روایتی از آمار و ارقام تلخ کشتهشدگان تصادفات جادهای در کشور:
این سکوی اولی جهان، اصلا افتخار ندارد!
«نخستین مصرف کننده نوشابههای گازدار در جهان»؛ این شاید تلخترین مقام اولی بود که به دست آوردیم و اصلا خوشایند هم نبود؛ اما اکنون مشکل چیزی نیست که مثلا معدهمان را از کار بیندازد و یا در درازمدت استخوانهایمان را پوک کند؛ دشمن به جان شیرینمان حمله کرده و گویا دست روی دست گذاشتهایم و نمیخواهیم بیرونش کنیم. آمار روی ناخوشش را به ما نشان داده و فعلا که خبری از عزم مقابله نیست!
سرویس اجتماعی ـ اواسط ماه گذشته بود که در یک تصادف زنجیرهای در اتوبان ام ـ پنج در جنوب غربی انگلستان، ۳۴ خودرو به هم برخورد کردند و ضمن کشته شدن ده نفر، شمار بسیاری نیز مجروح شدند؛ تصادفی شدید که ساعت ۸/۵ یک شب مه آلود و بارانی رخ داد و در بیست سال گذشته آن کشور بیسابقه بود؛ تصادف بزرگی که از دید رسانههای آن کشور، فاجعهبارتر از جنگ افغانستان تعبیر شد و شاهد مدعایشان این بود که سابقه نداشته در یک روز از این «جنگ» ده سرباز انگلیسی کشته شوند.

به فاصله دو هفته، خبر تصادف زنجیرهای دیگری روی خروجی خبرگزاریهای دنیا قرار گرفت که از برخورد ۵۲ اتومبیل در آلمان خبر میداد. حادثه دیگری در هوای مهآلود که در نزدیکی شهر گروناو در مرز هلند رخ داد و این بار سه کشته و ۳۵ مجروح بر جای گذاشت، در حالی که برخی سرپایی مداوا شدند و برخی حالشان وخیم گزارش شد.
چه بسا تصادفاتی از این دست، آنقدر بزرگ باشند که بتوانند آمارهای بد دو کشور را به روز (آپدیت) کنند، ولی هیچ یک به تلخی رخدادهای مشابه در کشورمان نیستند که ما هر روزه میشنویم و میخوانیم؛ تصادفاتی تلختر از زهر که نه در هوای مهآلود و غیر طبیعی رخ میدهند و نه گویا فاجعه به شمار میروند.

گویی اخباری چون تصادف هفته گذشته در محور ازنا ـ اراک، برایمان روزمره شده که تنها در حد یک خبر تلخ باقی میماند و یادمان میرود علت حادثه چه بوده است؛ انگار نه انگار که دو خانواده چهار نفره از دست رفتند و ... .
گوشها پر شده از آمار جانهایی که هر روز در جادههای کشورمان بیجان میشوند؛ آماری دردآور که حتی میتواند خدمات مسئولین مربوطه در پرجمعیتترین کشور دنیا را هم در فشار گذارد و متأسفانه برای ما تبدیل شده به شنیدن و خواندن یک خبر؛ «روزانه ۶۲ نفر در حوادث جادهای کشور کشته میشوند»؛ میانگین روزانهای که هرچند به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته، همچنان در محدوده غیر قابل قبول نمودار طی طریق میکند.
هر ۲۳ دقیقه یک نفر، روزانه ۶۲ نفر، ماهانه ۱۸۶۰ نفر و سالانه بیش از ۲۲۶۰۰ نفر از هموطنانمان در رخدادهای جادهای از دست میروند. این تازه روایت مثبت آمار است که از سوی سازمان بهداشت جهانی هم تأیید شده است. *
با نگاهی به آمارهای جهانی، بیشتر با عمق بحران آشنا میشویم: تقریبا ۲ درصد از یک میلیون و دویست هزار نفری را که سالانه در جهان بر اثر تصادفات جادهای کشته میشوند، ایرانیان تشکیل میدهند؛ آماری که با توجه به جمعیت کشورمان (کشور ما با ۷۵ میلیون نفر جمعیت، یک درصد جمعیت کل ساکنان کره خاکی را در خود جای داده است)، موجب شده که از لحاظ ریسک تصادفات جادهای در مقام نخست جهان بایستیم؛ چیزی نزدیک به بیست برابر میانگین جهانی! سکوی نخستی که اصلا غرور آفرین نیست و چه بسا بدترین مقام اولی باشد که به دست آوردهایم. **
این در حالی است که از نظر نرخ تصادفات، پس از کلمبیا، ونزوئلا و بنگلادش، مقام چهارم دنیا را در اختیار داریم؛ به عبارتی بهتر، به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در ایران، ۱۲۰ سانحه رانندگی رخ میدهد، در حالی که این رقم در کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن دوازده تصادف است.
جنگ خارجی با دشمن واقعی یا جنگ داخلی با دشمن ...
بیایید این اعداد و ارقام را از یک زاویه دیگر بررسی کنیم. بنا بر آمار، در حماسه هشت سال دفاع مقدس، ۲۱۳۲۵۵ نفر از غیورمردان این سرزمین که به جنگ دشمنی سراپا مسلح شتافته بودند، به فیض عظیم شهادت رسیدند؛ یعنی هر ساله به طور میانگین ۲۶۶۲۵ فرشته زمینی از میانمان پر کشیدند و رفتند، آن هم در مقابل دشمنی که با کمک همه جنایتکاران دنیا به وطنمان تجاوز کرده بود.
آماری غرورآفرین که از لحاظ کمیت، به شمار کشته شدگان سالانه حوادث جادهای تنه میزند؛ اما به راستی چرا باید شمار شهدای یک جنگ تمام عیار با شمار کشتههای سالانه تصادفات برابری کند؟!
البته این نکته یادآوری میشود که سالانه بیش از پنج میلیون نفر از مردم جهان در سوانح جادهای مجروح میشوند؛ موضوعی که به حق دستمایه نامگذاری بیستم نوامبر (۲۹ آبان) به «روز جهانی قربانیان تصادفات جادهای» شده است ** تا شاید گام کوچکی باشد برای حفاظت از امثال دانشجویانی که امروز (چهارشنبه) دچار نقص عضو شدند.
این در حالی است که به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جادهها، نقص ایمنی خودروها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثهخیز در جادهها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی»، از مهمترین عوامل تصادف جادهای در ایران به شمار میآید.
از میان عوامل اساسی نامبرده، وزن اصلی را به کدام عامل میدهید و اقدام اساسی از سوی چه کسانی ـ اعم از آحاد ملت یا مسئولین ـ باید انجام گیرد؟
این پرسشی است که پاسخ آن را به دیدگاههای شما وا میگذاریم.
* سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸، شمار ایرانیانی که سالانه در جادههای کشور کشته میشوند، ۲۳ هزار ذکر کرده و بنا بر برخی محاسبات دیگر، این آمار ۲۷ هزار هم نقل شده است.
** «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت این روز، خواستار یاری همه نقش آفرینان شامل برنامه ریزان شهری، طراحان خودرو، سیاستگذاران و استفاده کنندگان از جادهها برای بهبود ایمنی جادهها شد. وی با اشاره به «دهه اقدام برای ایمنی جادهها (۲۰۲۰ ـ ۲۰۱۱)» که از امسال به منظور نجات جان پنج میلیون انسان آغاز شده است، افزود: در این طرح جهانی، چهارچوبی به دولتها، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای همکاری با یکدیگر برای بهبود مدیریت جادهای، ارتقای ایمنی جادهها و خودروها، آموزش رانندگان، سرنشینان و عابران پیاده درباره رفتار ایمن ارایه میشود.

به فاصله دو هفته، خبر تصادف زنجیرهای دیگری روی خروجی خبرگزاریهای دنیا قرار گرفت که از برخورد ۵۲ اتومبیل در آلمان خبر میداد. حادثه دیگری در هوای مهآلود که در نزدیکی شهر گروناو در مرز هلند رخ داد و این بار سه کشته و ۳۵ مجروح بر جای گذاشت، در حالی که برخی سرپایی مداوا شدند و برخی حالشان وخیم گزارش شد.
چه بسا تصادفاتی از این دست، آنقدر بزرگ باشند که بتوانند آمارهای بد دو کشور را به روز (آپدیت) کنند، ولی هیچ یک به تلخی رخدادهای مشابه در کشورمان نیستند که ما هر روزه میشنویم و میخوانیم؛ تصادفاتی تلختر از زهر که نه در هوای مهآلود و غیر طبیعی رخ میدهند و نه گویا فاجعه به شمار میروند.

گویی اخباری چون تصادف هفته گذشته در محور ازنا ـ اراک، برایمان روزمره شده که تنها در حد یک خبر تلخ باقی میماند و یادمان میرود علت حادثه چه بوده است؛ انگار نه انگار که دو خانواده چهار نفره از دست رفتند و ... .
گوشها پر شده از آمار جانهایی که هر روز در جادههای کشورمان بیجان میشوند؛ آماری دردآور که حتی میتواند خدمات مسئولین مربوطه در پرجمعیتترین کشور دنیا را هم در فشار گذارد و متأسفانه برای ما تبدیل شده به شنیدن و خواندن یک خبر؛ «روزانه ۶۲ نفر در حوادث جادهای کشور کشته میشوند»؛ میانگین روزانهای که هرچند به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته، همچنان در محدوده غیر قابل قبول نمودار طی طریق میکند.
هر ۲۳ دقیقه یک نفر، روزانه ۶۲ نفر، ماهانه ۱۸۶۰ نفر و سالانه بیش از ۲۲۶۰۰ نفر از هموطنانمان در رخدادهای جادهای از دست میروند. این تازه روایت مثبت آمار است که از سوی سازمان بهداشت جهانی هم تأیید شده است. *
با نگاهی به آمارهای جهانی، بیشتر با عمق بحران آشنا میشویم: تقریبا ۲ درصد از یک میلیون و دویست هزار نفری را که سالانه در جهان بر اثر تصادفات جادهای کشته میشوند، ایرانیان تشکیل میدهند؛ آماری که با توجه به جمعیت کشورمان (کشور ما با ۷۵ میلیون نفر جمعیت، یک درصد جمعیت کل ساکنان کره خاکی را در خود جای داده است)، موجب شده که از لحاظ ریسک تصادفات جادهای در مقام نخست جهان بایستیم؛ چیزی نزدیک به بیست برابر میانگین جهانی! سکوی نخستی که اصلا غرور آفرین نیست و چه بسا بدترین مقام اولی باشد که به دست آوردهایم. **
این در حالی است که از نظر نرخ تصادفات، پس از کلمبیا، ونزوئلا و بنگلادش، مقام چهارم دنیا را در اختیار داریم؛ به عبارتی بهتر، به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه در ایران، ۱۲۰ سانحه رانندگی رخ میدهد، در حالی که این رقم در کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن دوازده تصادف است.
جنگ خارجی با دشمن واقعی یا جنگ داخلی با دشمن ...
بیایید این اعداد و ارقام را از یک زاویه دیگر بررسی کنیم. بنا بر آمار، در حماسه هشت سال دفاع مقدس، ۲۱۳۲۵۵ نفر از غیورمردان این سرزمین که به جنگ دشمنی سراپا مسلح شتافته بودند، به فیض عظیم شهادت رسیدند؛ یعنی هر ساله به طور میانگین ۲۶۶۲۵ فرشته زمینی از میانمان پر کشیدند و رفتند، آن هم در مقابل دشمنی که با کمک همه جنایتکاران دنیا به وطنمان تجاوز کرده بود.
آماری غرورآفرین که از لحاظ کمیت، به شمار کشته شدگان سالانه حوادث جادهای تنه میزند؛ اما به راستی چرا باید شمار شهدای یک جنگ تمام عیار با شمار کشتههای سالانه تصادفات برابری کند؟!
البته این نکته یادآوری میشود که سالانه بیش از پنج میلیون نفر از مردم جهان در سوانح جادهای مجروح میشوند؛ موضوعی که به حق دستمایه نامگذاری بیستم نوامبر (۲۹ آبان) به «روز جهانی قربانیان تصادفات جادهای» شده است ** تا شاید گام کوچکی باشد برای حفاظت از امثال دانشجویانی که امروز (چهارشنبه) دچار نقص عضو شدند.
این در حالی است که به گفته کارشناسان «تراکم بالای خودرو در جادهها، نقص ایمنی خودروها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثهخیز در جادهها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی»، از مهمترین عوامل تصادف جادهای در ایران به شمار میآید.
از میان عوامل اساسی نامبرده، وزن اصلی را به کدام عامل میدهید و اقدام اساسی از سوی چه کسانی ـ اعم از آحاد ملت یا مسئولین ـ باید انجام گیرد؟
این پرسشی است که پاسخ آن را به دیدگاههای شما وا میگذاریم.
* سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸، شمار ایرانیانی که سالانه در جادههای کشور کشته میشوند، ۲۳ هزار ذکر کرده و بنا بر برخی محاسبات دیگر، این آمار ۲۷ هزار هم نقل شده است.
** «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل، در پیامی به مناسبت این روز، خواستار یاری همه نقش آفرینان شامل برنامه ریزان شهری، طراحان خودرو، سیاستگذاران و استفاده کنندگان از جادهها برای بهبود ایمنی جادهها شد. وی با اشاره به «دهه اقدام برای ایمنی جادهها (۲۰۲۰ ـ ۲۰۱۱)» که از امسال به منظور نجات جان پنج میلیون انسان آغاز شده است، افزود: در این طرح جهانی، چهارچوبی به دولتها، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای همکاری با یکدیگر برای بهبود مدیریت جادهای، ارتقای ایمنی جادهها و خودروها، آموزش رانندگان، سرنشینان و عابران پیاده درباره رفتار ایمن ارایه میشود.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۷۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
علی
| ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
مبین
| ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
پاسخ ها
اشنا
| ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
یاسا
| ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
كاوه
| ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
جون اين افراد رو جاده نامناسب، خودروي غير ايمن، خطاي راننده مقابل يا اشتباه و خستگي خودشون ميگيره
امنیت یه طرف ، وجودی افرادی در لباس ... که فقط به فکر جیب هاشون هستن هم یک طرف. امیدوارم که بتونیم در آینده ای نزدیک امنیت رو توی جاده هامون ببینیم.
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
دوست عزیز اگه شما تخلف نکنی کسی هم نمیتونه شما رو جریمه کنه پس مشکل از خودت هست
حمید
| ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
یا رانندگانی که چراغ قرمز را بدلیل نبود پلیس در شب رد میکنند(قابل توجه شیرازیها در چهارراه بنفشه) موجب تصادف میشوند، تشویق میشوند.
درکشوری که راننده از نظر روحی و روانی توانایی کنترل یک خودرو بین دو خط را ندارد.
درکشوری که راننده حتی خوابالودگی خویش را متوجه نمیشود.
در کشوری که بیشترین تصادف در مسیر مستقیم و بزرگراه است.
در کشوری که تیراژ خودروی غیرایمن چندصد برابر خودروهای ایمن است.
درکشوری که....
چه انتظار بیخودی دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
ناشناس
| ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
همونهایی که پول مترو را نمیدن .
همونهایی که بنزین تقلبی درست می کنن . همونهایی که استاندارد دروغی به تولیدات داخلی میدن .
همونهایی که از خدا نمی ترسن
متاسفانه این یک واقعیت تلخ است و امیدوارم که درد دل من و همشهریانم را بگوش مسئولین اگر البته گوش شنوائی باشد برسانید سالهاست که جاده آبادان و ماهشهر به قتل گاهی تبدیل شده است که خانواده های ابادانی را بارها و بارها سیاه پوش و عزادار نموده است و طی سالیان گذشته همواره وعده و وعیدهای مکرر وزیر و مدیرکل را شنیده و دیده ایم که پایان هر سال را وعده داده اند و این وعده ها هرگز پایانی نیافته است نمیدانم که گیر کار کجاست اخر چطور هر روز باید بشنویم که در صعب العبور ترین نقاط کشور جاده ها و اتوبانهائی احداث شده اند ولی 35 کیلومتر راه بین آبادان تا سه راهی شادگان به یکی از خونین ترین جاده های درون استانی مبدل شده باشد آقای وزیر اقای رئیس جمهور دست شما درد نکند اگر با افتخار از احداث ازاد راه زال خرم اباد سخن میگویئد و مشخصات فنی آن را یکی از افتخارات مهندسین کشورمان بیان میکنید که در جای خود افتخار امیز هم میباشد پس چگونه است که سی و پنج کیلومتر راه صاف و بدون هیچ عارضه ای باید سالهای سال مرگ افرین بماند ؟ اقای وزیر نکند چون مثل شمال کشور تفرج گاه کارمندان و مسئولین کشور نیست ارزش سرمایه گذاری را ندارد ؟ اقای وزیر و مدیران کل وزارتخانه فخیمه راه و ....... روزگاری این جاده در دست دشمن بعثی افتاد و جوانان و عزیزانمان را قتل عام کردند ولی با همتی بسیجی ازاد شد ولی هم اکنون قتل گاهی شده است که چشمان نگران خانواده هائی که عزیزانشان به هر دلیل مجبور به تردد در این راه هستند بازهم نگران تر از روز پیش است اقای وزیر همین چندی پیش بود که بازهم خانواده هائی از شهرم سایه پوش شدند ایا شنیدن کشته شدن ده نفر برای شما هیچ اهمیتی ندارد ؟ تا کی وعده ووعید ؟ تا کی باید امسال دریغ از پارسال ؟ ایا توان مهندسین شما آنقدر نیست که بتواند بر سی و پنج کیلومتر زمین صاف فائق اید ؟
از سایت تابناک خواهشمندم این درد و فریاد ما ابادانی ها را که از یک سو عوارض هشت سال دفاع مقدس هنوز دامنگیر شهرمان است و از یک سو مرگهای این جاده امانمان را بریده است را درج نمایند تا بلکه روزی هم وزیر محترم روبان افتتاح باند دوم این سی و پنج کیلومتر را پاره کند و چند مصاحبه ای را در کارنامه درخشان خود و وزارتخانه متبوعش ثبت و ضبط نماید و شما نیز در ثواب اجابت خواست بر حق مردم ابادان شریک گردید و خانواده های داغ دار این شهر و خانواده های دیگر را دعا گوی خود نمائید .
لینک خبر :
http://khoozna.com/telex-1812.html
http://khouzestan.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=3647
و لینکهای دیگر که در اینجا مجالی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
رفتارهای غلط ...
غلط
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






