بازدید 4861

فشاری برای آبگیری سد گتوند علیا وجود ندارد

وجود نمک در سازند گچساران از ابتدای آغاز مطالعات طرح مورد توجه بوده و با صرف زمان و الزام های مورد نیاز از جمله اختصاص هزینه و استفاده از نظر کارشناسان داخلی و بین المللی، نسبت به مطالعه آثار و عواقب این پدیده و روش های کنترل آن اقدام شده است.
کد خبر: ۱۶۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷ 06 June 2011
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد: هیچ فشاری برای آبگیری سد گتوند علیا وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درخصوص گزارش هایی که به تازگی در برخی رسانه ها در مورد آبگیری سد گتوند علیا و مسایل مرتبط با آن منتشر شده است، اطلاعیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

"چندی است که در برخی از رسانه ها اخباری مبنی بر تعجیل در آبگیری سد گتوند علیا و شوری رودخانه کارون منتشر شده است. از این رو شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برخود وظیفه می داند به جهت تنویر افکار عمومی و در پاسخ به گزارش های منتشره که اغلب خلاف واقع است، موارد زیر به استحضار عموم مردم رسانده شود.

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شده است، به دلیل ساختار زمین شناسی زاگرس، سدهای احداثی در استان خوزستان در تماس با سازند گچساران قرار می گیرند و این موضوع بخودی خود موضوع جدید و یا خطرناکی نیست.

آنچه در مورد سد گتوندعلیا باعث بروز نگرانی هایی شده است وجود رخنمون های نمک در یکی از بیرون زدگی های سازند گچساران است که پس از آبگیری در تماس با مخزن قرار می گیرند.

وجود نمک در سازند گچساران از ابتدای آغاز مطالعات طرح مورد توجه بوده و با صرف زمان و الزام های مورد نیاز از جمله اختصاص هزینه و استفاده از نظر کارشناسان داخلی و بین المللی، نسبت به مطالعه آثار و عواقب این پدیده و روش های کنترل آن اقدام شده است.

با وجود توصیه های اولیه مشاوران طرح مبنی بر استفاده از سناریوهای بهره برداری مناسب از مخزن جهت تامین کیفیت قابل قبول برای آب، به منظور رفع نگرانی های موجود عملیات اجرایی پوشش شیب های منطقه با استفاده از دو لایه مصالح رسی با نفوذپذیری کم همراه با یک لایه محافظ ماسه سنگ نیز به عنوان علاج بخشی تکمیلی از حدود یکسال پیش آغاز شد که هم اکنون فاز نخست آن در مراحل پایانی خود قرار دارد.

انتخاب این گزینه افزون بر فراهم سازی یک پوشش با نفوذپذیری کم به دلیل انعطاف پذیر بودن در مقابل نشست های احتمالی و قابلیت علاج بخشی در آینده و پس از آبگیری (در صورت هرگونه آسیب به آن) انجام شده است.

همانطور که در تصاویر پیوست ملاحظه می شود عملیات پوشش با ابعادی قابل توجه (ضخامت پوشش در پاشنه به حدود بیست متر می رسد) و با ویژگی های فنی خاصی در دست انجام است.

شایان ذکر است که عملیات اجرایی سازند گچساران در دو بخش "پرکردن فروچاله ها" و "احداث پوشش خاکی بر روی رخنمون های نمک" در حال انجام است که ابعاد این بخش از عملیات شامل ارتفاعی در حدود 100 متر و ضخامتی در حدود 20 متر در پاشنه است و طول 2500 متر از سازند را در بر می گیرد.

آنچه که در ارتباط با تاثیر رودخانه های شور منطقه بر کیفیت آب کارون آمده است، بر مبنای اطلاعات مدون حاصل از پایش روزانه کارون حاصل شده و در هر نشست با حضور افراد ذی صلاح قابل ارایه و اثبات است.

این موضوع در جدولی که مورد استناد گزارش برخی رسانه ها قرار گرفته است نیز صرف نظر از صحت و سقم اطلاعات مندرج و نحوه دسترسی نویسنده به آن به خوبی دیده می شود.

در این جدول دیده می شود که EC رودخانه در حد فاصل خروجی تونل های انحراف تا بند تنظیمی بیش از 30 درصد افزایش می یابد که ناشی از الحاق رودخانه شوری است که قبل از بند تنظیمی به کارون می پیوندد.

در مورد تاثیر آلایندگی رودخانه شور عقیلی بر کیفیت آب کارون، آمار سازمان آب و برق خوزستان و کارشناسان پروژه بیانگر آن است که EC آب به دلیل وجود این رودخانه 300 واحد افزایش می یابد.

همینطور نتایج حاصل از پایش رودخانه نشان می دهد که کیفیت آب کارون در مقطع تماس با سازند مورد بحث، کوچکترین تغییری نمی کند که این بیانگر عدم آلایندگی شرایط کنونی کارون در این محدوده است.

در رابطه با وجود برون زدهای نمک همانطور که اشاره شد نه تنها شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به هیچ وجه وجود آن را انکار نکرده است بلکه افزون بر اقدام های فنی و اجرایی، در مقاطع مختلف زمانی و به تناسب اطلاعات حاصل شده، به اطلاع رسانی اقدام کرده است.

شایان ذکر است نظر به پیچیدگی منحصر بفرد موضوع، مسئولان پروژه با دعوت از کارشناسان داخلی و خارجی در مقاطع زمانی مختلف به تکمیل و ارزیابی و تدقیق اقدام های خود اقدام کرده اند.

همانطور که پیش از این اشاره شد، طرح گتوندعلیا تحت نظارت نهادهای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست در دست اجرا است و در خصوص مشکل یادشده نیز اطلاعات مربوطه در اختیار کارشناسان این سازمان قرار گرفته است و تعامل فی مابین همچنان ادامه دارد و نقطه نظر کارشناسان همچون گذشته مورد توجه مسئولان طرح قرار خواهد گرفت.

در ارتباط با تجهیزات نیروگاهی نیز تمام پیش بینی های لازم از جمله پوشش ضدخوردگی با ضخامت های بیش از مقادیر مورد نیاز انجام گرفته است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

افزون بر تمهیدات پیش گفته، آبگیری سد گتوندعلیا به صورت مرحله ای پیش بینی شده است و تنها پس از حصول اطمینان از وضعیت کیفی آب، اخذ مجوزهای مراجع ذیربط و سایر موارد فنی، مراحل بعدی آبگیری انجام می شود.

این خط مشی که مورد تایید تمام کارشناسان قرار گرفته، به منظور کاهش نگرانی تمام مسئولان محلی و مردم استان خوزستان اتخاذ شده است.

مدیریت طرح سد و نیروگاه گتوند علیا بار دیگر تاکید می کند نه تنها هیچگونه فشاری برای شتاب بخشیدن به آبگیری سد از طرف مسئولان و مقام های استان خوزستان وجود ندارد بلکه همدلی و همگامی دست اندرکاران طرح و مسئولان استان به گونه ای است که آنان به طور مستمر و از نزدیک تمام مراحل اجرایی را تحت نظر داشته و در جریان جزئیات موضوع قرار دارند.

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران آمادگی خود را جهت بازدید حضوری تمام علاقمندان و مخاطبان و پاسخگویی به سوال ها و ابهام های مربوطه اعلام می دارد.

بی شک اجرای طرحی بزرگ و ملی در قامت سد و نیروگاه گتوندعلیا که بزرگترین کارگاه عمرانی کشور محسوب می شود، به دست مهندسان و متخصصان داخلی کشور افتخاری است که در تاریخ ثبت خواهد شد و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خود را مفتخر می داند که در مدت کوتاه عمر خود توانسته است با اجرای طرح های بزرگ و مهم صنعت برق آبی افزون بر گسترش منابع و مخازن آبی کشور، ظرفیت تولید انرژی برق آبی را افزایش دهد و در زمان حاضر نیز در سطح بین المللی اعتبار و جایگاه ویژه ای را در صنعت سدسازی نصیب ملت بزرگ ایران کند.

این نکته تاکید بر این دارد که دولت جمهوری اسلامی و وزارت نیرو اجازه نمی دهد که این اعتبار بزرگ ملی که به همت و تلاش مهندسان این مرز و بوم حاصل شده است، با اظهار نظرهای غیر فنی و غیر تخصصی و تعابیری نظیر "تصحیح اشتباه فاحش وزارت نیرو" دچار خدشه شود.

در پایان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابراز امیدواری می کند که با بهره برداری از پروژه گتوندعلیا در سال جهاد اقتصادی، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارهای ملت ایران افزوده شده و بدین گونه ثمره تخصص و تعهد فرزندان میهن اسلامی مان ایران، در رفع محرومیت منطقه موثر واقع و در تاریخ کشور ماندگار شود."
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی