سرویس مجلس «تابناک» ـ غلام حسین مسعودي درباره توانايي فارغالتحصيلان آموزش عالي برای ورود به بازار کار و مشکلات ناشی از آن گفت: به باور بنده، مشكل در جدايي دانشگاه و بخش توليد است. در كشورهايي كه نظام آموزش عالي مترقي دارند، ارتباط دانشگاه با بخش توليد و بازار كار تنگاتنگ است تا جايي كه بازار كار نيازهاي نيروي انساني خود را به دانشگاهها اعلام و دانشگاه متناسب با نياز بازار كار نيروهاي تخصصي را تربيت ميكند.
نماينده اهر و هریس در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: از سوي ديگر، بخشهاي توليدي نيازهاي تحقيقاتي و مطالعاتي خود را از طريق دانشگاهها تأمين ميكنند و به این ترتیب، هم اقتصاد كشور نيازهاي مطالعاتي خود را به بهترين شكل و كيفيت و با كمترين هزينه برطرف ميكند و هم دانشگاه، نيازهاي مالي و بودجهاي خود را به نحو مطلوب برآورده ميسازد. به همين دلیل، ما در برنامه پنج ساله پنجم، راهكارهايي براي حل اين مشكل پيشنهاد كرديم تا انشاءالله دانشگاههاي ما درگير مطالعات و تحقيقات كاربردي شوند و از اين طريق حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت و توليد را ايجاد نمایيم.
نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سهم مخارج تحقيقاتي از توليد ناخالص داخلي، باید از كمتر از 1 درصد كنوني به 3 درصد در پايان برنامه پنجم برسد تا فعاليتهاي توليدي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي، داراي پشتوانه علمي غني باشد و دانش و فناوري درون مرزهاي ما رشد كند، چرا که قطعا سهم کنونی بودجه تحقيقاتي براي رشد و توسعه دانايي محور ـ كه در سند چشمانداز بيست ساله مورد تأكيد قرار گرفته ـ كافي نيست.
مسعودي افزود: در قانون برنامه مقرر شده تا دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي به سمت عرضه خدمات پژوهشي و مطالعاتي سوق داده شوند و بخشي از منابع خود را از اين محل تأمين کنند، با ايجاد اين بستر براي دانشگاهها مطمئنا دانشگاهها به عنوان ارائهكنندگان خدمات تحقيقاتي و پژوهشي در بازاريابي اين خدمات فعال خواهند شد و بخش خصوصي و غيردولتي همزماني كه ببيند دانشگاهها خدمات فني و تخصصي در اين خصوص ارایه ميدهند، ترجيح خواهد داد، پیش از فعاليتهاي سرمايهگذاري و افزايش توليد و حتي ضمن آن از خدمات تخصصي و علمي در حوزه تحقيقات و پژوهش و از كانال دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي بهره گیرند.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکلات فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار اظهار داشت: بخشي از تفاوتها مربوط به توزيع نرمال ضريب هوشي و استعدادهاي تحصيلي است كه كاملا طبيعي است؛ برای نمونه، در كنكور افراد باهوش و مستعد وارد دانشگاههاي خاصي ميشوند، اين دانشگاهها نيز طبيعتا خدمات آموزشي و امكانات تخصصي و تحصيلي بهتري در اختيار اين گونه دانشجويان مي گذارند و كاملا طبيعي است كه سطح علمي و كيفيت آموزشي اينچنين فارغالتحصيلاني به مراتب بهتر از فارغالتحصيلان دانشگاههاي ديگر باشد.
وی افزود: بخشي ديگر از اين اختلاف ناشي از فرايند وارونه ورود و خروج از دانشگاه است، به گونه اي كه بهدليل رقابت سنگين كنكور، ورود به دانشگاه به ویژه در دانشگاهها و رشتههاي مطلوب جامعه با يك ابزار قدرتمند به نام كنكور كنترل ميشود؛ اما دانشجو به محض ورود به دانشگاه و به صرف گذراندن تعداد مشخصي واحد دانشگاهي و به دست آوردن کمترین نمره لازم، ميتواند فارغالتحصيل شود. اين روند به باور بنده، بايد اصلاح شود و همزمان با اين واقعيت كه ظرفيت ورود دانشجو به دانشگاهها در حال افزايش و رقابت كنكور در حال كمرنگتر شدن است، بايد دانشگاهها به افزايش كيفيت خدمات آموزشي روي بياورند نقش دولت و وزارتخانههاي تخصصي در اين حوزه نظارت و تدوين و ارایه استانداردها و معيارهاي قابل دفاع براي ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي است.
مسعودی گفت: مسأله ديگر كه در حال حاضر بايد بدان پرداخته شود، تمركززدايي در برنامهريزي آموزشي و توجه به نيازها و زمينههاي قومي، منطقهاي و محلي در تدوين استاندارها، سرفصلها و برنامههاي آموزشي است؛ برای نمونه، اگر دانشگاههاي گوناگون بسته به موقعيت جغرافيايي و محلي و نيازهاي بازار كار منطقه خود برخي سرفصلهاي متفاوت با دیگر دانشگاهها تعريف كنند يا دورههاي آموزشي خاصي را ابداع و ارایه کنند و نقش دولت به يك ناظر عالي و اطمينان بخش به جامعه محدود شود ميتوان انتظار ايجاد رقابت در ارایه خدمات آموزش عالي در كشور را داشت، به هر جهت به نظر بنده در حال حاضر و سالهاي آينده كيفيت بخشي به خدمات آموزش عالي بر ارتقاي كمي اين خدمات ارجحيت دارد.
تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.