بازدید 20607
نرخ دلار 40 تومان کاهش یافت اما به چه قیمت؟

آقای بهمنی نرخ ارز اساسا چرا بالا رفت؟

عرضه دلار به قیمت 1240 تومان و با اختلافی 12 درصدی نسبت به روز گذشته در چهارشنبه هفته گذشته، از یک سو و عرضه نشدن دلار با همان نرخ بالا به میزان کافی از دیگر سو، عوامل اصلی بروز بحران ارزی اخیر بودند که بستر را برای موج سواری دلالان و صرافان فراهم کردند، به گونه ای که برخی...
کد خبر: ۱۷۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۰ 14 June 2011
سرویس اقتصادی ـ در حالی چهارشنبه هفته گذشته، بانک مرکزی اقدام به افزایش 12 درصدی قیمت دلار کرد که بنا بر سخنان همان هفته رییس جمهور و رییس بانک مرکزی قرار بود، قیمت ارز کاهش یابد.

به گزارش «تابناک»، البته اقدام بانک مرکزی از دیشب تاکنون، روند کاهشی این نرخ را آغاز کرده، به گونه ای که امروز نرخ دلار، چهل تومان کاهش یافت.

سخنان محکم بهمنی در مهار روند افزایش نرخ ارز و تزریق یک و نیم میلیارد دلار در هفته به بازار در این راستا، چنین تداعی می کند که گویا ایشان در نقش یک منجی در رفع مشکلات تحمیلی یا ذاتی اقصاد کشور ظاهر شده و اصولا بانک مرکزی اقدامی در راستای افزایش نرخ ارز در جریانات اخیر نداشته است!

بنا بر این گزارش، بهمنی در اخبار نیمروزی امروز تأکید کرد: این کار را از امروز آغاز کرده ایم و در کوتاه مدت، شاهد آثار آن خواهید بود و نرخ ارز فروکش خواهد کرد. بازار را مدنظر داریم، کنترل می کنیم و‌ اجازه نمی دهیم بازار کاذب، نرخ ها را بالا ببرد.

همچنین سخنان وی در اخبار نیمروزی امروز درباره کسانی که با هدف به دست آوردن سود، خواستار افزایش نرخ ارز بوده اند و اینکه به اهداف خود نخواهند رسید و نیز تأکید بر تداوم روند کاهشی در همین راستا ارزیابی می شود، در حال که باید دید اساسا چه کسانی در عمل مسبب این افزایش بوده اند و...

در واقع، شاید چندان پسندیده نباشد که پس از اقدام به عملی که باعث بروز نارضایتی ها و اعتراضات فراوان در جامعه می شود، خودمان در نقش حلال مشکل ظاهر شده و پس از آن به پر رنگ ساختن این نقش مثمر و مفید خود پرداخته و با قاطعیت از آن تمجید کنیم.

اما در هر حال، آنچه از همه جوانب در این ماجرا مهمتر است، اینکه اصولا چرا و با چه هدفی بانک مرکزی دقیقا بر خلاف اعلام رسمی مسئولین نسبت به افزایش قیمت ارز اقدام نمود و البته دوباره خود در راستای رفع آن عمل کرد و باز هم البته خود، خواستار برخورد با مسببین آن شد؟

بنابراین، عرضه دلار به قیمت 1240 تومان و با اختلافی 12 درصدی نسبت به روز گذشته در چهارشنبه هفته گذشته از یک سو و عدم عرضه دلار با همان نرخ بالا به میزان کافی از دیگر سو، عوامل اصلی بروز بحران ارزی اخیر بودند که بستر را برای موج سواری دلالان و صرافان فراهم کردند، به گونه ای که برخی خبرگزاری ها به محاسبه سود یک صد میلیارد تومانی در هفته گذشته برای بانک مرکزی پرداختند.

اکنون پرسش اینجاست که اساسا چرا و با چه تحلیلی، چنین اقدامی از سوی نهاد مسئول تنظیم بازار ارز در ایران روی می دهد و آیا این منصفانه و منطبق بر عدالت است که نهاد دارنده اختیار تعیین نرخ ارز در کشور از این قابلیت خود در راستای سودآوری و فروش مازاد موجودش به قیمت بالا بهره ببرد و در پایان نیز خود به عنوان حلال مشکل ظاهر شده و در نقش قهرمان ماجرا ظاهر شود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۱
ای کاش قیمت حواله های افراد بدون رانت که قادر نیستند از طریق سیستم بانکی اقدام کنند نیز مورد توجه قرار میگرفت
چرا وزارت اطلاعات وارد قضیه نمیشه و دست دلال ها و موج سوار ها را رو نمیکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
چرا وارد عمل بشه، حساب کردیدن تو این گران شدن چقدر دولت درامد کسب کرد!!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
دلت خوشه ...خود دولت از این راه کسری بودجه اش رو از مردم تامین می کنه بعد به وزارت اطلاعات دستور بده وارد قضیه بشن؟
والا یه دو دوتای ساده بکنیم با این تورم شش سال اخیر حداقل قیمت دلار باید 1700 تومان باشد حالا همش با سیاسی کاری این مبلغو پایین نگهدارین تا این یه ذره تولید تو این مملکت هم از بین بره .
پاسخ ها
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
نخير داداش
گزارشهايي بوده كه دلار 500 تومن بيشتر نمي ارزيده ولي 1000تومن به خورد ما مي رفت.
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
جناب "س"
اون گزارش ها رو قطعا افراد بی سوادی خدمتتون ارائه دادن.
وقتی که دولت چند میلیارد دلار ارز در بازار آزاد می فروشد، قیمت ارز را پایین تر از قیمت تعادلی نگه می دارد. با این کار تولید و صادرات به شدت آسیب دیده و واردات رونق می گیرد.
سود حاصله از طریق این اعمال برای دولت بسیار زیاد است و چون تقریبا پولی باد آورده و بی حساب و کتاب است پس قطعا بی حساب و کتاب و کاملا سلیقه ای هم خرج خواهد شد .
جواب شما بسيار روشن است.

براي پرداخت يارانه ماه آينده
کارمندی رو باید ول کرد

رفت دنبال دلالی ارز!!!
آخه بندگان خدا! این کار ها همه برنامه ریزی شده است و همه مسئولان از آن خبر دارند...به قول شاعر اگر قرار است که مست گیرند ...در شهر هر آنچه هست گیرند
دولت و بانک مرکزی چند ماهی با همین روش پول یارانه واریزی به حساب مردم را خود مردم جمع اوری و بحسابشان واریز میکنند ماه قبل جریان سکه و طلا بود و حالا دلار ماه دیگه خدا میدونه
خیلی مسخره هست. 117 تومان بالا می برند. 40 تومان پایین می اورند.
آقا شما فضولی که چرا بالا رفت؟! تشخیص دادن که باید بره بالا... حالا هم دوس دارن بیارن پایین!
هر چقدر هم بانك مركزي تزريق كنه فايده اي نداره اخه تابه كي ميتونه اينجوري تزريق كنه باز بعد از مدتي نرخ بالا ميره چون ما ايرانيها فقط مصرف كننده دالاريم 99 درصد دلار رو خود دولت وارد مي كنه پس فقط دولته كه مي تونه قيمت رو پايين بياره
یادتان هست احمدی نژاددر تلویزیون افاضات فرمود به بهمنی که قیمت ارز را پایین بیاورد وارزش پول ملی را افزایش دهد چه شد پس؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
یاد آوری:فرمودند از امروز دستور میدم پیوسته پائینش بیارن تا به قیمت واقعیش که 500 تومنه برسه!
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
فعلا آقايان ميخواهند ديگر پولداران گردن كلفت را بازي بدهند و تنبيه كنند! آخه مگه اون گردن كلفت با 10درصد ضرر آدم ميشه؟! قدرتنمايي كافيه آقا، بازي را ول كنيد و ثبات ايجاد كنيد!
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
ارزش پول ملی بالاتر بر خلاف اسم آن، به نفع کشور نیست.
وقتی که ارزش پول ملی نسبت به دلار بالاتر برود، واردات آسان تر شده و صادرات سخت تر می شود. در نتیجه تولید آسیب می بیند و بی کاری افزایش می یابد.
البته وقتی که سالانه 60 میلیارد دلار واردات داریم، نمی توانند به همین راحتی هم نرخ ارز را به قیمت تعادلی واقعیش برسانند.
نرخ ارز بالا رفت چون آقای بهمنی اصول بانک مرکزی را رها کرده و با معاونانش دو دستی به میز چسبیده اند یاد مظاهری بخیر
دولت «راه» گران کردن را یاد گرفته
باز هم انتقاد بدون ارائه هیچ راه حلی این را میگویند راه ساده برای زیست تو دل مردم میروید بدون خرج اگر خیلی میدونید بگویید اگر شما بودید چه میکردید
با درآمد نفتی طی چند سال گذشته که بیش از 50 سال گذشته بوده و کاهش شدید دلار در مقابل ارزها باید دلار آمریکا به زیر 500 تومان برسد
تابناک فقط زر می زنی. خب یه کاری بکن آشغال
صحبت اقای بهمنی در چند هفته گذشته که باعث پایین امدن دلار در یک هفته پس از ان شد ولی هیچ اقدام عملی توسط بانک مرکزی صورت نگرفت وبعداز مدتی مجددا نرخ دلار به مراتب بیشتر از قبل بالا رفت مشکوک میباشد جا دارد دست اندکاران امر نظارت وبازرسی بررسی جدی داشته باشند.
اين بهمن"بهمني"است درفصل بهار!
دعواسرچيست؟سريك مشت دلار!
آسوده بخوابيدكه مابيداريم
مابرسركاريم وشماهم سركار!
بابا بخدا نباید ما از بالا رفتن قیمت ارز ناراحت باشیم. چون که اولا این پولی که دست مردمه باسد یه جا هزینه بشه و اگه قیمت ارز بالا نره و قیمت جنس هاس ایرانی جاش بالا بره مردم هی جنس خارجی میخرن. دوما اگه بالا بره تورم هم خودشورو مینه و نشون میده که دولت داره روز به روز شرایطو بدتر میکنه.
خدایا ظلم ظالم را به خودش برگردان
به والله حلال نمیکنم
اگر ذره ای به روز حساب اعتقاد دارید
قیمت دلار ان است که بازار ازاد میگوید اقای بهمنی خودش میداند که تمام این اقدامات موقتی است بزرگترین و قوی ترین کشورها از نظر اقتصادی نمیتوانند قیمت ارز خود را برای طولانی مدت بدلخواه نگهدارند. علت بحران در ارز را در روابط سیاسی و اقتصادی کشور جستجو کنید
تورا خدا همان حباب سکه ترکاندی بس است بگذار همه چیز روال طبیعی خودرا طی کند همه جا را به گند زدی این همه خون به دل مردم بیچاره نکن انشاالله اسفند بشی دودت کنیم
مدیران نا لایق
خیلی وقته که ملت ایران بطورکلی وخود من به عنوان بخشی ازجامعه بین حرف وعمل مسولین ومدیران تفاوت می بنیم وفکر میکنم الن موصوع دیگه لوث شده تا حتی دیگه نمیپرسم 4سال پیش چه قولی دادین یا پارسال چه قولی دادین؟آقای ریس چمهور وبهمنی در مورد اخیر رکورد زدن وظرف یک هفته بازار ارز رو چنا ن به هم ریختن که تا حالا سابقه نداشته !بر سر واردات چی میاد؟باز هم در این جریان تعدادی از مردم .بدبخت. وطیف زیادی ازدلالان وابسته ونون خور مدیران که از این فرایند مطلع بودندثروتمند شدند
این سیاست بانک مرکزی سیاست ضد تورمی که از اینطریق توانست طی یک هفته 12 در صد بیش از قیمت رایج دلار در بازار نقدینگی اقتصاد را جذب کند.
به نظر من چون می خواستند تمرکز رو از جریان انحرافی به جریان ارز بکشونند این اتفاق افتاد.
جناب رئيس كل بانك مركزي نشان داده در هر عرصه اي كه ورود پيدا كند جز ناكامي و تشنج چيزي عايد مردم نخواهد شد مدتي قبل دخول ايشان در نرخ سكه و هارت و پورتهاي آنچناني كه نمي گذاريم و چنين و چنان مي كنيم و بعد صعود رو بتزايد نرخ اين كالا و نهايتا اظهار عجز و ناتواني كه در مورد قيمت طلا كاري از دست ما ساخته نيست! ارز هم به همان سرنوشت دچار شده و نبايستي بي جهت از اين امامزاده انتظار معجزه داشت.
این روش موج سواری برای دولت و بانک مرکزی برای ما شناخته شده است. چه بسا منشاء موج خود آقایون باشند.
این نکته که بانک مرکزی بدون هیچ منطق اقتصادی نرخ را تغییر می دهد و سپس روند کاهشی آنرا را در پیش می گیرد در هیج جای دنیا دیده نشده و هیچ توجیه برای نمی توان پیدا کرد. فقط به باید به این مساله اندیشید در این چند روزه چه کسانی سود بردند.
آن فرد بی گناهی که ارز را با نرخ بالا خرید چه گناهی کرده که امروز باید زیان ببیند.
سوالی که در ذهن دارم و تاکنون نتوانسته ام جوابی برای آن بیابم این است بانک مرکزی از چه طریقی و توسط چه کسانی 1/5 میلیارد دلار را به بازار تزریق کرد؟
احساس می شود که بانک مرکزی با چند نفر خاص معامله میکند و ارز را از طریق آنها به بازار عرضه می کند. بر چه اساسی فرصت سودهای میلیاردی به تعداد محدودی افراد داده شده است؟
احساس می شود که در این خصوص گروه خاصی بر بازار ارزی ایران چنگ انداخته اند و خیال ندارند از این لقمه چرب و نرم دست بردارند.
آقای بهمنی بفرمایند که مبلغ 1/5 میلیارد دلار را چگونه و از طریق چه کسانی و بر چه اساسی توزیع کردند؟
اگر این ها به دنبال کاهش نرخ ارز هستند می توانند مانند مهر ماه سال گذشته که از طریق صرافی بانک اقدام به عرضه نامحدود ارز نمودند امسال نیز به همین شیوه اقدام کنند و انرا از دست گروه خاص و ویژه خارج کنند.
شک نکنید که این اقدام بهمنی نمی تواند تاثیر بلند مدتی داشته باشد و تنها برای چند روز می تواند نرخ را کاهش دهد .
این نکته که سرمایه همچون اهوی رمنده است کاملا درست است این شرایط بی ثبات نه به نفع وارد کننده، نه به نفع صادر کننده و نه به نفع صرافان و فعالان بخش ارزی است. بلکه تنها می تواند به نفع گروهی 10 الی 15 نفری باشد که می توانند روزانه 100 ها میلیون سود به جیب بزنند.
من خودم از شاگردان آقای بهمنی بوده ام و ایشان هم کاملا مطلع هستند که در اقتصاد برای رشد به شرایط پایدار نیاز دارد نه به تدابیر شتاب زوده و بی حاصل!
حالا ما دلار را بخر یم یا صبر کنیم
مشكل اين است كه با فروكش كردن نرخ ارز مقصد بعدي نقدينگي مسكن است.
چه سودي كردند بعضي ها كه از قبل خبرش را داشتند !!!
تابناک میدانم که شما فقط مطالبی را که در جهت خواست خودتان باشد منتشر می کنید. ولی این را برای اطلاع خودشما ارسال می کنم.
در 10 سال گذشته قیمت اکثر کالا ها چند برابر شده است (مسکن 7 برابر) در حالی که بانک مرکزی مداما با اشباع بازار با ارز یارانه ای قیمت دلار را پائین نگهداشته است. ولی امروز دیگر بازار گرسنه ارز با یک یا دومیلیارد دلار ارز یارانه ای اشباع نمی شود و باید دهها میلیارد دلار در بازار ریخته شود تا برای مدتی قیمت ارز تثبیت شود. که در این صورت تمام ذخایر ارزی کشور سریعا ته خواهد کشید و دلار مجددا به سیر صعود به خود ادامه خواهد داد. دولت چاره ای ندارد جز اینکه مثل دیگر کالا ها یارانه دلار را هم قطع کند تا قیمت آن با عرضه و تقاضا متعادل شود.
تو مو ميبيني و بهمني پيچش مو
دولت در پایان هر ماه برای تامین مبلغ ریالی مورد نیاز هدفمندی یارانه ها دست به آشفته کردن بازار ارز و طلا می کند تا از این طریق تقاضا برای خرید ارز و طلا را افزایش دهد. این امر اگرچه نیاز دولت برای تامین بودجه ریالی را تامین می کند اما تورم ناشی از آن فشار بسیار زیادی به قشر کم درآمد وارد خواهد کرد. لذا پیشنهاد می شود دولت برای حل مشکل، مبلغ یارانه ها را به دلار به مردم پرداخت کند. در این صورت هم مشکل تامین اعتبار برای یارانه ها را نخواهیم داشت و هم اینکه میزان ارز در بازار افزایش یافته و تقاضا برای ارز کاهش می یابد که نتیجه آن کاهش قیمت ارز خواهد بود.
بهمني بد بخت چه كاره است اگر به احمدي نژاد نه بگويد مثل بقيه مسئولين بركنار ميشه
باسلام:
پیرو صحبت آقای وریزمحترم آقای رییس کل بانک مرکزی میتوانیم خواهش نماییم اینقدرحرف نزنید
آقایون به داد واردکنندگان هم برسید که مجبورند حواله ها رو از طریق صرافی ها و با نرخ های نجومی انجام بدن.متاسفانه بدلیل تحریمها بانکهای ایرانی عملا هیچ نقشی در دنیا ندارند
دلالی یعنی همین
عشق است بقایی و مشایی و فیاک کیش. اینا رو ول کن داداش
اول این که مسائل اقتصادی را با وزارت اطلاعات نمیتوان حل کرد. دوم این که بالا رفتن قیمت دلار لزوما به معنی به ضرر مردم و جامعه نیست.این که بانک مرکزی یکصد میلیارد تومان بیشتر از فروش ارز درآمد داشته خوب است. وقتیکه این پول به دولت و دولت آن را در کارهای زیر بنای خرج کند. برای مثال از ثروتمند تر ها که عازم سفرهای گران در خارج بودند گرفته شده و صرف تقویت تولیدکنندگان بشود. متاسفانه مردم در ایران دولت را دشمن خود میدانند که باید به آنها حق داد.اگر در کشور انتخابات عادلانه بود، اگر با فساد مالی با تملق گویی مقابله شده بود اگر قدرت پاسخگو بود امروز مردم با مسائل از جمله افزایش قیمت ارز متفاوت برخورد میکردند.
متاسفانه دولت مردان ما در حال خود زني هستند و شرايط را براي سود جويان و نابود كنندهگان اين مرز و بوم فراهم مي كنند.
چرا نویسنده مقاله فکر می کند اساسا باید دلیلی داشته باشد!! یعنی این دولت و استدلال و عقلانیت با هم متناسب هستند که ایشان دنبال دلیل می گردد
بابا بی خيال.. من خدايی از اين رئيس بانک مرکزی 4 تا سياست و حرف روی اصول نشنيدم.. بانک مرکزی هم بانک مرکزی های قديم.. اين آقا هر روز مصاحبه می کنه و هر روز يک سِاست رو ابلاغ می کنه.. اين جوری که نمی شه. بايد جايگاه خودش رو بدونه.. اين سياست ها، مهمه و بايد آنقدر حساب شده و شفاف ارائه بشه که تا سالها مردم روی آن تجارت کنند.. خدا ما رو نجاب بده
اساسا قیمت ارز به همان دلیل بالا رفتن قیمت همه کالای دیگر بالا رفت.
مهم اینه که اون بالا رفته و این پایین اومده! علتش دیگه مهم نیست. شما هم دنبال علت نباشین.یع روز این بالا میره یه روز اون! همه چی درست میشه. لابد الان نوبت دلار بوده بره بالا
اساسا قیمت ارز به همان دلیل بالا رفتن قیمت همه کالای دیگر بالا رفت.
سود لازم را از طلا بردن حالا بد نیست از دلار هم سود کلانی ببرن-در ضمن دیروز دلار 40 تومان ارزان نشده بود 15 تومان بود
اخه آخر ماهه و بايد تا چند روز ديگه يارانه ها را بدهند.
این چه مسخره با ملت داراند می کنند ای بابااگرسیستم بانک رانمی توانی اداره کنی تعطیل کنی
خیلی از آقای بهمنی ایراد نگیرین .. اولا این نیست که ایشون نشسته باشه تصمیم به افزایش نرخ ارز بگیره ..
رئیس بانک مرکزی مسئول جوابگویی است ولی بسیاری از تصمیمیات در دولت گرفته میشود .. افزایش نرخ ارز هم بسیار کار خوبی بود چون فاصله نرخ رسمی و بازار آزاد ایجاد رانت بسیاری را کرده بود و ای کاش بجای 10 درصد بیشتر قیمت ارز را بالاتر میبردند و جلوی بازار آزاد قرار میگرفتند .. نه اینکه بازار ازاد 1220 است اینها 1170 اعلام کنند .. به هر حال باید قبول کنیم قیمت ارز با کنترل به این شکل مانده در صورتی که با مبنای تورم سازگار نیست و این منابع کشور است که هدر میرود و تولید داخل گران تر میشود و کالای خارجی و سفر خارجی با ارز ارزان .. ارزان تر تمام میشود که این بی عدالتی است .. یارانه حذف میشود و در جایی دیگر به ثروتمندان داده میشود چرا که میتوانند خرید کنند .. این را هم بگویم من خودم از طبقه مرفع هستم .. فکر نکنین یک بخیل یا ندار دارد مینویسد
بانک مرکزی با ترفندی قیمت سکه را بالابرد تا خود سکه را با قیمت گران بفروشدو جبران کسری ...ررا با پول ، احتمالا باد آورده مردم بی گناه ، پر کند .....
و حالا دارد دلار را گران می کند
سلام. من با دو دو تا 4 تا قصد داشتم خون ای بسازم. با این بازار آشفته از یک ماه قبا تا حالا 20 میلیون تفاوت تیر آهنم می شود. ترا خدا این مملکته ما داریم. آیا می خاهیم این جوری دنیا را مدیریت کنیم؟؟
ارزش دلار آمريكا بعد از بحران اقتصادي اش به شدت سقوط كرده و بيش از 750 توامن نمي ارزد منتها دارند 1200تومن به خورد ما مردم بينوا مي چپانند و كسي هم جيكش در نمي آيد.
نرخ ارز چرا بالا رفت؟
پاسخ: چون ما به دوستانمان اطلاع داديم كه مي خواهيم بالا ببريم و آنها هم آماده شدند و بعد هم بالا برديم تا آنها حالشان را ببرند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی