بازدید 8977
مراسم سالانه اسکار و...

هیاهویی که فقط نیرویمان را هدر می‌دهد

آنچه در همه این سال‌ها تکرار شده، همین جنجال‌های یک انتخاب است؛ هیاهویی که فردای معرفی نامزدهای اسکار، دیگر خبری از آن نیست و کسی نمی‌گوید، چرا سینمای ما با این همه پتانسیل و در همه این سال‌ها، تنها یک بار نامزد دریافت جایزه شده است؟!
کد خبر: ۱۸۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۳ 10 September 2011
سرویس فرهنگی ـ تاکنون در همه سال‌های برگزاری مراسم سالانه آکادمی اسکار، تنها هجده نماینده از سینمای ایران به این رقابت معروف و معتبر سینمایی معرفی شدند که از آن میان، تنها «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی در سال 1999 به جمع نامزدهای بخش فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار راه یافت. با این همه، هر سال که به شهریور ماه می‌رسیم، هیاهو و جنجال‌های انتخاب نماینده ایرانی اسکار بالا می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، آنچه در همه این سال‌ها تکرار شده، همین جنجال‌های یک انتخاب است؛ هیاهویی که فردای معرفی نامزدهای اسکار، دیگر خبری از آن نیست و کسی نمی‌گوید، چرا سینمای ما با این همه پتانسیل و در همه این سال‌ها، تنها یک بار نامزد دریافت جایزه شده است؟! گویا انگار همه، فراموش‌ می‌کنند تا شهریور سال بعد که روزنامه‌ها و سایت‌ها دوباره آکنده از مصاحبه‌ها و نقدها و... درباره اسکار می‌شوند!

اما آنچه به نظر یکی از گلوگاه‌های اساسی کار به شمار می‌رود، نبود سازوکار مشخص و معین برای معرفی نماینده ایرانی اسکار است؛ چیزی که بیش از هر چیز در این سال‌ها، حرف و حدیث‌هایی‌ به همراه داشته است.

اگر نگاهی به نام‌های این هجده فیلم ایرانی در سال‌‌های اخیر بیندازید، متوجه سردرگمی فراوان در انتخاب‌ها می‌شویم؛ انتخاب‌هایی که بنا بر تصمیم‌های موردی و بدون بهره گیری از خرد جمعی صورت گرفته است. در واقع، موضع ما در قبال اسکار مشخص نیست، به گونه‌ا‌ی که گاه سخن از تحریم به میان می‌‌آوریم و گاهی بهترین اثر سینمایی‌مان را راهی آن می‌کنیم و...

برای نمونه، همین سال گذشته بود که «بدرود بغداد» راهی اسکار شد. این فیلم حتی در ایران هم به نمایش درنیامد و گویا تنها دلیل انتخاب آن، پرداختن به موضوع جنگ عراق بود.

امسال هم بنیاد فارابی،‌ مسئول انتخاب نماینده ایرانی اسکار شده است؛ هرچند هنوز مشکل همیشگی نبود سازوکار و استانداردهای مشخص برای انتخاب هست،‌ ولی آنچه این روزها بیش از آن به چشم می‌آید، سیاست‌زدگی بیش از اندازه فضای سینما ماست.

البته این برای ما که در روزگاری به سر می‌بریم که حتی حمایت از محیط زیست هم سیاسی می‌شود، طبیعی است؛ اما باید توجه داشت که در این میان، تنها این استعدادها و پتانسیل‌های بالای سینمای ماست که در بلبشوی جدل‌‌های سیاسی تلف می‌شود و نمی‌تواند از فرصت پدید آمده برای نمایش پتانسیل‌های خود بهره ببرد؛ چیزی که چندی پیش، صدای معتمدی، کارگردان «آلزایمر» راه هم درآورده بود و از سیاسی‌کاری ساحت هنر نالیده و خواسته بود، هنرمندان را وارد دعواهای سیاسی و برخی بغض و کینه‌ها نکنند، چرا که در این سال‌ها، سینما بیش از پیش از آن ضربه خورده است.

به هر تقدیر، این روزها هم می‌گذرد و امیدواریم به دور از جنجال‌ها، نماینده‌ شایسته‌ای از سینمای ما که در سال گذشته، محصولات خوبی را در کارنامه خود دارد،‌ راهی اسکار شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت(قرآن کریم)
میخواهند داوری خود را پیش طاغوت ببرند

حسابش را بکنیم که وقتی بخواهیم فیلمهایمان را داورانی که فیلم کوهستان بروکبک را ارزشگذاری کرده اند، ارزشگذاری کنند، چه بلایی در درازمدت بر سر فرهنگمان می آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
بابا نظر خفن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
اين بروكبك كه ديدي چطور هست ؟
از تابناكيان عزيز متشكريم.بله درست است متاسفانه افيوني به نام سياست دارد تمام وجود اين مملكت را مي خورد و نابود مي كند.سياسي كاري حتي در خلوت مردم ايران نيز دست از سرمان بر نمي دارد.در تاكسي در مدرسه در دانشگاه در محيط كار در ميوه فروشي در بقالي در مترو در قله كوه و...تاسف بار است كه هنر رانيز به سياست آلوده كرده ايم.علت توسعه يافتگي كشورهاي ديگر اين است كه هر كس كار خودش را مي كند و دخالتي در امور سياست مداران نمي كند همينطور بر عكس اين قضيه هم صادق است.اما در كشور ما خدا نكند كه در تاكسي پول خورد نداشته باشي ،راننده تاكسي چنان با آب و تاب از سياست برايت حرف مي زند كه وزير امور خارجه نيز كم مي آورد.اين معضل در ايران اپيدمي شده است.آخر خودمانيم كدام فيلم در ايران قابل دريافت جايزه است؟كه اين همه هياهو مي كنيم؟اين آقايان يا تا حالا فيلم نديده اند ويا الكي و به زعم خودشان افكار را براي شكست در مراسم اسكارآماده مي كنند.كه آمريكا چنين كرد و صهيونيستها چنان كردند.
اره گربه دستش به گوشت نمی رسد میگفت پیف پیف
این عقده ای ها حتی تو گزارش بانک جهانی سیاسی کاری می کنن، اون وقت میان برای فرهنگ ما تبلیغ کنن؛ مگر اینکه خائن هایی مثل گلشیفته فرهانی برای آبرو ریزی ایران فیلم درست کنن تا یک تیکه استخون بندازن جلوش
ما که بدلیل مشروع جلوه ندادن همجنسگرایی در فیلم هایمان مسلما جایزه ای نمی بریم چرا باید دغدغه اسکار رفتن داشته باشیم؟! پیش کش خودشان . تازه جایزه اسکار هم در جهان سیاسی شده مثل جایزه صلح نوبل ، واقعا کسی هست در ایران که از جایزه صلح نوبل خوشش بیاید اسکار هم همین است وسیله ای برای اشاعه فرهنگ منحط غرب !.
تو مملکتي که محسن رضايي ميشه اقتصاد دان!!... تابناک هم لابد ميشه فرهنگ شناس!!
اگه مردي چاپش کن
گربه اگر دستش به آن گوشت متعفن نرسد بهتر است . چه کسی است که نمی داند نه حالا که بیش از پنج دهه است که صهیونیسم و سرمایه سالاری درنده آمریکایی اسکار را دربست در اختیار خود گرفته اند . یکی از هزار دلیل آنهم این می باشد که تاکنون هیچیک از آثار کارگردان شهیر انگلیسی ، آلفرد هیچکاک اسکار نبرده اند آنوقت می خواهید اسکار را مجانی تقدیم شما بکنند ؟ ما نیز در کنار انبوه فیلم های بازاری و بی ارزش ، ده ها فیلم ارزشمند و خوشپرداخت داریم مثلاً فیلم با شکوه و بیاد ماندنی روز سوم اگر مورد داوری بیطرفانه قرار می گرفت در بیشتر مجامع جهانی کسب رتبه بالامی کرد .
گربه دستش به گوشت ميرسه ولي اين گوشته واقعا پيف پيف . جانم سينماي غرب هم سياسي است. منتها سياستش چيزي غير از سياست ماست. سينماي غرب مسائل جنسي و غوغا سازي است ما نه اين را برميتابيم ونه آنرا ميخواهيم. ضمنا من غرب را دشمن ميدانم شما چي؟هنر غرب را بهانه نكن هنر غرب از غرب جدا نيست.در اسلام فراگيري دانش حتي از منافق و متكبر توصيه شده ولي هنر غربي دانش است؟ نحوه تصويربرداري نحوه صدابرداري چيزي غير از هنر است اينها فن است اما چوگنه و با چه تاكتيك روانشناسي بدون متوجه شدن مخاطب مسائل سياسي برتري غرب روابط غيراخلاقي وتحريك جنسي ....را القا كند هنر غرب است.از اينكه هنر غربي را را توام با تحريك جنسي ميدانم احساس حقارت نميكنم و فكر نميكنم كه آه مردم درباره من چه مي انديشند بلكه عين واقعيت هنر غرب همه .....است و غرب دوست دارد من در لاك حجب و حياي خودم غوطه بخورم و او جاي مرا بگيرد و حرف خود را بزند. من خجالت نميكشم بگويم مجريان اخبار زن مرا تحريك ميكنند!!!!!!؟يعني تا كي بايد دروغ بگويم ؟خوش سيما بودن يك چيز است و زن بودن گوينده چيز ديگري است . نگاهي به مجريان اخبار العربيه بياندازيد. ......زيادت موجب رنجش است
کجای ما سیاست زده نیست که سینمایمان نباشد.
خيلي از مراسم هايي كه همفكرهاي شما تابناكيها برگزار ميكنند به نظر خيليها مسخره و وقت تلف كردن است؟
اگر شما روزي توانستيد به سليقه ديگران احترام بگذاريد .دنيا گلستان ميشود.
چرا با اشاره حرف مي زني تابناك . . . درست بگو منظورت كيه و كدوم فيلمه . . .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل