بررسي مشروعیت "طلاق تلفنی" در تاجیکستان
شبکه افغان در خبری اعلام کرد که شورای علمای اسلامی تاجیکستان به بررسی مشروعیت طلاق از طریق تلفن همراه یا پیامک (sms) پرداخته است.
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵ 06 August 2011
کد خبر: ۱۸۱۸۵۹
| ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵ 06 August 2011
| "داملاّ معروفالله" از روحانیان سرشناس و پیرو تصوف در تاجیکستان، در این که ممکن است علمای اسلامی دلایل شرعی برای نامشروع اعلام کردن "طلاق تلفنی" یا از طریق پیامک پیدا کنند، تردید دارد.
به گزارش شیعهآنلاین، شبکه افغان در خبری اعلام کرد که شورای علمای اسلامی تاجیکستان به بررسی مشروعیت طلاق از طریق تلفن همراه یا پیامک (sms) پرداخته است.
در همین راستا "سعيد مکرم عبدالقادر" رئیس مرکز اسلامی تاجیکستان، چند روز پیش طی گفت و گویی با شبکه خبری BBC گفت: قرار است شورای علمای اسلامی در صورت پیدا کردن استدلال و دلایل شرعی در این زمینه فتوایی صادر کند.
"عبدالقادر" در ادامه افزود: تنها پس از صدور چنین فتوایی، مشروع یا نامشروع بودن طلاق های تلفنی یا توسط پیامک مشخص خواهد شد.در همین حال، "داوودخان اعلایف" رئیس بخش فتوای مرکز اسلامی تاجیکستان، طلاق از طریق تلفن یا sms را مشکوک خواند و گفت: شریعت "به شبهه حکم نمیکند.""اعلایف" همچنین افزود: امکان دارد برخی از افراد مغرض یا بدخواه، با استفاده از تلفن فردی دیگر یا با پیامکی به نام او، زن او را طلاق دهند.از سوی دیگر "عمر علی نظر اف" رئیس دانشکده اسلامی تاجیکستان، نیز معتقد است که طلاق باید چون نکاح، حضوری صورت گرفته و شوهر به زن دلیل این اقدام را شرح دهد.
به گفته "نظراف"، شوهر به هنگام دادن طلاق باید مسئله تأمین معاش خانواده قبلی یا تأمین حقوق کودکان خود از این زن را حل کند.گفتنی است علمای اسلامی تاجیکستان حضور شاهدان در وقت طلاق را ضروری نمیشمارند، اما میگویند که در صورت بروز اختلاف در باره واقعیت طلاق، وجود شاهد لازم است.
"عبدالرحیم خالق اف" رئیس کمیته دین تاجیکستان نیز طلاق از طریق تلفن را مغایر با قوانین تاجیکستان و احکام شریعت خواند و گفت: کمیته دین و مرکز اسلامی تاجیکستان تلاش میکنند برای جلوگیری از افزایش موارد "طلاق های تلفنی" تدابیر مؤثری در نظر بگیرند.
در همین حال مسئولان کمیته دین تاجیکستان در مورد تعداد طلاق ها از طریق تلفن یا پیامک (sms) ابراز بی اطلاعی کردند.منابع وزارت عدلیه تاجیکستان نیز گفتند که عمدتا این اقدام از جانب افرادی صورت میگیرد که نه از طریق ثبت احوال شهروندی یا نکاح رسمی، بلکه بر اساس قواعد شرعی ازدواج کردهاند. از این لحاظ، مشخص کردن تعداد واقعی چنین نکاح ها یا طلاق ها و تأمین حقوق زن و کودکان آن ها دشوار خواهد بود.
طبیعی است که این گونه زنان در صورت شکایت به دادگاه ها نیز از ارث یا مهریه و حتی کمکپولی شوهران برای فرزندانشان پس از طلاق برخوردار نمیشوند.در همین حال، "داملاّ معروفالله" از روحانیان سرشناس و پیرو تصوف در تاجیکستان، در این که ممکن است علمای اسلامی دلایل شرعی برای نامشروع اعلام کردن "طلاق تلفنی" یا از طریق پیامک پیدا کنند، تردید دارد.
وی میگوید: شورای علمای اسلامی تاجیکستان نباید این جرأت را داشته باشد که نکاتی را که در متن شریعت صریحاً آمده منع کند.به گفته آقای معروفالله، با هر راه و وسیله، خواه لفظی، خواه کتبی، کلمه "طلاق" گفته شود، طلاق بین زوجین واقع میشود، به شرطی که زن آواز شوهر خود را بشناسد.
قابل ذکر است طلاق تلفنی یا طلاق از طریق پیامک طی سال های اخیر رواج یافته و عمدتا مهاجران کاری تاجیک در خارج از کشور، بخصوص، در روسیه، همسران خود را از این طریق طلاق میدهند.هم اکنون، به نظر میرسد که مسئولان نهادهای دولتی و شورای علمای اسلامی تاجیکستان برای جلوگیری از افزایش این موارد که به مشکلی جدی تبدیل شده است، تلاش میکنند.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.