بازدید 4947

5 پیشنهاد ایران برای نقش آفرینی «شانگهای»

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: تولید، فرآوری و توزیع مواد مخدر همچنان به عنوان یک تهدید جهانی رو به گسترش است . جوانان کشورها قربانیان اصلی آن هستند. علیرغم احساس خطر جهانی و طرح موضوع در نشست های مختلف اقدام همه جانبه و موثری در مقابله با آن انجام نشده است .
کد خبر: ۱۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۵ 28 August 2008
رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بحران های اقتصادی و سیاسی،گسترش تهدیدات ناشی از افراطی گری، مواد مخدر و بیماری های واگیر گفت: سازمان شانگهای می تواند با ابتکارات نو ، ضمن جبران عدم کارآیی بعضی از نظام ها و ساز و کارهای بین المللی، پاسخگوی بخشی از مطالبات امروز باشد .

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با بیان این مطلب اظهار داشت: از اجلاس قبلی تاکنون تحولات منطقه ای و جهانی شتاب بیشتری به خود گرفته است. در بخش های اقتصادی ، جهان متاثر از خشکسالی های گسترده، کمبود مواد غذایی ، افزایش شدید قیمتها، آشفتگی در بازارهای مالی و پولی و بسیاری از بورس های جهان ، گسترش فقر و مداخلات گسترده در بازارهای پولی برای نجات اقتصاد رو به اضمحلال امریکا و انتقال مشکلات اقتصادی این کشور به سایر کشورها بوده است .

وی افزود: در بخش های سیاسی ، بعضی بحران ها تداوم یافته است و مسایل جدیدی نیز بوجود آمده است . بحران عراق ادامه یافته و هنوز عراق در اشغال است . حضور نیروهای ناتو در افغانستان نه تنها کمکی به ایجاد امنیت نکرده است بلکه دائما عده ای از مردم بیگناه افغانستان در بمباران ها و درگیری ها کشته می شوند واخیراً شاهد بودیم در یک تهاجم وحشیانه بیش از 100 نفر ازکودکان و زنان افغان در یک روستا کشته شدند. گروه های هدف ناتو در این کشور نه تنها محدود نشده اند بلکه دامنه حضور آنان گسترش یافته است . چنین وضعیت ناپایداری می¬تواند علاوه بر مردم مظلوم افغانستان ، همسایگان و کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

دکتر احمدی ن‍ژاد ادامه: بعضی قدرتهای غربی از طریق تحریک بعضی جریانات سیاسی و بعضی دولت ها و دعوت آنان در پیوستن به پیمانهای نظامی ، همگرایی موجود در منطقه را خدشه دار ساخته و بین همسایگان تشنج ایجاد می کنند تا از یک طرف زمینه گسترش نفوذ و اقتدار سیاسی و نظامی خود را فراهم کنند و از جانب دیگر مانع از اقتدار دولتهای منطقه شوند و متاسفانه اقدامات یک جانبه آنان ادامه دارد .

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: تولید، فرآوری و توزیع مواد مخدر همچنان به عنوان یک تهدید جهانی رو به گسترش است . جوانان کشورها قربانیان اصلی آن هستند. علیرغم احساس خطر جهانی و طرح موضوع در نشست های مختلف اقدام همه جانبه و موثری در مقابله با آن انجام نشده است .

وی گفت: میلیونها نفر در سال، قربانی مصرف مواد مخدر می شوند و تلفات و خسارات ناشی از آن از جنگهای متعارف درجهان بیشتر است . به همین مقدار امروز به دلیل توسعه بیماری HIV بر بشریت خسارت وارد می شود . افراط گرایی و تروریسم کور معضل دیگری است که فضای زندگی ملت ها بخصوص ملت های منطقه را ناامن ساخته است .

احمدی نژاد اظهار داشت: علیرغم مشکلات و چالش های عمده فرا روی بشر امروز که به بعضی از آن اشاره گردید، نظامات اقتصادی و سیاسی بین المللی تاکنون قادر به مقابله با آسیب ها و رفع آنها نبوده اند . نه در مسایل و بحرانهای اقتصادی نظیر افزایش قیمتها و کاهش ارزش ذخایر ارزی و توسعه فزآینده فقر و نه در مسایل و بحران های سیاسی نظیر زخم کهنه 60 ساله فلسطین که هنوز روزانه از کودکان و زنان و جوانان فلسطینی قربانی می گیرد و صدها هزار نفر دیگر را در محاصره غیر انسانی مواد غذایی و دارویی قرار داده است و یا درمسئله عراق و افغانستان و یا تهدیدات خاموش مواد مخدر و بیماریهای واگیر و گروه های افراطی این نظامات نتوانسته اند اقدامات موثری انجام دهند و معمولا جز هیاهو و تبلیغات چیزی ارایه نکرده اند .

دکتر احمدی نژاد با بیان این مطالب خطاب به اعضای این اجلاس گفت: سازمان همکاری شانگهای می تواند موقعیت و فرصت ممتازی در حل مشکلات اقتصادی، مناقشات منطقه ای و بین المللی و تهدیدهای فوق الذکر احراز نماید .

وی ادامه داد: سازمان همکاری شانگهای با دربرگرفتن بیش ازیک سوم از مردم جهان با فرهنگ های غنی، استعدادهای فراوان و گوناگون و همچنین با بهره مندی از ویژگی های برجسته رفتاری و اخلاق ملت های خود نظیر انسان دوستی ، حق طلبی، عدالتخواهی و مهمان نوازی، می تواند مانع زورگویی ها ، تهدیدات و تجاوزات بوده و پرچمدار صلح و دوستی در جهان باشد . سازمان شانگهای با نگاه عادلانه و احترام به حقوق همه ملتها و با کوشش برای رفع بی عدالتی ها و تهدیدها می تواند نقص و عدم کارایی بسیاری از مجامع و سازمانهای بین المللی را جبران نماید .

رئیس جمهوری افزود: خوشبختانه در سال گذشته شاهد توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بوده ایم . این همکاری ها می تواند به نحو برجسته تری در بخش های سیاسی و فرهنگی و امنیتی نیز گسترش یابد .

احمدی نژاد گفت: در هر صورت جهان در حال تغییرات است . بخشی از این تغییرات همانگونه که اشاره شد ناشی از ناکارآمدی نظامات بین المللی است و بخش دیگر ناشی از مطالبات حق طلبانه و عدالتخواهانه ملتهاست . بدون تردید امروز عدالت ، پاکی و صداقت ، آرمان و مطالبه مشترک و عمومی همه ملت های جهان است و نمی توان از کنار آن عبور کرد .

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه سخنان خود خطاب به حاظرین گفت: به نظر ما سازمان شانگهای می تواند با ابتکارات نو ، ضمن جبران عدم کارآیی بعضی ازنظامات و ساز و کارهای بین المللی، پاسخگوی بخشی از مطالبات امروز نیز باشد. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند ؛

1- مبادلات اقتصادی ، تجاری ، پولی و مالی بین کشورهای عضو با ارزهای رایج در خود این کشورها ساماندهی شود . نرخ های برابری در این کشورها بر حسب معیارهای متقن اقتصادی تعیین شود . در این صورت ارزش بخش عظیمی از منابع ارزی کشورهای مزبور حفظ و تقویت خواهد شد . همچنین سازمان در برنامه ای درازمدت نسبت به تعیین پول واحد جهت استفاده در معاملات و تبادل خارجی بررسی ها و مطالعه لازم را انجام دهد .

2- بانک سازمان همکاری شانگهای با مشارکت کشورهای عضو جهت تسهیل مبادلات تشکیل شود .

3- به منظور مبارزه با باندهای قاچاق و جنایات سازمان یافته و تروریسم و افراطی گری، همکاریهای امنیتی سازماندهی شود .

4- با هدف نزدیک تر شدن دیدگاه های سیاسی و همگرایی بیشتر با تشکیل کمیته مشترک سیاسی، مشورت های سیاسی بین اعضاء به طور دائم جریان یابد .

5- برای رفع اختلافات احتمالی بین اعضاء یک نهاد قضایی تاسیس گردد.

رئیس جمهوری ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای سازمان، تاکید کرد؛ جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه ژئوپلتیک و ژئو اکونومیک خود در منطقه بویژه با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی خود، آمادگی دارد همکاری های خود را با سازمان همکاری شانگهای و کشور های عضو گسترش و تعمیق بخشد .

دکتر احمدی ن‍ژاد در پایان گفت: بنده از جناب رحمن رئیس جمهور محترم تاجیکستان به خاطر مدیریت و مهمان نوازی شایسته ایشان تشکر می کنم و برای روسیه ریاست آینده سازمان و خود سازمان و همه ملتها آرزوی موفقیت، سلامتی و عزت دارم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار