بازدید 1377

ساخت دندان باکمک سلول‌هاي بنيادين

این دندان های طبیعی در حال حاضر بر روی آرواره موش کشت داده شده اند اما می توانند برای آینده افرادی که دندان های خود را در اثر پوسیدگی یا آسیب دیدگی از دست داده اند، امید تازه ای به شمار بیاید، زیرا به این شیوه می توان دندان های آسیب دیده را دوباره کشت داد و به وجود آورد.
کد خبر: ۱۷۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳ 13 July 2011
دانشمندان موفق شدند با ترکیب سلول های بنیادین سری کاملی از دندان ها را مشابه دندان های طبیعی با توانایی احساس درد، حساسیت و قابلیت جویدن در آزمایشگاه کشت دهند.

به گزارش مهر، این دندان های طبیعی در حال حاضر بر روی آرواره موش کشت داده شده اند اما می توانند برای آینده افرادی که دندان های خود را در اثر پوسیدگی یا آسیب دیدگی از دست داده اند، امید تازه ای به شمار بیاید، زیرا به این شیوه می توان دندان های آسیب دیده را دوباره کشت داد و به وجود آورد.

در این پروژه دو نوع از سلول های بنیادین که از تمامی عوامل ساخت دندان ها برخوردار بودند با یکدیگر ترکیب شده و در آزمایشگاه در میان ترکیبی از مواد شیمیایی و ویتامین ها کشت داده شده و آغاز به رشد کردند. پس از گذشت پنج روز ریشه کوچک دندان شکل گرفت.

محققان دانشگاه توکیو این ریشه را در مخزنی پلاستیکی درون بدن یک موش قرار دادند و پس از 60 روز مشاهده کردند دندان به صورت کامل رشد کرده و کامل شد. قرار گرفتن این دندان درون بدن موش امکان دسترسی این ساختار در حال رشد را به مواد شیمیایی و دیگر عوامل مورد نیاز رشد فراهم کرد.

پس از کامل شدن رشد، محققان این دندان را از مخزن پلاستیکی خارج کرده و به آرواره موش پیوند زدند. پس از گذشته 6 هفته این دندان به استخوان آرواره پیوند خورد. این دندان از تمامی بخش های طبیعی دندان از قبیل مینا، تاج و ریشه برخوردار بوده و از طریق رشته های اتصالی خود را بر روی استخوان آرواره ثابت کرده است.

ساخت دندان های انسانی به این شیوه می تواند جایگزین های طبیعی تر و مقاومتری را برای دندان های آسیب دیده و از بین رفته انسان ها فراهم آورد. این شیوه در شرایطی ابداع شده است که محققان در سرتاسر جهان تا کنون توانایی کشت دندان در ساختاری سه بعدی را به دست نیاورده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی