رقابت بین LCD و LED همچنان ادامه دارد
LCDهای LED نما در بازار تلویزیون
اینکه نمونههاي LED موجود در بازار به واقع LED نیستند، درست است. زیرا قیمت یک تلویزیون LED واقعی که لامپهاي LED به طور سلولی در تمام صفحه قرار گرفته باشند بیش از ده میلیون تومان است.
اگر چه طی یک سال اخیر تبلیغات زیادی برای تلویزیونهای LED و سه بعدی شده است و تلاش فعالان بازار و شرکتهای تولید و عرضهکننده این بوده است که مصرفکنندگان به سمت تکنولوژیهای نوینتر بروند، اما با این حال هنوز توجه گروهی از خریداران به سمت نمونههای LCD است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، البته طبق اعلام ابراهیم درستی، رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی، در حال حاضر حدود 70 درصد تقاضای بازار مربوط به نمونههای LED است و نمونههاي LCD سهم کمتری نسبت به قبل در بازار دارند. این درحالی است که فعالان بازار میگویند، میزان تقاضا برای نمونههاي LCD و تکنولوژیهاي جدیدتر؛ یعنی LED و D3 حدود 60 به 40 درصد است. حتی گروهی از فعالان بازار این نسبت را 50 به 50 اعلام میکنند.

ملکیان، یکی دیگر از فعالان بازار در خیابان جمهوری ميگوید: اینکه نمونههاي LED موجود در بازار به واقع LED نیستند، درست است. زیرا قیمت یک تلویزیون LED واقعی که لامپهاي LED به طور سلولی در تمام صفحه قرار گرفته باشند بیش از ده میلیون تومان است. به گفته وی، حتی اگر تلویزیون LED واقعی وارد بازار میشد، بازار موفقی نداشت. به همین دلیل شرکتهای تولیدکننده با روشهای خاص خود درصدد کاهش هزینههاي تولید بر آمدند و نمونههاي LCD-LED را وارد بازار کردند.
وی ميگوید: بسیاری از شرکتها هنگام فروش به مشتری اطلاعات دقیق میدهند و اعلام میکنند که تلویزیون LCD-LED است. ولی گروهی این کار را نمیکنند و مشتری را گمراه میکنند.مومنی، یکی از فعالان بازار نیز در مورد تفاوت بین این دو تکنولوژی گفت: LCDها یا کریستالهای مایع موادي هستند كه به طور فيزيكي داراي خاصيتهاي جامد و مايع هر دو هستند. يكي از خاصيتهاي جالب آنها توانايي آنها در تغيير موقعيت بسته به ولتاژ اعمالي به آنها است. اکثر صفحههاي LCD با لولههاي فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا ميکنند. به طوریکه یک صفحه سفید پخشکننده نور، اشعههاي نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده ميکند تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعهها نورزمینه گفته ميشود.
براي اينكه از يكنواختي صفحه تصوير اطمينان حاصل شود نور بهوسيله يك سيستم منعكسكننده شدت يكساني پيدا ميكند، اگرچه ممكن است در نگاه اول به نظر نرسد، ولي عملكرد اين صفحات فوقالعاده پيچيده است. به صورت کلی LCDها یک تکنولوژی Passive (دستخوش عامل خارجی) هستند؛ به این معنی که به خودی خود تصویری که قابل دیدن باشد تولید نمیکنند برای همین باید لامپهایی پشت صفحات LCD روشن باشد (به این لامپها Back light یا نور پشتی میگويند) تا تصاویر قابل دیدن باشد. این لامپها، لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL (مخففCold Cathode Fluorescent Lamp) هستند که شبیه به لامپهای مهتابی رایجند. اما در مورد LEDها مساله چیز دیگری است.
صورت کلی مساله این است که LEDهاي موجود در بازار، در حقیقت همان LCD پنلها هستند. به زبان ساده فقط به جای لامپهای CCFL که به عنوان بک لایت یا نور پشتی از آنها در LCDها استفاده میشد از دیودهای نورانی استفاده شده است که به آنها LED میگویند. این دیودها مصرف برق و حرارت کمتری دارند پس فرق بین LCDهای معمولی با LCDهایی که بک لایت LED دارند فقط در نوع منابع نوری بک لایت (لامپ پشتی) هست.ابراهیم درستی هم در این باره گفت: فروشندگان باید نسبت به کالایی که به فروش ميرسانند اطلاع رسانی دقیق کرده و به خریدار در مورد کالایی که به فروش ميرسانند اطلاعات درست دهند. در غیر این صورت با آنها برخورد ميشود.
به هر حال فعالان بازار میگویند، به رغم تلاشهای شرکتها و مسوولان اتحادیه و... هنوز نمونههاي LCD مخاطبان پروپا قرصی در بازار دارند و علت هم این است که خریداران با خیال راحت مبلغ مورد نظر را برای کالایی با ماهیت واقعی LCD میپردازند، اما به گفته فرهادی، یکی از فعالان بازار، درست است که LEDهای موجود در بازار LED واقعی نیستند، اما نمونههاي LED مزیتهایی بر نمونههاي LCD دارند که باعث برتری آنها بر تکنولوژیهاي قدیمیتر شده است.
به گفته وی، نمونههاي LED وضوح تصویر بالاتری دارند و کیفیت تصویر در آنها بهتر است. همچنین سیستم نوردهی Edge-LED ضخامت كمتري دارد، بهطوریکه LEDهاي موجود در بازار کمی بیش از 25 میلیمتر هستند. از طرفی میزان مصرف انرژی نمونههاي LED کمتر از LCDهاست.مجموع این عوامل در کنار هم باعث شدهاند LEDها در بازار پرمخاطب شوند.به گفته وی، پیشبینی شده است که امسال نمونههاي LED جای نمونههاي LCD را گرفته و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند.

گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ممنون
اطلاعات خوبی بود
ولی طول عمر را اشتباه نوشته اید! البته این که طول عمر 70 هزار ساعتی ال سی دی را به عنوان مزیت در مقابل طول عمر 100 هزار ساعتی نوشته اید نشان از سهوی بودن این اشتباه دارد!
به هر حال، طول عمر ال ای دی ها خیلی کمتر از این عددی است که نوشته اید و یکی از دلایل مزیت ال سی دی ها همین طول عمر (تقریبا) 5 برابری آنها است.
توضیحات در مورد اینکه تکنولوژی ایجاد تصویر همان تکنولوژی LCD است فقط نور تابیده شده از پشت از فلورسنت به LED تغییر یافته کاملا بجا و درست می باشد. ولی با وجود این حرف صحیح خود را نقض کرده و در انتها از وضوح تصویر نمایشگر به اصطلاح LED صحبت کرده اید.
نمایشگر های با نور پشت LED شدت نور بیشتری از نوع فلورسنت خود دارند. چیزی که به اشتباه به وضوح تعبیر می شود . وضوح تصویر به تعداد نقاط تشکیل دهنده تصویر (پیکسل) بستگی دارد.
شدت نور بالا در محیط های پر نور مانند ویترین مغازه ها اهمیت پیدا می کند و اینجا است که بک لایت LED به بک لایت فلورسنت ارجحیت دارد ولی در محیط تاریک تر منزل شدت حد اکثر فلورسنت نیز برای چشم مضر و آزار دهنده است چه برسد به LED . پس فرقی نمی کند باید در داخل اتاق خانه و مخصوصا در شب شدت نور بک لایت LED را به کمتر از ماکزیمم شدت نور بک لایت فلورسنت پایین آورد.
در انتهامزیت کم مصرفتر بودن چیزی است که تحت تاثیر قیمت بسیار بالاتر نمایشگر های با نور پشت LED کمی رنگ می بازد.
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






