بازدید 11881

ریشه های بد پوششی در ایران چیست؟

حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در تشریح جایگاه حجاب در قرآن گفت: حجاب به مانند مسائل فقهی در چارچوب خاصی است شارع مقدس اسلام به آن پرداخته و مسلمانان مکلف به اجرای آن هستند. وقتی فردی مسئله ای را پذیرفت ملتزم به رعایت تمام چارچوبهای آن خواهد بود که در مورد زنان مسئله حجاب توسط شرع مشخص شده است.
کد خبر: ۱۷۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۳ 17 June 2011
رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی بابیان اینکه فلسفه حجاب در شمار کمترین موارد سؤالی است، بر لزوم ریشه یابی علل بدپوششی در جامعه اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: اعمال قانون باید با پشتوانه وسیع تحقیقاتی همراه باشد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام سیدمحمد سادات منصوری رئیس مرکز پاسخگویی به شبهات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در تشریح جایگاه حجاب در قرآن گفت: حجاب به مانند مسائل فقهی در چارچوب خاصی است شارع مقدس اسلام به آن پرداخته و مسلمانان مکلف به اجرای آن هستند. وقتی فردی مسئله ای را پذیرفت ملتزم به رعایت تمام چارچوبهای آن خواهد بود که در مورد زنان مسئله حجاب توسط شرع مشخص شده است.

وی تأکید کرد: نمی توان به کسی که درست حجاب را رعایت نمی کند اطلاق بدحجاب داشت چون خود حجاب یک اصل مشخص است و بهتر است از آن تعبیر بدپوششی کرد. اینکه مسئله بدپوششی آیا یک ناهنجاری اجتماعی است یا خیر؟ محل بحث است و اینکه آیا حجاب در جامعه بعنوان یک هنجار پذیرفته شده یا خیر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر حجاب را بعنوان یک مشکل اجتماعی می دانیم باید بر اساس آن صحبت کنیم.

وی با تأکید بر تفاوت پوشش در جامعه ایرانی براساس فرهنگ قومی یادآور شد: از آنجا که بسیاری اتفاق نظر دارند بدپوششی یک مشکل اجتماعی است باید به ریشه های آن توجه کرد. در جامعه ای که تبلیغات اسلامی به شدت جریان دارد چرا ما با این مسئله و با این ناهنجاری مواجه هستیم که دستیابی به علت آن نیاز به بررسی عمیق تری دارد.

وی با تأکید بر اینکه تجربه چندین ساله نشان داده که برخورد سطحی و انتظامی با بدپوششی به تنهایی پاسخگو نیست، بر فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی در این زمینه اشاره کرد و افزود: بارها گفته شده که نباید با این مسئله احساسی، سلیقه ای و انتظامی برخورد کرد چون نتایج آن برای ما معلوم شده است. لذا باید تحقیقات وسیعی انجام دهیم و مسائل مختلفی که در مورد حجاب مطرح است را بررسی کنیم یعنی ببینیم واقعا بدپوششی یک اعتراض اجتماعی یا سیاسی است؟ آیا مشکل فرهنگی است؟ و آیا ناآگاهی نسبت به فلسفه حجاب است و هزاران سؤالی که باید به آن پرداخت.

سادات منصوری با تأکید بر اینکه بسیاری نسبت به فلسفه حجاب ناآگاه هستند تأکید کرد: با برگزاری نشستهای گفتگومحور از رسانه های مختلف به ویژه رسانه ملی، می توانیم بسیاری از شبهات را پاسخ دهیم.

وی افزود: سؤالات مختلفی در بحث حجاب مطرح است که باید بررسی شوند، برخی عنوان می کنند که با بدپوششی امکان انتخاب همسر برایشان بیشتر است به هرحال این تفکر میان بخشی از جامعه است که باید درست یا نادرست بودن آن با بررسیهای بیشتر روشن شود. برخی علت این بدپوششی را بالارفتن سن ازدواج می دانند و باید به این مسئله هم توجه کرد که آیا عادت اجتماعی صحیحی نسبت به حجاب وجود دارد یا نه؟

وی با بیان اینکه برخورد قانونی پس از تحقیات وسیع در دانشگاهها و ریشه یابیها و انجام کارهای فرهنگی، لازم است، تصریح کرد: اعمال قانون باید با پشتوانه وسیع تحقیقاتی همراه باشد و همه جوانب آن سنجیده شود در غیر این صورت ما به روزمرگی و انفعال دچار خواهیم شد.

سادات منصوری با اشاره به علل گرایش روزافزون مردم ترکیه به اسلام و به حجاب تصریح کرد: ما در مرکز پاسخگویی به شبهات دینی با کمترین سؤال در مورد حجاب مواجه هستیم که این نشان می دهد حجاب یک مسئله عملی است هرچند علت اینکه در مورد فلسفه حجاب کمتر سؤال می شود نیز جای بررسی دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست