بازدید 6916
تأکید اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بر رفع انحصار از تولید داروهای بیوتکنولوژیکی

نمایندگان مجلس: دارو ارزان شود

پایین آمدن بهای داروها، باعث خواهد شد تا این بخش به سمت قاچاق دارو پیش برود/یکی از معضلات در بحث خرید دارو، ناتوانی خرید مردم بوده و بسیار ناخوشایند است که در بسیاری از موارد، فقر را برای مردم به همراه می آورد./ بنابراین، مسئولان باید از طریق بیمه تأمین اجتماعی و سازمان قضایی دارویی، موانع را از بین ببرند و تغییراتی را برای یارانه داروها به وجود آورند..
کد خبر: ۱۷۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۱ 24 July 2011
سرویس اجتماعی ـ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس درباره مباحث مطرح در خصوص دارو، کیفیت، قیمت، انحصار تولید و واردات و ... اعلام نظر کردند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، این نماندگان مجلس درباره انحصار تولید و واردات دارو، گرانی دارو به ویژه داروهای بیماری های خاص، داروهای بیوتکنولوژیکی، یارانه دارو و  ... تدکراتی را به مسئویان دادند.

بنا بر این گزارش، حسین حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت وگو با صبا ایران گفت: باید زمینه برای تولید و شکستن انحصار داروهای بیوتکنولوژی فراهم شود.

وی در ارزیابی خود نسبت به انحصار دارو در کشور اظهار داشت: طبیعتاً کشور ما تکنولوژی تولید داروهای هاتیک را ندارد. از این روی، در بحث واردات کشورهایی نظیر آمریکای جنوبی چالش پدید می آ ورد. به باور من، باید رایزنی با کشورهایی که جایگاهی در صنعت دارو دارند، انجام شود تا در صورت از لحاظ واردات دارو منع نشوند.

وی درباره کاهش قیمت دارو به ویژه داروهایی چون ام اس و سرطان گفت: یکی از معضلات در بحث خرید دارو، ناتوانی خرید مردم بوده و بسیار ناخوشایند است که در بسیاری از موارد، فقر را برای مردم به همراه می آورد.

حسنی در ادامه افزود: از لحاظ تولیدات و واردات باید ایمنی داروها را تحت پوشش قرار دهیم تا هر چه زودتر از مشکلات خرید دارو که برای مردم وجود دارد، بکاهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره انحصار تولید داروهای بیوتکنولوژی در بازار اذعان داشت: به طور کل تولید داروهای بیوتکنولوژی، کار سختی است که در توان همه کشورها نیست و برخی از کشورها مانند اروگوئه به دلیل شرایطی که دارند، مجبور به وارد کردن این داروها هستند؛ بنابراین، برای تولید این دارو، باید شرایطی فراهم کرد که این نیز نیاز به زمان دارد.

انوشیروان محسنی بندپی، نماینده نوشهر و چالوس و عضو کمیسیون بهداشت نیز گفت: انحصار دارو منجر به کاهش کیفیت و تولید مشکل برای مردم می شود.

انوشیروان محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ارزیابی خود نسبت به انحصار دارو در کشور اظهار داشت: در بحث انحصار دارو، شاهد پایین آمدن کیفیت دارو شدیم و سرانجام پایین آمدن کیفیت، منجر به رقابت نکردن در میان شرکت ها و تولید کنندگان می شود.

وی افزود: به باور بنده، رقابت سالم همراه با نظارت باعث بالا بردن کیفیت و کمیت می شود.

محسنی پناهی درباره کاهش قیمت دارو به ویژه داروهایی نظیر ام.اس و سرطان به صبا ایران گفت: بنده با کاهش قیمت دارو موافق هستم، اما در صورتی که دولت این نرخ را تعیین کند، تا به تولید کنندگان آسیبی وارد نشود. مسئولان باید از طریق بیمه تأمین اجتماعی و سازمان قضایی دارویی، موانع را از بین ببرند و تغییراتی را در جهت یارانه داروها به وجود آورند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان، پیرامون انحصار تولید داروهای بیوتکنولوژی که بازار 150 میلیارد تومان در اختیار دارد، گفت: بسیار ناخوشایند است که به طور کل تمامیت دارو را در انحصار می گیرند و باعث پدید آمدن مشکلات برای مصرف کننده می شوند.


از سوی دیگر، مسعود پزشکیان نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت نیز از ضرورت کاهش نرخ دارو برای جامعه خبر داد.

مسعود پزشکان عضو کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون بحث انحصار دارو در کشور اظهار داشت: بحث دارو در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است، چنانچه بحث هایی مربوط به دارو و بحث هایی مبنی بر سیاست ملی در این  مورد وجود دارد.

وی در ادامه افزود: امکان باز کردن درب های واردات کشور برای وارد کردن همه داروها نیست، به این دلیل که این کار هزینه بسیاری دارد.

وی درباره کاهش قیمت دارو به ویژه داروهایی نظیر ام.اس و سرطان اذعان داشت: به باور بنده، کاهش بهای دارو به ویژه داروهایی نظیر ام. اس که هزینه بالایی به همراه دارد، برای جامعه مفید است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ارتباط با این موضوع که چند کارخانه انحصار تولید داروهای بیوتکنولوژی را با بازار 150 میلیارد تومان در اختیار دارند، بیان کرد: بحث داروهای بیوتکنولوژیکی انحصاری است، عده ای در این میان، پس از صادر کردن داروهایی از این قبیل در ارتباط با موضوع حس مالکیت پیدا می کنند

بنا بر این گزارش، سید امیر حسین قاضی زاده دیگر عضو کمیسیون بهداشت نیز اظهار کرد: ایجاد بازار رقابتی دارو همراه با نظارت ضروری است.

سید امیر حسین قاضی زاده، نماینده مشهد گفت: دارو نیز همانند آب مایه حیات جامعه است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان درباره بحث انحصار تولید دارو اظهار داشت: ایجاد بازار رقابتی همراه با نظارت برای جامعه ضروری است و در غیر این صورت خطر زیادی در بردارد.

وی افزود: به طور کل، مسئولین باید نظارت بیشتری داشته باشند.

وی در ارتباط با کاهش قیمت دارو به ویژه داروهای ام.اس و سرطان گفت: دارو مانند کالا اختیاری نمی باشد، به طور کل دارو همانند آب که به عنوان مایه حیات است، در جامعه مورد نیاز است. بنابراین مسئولین می بایستی در راستای کاهش هزینه دارو تلاش کنند.

از سوی دیگر نماینده جهرم انحصاری شدن دارو را موجب فساد مالی و نزول کیفیت اعلام کرد.

محمدرضا رضایی کوچی با تأکید بر اینکه به دلیل تحریم ها، تولید داروی داخلی، روند رو به رشدی داشته، گفت: مسأله تحریم باعث شد تا در بعضی از موارد، تولید داخل، از داروهای خارجی پیشی گرفته و به خودکفایی برسیم.

نماینده جهرم ادامه داد: گاه شاهد صادرات انواع داروها به کشورهای دیگر نیز بوده ایم.

وی افزود: این موضوع که کیفیت داروهای خارجی بهتر از داروهای ایرانی است، کاملاً نادرست است، زیرا گاه کیفیت تولید داخل خیلی بهتر از وارداتی آن است.

دکتر رضایی افزود: ما باید تلاش کنیم تا این آگاهی در سطح جامعه به وجود بیاید تا بتوانیم به خودکفایی کامل برسیم.

وی با اشاره به اینکه انحصاری کردن دارو در دست شرکت های دارویی خاص، درست نیست، اظهار کرد: باید به شرکت های تولید کننده کمک شود تا این امکان فراهم و یک دارو توسط چند شرکت تأمین شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان در پایان تأکید کرد: برای جلوگیری از انحصاری کردن دارو، باید فرصت را برای شرکت های دیگر فراهم کنیم، زیرا تولید انحصاری یک دارو، باعث فساد مالی شده و سرانجام موجب نزول کیفیت نیز خواهد شد.


در پایان نیز نماینده کردکوی، ترکمن نیز نسبت به انحصار تولید دارو در کشور هشدار داده و اعلام کرد که تولید دارو نباید منحصر به یک شرکت خاص باشد.

محمد جواد نظری مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون قیمت داروها گفت: با پایین آوردن قیمت داروها، باعث خواهد شد تا این بخش به سمت قاچاق دارو پیش برود.

وی افزود: البته ناگفته نماند باید تمهیداتی اندیشیده شود تا دولت بتواند برای نمونه، به وسیله کارت های هوشمند، دارو را بین بیماران خاص پخش کند.

وی درباره انحصاری کردن دارو، اظهار کرد: تولید دارو، باید به گونه ای باشد که مانند کشورهای دیگر، منحصر به یک شرکت و بخش خاص نباشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی