بازدید 18224
بحران سیل در تایلند رقم زد؛

زلزله در بازار هارد و لوازم الکترونیکی

بسیاری از کارخانه‌های تولید قطعات کامپیوتری و هارد در این کشور به حالت تعطیل درآمده‌اند/کارخانه سونی در تایلند که عهده‌دار تولید دوربین های کانن، اپل و آیفون ۴s را عهده دار است با اب گرفتگی شدید روبرو شده است/فعالیت تویوتا در تایلند تا ۱۴ آبان متوقف خواهد شد که بر تولید خودرو در ژاپن، آمریکا، کانادا، آفریقای جنوبی، فیلیپین، ویتنام و اندونزی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
کد خبر: ۲۰۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸ 02 November 2011
سیل تایلند تنها زندگی 9.5 میلیون تایلندی را تحت تاثیر قرار نداده است بلکه سبب شده است انبوهی از کاربران کامپیوتر در سراسر جهان از وضعیت پیش آمده متاثر شده و بازار قطعات کامپیوتری خصوصا هارد تغییراتی جدی را تجربه کرده است .

به گزارش قانون، این سیل که حدود 400 قربانی گرفته است بدترین سیل از سال 1944 تا کنون بوده است و گفته می شود زلزله‌ای بزرگ در بازار لوازم کامپیوتری نیز ایجاد کرده است .
قیمت هارد دیسک نه فقط در بازار ایران که در بازار اغلب کشورهای جهان دستخوش تغییر شده است .

گزارش خبرنگار قانون حاکی از آن قیمت هارد دیسک در بازار ایران افزایشی 40 درصدی را تجربه کرده است .

فعالان بازار لوازم کامپیوتری معتقدند این افزایش قیمت سبب شده است خرید و فروش در این بازار کاهشی قابل توجه را تجربه کند و حریداران به امید منطقی شدن وضعیت بازار از خرید سر باز می زنند و تامین نیازهایشان را به زمانی دیگر موکول می کنند .

http://www.ghanoononline.ir/Images/News/Smal_Pic/10-8-1390/IMAGE634557424072812500.jpg

وزارت دارایی تایلند خسارت ناشی از وقوع سیل را تا کنون 6 میلیارد دلار براورد کرده است اما گفته می شود احتمال زیر آب رفتن شهر بانکوک پایتخت تایلند نیز وجود دارد و همین امر سبب شده است وضعیت فعلا در این کشور عادی نباشد .

بسیاری از کارخانه‌های تولید قطعات کامپیوتری و هارد در این کشور به حالت تعطیل درآمده‌اند و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت یک ماهی طول بکشد تا آب فروکش کند .

سیل سبب شده است در تایلند 170 هزار خانواده بی‌خانمان شوند . شرکت‌های هیتاچی، توشیبا، سیگیت و وسترن‌دیجیتال که از تولیدکنندگان اصلی هارددیسک به حساب می‌آیند و در تایلند خط تولید دارند نیز در اثر این سیل آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند. بیشترین آسیب را در این میان شرکت وسترن‌دیجیتال دیده است. در پی سیلاب‌های موسمی دو کارخانه این شرکت به شدت آسیب دیده است.

همین خبر موجب افزایش کاذب قیمت هارد در بازار ایران شد پیش از آن که کمبودی واقعی در بازار گزارش شود اما در حال حاضر به دلیل تداوم وضعیت در تایلند ، قیمت ها دستخوش افزایشی قابل توجه شده است .

فعالان بازار معتقدند قیمت هارد تا یک ماه دیگر و فروکش کردن کامل بحران در تایلند و راه اندازی مجدد کارخانه ها سیر نزولی طی نخواهد کرد . گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که هارددیسک 500 گیگابایتی اینترنال سی‌گیت که در هفته پایانی مهرماه 52 هزار تومان قیمت داشت در اولین روزهای آبان ماه به حدود 90 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت هارددیسک یک ترابایتی اینترنال نیز از 66 هزار تومان به 113 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

اما هاردهای اکسترنال که این روزها تقاضای زیادی در بازار دارند و رفته‌رفته از فروش و سهم فلش‌مموری‌ها کم می‌کنند، نیز با افزایش قیمت شدیدی روبه‌رو شده‌اند.

قیمت 70 هزار تومانی هارد اکسترنال 500 گیگابایتی سی‌گیت مدل expansion نیز به حدود 107 هزار تومان رسیده است .

از سوی دیگر تیم کوک مدیرعامل جدید اپل هشدار داد که به بروز سیل در کشور تایلند احتمال کاهش محصولات اولیه برای دستگاه‌های الکترونیکی در سراسر جهان وجود دارد و به احتمال قوی کلیه شرکت‌های تولیدکننده محصولات الکترونیکی در دنیا دچار مشکل خواهند شد.

تیم کوک در بیانیه خود اعلام کرد که مشکل اصلی در این زمینه در خصوص کمبود هارددیسک‌ها در بازار جهانی احساس می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که طی چند ماه آتی بازار جهانی بازار جهانی به علت سیل اخیر در کشور تایلند با کمبود انواع هارددیسک‌ها و سیستم‌های ذخیره‌ساز اطلاعات مواجه شود.

او در این خصوص گفت: بعد از سیل اخیر تعداد زیادی کارخانه در کشور تایلند وجود دارد که هنوز نتوانسته‌اند فعالیت تولید خود را از سر بگیرند. دوره زمانی لازم برای بازسازی این کارخانه‌ها و ازسرگیری فعالیت آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

همچنین بهای لپ تاپ نیز در بازارهای جهانی روندی صعودی را شاهد است و برخی کارخانه های تولید لپ تاپ از جمله ایسر افزایش قیمت خود را ناشی از وقوع بحران رد تایلند می‌دانند .

کاهش تولید تویوتا و برخی خودروها

سیل تایلند تنها در بازار هارد دیسک زلزله ایجاد نکرده است . تویوتا موتور که بزرگترین شرکت خودروسازی ژاپن به شمار می رود اعلام کرد: فعالیت تاسیسات این شرکت در تایلند تا 5 نوامبر (14 آبان) متوقف خواهد شد که بر تولید خودرو در ژاپن، آمریکا، کانادا، آفریقای جنوبی، فیلیپین، ویتنام و اندونزی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این شرکت در ژاپن از روز شنبه ساعات تولید را کاهش داده و اقدامات نامشخصی را برای کاهش تولید تا 5 نوامبر اجرا خواهد کرد. درباره ازسرگیری تولید از 7 نوامبر ( 16 آبان) به بعد در اینده تصمیم گیری خواهد شد.

سیل تایلند بر فعالیت دیگر شرکتهای تولید و عرضه خودرو از جمله فورد موتور، میشلین و هونداموتور نیز تاثیر منفی گذاشته است.

در همین حال شرکت هوندا که سومین شرکت بزرگ خودروساز ژاپن است عرضه یک مدل طراحی مجدد از 'لایف دیوا' را به دلیل عدم دسترسی به قطعات ضروری به تاخیر انداخت. فعالیتهای این شرکت در تایلند در میان شرکتهای عمده خودروساز بیشترین آسیبها را دیده است.

بنابر ارزیابی این شرکت، اختلال در زنجیره عرضه قطعات تقریبا بر حدود 100 نوع قطعه از جمله قطعات الکترونیک تاثیر منفی گذاشته است. تایلند بزرگترین تولید کننده اتومبیل و قطعات آن در جنوب شرقی آسیا و بزرگترین مرکز تولید و صادرات جهانی اتومبیل‌های میتسوبیشی، جنرال موتور (اوپل) و ب.ام.و به شمار می رود.

آبگرفتگی کارخانه سونی در تایلند

همچنین کارخانه سونی در تایلند که عهده‌دار تولید دوربین های کانن، اپل و آیفون 4s را عهده دار است با اب گرفتگی شدید روبرو شده است .

سه متر از این کارخانه تولیدی با 502 هزار فوت مربع و 3300 کارمند به زیر آب رفته است . پیش بینی می‌شود کمبود این کالاها در بازار نیز سبب افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی و به تبع آن ایران شود . تایلند در 4 دهه گذشته توانست به سطح بالایی از رشد با ثبات اقتصادی دست یافته و با پیشی گرفتن از کشورهای مالزی و اندونزی (رقبای خود در مرحله دوم معجزه اقتصادی شرق آسیا) به عنوان پنجمین ببر آسیایی مطرح گردد.
در سال‌های اخیر به دنبال افزایش کیفی و کمی میزان صادرات که نرخ رشد آن بالای بیست درصد بود درآمد سرانه نیز اصلاح گردیده است به گونه ای که بانک جهانی تایلند را از فهرست کشورهای فقیر خارج کرده است.

تایلند در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان جهانی قطعات کامپیوتر از جمله هارد دیسک، مدارات مجتمع و لوازم برقی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل