بازدید 5978

"آمار دولت در مورد بیکاری دروغ است"

بیکاری تا پایان سال ۸۸، هفت‌درصد بود درحالی‌که در سال‌های اخیر تا ۵/۱۲ درصد و ۵/۱۴ درصد شیفت پیدا کرد. درصدهای اعلام‌شده در مورد بیکاری کلا اشتباه است. آیا هر کسی که در هفته یک ساعت کار کند، شاغل محسوب می‌شود؟ این از اساس و بنیان
کد خبر: ۱۹۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷ 26 October 2011
شرق نوشت:

امروز دیگر برای پیدا کردن بیکاران نیازی نیست پی افراد بی‌سواد یا دیپلمه باشید چراکه خیلی راحت می‌توان از یک جامعه هدف ۱۰۰ نفری حداقل ۵۰، ۶۰نفر کار‌شناس (لیسانس) بیکار، ۱۰الی ۱۵ نفر کار‌شناس ارشد، یکی، دو نفر دکترا و دست آخر ۲۰ تا ۳۰ فرد کم‌سواد (زیر دیپلم) پیدا کرد.

بنابر گزارش‌های رسمی دولت، نرخ بیکاری در کشور ۱۱/۱ درصد است. این در حالی است که ارزیابی هفت نماینده مجلس از نرخ بیکاری و اشتغال بیانگر چیز دیگری است:

  • ثروتی: بیکاری تا پایان سال ۸۸، هفت‌درصد بود درحالی‌که در سال‌های اخیر تا ۵/۱۲ درصد و ۵/۱۴ درصد شیفت پیدا کرد. درصدهای اعلام‌شده در مورد بیکاری کلا اشتباه است. آیا هر کسی که در هفته یک ساعت کار کند، شاغل محسوب می‌شود؟ این از اساس و بنیان غلط است.
  • فتحی‌پور: با توجه به اینکه در حال حاضر مشکلات بیکاری وجود دارد و شاید آمار ارایه شده (۱/۱۱) زیاد منطبق بر واقعیات نباشد اما باز هم باید جلسات کمیسیون اقتصادی برگزار شود تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.
  • کمالیان: مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید!
  • خباز: من درحالی‌که از وضعیت تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی از نزدیک اطلاع دارم و هر روز بر حجم بیکاران افزوده می‌شود، چگونه باید این آمار را باور کنم؟
  • پزشکیان: نه. با این آمار موافق نیستم! معلوم نیست که ۱/۱۱ درصد بیکاری چقدر منطبق بر واقعیات باشد. در واقع، چیزی که در کشور ما، قابل اعتماد نیست، آمار است! تعاریف که جدیدا از اشتغال شده، با واقعیات جامعه، زمین تا آسمان فرق دارد.
  • شهریاری: به نظر من این آمار صحت ندارد. در کشور ما، فاکتورهایی که برای یک ساعت کار ارایه می‌شود اصلا بر واقعیات منطبق نیست. چگونه است که با پایان فصل تابستان، بیکاری تشدید نشد؟! آیا به‌صورت طبیعی نباید با شروع شش ماهه دوم سال که کارگران فصلی، بیکار می‌شوند، نرخ بیکاری بالا برود؟ چیزی که ما مشاهده می‌کنیم، برعکس آمار اعلامی توسط آقای آذر است. آثار کاهش نرخ بیکاری در جامعه، اصلا محسوس نیست!
  • فلاحت‌پیشه: اگر اساس بیکاری را مبتنی بر شاخص‌های بیمه بیکاری تعریف کنیم، قطعا نرخ بیکاری به وضع فعلی نخواهد بود و آمار بالا‌تر خواهد رفت. به نظر من شخص شاغل کسی است که طبق بیمه از یک امنیت شغلی و حتی فکری مطلوب برخوردار باشد. به عبارت دیگر بیمه بیکاری می‌تواند این اطمینان را به فرد بدهد که اگر یک روز بیکار شد، محلی برای پرداخت حقوق در ایام بیکاری داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان