بازدید 11848
۱

ارائه يك فرمول رياضي جديد براي حل مكعب روبيك

اين دانشمندان در اين خصوص توضيح دادند: "با اين فرمول قادريم به روشي موازي خانه‌هاي بيشتري را جور كنيم و تعداد حركات را كاهش دهيم."
کد خبر: ۱۷۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹ 05 July 2011
رياضيدانان "ام. آي. تي" با تعيين ارتباط ميان اعداد مكعب روبيك و حداكثر تعداد حركات مورد نياز موفق شدند فرمول جديدي را بر حل معماي اين پازل ارائه كنند.

به گزارش مهر، مكعب روبيك را "ارنو روبيك" در سال 1974 ميلادي اختراع كرد. نسخه كلاسيك اين اسباب بازي يك مكعب 3 در 3 در 3 خانه در دو رنگ و سه رديف است كه براي حل آن بايد با حركت دادن رديفهاي خانه‌ها رنگهاي هر يك از ابعاد را به يك شكل واحد در آورد.

حل اين مكعب در كوتاهترين زمان و كمترين حركت، يكي از معماهاي بزرگ رياضيدانان در طول دهه‌هاي اخير بوده است.

اكنون دانشمندان موسسه تكنولوژي ماساچوست با همكاري دانشگاه واترلو و دانشگاه تافتس توانستند آلگوريتم جديدي را ارائه كنند كه برپايه يكي از رايج‌ترين استراتژيهاي حل اين معما قرار دارد.

اين آلگوريتم با حركت دادن يك مربع رنگي در جهت مورد نظر و بدون تكان دادن بقيه‌هاي خانه‌هاي مكعب مي‌تواند اين پازل را حل كند.

اما نكته مهم در استفاده از اين راه حل، تعداد حركات براي جور كردن خانه‌ها در كنار هم است. در اين مكعب، هر خانه رنگي يك مسير حركت براي قرار گرفتن در موقعيت مناسب را پيش روي خود دارد كه به اعتقاد اين دانشمندان با اين آلگوريتم، تمام اين خانه‌ها مي‌توانند در جهت مناسب خود قرار گيرند.

اين دانشمندان در اين خصوص توضيح دادند: "با اين فرمول قادريم به روشي موازي خانه‌هاي بيشتري را جور كنيم و تعداد حركات را كاهش دهيم."

برپايه اين فرمول جديد، تعداد حداكثر موقعيتهاي لازم براي حل اين مكعب برپايه نسبت تناسب n²/log n تعيين مي‌شود.

در اين تناسب، متغير n تعداد خانه‌هاي رنگي است كه در يك طرف مكعب در كنار هم قرار مي‌گيرند. به طوريكه براي مثال در مورد يك مكعب كلاسيك فرمول به اين شكل جايگزين مي‌شود: 9 به توان 2 تقسيم بر لگاريتم 9.

براساس گزارش نيوساينتيست، براي حل مكعب روبيك در حدود 43 ميليارد ميليارد تركيب ممكن وجود دارد.

اين آلگوريتم نشان داد كه براي حل يك مكعب 20 در 20 در 20 خانه تنها به 5 حركت نياز است.
در آگوست سال گذشته گروهي از دانشمندان بين‌المللي نشان دادند كه براي حل پازل روبيك به بيش از 20 حركت نياز نيست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ان لگاریتم بر مبنای چه عددی است احتمالا 3 است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها