بازدید 8342
۳

هشدار محیط زیستی به آبگیری سد گتوند

تورج همتي ظهر امروز در نخستين نشست خبري خود به مناسب آغاز هفته محيط زيست در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد آبگيري سد گتوند عليا تا يك ماه آينده و تاثير آن بر كيفيت آب رودخانه كارون تصريح كرد: با وجودي كه در ارزيابي‌هاي زيست محيطي اين سد به رخنمون‌ها و گنبدهاي نمكي اشاره شده است، اما مطالعات مدون زيست محيطي در اين سد انجام نشده است.
کد خبر: ۱۶۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۴ 06 June 2011
مديركل محيط زيست خوزستان سد گتوند عليا را فاقد مطالعات مدون زيست‌محيطي اعلام كرد؛ اين در حاليست كه وزارت نيرو از آبگيري اين سد تا يك ماه آينده خبر مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، تورج همتي ظهر امروز در نخستين نشست خبري خود به مناسب آغاز هفته محيط زيست در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد آبگيري سد گتوند عليا تا يك ماه آينده و تاثير آن بر كيفيت آب رودخانه كارون تصريح كرد: با وجودي كه در ارزيابي‌هاي زيست محيطي اين سد به رخنمون‌ها و گنبدهاي نمكي اشاره شده است، اما مطالعات مدون زيست محيطي در اين سد انجام نشده است.

وي با اشاره به اينكه اين رخنمون‌ها شامل نمك، ژيپس و انيدريدها در 4 كيلومتري سد قرار دارند،‌ افزود: هنوز از انجام مطالعات ژئوفيزيك توسط كارفرماي پروژه اطلاعي نداريم.

همتي با بيان اينكه از ميزان قطعي ذخاير نمك،‌ ميزان انحلال و تاثير در آب رودخانه كارون و تغييرات آتي آن نيز اطلاعي در دست نداريم، ‌تاكيد كرد: چون اطلاعات ما در اين زمينه‌ها كامل نيست توضيحي نيز در اين باره نخواهيم داشت.

عضو شوراي سلامت استان با تاكيد بر اينكه اين سد نياز به مطالعات جامع زيست محيطي دارد افزود: براي جلوگيري از تاثير منفي آبگيري اين سد بر محيط زيست بايد راهكارهايي انديشيده شود همچنين تدابير ويژه‌اي براي ايزوله كردن گنبدها ارائه شود.

اين مقام مسئول اظهار داشت: بر اساس گزارشات اعلام شده،‌20 درصد اين گنبدها لايه هاي نمكي و 80 درصد آن ساير عناصر كاني غيرفلزي است،‌كه نياز است اقداماتي در اين راستا انديشيده شود.

وي با اشاره به اينكه پيش از اين تجربه مشابه گنبدهاي نمكي در دنيا وجود نداشته است،‌ تصريح كرد: در هر حال آبگيري سد گتوند عليا پتانسيل تهديد كيفيت آب كارون را دارد و نمي‌توانيم از آن چشم پوشي كنيم.

همتي تصريح كرد: در گذشته از نظر منابع اطلاعاتي غفلت‌هايي در اين مورد صورت گرفته،‌ به عبارتي شايد مي‌توانستند سد را از نظر مكانيابي در نقطه ديگري احداث كنند كه اين مسئله جاي بحث دارد.

وي اظهار داشت: به عنوان يك سازمان دولتي معتقد هستيم كه براي ساخت اين سد سرمايه ملي هزينه شده كه در اقتصاد كشور مهم است و در حال حاضر وزارت نيرو در حال ساخت پوشش‌هايي روي گنبدهاي نمكي براي جلوگيري از شوري آب كارون است؛ همچنين راه حل‌هاي ديگري پيشنهاد شده كه بايد همزمان با آبگيري پيگيري شود.

*ارزش‌گذاري مناطق تحت حفاظت محيط زيست

مديركل محيط زيست خوزستان همچنين از ارزش‌گذاري اقتصادي بر روي مناطق تحت حفاظت محيط زيست خبر داد و افزود: پيش از اين منابع آب، خاك، ‌هوا، جنگل و مرتع، ‌حيات وحش و تالاب‌هاي استان ارزش‌گذاري نشده بودند،‌ اما در حال حاضر تعيين ارزش اقتصادي اين منابع يكي از برنامه‌هاي محيط زيست استان است.

وي توضيح داد: با ارزش‌گذاري اين منابع مشخص مي‌شود تخريب‌هاي زيست محيطي كه در قبال توسعه صنعتي انجام مي‌شود از نظر اقتصادي به صرفه است يا خير،‌ زيراكه در حال حاضر هزينه واقعي تخريب‌ها و آلودگي‌هاي زيست محيطي معلوم نيست.

همتي همچنين پيگيري اجراي طرح آمايش محيط زيست استان را از برنامه‌هاي امسال عنوان كرد و گفت: با تهيه اين طرح كاربري تمام اراضي مشخص مي‌شود و بعد زيست محيطي آنها نسبت به كاربري‌هاي اقتصادي و اجتماعي در اولويت قرار مي‌گيرد و در نهايت يك نقشه كلي براي فعاليت‌ها و توسعه تدوين مي‌شود.

وي همچنين از ديگر برنامه‌هاي محيط زيست را در سال جاري،‌ برون‌سپاري بخشي از وظايف اين اداره كل عنوان كرد و افزود: بر اين اساس قرار است در پايش آلودگي‌ها از هفت آزمايشگاه معتمد استان استفاده شود و خوداظهاري‌ها در پايش،‌ استقرار سيستم‌هاي پايش هوا، ‌صدا،‌ آب،‌ پساب و پسماند به بخش خصوصي واگذار شود.

همتي افزود: در حوزه محيط طبيعي نيز به منظور استفاده از ظرفيت‌هاي گردشگري،‌ ايجاد شكارگاه‌هاي مصنوعي و شبيه‌سازي حيات وحش از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي استفاده مي‌شود.

وي با بيان اينكه نگاه‌هاي كهنه و متحجرانه به محيط زيست بايد منسوخ شود،‌ افزود:‌ توسعه پايدار نيازمند عزم كلي است و تنها به اين وسيله محقق مي‌شود.

مديركل محيط زيست خوزستان هدف از نام گذاري هفته محيط زيست را ارتقاي سطح آگاهي‌هاي مردم در حفاظت از محيط زيست و آشنايي مردم با چالش‌ها و اهداف آن همچنين جلب اقبال عمومي و به نوعي بيدار كردن جامعه عنوان كرد.

وي اظهار داشت: شعار اعلام شده از سوي سازمان ملل در روز 5 ژوئن روز جهاني محيط زيست،‌جنگل‌ها و محيط زيست است و به همين مناسبت در هندوستان به دليل جمعيت بالا و جنگل‌هاي مهم مراسم نماديني برگزار مي‌شود.

همتي افزود: در ايران نيز يك هفته به نام هفته محيط زيست نامگذاري شده كه شعار امسال آن بهبود محيط زيست و جهاد اقتصادي است.

وي افتتاح دفتر محيط طبيعي محيط زيست استان و يگان حفاظت، نشست با سازمان صنايع و معادن،‌ برگزاري كارگاه آموزشي،‌ افتتاح سيستم پايش الكترونيك حيات وحش، سخنراني در مراسم نماز جمعه، افتتاح آزمايشگاه محيط زيست دريايي، راه‌اندازي مركز پايش آلودگي‌ها در خورموسي را از اهم برنامه‌هاي هفته محيط زيست عنوان كرد.

در ايران از 16 تا 22 خرداد ماه به نام هفته محيط زيست نامگذاري شده است. روز نخست اين هفته محيط زيست و مديريت آلاينده‌ها،‌ روز دوم محيط زيست،‌كودك و خانواده،‌ روز سوم محيط زيست بستر حيات،‌ روز چهارم محيط زيست و مردم،‌ روز پنجم محيط زيست و آموزش‌هاي ديني، روز ششم محيط زيست و بهسازي سواحل و روز هفتم محيط زيست،‌ آموزش و مردم ناميده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مطالعات زیست محیطی قبل از شروع پروژه انجام میشه ، نه بعد از اتمام پروژه و صرف این همه هزینه
هم هزینه رو میدیم هم محيط زیست رو از دست میدیم
يك سد ساخته شده و در حال ابگيري است و تازه اقايان محيط زيست مي گويند فاقد طرح محيط زيستي بوده است. واقعا اين اقايان چقدر بر اوضاع محيط زيست تسلط دارند كه تاكنون يك طرح به اين بزرگي را نديده اند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی