثار هستیم و اخلاق ایجاب می کند امانت دار خوبی باشیم ...
حال تو خود حدیث مفصل بخوان .....
ما که عادت کردیم! از سنگ نگاره ی استان فارس چه خبر؟! همان که چند روز پیش گروهی با پتک تخریبش کردند؟!
این هم مثل دریاچه اورمیه به تاریخ پیوست
به خدا قسم حيفه !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار