بازدید 2942

رابطه تورم و ارزانی مسکن

مهرداد بائوج لاهوتی
کد خبر: ۱۷۵۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳ 09 July 2011
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی بر ضرورت صنعتی‌سازی برای کاهش ۲۰ درصدی هزینه ساخت و ساز مسکن تاکید کرد.

متن یادداشت این نماینده که در نشریه گلچین گیلان منتشر شده، به این شرح است:

با توجه به تورمی که بر اثر هدفمندی یارانه‌ها در شرف وقوع است، با در نظر داشتن تقاضای بالای مسکن در ایران، احتیاج به کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ها در ساخت و ساز احساس می‌شود که تنها با کمک گرفتن از روش‌هایی چون صنعتی‌سازی جبران خواهد شد.

با اجرای قانون هدفمندی، بسته‌های حمایتی باید به سمت شرکت‌های خصوصی و انبوه‌سازانی هدایت شود که از این روش می‌خواهند ساختمان‌سازی کنند. از طرفی ضرورت‌گذار از مرحله ساخت سنتی مسکن به صنعتی‌سازی بر کسی پوشیده نیست؛ این موضوع جزو تاکیدات برنامه پنجم توسعه است، طبق برنامه سهم این روش در ساخت مسکن باید به ۲۰ درصد برسد.

در حالی که ساخت سنتی ساختمان در طولانی مدت هزینه‌هایی را به کشور متحمل می‌کند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساخت سنتی مسکن این است که عمر ساختمان‌ها در ایران ۲۵ سال است که این عدد باید به ۵۰ سال یعنی ۲ برابر برسد، تا عمر قابل‌قبول برای یک ساختمان باشد. بنابراین باید برای گسترش این روش و کنار گذاشته شدن روش سنتی در ساخت مسکن باید بستر‌سازی‌های لازم صورت بگیرد. همچنین با اهتمام به کنار گذاشتن روش سنتی ساخت مسکن، هزینه تمام شده در این روش حداقل ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و از طرفی سرعت ساخت بالا رفته و عمر ساختمان‌هایی که از این روش ساخته می‌شوند نیز افزایش پیدا می‌کند.

در راستای تشویق مردم به استفاده از این روش باید به مردمی که قصد دارند از این طریق ساختمان‌سازی کنند تسهیلات بیشتری اختصاص داد. مزیت‌های ساخت مسکن از طریق صنعتی‌سازی غیرقابل چشم پوشی است. همچنین این روش یکی از دغدغه‌های مهم دولت که نظارت بر کیفیت ساخت ایمنی است را نیز برطرف می‌کند چون از آنجایی که ساخت مسکن در این روش انبوه است نظارت روی ساخت آن افزایش پیدا کرده و از لحاظ معیارهای ایمنی نیز قابلیت کنترل بیشتری بر ساخت و ساز مسکن قابل اعمال خواهد بود.

اما با توجه به گذشتن چندین ماه از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور و ضرورت صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در همه بخش‌ها از جمله حوزه ساخت و ساز مسکن، یکی از راه‌هایی که می‌تواند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود و کاهش هزینه‌ها را در بر داشته باشد توجه بیشتر به ترک روش سنتی ساخت مسکن است. بنابراین به‌زودی شاهد این خواهیم بود که مردم بیشتر متقاضی این نوع ساخت مسکن می‌شوند و صنعتی‌سازی گزینه ناگزیر مسکن‌سازان در مواجهه با افزایش هزینه‌های ناشی از اجرای طرح هدفمندی است تا تورم بازار مسکن کنترل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار