بازدید 8241
افشاگری وزارتخانه‌ها جلوی واردات میوه را نمی‌گیرد؛

جنگ دو وزارتخانه؛ راهکار یا تشدید مشکل؟

این‌گونه ادعا و رد ادعاها در هفته گذشته و البته هفته‌های پیش بین دو وزارتخانه ياد شده پياپي دیده شده که متأسفانه نه تنها دردی از آسیب‌های وارده به بخش کشاورزی ایران دوا نمی‌کند، بلکه روز به روز آبروی باقی مانده سازمان‌های مسئول در امر واردات و مسأله کشاورزی را مورد تهدید قرار می‌دهد.
کد خبر: ۲۰۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۰ 08 December 2011
سرویس اقتصادی ـ جنگ دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بر سر واردات بی‌رویه میوه، همچنان ادامه دارد.

به گزارش «تابناک» موضوع واردات بی رویه و بدون مجوز محصولات کشاورزی، دستاویزی شد تا دو وزارتخانه متولی این امر در رسانه‌ها، دیگری را مقصر واردات بی‌رویه معرفي کنند.

این در حالی است که مسأله واردات بی‌رویه میوه تاکنون به ضرر فراوان در بخش کشاورزی کشور منجر شده و چنان که در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک عنوان شد، دلیل بسیاری از کشاورزان برای رها کردن کشت، همین مسأله و عدم حمایت‌های دولت بوده است.

داستان از آنجا آغاز شد که رسانه‌ها از واردات 24 میلیون دلار انواع میوه از آغاز سال تا کنون خبر دادند.

در این زمينه، وزیر جهاد کشاورزی که مسئولیت ارایه مجوز واردات را بر پایه قانون افزایش بهره‌وری بر عهده دارد، اعلام کرد: از خرداد ماه اعلام کردیم ثبت سفارش میوه‌ها به هیچ وجه صورت نگیرد و همچنین در این باره مکاتباتی را انجام دادیم.

البته خلیلیان پيشتر نیز گفته بود که از آغاز سال جاری، واردات همه انواع میوه به کلی ممنوع و احتمالا منظور از این اعلام خرداد ماه، تأکید موکد و محکم‌کاری بوده است و یا البته بی‌‌توجهی مسئولان بازرگانی به ممنوعیت پیشین!

وزارت کشاورزی مدعی است، نامه‌هایی در تاریخ چهارم و یازدهم خرداد ماه از سوی وزارت جهاد کشاورزی فرستاده و تأکید شد که ثبت سفارش به هیچ وجه صورت نگیرد.

 وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در نامه‌های مورد نظر اعلام کردیم که واردات میوه نیز انجام نشود، به گونه‌ای که در پاراگراف پایان نامه‌ای در تیر، دوباره روی بند یک نامه یازدهم خرداد و چهارم خرداد، ممنوعیت ورود میوه‌ها را اعلام کردیم؛ اما واکنش وزارت صنعت معدن و تجارت، بسیار قابل توجه بود.

قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی نباید مسئولیت خود را در واردات محصولات کشاورزی و میوه به دستگاه‌های دیگر منتقل کند، گفت: ممنوعیت ثبت سفارش میوه با ممنوعیت واردات متفاوت است.

وی البته توضیح نداد که ثبت سفارش میوه جز واردات چه مصارف دیگری دارد و مثلا وقتی که واردات ممنوع است، با چه انگیزه سالم دیگری می توان ثبت سفارش میوه کرد؟!

حسین مدرس خیابانی افزود: در مورد اینکه اعلام شده ممنوعیت واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سه نامه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، ذکر این نکته ضروری است که بر پایه مستندات موجود، در این نامه‌ها ممنوعیت اعلام نشده، بلکه نامه‌ای که این وزارتخانه در تاریخ یازدهم خرداد ماه سال جاری فرستاده، تأکید کرده که ثبت‌ سفارش کالاها با رعایت حقوق ورودی، زمان‌بندی و ملاحظات، جداول پیوست و رعایت دیگر قوانین و مقررات صورت گیرد.

این‌گونه ادعا و رد ادعاها در هفته گذشته و البته هفته‌های پیش، میان دو وزارتخانه ياد شده پياپي دیده شده که متأسفانه نه تنها دردی از آسیب‌های وارده به بخش کشاورزی ایران دوا نمی‌کند، بلکه روز به روز آبروی باقی‌مانده سازمان‌های مسئول در امر واردات و مسأله کشاورزی را تهدید می‌کند.

تبانی وزارتخانه و گمرک

این درگیری‌ها همچنان ادامه داشت تا جایی که برخی از مسئولان جهاد کشاورزی، رسما وزارت صنعت معدن و تجارت را به تبانی با گمرک متهم کردند:

علیرضا سائلی هفته گذشته تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مسئول این اتفاق هستند و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.

در ادامه محمد قبله، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با آوردن دلایل و مستنداتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی، قصد فرافکنی در موضوع صدور مجوز برای واردات میوه را دارد.

هرچند در همه این مباحث، مقصر اصلی مشخص نمی‌شود، آیا مسأله واردات میوه به این گستردگی نیاز به معرفی یک مقصر واحد دارد؟

باید پرسید که این‌ گونه منازعات رسانه‌ای، آیا مانع واردات بی‌رویه میوه می‌شود و آیا جلوگیری از ورود کانتینرهای بزرگ میوه و پخش محصولات آن در سراسر کشور، کار دشواری است که مسئولان تا این اندازه از اجرای آن درمانده بوده و ماجرا را به رسانه‌ها می‌کشانند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
گمرک ایران واقعاً ضعیف عمل کرده و به عنوان مثال به ازای ورود یک کانتینر جنس به درد نخور چینی از گمرک یک یا چند کانتینر جنس قاچاق وارد کشور می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
گمرك كه سرخود كار نمي كنه برادر
به نظر من تا همه وزرا و مديران دست اندر كار اين موضوع يه سفر به سنگال نرن ،‌مشكلات حل نميشه ! راستي چه خبر از 3000 ميليارد تومان؟!
ای بابا! پس رئيس جمهور کجاست؟ مگه رئيس جمهور رئيس دولت نيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
ایشان در حال مدیریت جهان هستند، لطفا مسائل جهانی را مطرح کنید! این دسته از مسائل داخلی در حد و اندازه ایشان نیست. لطفا وقت گرانبهای ایشان بابت این خرده مسائل کوچک نگیرد. با تشکر !!!
زرگری است!
راستی اگر کار این دو وزارت خانه به عهده مردم گذاشته شود ورقابت تعیین کننده قیمت وکیفیت باشد ، ضرورتی برای وجود این تشکیلات عریض وطویل با صدها هزار کارمند است .سیاست گذاری ونظارت با هزاران کارمند مفید قابل اجرااست . خدایا این ملت را از تشکیلات دولتی زاید ذلیل کننده مردم نجات دهد .
نه این یکی و نه ان یکی به فکر مردم و مملکت نیستند فقط احتمالا میخواهد یکی صدای مردم مصرف کننده در نیاید و دیگری هم میخواهد در دهن کشاورزان را ببندد! همه چیز برای بستن است
این میوه رو هم بدیم کلاً چین برامون تولید کنه دیگه خیالمون راحته راحته!! هم ارزونتر تولید می کنه هم هیچ درگیری پیش نمیاد هم یارانه تولید دیگه لازم نیست به کسی بدیم هم .... هزار تا چیز دیگه...
شما هم ساده اید واقعاً. طوری صحبت می کنید که انگار مسئله جزئی است و مسئولین خودشون نمی دونستند. به نظر من که این اظهارات کامل هماهنگ شده است و از قبل برای این اظهارنظرها برنامه ریزی کرده اند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل