بازدید 6975
۴
آثار كمرنگ اقدام سازمان بين المللي انرژي در برابر اوپك؛

نفت همچنان بالاتر از 110دلار، آيا اوپك برنده دوئل نفتي است؟

عوامل تبليغاتي اين سازمان حتي در برابر سكوت رسانه اي ايران رييس دوره اي اوپك، در واكنش به اين اقدام، ساكت ننشستند و داوجونز، رسما به نقل از يك مقام آگاه ايران اعلام كرد، اين كشور به عنوان رئيس دوره اي اوپك، ممكن است پيشنهاد خود براي تشكيل نشست فوق العاده اوپك را پيگيري كند.
کد خبر: ۱۷۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲ 06 July 2011
سرويس اقتصادي «تابناک» ـ ده روز پيش، در حالي رسانه ها از اقدام سازمان بين المللي انرژي براي آزادسازي ذخاير استراتژيك نفت سخن مي گفتند كه پيش بيني ها، حاكي از دوئل نفتي اين سازمان با اوپك و سقوط بهای نفت بود.
 
به گزارش «تابناك»، اما پس از گذشت بيش از ده روز و دیده نشدن تغيير عمده در قيمت ها، ديروز بانک گلدمن ساكس برآورد خود را درباره تأثیر تصمیم آژانس بین المللی انرژی برای آزادسازی ذخایر سوخت، تعدیل کرد.
 
اين نهاد كه معمولا منبع مرجعي در پيش بيني قيمت هاي نفت در بازرا هاي جهاني است، دلیل این بازبینی را چنين عنوان كرد: «مقدار واقعی نفت تزریق شده به بازار، 39 میلیون بشکه نفت خواهد بود، زیرا بسیاری از اعضای آژانس بین المللی انرژی، تنها در قالب کاهش کمترین ذخایر اجباری پالایشگاه های خود، با تصمیم این آژانس همراهی می کنند».
 
در این باره، بايد اشاره كرد كه سازمان بين المللي انرژي، پس از درگيري فراوان و درخواست هاي پی در پی و البته بي نتيجه از اوپك براي افزايش توليد نفت، این کار را کرده و چنان در رسانه ها وانمود مي كرد كه با اين رفتار، تحولات شگرفي در بازار هاي بين المللي نفت رخ خواهد داد.
 
عوامل تبليغاتي اين سازمان حتي در برابر سكوت رسانه اي ايران رييس دوره اي اوپك، در واكنش به اين اقدام، ساكت ننشستند و داوجونز، رسما به نقل از يك مقام آگاه ايران اعلام كرد، اين كشور به عنوان رئيس دوره اي اوپك، ممكن است پيشنهاد خود براي تشكيل نشست فوق العاده اوپك را پيگيري كند.

«وال استریت ژورنال» نیز در تحلیلی به احتمال ایجاد تنش بین اوپک و سازمان بین المللی انرژی اشاره کرد.
 
اما گويا تير تبليغاتي آژانس بين المللي انرژي نيز به سنگ حورد، زيرا عرضه ذخاير استراتژيك نفت همراه با اين موج تبليغاتي گسترده به تغيير حتي ده دلاري در قيمت ها نيز منجر نشد و بار دیگر، شاهد بازگشت قيمت ها به وضع گذشته هستيم.

در برآورد جدید گلدمن ساكس، افت بهای هر بشکه نفت خام برنت در سال جاری میلادی از سطح کنونی 117 دلار، نزدیک شش تا هشت دلار خواهد بود، در حالی که در برآورد پیشین این بانک، از افت 10 تا 12 دلاری این شاخص سخن به میان آمده بود.

همچنين پیش بینی این بانک درباره افت بهای نفت از سطح 130 دلار برای هر بشکه در سال آینده میلادی نیز از پنج تا هفت دلار در گزارش پیشین، به سه تا پنج دلار کاهش یافت.

گلدمن ساكس پیشتر بهای 130 دلاري را براي قيمت نفت در سال آينده ميلادي پيش بيني كرده بود.

همچنین چندی پیش، آژانس بین المللی انرژی، در تلاش برای تعدیل بهای نفت و جبران کمبود عرضه نفتی لیبی، اجازه آزادسازی نزدیک شصت میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت اعضای خود را صادر کرده بود. اين آزادسازي كه در يك ماه انجام مي پذيرد، اكنون نزديك به نيمي از زمان خود را گذرانده و البته حجم ذخاير آزاد شده در اين مدت، سی ميليون بشكه نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سلام
من قبلاً هم در همین مورد نظرمو گفته بودم زمانی که خبر آزادسازی 60 میلیون بشکه اعلام شد
الانم تاکید میکنم 60 میلیون بشکه تاثیری نداره و در چند ماه آینده به شرط آنکه اوپک سر حرفش بمونه باعث افزایش قیمت هم خواهد شد چون اینا دوباره میخوان جای این ذخایرو پر کنن و این تقاضا رو افزایش میده
در مورد قیمت باید دید قیمت تموم شده واقعاً چقدر بیشتر شده ذخایر چقدره و مصرف تا چه میزانه به نظر من و با اطلاعات اندکم میتونم ادعا کنم قیمت نفت برای همه گرونه ولی کاریش نمیشه کرد قیمت تمام شده بالاس و یه چیز مهم دیگه اینه که اونا دارن نتیجه سرمایه گذاری نکردن تو حوزه نفت کشورهایی مثل ایران و عراق و ونزوئلا رو میدن یا حتی میشه گفت نتیجه سوئ مدیریت بر بانکهاس که نتونستن با هزینه پایین سرمایه گذاری کنن و الان تولید کنندگان با افت تولید روبه رو هستن
یه چیزی هم هست که برای ما که نفتی هستیم تهدید به حساب میاد عمر چاههای بزرگ تولیدی تو ایران و عربستان و حتی سایر نقاط مهم تولید نفت بالای 30 ساله و این به طور متوسط یعنی تو نیمه دوم تولید و یه جورایی یعنی هواستون باشه آخراشه
خم نفتی نیست (تو چاههای قدیمی)هم ممکنه این کشورهای حریص بریزن سرتون که نفتتونو ببرن با جنگ مثل عراق
امريكا برنده واقعي دوئل نفتي است
امريكا اهميتي نميدهد كه با گران شدن قيمت نفت درامد نفتي ايران بالا ميرود بلكه خوب ميداند درامد نفتي ايران صرف هزينه هاي جاري ودفاعي و .... ازهمه مهمتر با افزايش قيمت نفت اوپك قدرت خريد تسليهات نظامي اعراب منطقه افزايش مي يابد كه اين درامد به جيب كشورهاي غربي وخصوصا امريكا ميرود.

ازهمه مهمتر با افزايش قيمت نفت دوكشورچين وهند كه رقباي سرسخت امريكا هستند زمين گير ميشوند وامريكا به ذخاير نفتي خود دست ميزند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی