بازدید 2215

عرضه پول جدید؛ نيمه دوم سال آينده

با اصلاح پول ملی مبادلات، آسان تر و در هزینه های چاپ اسکناس صرفه جویی می شود و از واردات کاغذ امنیتی هم بی نیاز خواهیم شد.
کد خبر: ۱۷۸۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۹ 19 July 2011
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه حذف صفرهای آزار دهنده تاثیری در قدرت خرید پول ملی نخواهد داشت ؛ گفت : این بانک 15 ماه پس از تصویب قانون اصلاح پولی آماده عرضه پول جدید خواهد شد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای قضاوی امروز در نخستین نشست خبری با تشریح ضرورتهای اصلاح پولی کشور افزود: با اصلاح پول ملی مبادلات، آسان تر و در هزینه های چاپ اسکناس صرفه جویی می شود و از واردات کاغذ امنیتی هم بی نیاز خواهیم شد.

وی احیاء نقش پول خرد و سکه، میل معکوس به جانشینی پول ملی به جای نگهداری ارزهای خارجی در پس اندازها، حفظ حیثیت ظاهری پول ملی و تقویت اعتماد به آن را از دیگر مزایای اصلاح پول ملی بیان کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه واحد پول ملی به صفر میل پیدا کرده و قابلیت پول فرعی به کلی از بین رفته است، اظهار داشت : تا کی خار در چشم و ریگ در کفش می خواهیم حرکت کنیم.

وی گفت: امروزه مردم در مبادلات خود از عبارت تومان برای واحد پول ملی کشور استفاده می کنند که اساسا پول ملی ما نیست و برابری پول ملی ما با برخی ارزها به چهار رقم رسیده است.‌

معاون بانک مرکزی افزود: شاید برخی این موضوع را مطرح کنند که با چاپ پول درشت تر نیاز به اصلاح پول ملی نبود اما بررسی ها و تحلیل های درونی بانک مرکزی بر ضرورت حذف چهار صفر از پول ملی تاکید دارد.

قضاوی در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم بر حذف چهار صفر گرفته شده است ، گفت : عمده ترین دلیل این است که اگر بخواهیم پول فرعی معرفی کنیم باید دو رقم اعشار پول ملی در اقتصاد موضوعیت داشته باشد بنا براین تصمیم گرفته شد که یک واحد پول اصلی و پول فرعی داشته باشیم.

وی درباره هزینه های جمع اوری پولهای کنونی و انتشار پولهای جدید اظهار داشت : حدود هفت میلیارد برگ اسکناس در کشور وجود دارد که برای هر کدام حدود هفتصد ریال هزینه شده است و باید نابودسازی شود و باید 50 ریال هزینه های جانبی نیز افزوده شود که البته با توجه به صرفه جویی هایی که با پول جدید ایجاد می شود ،کل این هزینه ها در مدت حدود سه سال مستهلک خواهد شد.

قضاوی با بیان اینکه نسل کنونی اسکناسهای رایج در کشور چهاردهه دوام آورد و تقریبا هر پنج سال یک بار یک قطعه اسکناس درشت تر منتشر شد پیش بینی کرد نسل جدید پولهایی که پس از اصلاح پول ملی منتشر می شود دست کم هفت دهه دوام بیاورد.

وی ازدیاد صفر اسکناسها را معلول تورم دانست و گفت: بدون تردید علت حذف صفرها  تورم نمی تواند باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره تدابیر پیش بینی شده پس از اصلاح پول ملی در جهت جلوگیری از گرد کردن ارقام به سمت گرانی افزود: برای این موضوع تدابیری اندیشیده شده است از جمله تولید پول خرد به گونه ای که به همه نیازها پاسخ دهد و نیاز به گرد کردن ارقام نباشد اما در این حال اگر رقم اعشار کمتر از 5 دهم باشد به سمت پائین گرد می شود و اگر بیش از آن باشد به سمت بالا گرد می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار