بازدید 5870
پرسش‌های «تابناک» از کاهش حجم و افزایش قیمت؛

شیر را گران نکردیم؛ یارانه قطع شده!

این کاهش حجم به دو دلیل رخ داد؛ یکی از آنها مشکل پول خرد است که شرکت‌ها را مجبور می‌کند، محتوای بسته‌بندی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که چنین مشکلی درست نشود و گاه این رقم چندان هم کم نیست. دلیل دیگر، کاهش قدرت خرید مردم است، به گونه‌ای که 70 درصد این کاهش حجم به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۰۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹ 27 November 2011
سرویس اقتصادی ـ با این که این روزها، دیگر صف‌های طویل صبحگاهی شیر یارانه‌ای دیده نمی‌شوند، مردم شیر سیصد تومانی را ـ هرچند دیگر دست‌نیافتنی است ـ همچنان به یاد دارند.

به گزارش «تابناک»، افزایش قیمت شیر پس از حذف یارانه و البته به دلیل تحقق‌ نیافتن بسته‌های حمایتی وعده داده شده از سوی دولت یا به اصطلاح همان یارانه تولید که معلوم نیست کجاست، تا اندازه‌ای منطقی است، ولی کاهش حجم شیر موجود در بسته‌های شیر نایلونی و همچنین کاهش درصد چربی، پرسشی است که برای مشتریان بیشتر پیش می‌آید.

در همین راستا، گفت‌وگویی داشتیم با چمنی، مشاور شرکت صنایع شیر ایران یا همان پگاه معروف که به ابهامات و نارضایتی‌های مردم در این زمینه پاسخ دهد.

برخی استدلال‌های چمنی البته شنیدنی‌تر از بقیه بودند؛ مثلا چمنی در بخشی از سخنان خود، دلیل کاهش حجم را رند شدن قیمت برای پیش نیامدن مشکل پول خرد دانست! و در بخشی دیگر برای پایین‌تر آمدن قیمت بسته به دلیل کم بودن درآمد مردم:

«این کاهش حجم به دو دلیل رخ داد؛ یکی از آنها مشکل پول خرد است که شرکت‌ها را مجبور می‌کند، محتوای بسته‌بندی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که چنین مشکلی ایجاد نشود و گاهی این رقم چندان هم کم نیست.

دلیل دیگر بحث قدرت خرید مردم است، به گونه‌ای که 70 درصد این کاهش حجم به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم صورت گرفته است».

البته وی تغییر در حجم بسته‌ها به شرط درج شرایط جدید محتوا روی آن را از حقوق تولید کننده دانست و گفت:  تولید کنندگان مجاز هستند، هر محصولی با هر میزان حجمی که خطوط تولیدشان امکان دارد، تولید و به بازار عرضه کنند و فقط موظف به درج حجم محتوا روی بسته‌بندی هستند. این با کم فروشی متفاوت است.

چمنی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد شبهه کم فروشی در مصرف کننده به دلیل بدون تغییر ماندن بسته بندی‌ها و صرفا کاهش محتوای آن نبوده است، گفت: شاید دلیل این امر این باشد که کاهش حجم محتوا و اندازه بسته بندی‌ها به میزانی نبوده که محسوس باشد.

وی ادامه داد: درباره شیر نایلونی یک اشتباه رخ داده است؛ مصرف کننده گمان می‌کند که این شیر 600 تومانی، همان شیر یارانه‌ای است که با بهای 350 تومان عرضه می‌شد؛ اما این گونه نیست. شیر یارانه‌ای با چربی 5/2 درصد بود و بر پایه قرارداد دولت با صنایع شیر ایران تولید و عرضه می‌شد، در حالی که شیر 600 تومانی کنونی، شیر آزاد است و پیرو ضوابط گذشته هم نیست.

هم‌اکنون شیرهای نایلونی با درصد چربی 1 و 2 و قیمت 600 و 675 تومان به بازار عرضه می‌شوند که کاهش درصد چربی این شیرها، حس رقیق‌تر شدن را به مصرف کننده می‌دهد.

چمنی با اشاره به این که طبیعتا با افزایش قیمت‌ها، بخشی از جامعه مصرف کنندگان از گردونه مصرف بیرون خواهند شد، پس هیچ تولید کننده‌ای به دنبال از دست دادن مشتری نیست، اظهار داشت: صنایع شیر ایران نیز با همین هدف و با به‌کارگیری مکانیزم‌های گوناگون ـ که منتهی به کم‌فروشی و یا کاهش کیفیت نشود ـ اقدام به کاهش درصد چربی شیر نمود، چرا که این روزها مصرف شیر کم چرب نیز بسیار توصیه می‌شود.

البته باید گفت، این مسأله که پیشتر نیز در خبری درباره بسته‌های چیپس و پفک در «تابناک» اقتصادی، بررسی شده بود، خلاف قانون نیست، ولی با توجه به این که ذهن مصرف کننده با دیدن یک بسته‌بندی خاص به نوع و میزان و کیفیت خاصی عادت کرده و هیچ مصرف کننده ای نیست که هر روز مندرجات روی بسته‌ها را چک کند، این تغییر اندک در بسته‌‌بندی و بسنده کردن به تغییر اطلاعات روی آن، نوعی استفاده از شرطی شدن مصرف کنندگان نسبت به باصرفه‌تر بودن این شکل خاص محصول است و شاید بتوان گفت، ادامه جذب مشتری از این راه چندان هم اخلاقی نیست.

شاید بهتر بود اکنون که ادعا می‌شود شیرهای نایلونی کنونی، هیچ ارتباطی با شیر یارانه‌ای گذشته ندارند، نوع و بسته‌بندی آن نیز کاملا تغییر کند تا شبهه‌ای در این زمینه ایجاد نشود.

متن کامل گفت‌وگوی تابناک با حسین چمنی را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
ایشان مستقیم رفتند، جاده پیچید.
سهمیه شسر مدارس چی شد
سلام
در اصفهان بدلیل وجود مواد افزودنی در شیر و همچنین اضافه کردن وایتکس در آن باعث شد حدود 50 کودک سه تا دوازده سال دچار دیابت نوع 1 شوند.
اگر باور ندارید خداوکیلی از بیمارستان های اصفهان (مثل الزهرا) تحقیق کنید
تو رو خدا با کودکان این کارها را نکنید
شرکت پارس لبن هم در هفته گذشته به همین دلیل پلمپ شد.
یا علی
قبلا شیر 350 تومانی میخریدیم مزه و طعم داشت الان 600 داریم میخریم هیچ طعمی نداره
یعنی چی؟ وقتی قیمت ثابت مونده و حجم شیر کم شده، این اسمش چیه اگه کم فروشی یا گرون کردن نیست؟
شیر بدون یارانه حدود 1 لیتر 850 تومان بود و الان به 1000 تا 1100 تومان رسیده آیا به شیر بدون یارانه نیز یارانه تعلق می گرفته؟
دروغ گویی روش معمول مقامات شده است
دامدار هم از گرانی خوراک دام ناراضی و گله مند است انشاا... هم تولیدکننده شیر هم کارخانه دار هم مصرف کننده روزی راضی باشند
والا بهتره بگیم آب با کمی چربی و رنگ سفید به جای شیر کم چرب 2درصد!
با سلام. این شیر یارانه ای رو که میفرمایید توی گیلان از 350 به 550 افزایش پیدا کرد. ولی در حدود دو هفته است که دوباره افزایش قیمت پیدا کرده و به 650 تومان رسیده. باور کنید از لحاظ کیفیت هیچ تغییری نکرده و تازه حجمش هم کمتر شده. هیچکس هم جوابگو نیست.
قوطی شیرهای خشک را چه کسی نصف کرده ؟؟؟ 20 درصد افزایش قیمت و 20 درصد کاهش حجم محتوی مجموعا 40 درصد افزایش قیمت . چرا ؟ تا کی ؟
سلام
یک شیر داشتیم توی جنگل
یک شیر داشتیم توی حمام
یک شیر داشتیم توی شیشه 2 تومان هم قیمت ان بود
حالا هی اب را ببندید توی ان شیشه وبریزید داخل کیسه بااسامی مختلف به قیمتی که میخواهید بفروشید.
اسمش را هم بگویید حمایت از مصرف کننده
حالا كه يارانه شير رو قطع كردن پس چرا پولش رو نميدن ؟ همه چيز رو با همين 45000 تومان تمام كردن . شنيديد كه ميگن : يه قرون دارم هل ميخوام بقيشه فلفل ميخوام . حركات كار اين دولت خدمتگزار شده . 45000 تومان داده يارانه همه چيز رو با همين ميخواد قطع كنه
علیرغم گرانی از وزن آنهم کاسته شده است
قرار بر اين بود كه لبنيات گران نشود درست گران نشد هر كدام از بسته هاي لبنيات مثل كره 25 گرمي كه تبديل به 20 گرم شده و پنير و ماست هم همين طور شده درست است كه گران نشده ولي از وزن آنها كم شده
به یکباره قیمت حاملهای انرژی را چند ده برابر می کنند، دلار ثابت واردات کالا را تشدید می کند و هم زمان اجازه افزایش حداقلی قیمت به تولیدکننده نمی دهند و به پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی مبادرت می ورزند!!!بدیهی است کم فروش نه انتخاب تولیدکننده بلکه تنها راهکار متصوره برای احتراز از ورشکستگی می باشد. به حجم جعبه های دستمال دقت کنید...به لوله های مقوایی وسط دستمالهای رول هم توجه کنید... .به کیفیت ماست و شیر موجود در بازار... به ... . مشکل عملکرد بدون مطالعه در برخی مواقع خاص است.
درتمام دنیا بخاطر سلامتی مردمشان شیر را مجانی در خونه هامیبرند اما اینجا رو ببین کاری کردن که این مردم نتونن شیر بخورن واقعا برای مسولان این مملکت متاسفم
مشخص است که شیر گران نشده و کسانی هم که یارانه شیر را قطع کرده اند میفهمند که بیشتر اقشار مردم قدرت خرید شیر بدون یارانه را ندارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل