بازدید 7657

ايراني‌ها هر سه سال، يك فيلم مي‌بينند!

شمقدري در پاسخ به سوالي در خصوص تداخل مسئوليت‌ها در حوزه فرهنگ خاطر نشان كرد: يكي از مظلوميت‌هاي فرهنگي همين است و هر كس به خودش اجازه مي‌دهد در اين زمينه اظهارنظر كند و اين رويه از قبل بوده است در حالي كه نمي‌شود، در يك حوزه كار چندين نظر وارد شود.
کد خبر: ۱۹۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹ 16 September 2011
جواد شمقدري با بيان اينكه براي او، مهم خدمت كردن است و فرق نمي‌كند اين خدمت در كجا انجام شود، ادامه داد: مهم پيشرفت سينما و خارج شدن آن از اين اپوزيسيون است.

به گزارش ايسنا معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه شب گذشته ـ 24 شهريور ماه ـ به مناسبت روز ملي سينما در برنامه دو نيم ساعت شبكه خبر حاضر شده بود درباره صحبت‌هايي كه در خصوص جابه جايي‌اش مطرح مي‌شود، اظهار كرد: من روزي كه اين مسئوليت را پذيرفتنم به آقاي رئيس جمهور هم گفتم كه برنامه‌ها بايد حداقل تا 10 سال استمرار پيدا كند و در دوره‌هاي كوتاه فايده ندارد و مهم ادامه برنامه‌ها است.

 سازكار سازمان سينمايي با وزير ارشاد است

شمقدري يادآور شد: از شش ماه بعد ازاينكه من معاون سينمايي شدم بحث كنار رفتنم مطرح بود و حالا به تناسب سازمان سينمايي دوباره در حال مطرح شدن است. سازكار سازمان سينمايي با وزير است و ايشان هر لحظه مي‌توانند معاونشان را عوض كنند.

وي در خصوص تشكيل سازمان سينمايي گفت:‌ در همه دوره‌ها بحث تغيير جايگاه معاونت سينمايي مطرح بوده است چرا كه سينما امروز يك هنر برتر و تاثير گذار است و آنقدر كه سينما مخاطب دارد و مردم به آن توجه دارند و بخشي از جامعه هنري درگير آن شده ديگر بخش‌هاي هنري چنين ويژگي را ندارد، بنابراين نبايد چنين هنري در چارچوب يك معاونت محدود شود.

40 روز براي تشكيل سازمان سينمايي فرصت باقي‌مانده است

شمقدري تشكيل سازمان سينمايي را در كنار شوراي عالي سينما بزرگترين اتفاق براي سينما دانست و اظهار كرد: سه ماه براي تشكيل ساختار اين سازمان فرصت داده شده است كه 40 روز از آن باقي مانده تا در نهايت سير اداري طي شود و بعد از ابلاغ توسط رئيس جمهور اين سازمان، كارش را زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز كند.

وي با بيان اينكه اختيارات رئيس سازمان بيشتر از معاون خواهد بود تصريح كرد: با بودجه مصوبي كه مستقيما به سازمان اختصاص پيدا مي‌كند اختيارات بيشتري شامل اين سازمان خواهد شد و مستقل‌تر مي‌تواند عمل كند.

معاون سينمايي در خصوص شوراي عالي سينما اظهار كرد:‌ طبق آئين نامه قرار بود در سال دو جلسه با رئيس جمهور برگزار شود كه به پيشنهاد ايشان قرار شد هر سه ماه يك جلسه باشد و طي اين مدت نيز سه جلسه با ايشان و جلسات ديگري نيز با نائب رئيس شورا داشته ايم و كميسيون تخصصي هم برنامه‌هايش را داشته است.

 استعفاي جمال شورجه بيشتر جنبه ژورناليستي داشت

شمقدري در خصوص استعفاي جمال شورجه از اين شورا خاطر نشان كرد:‌ اين شورا 13 نفر عضو ثابت دارد و طبق شوراهاي ديگر طبيعتا اگر كسي كنار برود جايگزيني انتخاب خواهد شد. اما بحث استعفاي آقاي شورجه بيشتر جنبه ژورناليستي داشته و جدي نبوده و ما از ايشان خواهش كرديم كه ارتباط كاريشان را داشته باشند.

معاون سينمايي در خصوص حل مشكل فيلم‌هاي توقيفي در ابتداي مديريتش گفت:‌ تحليل‌ها و نظرات مختلفي در اين خصوص مطرح شد و جنگي ميان دو ديدگاه بود و ما تصميماتي گرفتيم و براي برخي از اين فيلم‌ها اكران محدود مشخص كرديم. در مجموع ما همه بحث‌ها را گوش مي‌كنيم و به دنبال يك تعامل مثبت با افكار عمومي رسانه‌ها و مسئولين هستيم تا چنين مشكلي براي هميشه از سينماي ايران برداشته شود.

وي با بيان اينكه در مجموع نگاه ما اين است موانعي براي فيلمي وجود نداشته باشد گفت: در حال حاضر به جز يكي دو فيلم كه از قبل باقي مانده و خود فيلم ساز هم مشكل فيلمش را مي‌داند، ساير فيلم‌ها مشكلي ندارد.

 آقاي عياري يكي از فيلم‌سازان خوب ما است

شمقدري در خصوص فيلم «خانه پدري» گفت:‌ من اين فيلم را نديدم اما كيانوش عياري يكي از فيلمسازان خوب ما است كه معتقدم كه اگر فيلم «خانه پدري» در جشنواره مي‌آمد مي‌توانست چند جايزه را بگيرد اما آن طور كه شنيدم ايشان مشكل كار را پذيرفته‌اند و اصلاح كرده‌اند.

 مشكل «گزارش يك جشن» تا هفته‌ي آينده حل مي‌شود

وي همچنين از حل مشكل فيلم «گزارش يك جشن» ابراهيم حاتمي كيا تا هفته آينده خبر داد.

به گزارش ايسنا،معاون امور سينمايي در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره صدور مجوز براي سه شبكه ماهواره‌اي گفت: اين مجوزها در حوزه معاونت مطبوعاتي صادر مي‌شود و شورايي كه چند وزارتخانه در آن نماينده دارند تصميم گيري مي‌كنند. اين مجوزها هم چند ماه پيش، مشروط به عملكرد صادر شده است و ظاهرا با ارزيابي كه انجام شده است مجوز دو شبكه لغو شده است.

شمقدري افزود: ممكن است شبكه‌هايي بخواهند از فرهنگ ايران استفاده كنند و برنامه‌هاي مثبتي داشته باشند كه اين بسيار خوب است و اگر شبكه‌اي مجوز گرفت بايد قوانين ايران را رعايت كند و مي‌تواند با خريد فيلم‌هاي ايراني اقدام به پخش آنها بكند.

وي ادامه داد: اما براي پخش فيلم‌هاي ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي خارج از كشور چون عضو كپي رايت جهاني نيستيم نمي‌توانيم كار زيادي انجام دهيم اما در شوراي عالي سينما به دنبال پيدا كردن سازوكاري براي حل آن هستيم.

 نبايد اسكار را اينقدر مهم كرد

معاون امور سينمايي درباره معرفي نماينده ايران به آكادمي اسكار نيز خاطر نشان كرد: سينما راه خودش رامي‌رود و نبايد اينقدر اسكار را مهم كرد. اميدوارم روزي اتفاقات مثبتي در آمريكا رخ دهد و به فرهنگ انقلاب اسلاميمان نياز داشته باشند.

وي افزود : فيلمي كه معرفي مي‌شود بايد بخش زيادي از 1500 نفر عضو آكادمي نسبت به ديدن آن تمايل داشته باشدو گزينه هايي كه مي توانيم معرفي كنيم با توجه به داشتن چنين ويژگي بسيار محدود است اما به زودي نماينده ايران معرفي خواهد شد.

شمقدري در خصوص موسسه امور جشنواره‌ها گفت: اين بخش در حال ادغام با بخش بين الملل است و مراحل ثبت خود را مي‌گذراند كه بعد از آن آغاز به كار مي‌كند.

وي پيش بيني كرد 100 فيلم در جشنواره فيلم فجر امسال متقاضي حضور باشند و گفت: به دنبال تنوع در مضمون و افراد هستيم و فكر مي‌كنم آثار امسال اين تنوع لازم را داشته باشد. ضمن اينكه توليد 9 فيلم با مشاركت خارجي‌ها در شرف انجام است.

 اكران فيلم خارجي به نفع سينماست

معاون سينمايي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در خصوص اكران فيلم‌هاي خارجي نيز اظهار كرد: ما خيلي از فيلم‌ها را به لحاظ تحريم نمي‌توانيم رايتش را خريداري كنيم اما معتقدم اگر اكران فيلم خارجي باب شود به نفع‌سينماي كشور خواهد بود، چون در اكثر كشورها بيشتر فيلم هاي پرفروش، خارجي هستند.

 هر سه سال هر ايراني،يك فيلم مي‌بيند

شمقدري افزود: در آماري كه از استقبال فيلم هاي وطني ارائه شده است ايران رتبه يازده تا سيزدهم را در جهان دارد و هر سه سال يكبار هر ايراني يك فيلم ايراني مي‌بيند كه با اكران فيلم‌هاي خارجي سهم مخاطب فيلم ايراني محفوظ است اما عادت سينما رفتن بيشتر مي‌شود.

وي ادامه داد: به دنبال طرحي هستيم تا پخش ديجيتال در سالن‌ها داشته باشيم و ديگر با محدوديت پخش 35 ميلي متري مواجه نباشيم.

معاون امور سينمايي از گنجاندن اكران فيلم‌هاي خارجي در ميان آثار مخاطب خاص و شروع آن در شش ماه دوم سال خبر داد.

وي در خصوص اتحاديه تهيه كنندگان گفت: از سال 71 و 72 كه خودم مي خواستم وارد حوزه تهيه كنندگي شوم با اين چالش‌ها و اختلافات مواجه شدم كه در هر دوره براي درمان آن روشي ايجاد شد كه گاهي هم جواب نداد.

شمقدري ادامه داد: ما كه مشغول به كار شديم چهار گروه تهيه كنندگي فعال بودند كه گروه پنجمي هم در حال اضافه شدن بود كه مانع آن شديم. در حال حاضر هم عمده اين افراد كه از جيب خود فيلم توليد مي‌كردند زير چتر واحد رفتند و آنهايي كه دولتي هستند سمت ديگري هستند و ما بايد به آنهايي كه به سرمايه خودشان متكي هستند توجه داشته باشيم. اما اميدوارم دوستان بنشينند با هم گفت وگو كنند ما هم حاضر هستيم در جلسات آنها شركت كنيم تا به وحدت نظر برسيم.

معاون امور سينمايي در بخش ديگري از اين برنامه درباره جشنواره كودك و انتخاب اصفهان به عنوان ميزبان آن گفت: كساني كه به اين جشنواره علاقه مند بودند دوست داشتند جشنواره در اصفهان بماند و وقتي به همدان منتقل شد دلخور شدند. ضمن اينكه برپايي جشنواره در همدان با افتي همراه بود وبعد از اتمام قرار داد سه ساله با اين شهر به دنبال جاي ثابتي براي برگزاري بوديم و در سال گذشته دوباره با همداني‌ها به نتيجه رسيديم اما امسال اين توافق شكل نگرفت.

وي تصريح كرد: علت اصلي عدم توافق بودجه است و اگر استاندار همدان پول خوبي داشت، قطعا اين اتفاق مي‌افتاد. به هرحال مجموع مسائل باعث شد علي رغم ميل باطني جشنواره در همدان نباشد و در نهايت اصفهان انتخاب شد و شهردار اين شهر اقدامات خوبي انجام داد و سينماگران هم خواستند جشنواره كودك در اصفهان ماندگار شود.

تا جايي كه من هستم،نمي‌گذارم ديگران دخالت كنند

شمقدري در پاسخ به سوالي در خصوص تداخل مسئوليت‌ها در حوزه فرهنگ خاطر نشان كرد: يكي از مظلوميت‌هاي فرهنگي همين است و هر كس به خودش اجازه مي‌دهد در اين زمينه اظهارنظر كند و اين رويه از قبل بوده است در حالي كه نمي‌شود، در يك حوزه كار چندين نظر وارد شود.

وي افزود: تا وقتي كه من هستم و تا جايي كه بتوانم نمي‌گذارم ديگران دخالت كنند اما نظرات را مي‌شنوم و تابع ساز وكار نظام هستم و اين دو گانگي در حرف است ولي در اجرا وجود ندارد.

 وقتي شمقدري از حاتمي‌كيا،عسگرپور،كاهاني و تبريزي مي‌گويد

در ادامه برنامه حميد رضا مدقق مجري «دونيم ساعت» از شمقدري خواست درباره اسامي كه مطرح مي‌شود جملاتي را بگويد كه درباره ابراهيم حاتمي كيا گفت: او يكي از بهترين فيلم سازان ما است كه براي انقلاب زحمت كشيده و از او مي خواهيم اين مسير را به خوبي ادامه بدهد.

شمقدري درباره كمال تبريزي اظهار كرد: ايشان هم جزو همين بچه‌ها است كه ما كارمان را باهم شروع كرديم و او شش ماهي زودتر از من فيلم هشت ميلي متري كار مي ‌كرد. از ايشان هم مي خواهم رجعتي به كارهاي قبلي‌اش بكند چرا كه آنها خيلي بهتر هستند.

معاون سينمايي درباره عبدالرضا كاهاني گفت: او فيلم ساز جواني است كه خيلي فرصت دارد، اما عجله مي‌كند.

شمقدري درباره عسگرپور اظهار كرد:‌ اگر من پنج شش سال بود كه منافعم در سينما تعريف نشده بود و درتلويزيون بود، سعي مي‌كردم سينمايي‌ها را به حال خودشان بگذارم.

 «ندارها» را سالم‌تر مي‌دانم

معاون امور سينمايي درباره علاقه‌اش به يكي از فيلم‌هاي در حال اكران گفت: فيلم‌هايي كه به آنها نظر مثبت زيادي دارم در ميان اين آثار نيست. اما «ندارها» را سالم‌تر مي‌دانم و نمره بيشتري به آن مي‌دهم.

وي در خصوص فيلمي كه نظر مثبت زيادي روي آن دارد اظهار كرد: «33 روز» را خيلي دوست دارم و بخشي از فيلم نامه آن مال من بوده است.

شمقدري درباره بحث امنيت شغلي و وضعيتي كه شاپورقريب دارد اظهار كرد: متاسفانه هنرمندان وقتي پير و از كارافتاده مي‌شوند نمي‌توانيم به آنها برسيم. اما در اين دوره به شدت پيگير حل اين مشكل هستيم و بخشي از اين اعتبارات را به اين بخش اختصاص داديم. صندوق بيكاري و بيمه سلامت را پيش بيني كرديم كه با مبلغ اوليه هشت ميليارد تومان راه اندازي شده و بخشي از اين مشكلات را حل خواهد كرد.

وي افزود: آقاي قريب سال گذشته فيلمي ساخت كه اتفاق بسيار جالبي بود و از عباس رافعي بابت اين اقدام تشكر مي‌كنم. وظيفه مان بود كه به ايشان كمك كنيم و كمك‌هاي خوبي هم شد و آقاي ميرعلايي از طرف ما به عيادت ايشان رفتند و مشكل مسكن‌شان را حل كرديم.

براي حضور در جشن سينما،دعوت كلي شديم

شمقدري در پايان اين برنامه درباره حضورش در پانزدهمين جشن سينمايي ايران گفت: سوال سختي كرديد و اجازه دهيد بي پاسخ بماند، اما دعوت نامه كلي آمده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل