بازدید 7521

خورشيد خراشي كه تنبيه شد

حرارت خارج از تصور نور خورشيد و فشار زياد بادهاي خورشيدي در چنين فاصله نزديكي، سنگ آسماني را به بخار و غباري تبديل خواهد كرد كه با بادهاي خورشيدي از اين تك ستاره منظومه شمسي دور مي‌شوند.
کد خبر: ۱۷۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰ 16 July 2011
جام جم آنلاين: هفته گذشته خورشيد كه هميشه به دهش و بخشش معروف است با نابود كردن يك سنگ آسماني سرگردان، چهره خشن خود را به ساكنين منظومه شمسي نشان داد.

چنين سنگ‌هاي آسماني را «خورشيد‌خراش» مي‌نامند. خورشيد‌خراش‌ها در واقع سنگ‌هاي آسماني سرگرداني هستند كه پايشان را بيشتر از گليمشان دراز كرده‌اند و بيش از آنچه مجاز بوده به تنوره خورشيد نزديك شده‌اند.

حرارت خارج از تصور نور خورشيد و فشار زياد بادهاي خورشيدي در چنين فاصله نزديكي، سنگ آسماني را به بخار و غباري تبديل خواهد كرد كه با بادهاي خورشيدي از اين تك ستاره منظومه شمسي دور مي‌شوند.

خورشيد‌خراش‌ها را تا پيش از اين نمي‌توانستند ببينند و فقط تئوري‌ها ادعاي وجود آنها را داشتند. دليل آن هم خيلي واضح است. خورشيد‌خراش‌ها در فاصله خيلي نزديكي از خورشيد روي مي‌دهند، آنقدر نزديك كه نور خيره كننده خورشيد بر نور ضعيف بازتابيده از دنباله خورشيد‌خراش‌ها غلبه كرده و رصد اين پديده آسماني را غير ممكن مي‌ساختند تا اين‌كه كاوشگر فضايي سوهو به فضا رفت تا چشم‌هاي خود را براي هميشه به خورشيد بدوزد.

وجود فناوري لكه تاريك در دوربين‌هاي اين فضاپيما كه قرص نوراني خورشيد را مي‌پوشاند در كنار حضور اين دوربين‌ها در فضا كه باعث مي‌شود تا اثر بازتاب و پخش نور توسط مولكول‌هاي هوا عملا حذف گردند، باعث شده تا بشر براي نخستين بار قادر به ديدن چنين پديده‌اي باشد.

از زمان پرتاب كاوشگر فضايي سوهو تا امروز هزاران خورشيد‌خراش رصد و ثبت شده‌اند، اما آنچه خورشيدخراش هفته گذشته را منحصر به فرد كرده است، عبور اين دنباله‌دار از جلوي خورشيد بود.

براي نخستين بار بشر توانست تا گذر يك دنباله‌دار را از جلوي خورشيد رصد كند. مطمئنا داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط اين رصد بخصوص، خواهد توانست اطلاعات جديدي درباره ساختار آن سنگ آسماني ازبين‌رفته يا حتي محيط گذر خورشيد‌خراش بدهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار