بازدید 11198

آیا واقعا مصر از ایجاد رابطه با ایران عقب نشینی کرده است؟

برخی رسانه های داخلی، با انتشار خبری با تیتر «عقب نشینی مصر از برقراری رابطه با ایران»، به نقل از «نبیل العربی» وزیر خارجه مصر، از قول وی اعلام کرده بودند که «رابطه با ایران هنوز رود است»، در حالی که وی نه تنها چنین جمله ای نگفته، بلکه اشاره کرده بود که مصر به دنبال فصل جدیدی در روابط خود با همه کشورها از جمله ایران است و...
کد خبر: ۱۶۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴ 26 May 2011
سرویس سیاست خارجی ـ در حالی که برخی از رسانه های داخلی به اشتباه به نقل از وزیر خارجه مصر، خبری را منتشر کرده بودند، مبنی بر اینکه «هنوز برای برقراری رابطه با ایران زود است»، بررسی و ترجمه دقیق سخنان «نبیل العربی» ـ که در خبرگزاری رسمی مصر منتشر شده ـ حاکی از آن است که وی هیچ گاه چنین سخنی را بر زبان نرانده است.

به گزارش «تابناک»، برخی رسانه های داخلی، با انتشار خبری با تیتر «عقب نشینی مصر از برقراری رابطه با ایران»، به نقل از «نبیل العربی» وزیر خارجه مصر، از قول وی اعلام کرده بودند که «رابطه با ایران هنوز رود است»، در حالی که وی نه تنها چنین جمله ای نگفته، بلکه اشاره کرده بود که مصر به دنبال فصل جدیدی در روابط خود با همه کشورها از جمله ایران است و آنان در صددند تا پس از تشکیل پارلمان مصر در سپتامبر، برقراری رابطه سیاسی و دیپلماتیک با ایران را در پارلمان بازنگری کنند.
بنابراین، طبیعی است که منظور از بازنگری در اینجا، تجدیدنظر در نوع تعاملات کنونی که «نبود روابط دیپلماتیک است» بوده و به معنای برقراری و توسعه روابط بین دو کشور تعبیر می شود.

در واقع، انتشار چنین اخبار اشتباهی در رسانه های داخلی در حالی صورت می گیرد که از یک سو باید توجه داشت، مسائل مرتبط با سیاست خارجی و از جمله رابطه با کشورهای مسلمانی همچون مصر که موفق شده اند دیکتاتور هم پیمان با رژیم صهیونیستی را از کشورشان بیرون برانند، دقت نظر خاصی را می طلبد و تنها نمی توان به دلیل مخالفت با مسئولین کنونی وزارت خارجه، تلاش های آنان و البته منافع ملی کشور را در حوزه سیاست خارجی با انتشار اخبار اشتباه و غیر واقعی تحت تأثیر قرار داد.

لب کلام این که منافع ملی در حوزه داخلی و به ویژه در حوزه سیاست خارجی، باید از مناقشات حزبی و شخصی مبرا باشد، چنانکه «تابناک» در موارد گوناگون و فارغ از اینکه چه کسی وزیر است، بارها به دلیل وجود برخی ضعف ها در دستگاه دیپلماسی کشور، انتقادات شدیدی را طرح کرده است.

از سوی دیگر، آنچه مشخص است این که «نبیل العربی»، وزیر خارجه کنونی مصر، اکنون دبیر کل اتحادیه عرب هم هست و رویکرد و اظهارنظرهای سیاسی وی درباره روابط کشورهای مسلمان، حاکی از این است که وی به دنبال همگرایی مصر با همه کشورهای مسلمان و از جمله ایران است و آنچه اکنون درباره رویکرد مصر با ایران وجود دارد، تلاش برای برقراری و گسترش روابط این کشور با کشور ماست و همین مقدار اراده در حال حاضر قطعا رویکرد مثبتی است؛ چه اینکه این امر نافی آن نیست که مسئولان وزارت خارجه می باید همه تحرکات و رویکردهای موجود در مصر را درباره ایران در مراحل گوناگون رصد و تحلیل کنند.
 
بدون تردید، ما باید به دولت مستقر در مصر کمک کنیم تا بر پایه منافع ملی خود و نیز منافع و آرمان های جهان اسلام برنامه ریزی و حرکت کنند و در مسیر استقلال مصر گام بردارند. بی گمان، دولت مستقل مصر با اتکا به خواست مردم خود به سوی رابطه ای مستحکم با دولت و ملت مستقل ایران گام برخواهد داشت، ولی در شرایط کنونی، چه دلیلی هست که با انتشار خبری اشتباه، جو ضد ایرانی را در مصر علیه کشورمان پدید آوریم؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
پست دبیر کلی اتحادیه عرب معامله اي براي دوري از ايران بوده است.
بدبختی خودمونه وقتی دولت کاراش بنفع شماست فقط مدح میکنید وقتی به نفع شما نباشه تو هر موضوع میکوبید واقعیت اینه که هیچ کس و هیچ کشوری نمی تونه ما رو از پا در بیاره جز افراط و تفریط خودمون, حالا که دارید سفت و سخت دزد و جن و رمال رو میکنید اونم با ادای دلسوزی بعد میخواید بقیه پرو نشن به خودتون بیایید, یه حرف خوبی چند سال پیش فلاحیان به مهاجرانی زد گر این پرده افتد نه تو مانی نه من
"جو ضد ایرانی را در مصر علیه کشورمان ایجاد کنیم؟"
سالهاست که در کشور مصر جو ضد ایرانی وجود دارد به گونه ای که آنها ایران را دشمن خود می دانند، و پاک کردن این مسئله از ذهن مردم مصر زمان می برد. نبیل العربی هم با آگاهی، برای حل این مسئله در افکار عمومی مصر آن را به پارلمان مصر مربوط دانست نه دولت موقت. به همین سادگی.
باید دید آیا قانون اساسی مصر تغییر خواهد کرد یا نه و آیا در نظام آینده مصر چه تصمیمی در مورد رابطه با آمریکا و غرب و همینطور اسراییل گرفته خواهد شد. فعلا که در ظاهر خبری از تغییرات اساسی قانون اساسی در مصر نیست و فقط مبارک رفته و قرار است یکی دیگه جایش را بگیرد که اگر تغییران منحصر به این باشد نمی توان زیاد روی نظام آینده مصر هم حساب کرد.
vamhaye pishnahdiye gharb va estekbar be mesr baraye taeine sarneveshteshan az haman servathaye gharat shodeh az mesr ast .va mesriha bayad bedanand .ke nabayad bazicheh shavand .
ببخشید ها، من توی همین سایت این خبر رو خوندم، حالا انداختین گردن بقیه؟ خجالت هم خوب چیزیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
احتمالا تابناکی ها اول به ترجمه دیگران اعتماد کردن، بعد رفتن اصل خبر رو خوندن دیدن غلط ترجمه شده. اونام عصبانی شدن این مطلب رو نوشتن. راس می گم آقا تابناک؟
فعلا مهم انتخابات مجلسه که چند ماه دیگس.بعد میشینیم یه فکری برای منافع از دست رفته توی این چند ماه می کنیم.مردم هم عمر نوح دارند.خداروشکر.
متاسفانه روشی که این موضوع در برخی از رسانه های ایرانی منعکس پیدا می کند، بطور کامل یک حالت انفعالی برای ایران را در ذهن خواننده تداعی می کند. مصر باید به خود افتخار کند که می خواهد با ایران رابطه برقرار کند. مردم مصر بعد از 32 سال حالا متوجه شده اند که چه کلاه بزرگی توسط رژیم انور سادات و مبارک سرآنها رفته است. حالا آنها می خواهند به مسیر ایران برگردند. پس ایران باید افتخار کند که مردم مصر بعد از 32 سال سعی می کنند راه آنها را انتخاب کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
متشكــــــــــــــــــــــــــــــــــــرم. حق مطلب را ادا كرديد. مصر بايد به رابطه رسمي با ما افتخار كند والا رابطه غير رسمي وجود دارد حرفهاي ما را آلان دارند تكرار مي كنند .
مصر كشوري عربي و بسيار فقير با 85 ميليون جمعيت است كه به طور طبيعي نيازمند آمريكا ، غرب ، عربستان و كشورهاي ديگر است و ساليانه كمكهاي بلا عوض و هنگفتي از اين كشورها دريافت مي كند. نگاه به مصر و رابطه ي با آن بدون توحه به اين ظرايف بيهوده و هدر دادن مبالغ هنگفت است زيرا اين كشور در هر شرايطي راهي جز بندبازي و سازش با اين كشورهانخواهد داشت مگر اينكه تعهد كنيم همه ي نيازهاي آن را به تنهايي براورده خواهيم كرد و انها را ملزم به رفتار مورذ پسند خود كنيم. آيا شدني است؟
یکی به این مسئولان بگه اینقدر ما رو کوچیک نکنید وقتش بشه با خواهش سفیرشون رو میفرستند تهران!
آقای صالحی گفت که مصر در دوران گذار به سر می برد و برای تنظیم سیاستهای خود نیاز به زمان دارد که این سخن ایشان بسیار متین و پسندیده است
با سلام
از انجاییکه امریکا وهم پیمانانشان در حال مصادره کردن انقلاب صورت گرفته در مصر وتونس هستند وهمین حالا قول های کمک های انچنانی داده اند بنطر میرسد سیاست های اینده مصر وروابط ان با ایران از چشم انداز مقبولی بر خوردار نباشد.
بدبختی خودمونه وقتی دولت کاراش بنفع شماست فقط مدح میکنید وقتی به نفع شما نباشه تو هر موضوع میکوبید واقعیت اینه که هیچ کس و هیچ کشوری نمی تونه ما رو از پا در بیاره جز افراط و تفریط خودمون, حالا که دارید سفت و سخت دزد و جن و رمال رو میکنید اونم با ادای دلسوزی بعد میخواید بقیه پرو نشن به خودتون بیایید.
همیشه لازم نیست که جملات ترجمه کلمه به کلمه شود و بعد تیتر زده شود. در واقع معنی چیزی که شما نوشته اید هم این است که دولت مصر تمایلی برای تصمیم گیری در مورد رابه با ایران ندارد.
برای برقراری رابطه با یک کشور نیازی به تصویب در پارلمان نیست چرا که قطع رابطه ایران و مصر با تصویب مجلس مصر نبوده است. انوقت با اجیر کردن چند نماینده هرچه بخواهند در مجلس بر علیه ایران خواهند گفت و بعد به ایران میگویندمجلس موافق رابطه نیست تا شدت مخالفت مجلسشان را نمایش دهند و از ایران برای برقراری رابطه امتیاز بگیرند.
روزنامه هایی که این گونه اخبار نادرست را با هدف خردکردن سیاست خارجی مستقل ملی ما و خدمت هرچه تمام تر به استعمارگران غربی می سازند و به خورد خوانندگان آنچنانی شان می دهند ، روزنامه های زنجیره ای هستند که سوابق نویسندگان و دست اندرکارانشان معلوم و مشخص است . آنها به اتکای دستهای قدرتمندی که در صورت لزوم آنها را از کشور فراری دهد در خیانتکاری سنگ تمام می گذارندو در پیش خوانندگان ناآگاهشان افرادی مقاوم و شجاع جلوه گر می شوند . شما چرا دنباله پخش اخبار مضر آنها را می گیرید ؟
هيچي نشده مصري ها دارن دنده عقب مي روند،ما هم نبايد کاسه داغتر از اش شويم و اين قدر براي اين قبيل روابط خودمان را بسيار مشتاق نشون بديم،الانه خود مصريها در داخل کلي مشکل و داستان دارند،حتي صحبت از اينه که اعراب با وضع موجود در مصر، زياد ديگه روي مصر حساب باز نمي کنند،ما چرا افتاديم جلو.؟؟!!
اولین کسی که نام جعلی عرب را بر خلیج فارس گذاشت جمال عبد الناصر بود به جای حمایت از مصریها برای توسعه زبانهای واقعی آفریقا قبطی وبر بری تلاش کنیم تا اتحاد اعراب را با آل سعود بشکنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی