بازدید 39939
تحليل «تابناک» از برنامه هاي نوروزي؛

از آبروداری کلاه‌قرمزی تا صندلی‌ سرد و کلیشه‌های بی‌مزه

مسابقات تکراری و بدون هیجان/ اجراهای لوس و مجری های فامیل!/ صندلی داغی که سرد سرد است/ آبروداری کلاه‌قرمزی و شکرستانی‌ها/ فیلم‌هایی که مضامینی یکسان دارند/ کلیشه سریال‌های تلویزیونی جواب نداد/ مسابقه‌هایی برای جذب مخاطب و...
کد خبر: ۱۵۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰ 30 March 2011
سرویس فرهنگی ـ با وجود اینکه بسیاری پیش‌بینی می کردند آگاهی از ریزش نسبي مخاطبان رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) مدیران را بر آن داشته تا در نوروز با برنامه‌هایی جذاب، مخاطب آماده استفاده از تعطیلات را پای تلویزیون بکشانند، بعد از گذشت 10 روز از آغاز تعطیلات، بسياري از  مخاطبان از برنامه سازی امسال تلویزیون ناراضی هستند.

 به گزارش «تابناک»، برنامه‌های نوروزی تلویزیون و البته رادیو را می‌توان به چند بخش کلی تقسیم کرد که بر این اساس، تکرار کلیشه های همیشگی آن هم بدون خلاقیت، باعث ریزش بیش از گذشته مخاطبان تلویزیونی شده به طوری که حتی مردم مجموعه‌های نمایشی تلویزیون را نیز دنبال نمی‌کنند. ضمن اینکه برنامه‌های سیما از صبح تا حدود ساعت 15، هیچ چیز خاصی جز تکرار برنامه‌های شب قبل و برخی برنامه‌های کلیشه‌ای هر ساله ندارد و این به خودی خود، مخاطبان بسیاری را به شبکه‌های ماهواره‌ای سوق می‌دهد.

مسابقات تکراری و بدون هیجان

بخشی از برنامه های نوروزی همواره به مسابقات متنوع و سرگرم‌کننده اختصاص داشته که امسال بدون هیچ نوآوری، در تعطیلات همان مسابقات سال های گذشته از جمله انواع مسابقات تلفنی و اس‌ام‌اسی در کنار مسابقه قوی‌ترین مردان... و مسابقه با هم در شبکه اول را شاهد هستیم. شبکه چهارم سیما نیز مسابقه ای با عنوان چهار در چهار ترتیب داده که به درد هر زمانی می‌خورد غیر از نوروز! یک مسابقه علمی تخصصی با حضور دانشجویان و...

 اجراهای لوس و مجری های فامیل!

یکی از ضعف‌های بسیار مشهود برنامه های امسال تلویزیون به خصوص در شبکه دوم سیما، اجراهای کلیشه‌ای و مجریان تازه کار و فاقد سواد بصری و روابط عمومی در رسانه ملی هستند، به طوری که مخاطب در مواجهه با این مجریان، شبکه تلویزیونی را عوض می‌کند! کافیست دقایقی به اجراهای زنده برخی مجریان شبکه‌های مختلف نگاه کنید تا کلیشه، سردی و گاه لودگی را در اجرای ایشان مشاهده کنید. صندلی‌های مجریان جدید که گاه مشخص نیست بر اساس چه آزمون و تجربه‌ و علمی از اجرای تلویزیونی و گاه هم به صورت «زنده» سر درآورده‌اند.

 صندلی داغی که سرد سرد است

اینکه شبکه دوم نیاز به برنامه‌های گفت گو محور با حضور چهره‌های محبوب و موفق کشور را درک کرده بسیار جای تقدیر است اما برنامه‌های دیالوگ محور اصولا با «مجری» خود را نشان می‌دهد و گل می‌کند؛ اتفاقی که در دور جدید برنامه صندلی داغ و بسیاری از برنامه‌های گفت‌گو محور سیما در نوروز نیافتاده و این نشان دهنده عدم همکاری برخی مجریان توانمند با سیما و یا حذف این چهره ها و یا البته بدسلیقگی تهیه کننده های تلویزیون است.

 امیرحسین مدرس، هنرمند بسیار توانمندی است که البته تا به حال هرگز توانایی بالایی در اجرای برنامه‌های دیالوگ محور نداشته و در برنامه صندلی داغ نیز نشان داده که گاهی اوقات مانند یک مخاطب غرق در گفتار مهمان برنامه می‌شود! ضمن اینکه این برنامه نیز مشخص است با احتیاط رفتار می‌کند و دیگر مانند دوره‌های قبل بی‌پروا و جسور نیست. ضمن اینکه مشخص است مثل سایر برنامه‌های صداوسیما، همه چیز در دقیقه نود تهیه و تولید شده است و از برنامه‌ریزی بلند مدت خبری نیست. مانند برنامه طنز «خنده‌بازار» که ایده‌ای خوب در اجرایی ضعیف و بدون متن قوی، حیف شده است و نشان‌دهنده ضربتی بودن ساخت و رساندن آن به آنتن است.

آبروداری کلاه‌قرمزی و شکرستانی‌ها

در نبود تیم اصلی فیتیله‌ای‌ها که به شدت این برنامه را با افت مواجه کرده است، برنامه کلاه‌قرمزی و پسرخاله، با همان ادب و متانت و طنز پاک و خانوادگی اش، هنوز یکه‌تازی می‌کند تا برنامه‌سازان و برخی به اصطلاح‌ طنزپردازان که قصد دارند به هر شیوه و شکلی، مخاطب را بخندانند، کمی از این برنامه، نوع نگاهش به کودک و خانواده و البته طنز یاد بگیرند.

 در همین زمینه، انیمیشن «شکرستان نوروزی» با ایجاد فضایی فانتزی در دل داستان‌هایی که جغرافیای وقوع آن برای سالها قبل است، لحظات و موقعیت‌های طنز و خنده‌داری را در کنار آگاهی‌رسانی و آموزش همگانی برای مخاطب رقم می‌زند و نشان از هوشمندی تیم سازنده این انیمیشن تولیدی و جذاب دارد.

 فیلم‌هایی که مضامینی یکسان دارند

پخش فیلم‌های سینمایی روز دنیا همواره از جمله برگ های برنده سیما در ایام نوروز بوده است، امسال نیز اگرچه با تغییر ساعت پخش فیلم در برخی شبکه‌ها، بسیاری از مخاطبان تلویزیون، به تماشای این فیلم‌ها نمی رسند اما مضمون تکراری بسیاری از فیلم های انتخاب شده کمی قابل تامل است؛ نمایش تصاویری از «قتل، سرقت، بزهکاری، خشونت عریان و...» از جمله مضامینی است که فصل مشترک اکثر فیلم‌های خارجی پخش شده در نوروز نود است، اتفاقی که سال‌های گذشته با درام‌های خانوادگی و فیلم های اجتماعی ایرانی به نوعی به تعادل می‌رسید اما امسال اینگونه نشده است!

 کلیشه سریال‌های تلویزیونی جواب نداد

امسال مجموعه‌های تلویزیونی نیز به هیچوجه در حد و اندازه‌های مجموعه‌های چند سال اخیر نبوده‌اند و متاسفانه تیم‌های سازنده همان تیم های همیشگی هستند که همواره طرف قرارداد سیما برای نوروز و یا ایام مناسبت های خاص محسوب می‌شوند و گویی راه پول درآوردن از طریق مجموعه‌سازی را یادگرفته اند.

مجموعه شبکه اول سیما که بیشتر به یک فیلم سینمایی «کش‌آمده و آب‌بندی شده» برای 13قسمت شبیه است، مجموعه شبکه دوم سیما نیز مثل همیشه، حرف‌های تکراری دعوای زنان و مردان را دارد، مجموعه ضعیف شبکه سوم نیز که عینا کپی کارهای قبلی همین شبکه است با همان رفتارها و گفتارها و بازی‌ها، مجموعه شبکه تهران نیز که اصولا یک داستان کلیشه‌ای کم خرج و کاملا سردستی و قابل حدس است.

 گویا تلویزیون و برنامه سازان تکراری‌اش، قالب‌های اصلی را خوب آموخته‌اند: «یک مرد میان سال تنها، یک زن میانسال تنها (برای ازدواج در قسمت آخر)، یک مرد بدهکار و فراری، چند عدد آدم شهرستانی برای استفاده از لهجه و خنده دار کردن موقعیت ها، نمایش بی‌عاطفگی در خانواده‌های متمول، فرزندانی که والدین خود را دوست ندارند و دست آخر چوب این کار خود را می خورند، مرگ یکی دونفر در حین سریال، جوان‌هایی که در طول سریال عاشق هم می‌شوند و در آخر با هم ازدواج می‌کنند، آدم‌های پولداری که اهل مرام و معرفت نیستند و...»

 «تابناک» در خصوص مجموعه‌های تلویزیونی نوروز و فیلم های به نمایش درآمده، در گزارش مجزایی، به نقد ویژه آنها خواهد پرداخت.

 مسابقه‌هایی برای جذب مخاطب

نکته قابل تامل در رفتار رسانه ملی در نوروز نود، استفاده از ترفند پیامک برای جذب مخاطب است، به طوری که در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با گذاشتن جوایزی، مردم را به تماشای برنامه‌ها و یا شنیدن برنامه‌های رادیویی دعوت می‌کنند و با درخواست پیامک هایی، جوایزی را برای مخاطبان خود در نظر می‌گیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴۷
انصافا سریال پایتخت که از شبکه یک پخش میشود سریال کار شده وخوبی است مخصوصا بازی خوب استاد علیرضا خمسه وآقای محسن تنابنده.
يعني شما وقتتان اين قدر بي ارزش است كه براي ديدن اين برنامه هاي توليدي بي ارزش هدرش مي دهيد؟
من به عنوان یک بیننده ی تلویزیون ایران ، به هیچ عنوان از برنامه های صدا و سیما خوشم نیامد و فکر میکنم امسال بدترین سالی بود که عید نوروز را صدا و سیما با برنامه های بیمزه اش ضایع کرد
خیلی ممنون
کاملا موافق هستم
واقعا كه حرف دل منو زدي. برنامه تحويل سال نو شبكه سه يادتون نره، اينقدر مجري ادا و اصول داره كه من روانشناس رو غرق در تحليل شخصيتش مي كنه تا ديدن برنامه.
با سلام
فیلم شبکه اول سیما خیلی هم جذاب است.
در ضمن پیشنهاد دادن هم کار جالبتری نسبت به انتقاد کردن است.
حالا چون یکی از نویسنده های تابناک از کلاه قرمزی خوشش می یاد باید ده بار تو سایت بنویسه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
من مردي 31 ساله نيز با نويسنده تابناک موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
فکر می کنم اگر از دوستان و اطرافیانتون یه پرس و جو بکنید متوجه موفقیت و محبوبیت کلاه قرمزی90 بشید
یه روز نشسته بودم پای تلویزیون برنامه ی بهاری شو داشت می ذاشت. مجری گفت توییگه پای تلویزیون نشستی پاشو،پاشو، با تو ام پاشو،تنبل نباش پاشو. خوب حالا پا شدی، خوب حالا بهاری شو بهاری شو بهاری شو. وافعا گند زدن با ای محری های لوده گر.
بابا بیخیال...
این چیزا دیگه طبیعی شده

من کلا دیگه تصمیم گرفتم تلویزیون نبینم!! من وقتی میبینم فقط حرص میخورم.

بدبختی ماهواره هم نداریم.

خدارو شکر اینترنتو داشتیم...
تلویزیونی که ناچار است در هر حال نظر تمام مسوولین ، علما ، روحانیون را جلب وچندین و چند مورد دیگر را رعایت کند لاجرم محدوده فعالیتش مختص می شود به یک سری برنامه های تکراری . بسیاری از هنرمندان یا ممنوع اتصویر یا ممنوع از کار شده اند عده ای هم حاضر به همکاری با سیما نیستند بنابراین پای فامیل و دوست و اشنا که تخصص هم ندارند به تلویزیون باز می شود . جز این هم انتظاری نمی رفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
تلويزيون نظر علما را جلب نمي کند. علماي زيادي نسبت به مسابقات پيامکي تلويزيون موضع گرفتند اما اين مسابقات که قمار محض است، مثل قارچ رشد کرده است. حتي نظر مقام معظم رهبري که رييس صدا و سيما را مشخص ميکند در اين خصوص رعايت نشده است.
اگر یک کم فقط یک کم به فیلم شبکه یک دقت میکردین معنای اون رو میفهمیدین که میخواد بگه یک سری ادم ساده با این همه مشکل چه جوری شاد هستن.حیف که دقت ندارین
من که اصلا تلویزیون نگاه نمیکنم هر برنامه ای بخوام ماهواره میده دیگه چه نیازی داره با نگاه کردن به تلویزیون اعصابمو خرد کنم و به شعورم توهین بشه فقط یه نکته اونم اینکه قول میدم سعی کنم از اونا تاثیر نگیرم قول میدم به آقایون رسانه ملی! هم قول میدم
من ندیدم ولی شنیدم بی مزه و چرت بوده
ما ماهواره نداریم عید اینقدر افتضاح بود سعی کردم از فیلم های خارجی دانلود شده استفاده کنم
شاید بدترین فیلم های نوروزی مربوط به نوروز امسال می باشد.واقعا چقدر بد است که سریال دو شبکه با محوریت مرگ یه نفر و داستان مربوط به مرگ آن نفر ساخته شده است.آخه ما نفهمیدیم عید است یا عزا.تمام سال که مرگ ، میر بدبختی-نوروز هم که به سیاهی کشیده شد.
با کلیت نظر شما موافقم ولی یه خورده تند میرید مثلا برنامه طنابنده خوبه
سلام. متاسفانه بزرگترین چالشی که صدا و سیمای ایران با اون مواجه شده، عدم کارشناسی برای جذب مخاطبه. موضوع اصلی اینه که صدا و سیما، به هیچ عنوان به مخاطبین خودش توجه نداره و معتقده خروجی، مهمتر از برنامه ایه که مخاطب نیاز داره. در این بین، عدم برنامه ریزی دقیق و نادرستی اهداف تعیین شده توی صدا و سیما باعث می شه که افراد جدید با فکر و خلاقیت بالا، وارد صدا و سیما نشن و به جای اونها، آدمهای کلیشه ای با فکرهای کلیشه ای به اجرای برنامه بپردازن که این موضوع، هم خستگی رو به تن مخاطب تزریق می کنه، هم باعث ریزش بیش از پیش مخاطبان و رفتن اونها به سمت شبکه های خارجی می شه. هر چند باید از صدا و سیمای ایران نا امید شد...
ای ول تحلیل تابناک...بابا تحلیل! ولی واقعا با اینکه گزارش خیلی جمع و جور بود، اون چیزایی که باید بگه رو گفته...ضمن اینکه ما همه بعد از روز دوم فروردین، زدیم تو کار ... از این تلویزیون بخاری بلند نمیشه...خیالت تخت...انتقادها رو هم عزیزان در رسانه میلی دایورت می کنن...
واقعا همینطوره!!
و آفرین به کلاه قرمزی
واقعا آفرین، یه کم شعور و خلاقیت این وسط داشتن اینا
خیلی جالبه با این اوضاع برخی ها ناراحت میشوند که چرا مردم به سمت ماهواره میروند؟؟!!
تابناک عزیز راه و چاره نشون بده ببینیم از دست شما چی برمیاد
من که فقط کلاه قرمزی رو دوست دارم!
به جز پایتخت شبکه1 سایر موارد همین طور است.
تحلیل جالبی بود. ممنون تابناک.
واقعا متاسفیم که دربین این همه اخبار به مسئله مهم دریاچه ارومیه پرداخته نمیشود گویی برای شما هیچ اهمیتی ندارد که به خاطر وجود سدهای گوناگون دریاچه درحال خشک شدن است حتما بایستی زلزله اتفاق بیفتد که خبر را پوشش بدهید!؟
آفرین تابناک خوشم اومد ممنون
ضمن این که تمام حرفاتو قبول دارم باید به اون موضوع اشاره کرد که شبکه یک که خودشو شبکه ی ملی میدونه با نشون دادن بعضی از افراد بی سر و ته در سریال غیر حرفه ای "پایتخت" آبروی شهرستان های مذکور در فیلم را بردند !
اصلا کسی به اون صورت صحبت نمیکنه و اون رفتار را ندارد و کاملا غیر واقعی بوده و فقط قصد تهیه کننده تحقیر شهرستانی ها بوده و بس
لطفا کمی هم به سایت های شمالی سر بزنید داد همه در اومده همه دارن اعتراض میکنن اون وقت شبکه یک میاد و چند گزارش میگیره و نشون میده نظر مردم نسبت به فیلم خیلی خوبه !!!! در صورتی که این عمل و مصاحبه های گزینشی خود عین خیانت به ما بوده و دست دوروغین آنها را رو کرده
امیدوارم تابناک به این موضوع بیشتر بپردازد
کاش از امثال حمید جبلی تجلیل میشد.
فقط کلاه قرمزی
خوب شد بالاخره یکی گفت، داشتم خفه می شدم
خوب شد بالاخره یکی گفت، داشتم خفه می شدم
جانا سخن از زبان ما می گویی
واقعا سریالها که یکی از یکی بی مزه تر و بی معنی تر. واقعا کلاه قرمزی خیلی خیلی قشنگ تر و بامفهوم تر است
خدا کلاه قرمزی رو برای مردم و برنامه سازان صدا سیما که ایده هاشون شده مسخره کردن پیرمرد پیرزنا و قومیت ها حفظ کنه!!!
شبکه های ماهواره ای قشنگ جایگزین می شوند وجبران کم کاری شبکه های دولتی را می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
بله کاملا جبران می کنند! چه بسیار خانواده هایی که با تماشای این شبکه های قشنگ به خانواده های قشنگ تر تبدیل شده اند!
احسنت بر شما
به غیر از گیر دادن به سریال شبکه یک که انصافا همه دوسش دارن بقیه نقد ها فوق العاده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
سريال شبکه يک، برنامه قشنگي است اما نه براي نوروز. مي خنديم، اما به بدبختي اي که يک هزارم آن در اين سريال به تصوير کشيده شده است.
ما ماهواره نداریم و ترجیح میدهیم تلوزیون خاموش باشه و این اراجیف را نبینیم ولی بچه هامون دایم حوصلشون سر میره نمیدونم چکار کنم مسافرت که درتوانمون نیست فامیل هم که امسال خیلی دفت اومد نداشتیم موندم اون هم تلزیون با اون برنامه افتضاحش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
عزیزم برو بخر . چرا که بچه هات تفریحات سالم داشته باشن و نروند یکوقتی معتاد شوند و .. . و هم خودتون حوصله تون سر نره .
صدا و سیمای ایران باید از تبلیغ پفک و ماکارونی خرج خودش و این سریالها را در بیاورد .
به نظر من بایستی کارخانجات پفک و ماکارونی بیشتری تاسیس شوند تا باعث ارتقای صدا و سیما شوند.
گل گفتی . از وقتی کانالهای خودمون رو نگا می کنم افسرده شدم .
با سلام وبا تشكر از تحليل جالب و خوبتان
گل گفتي تابناك.تا اونجايي كه من از دور وبرم خبر دارم اصلا بعضيها اگه آنتن تلويزيونشان را باد جابجا كرد به خودشان زحمت نميدن ديگه درستش كنند،ميگن ارزش بالا رفتن از پشت بام و نداره كه حقيقتا اينطوره.من خودم خيلي وقته تي وي خودمون و نديدم ولي چرا فقط مختار رو ميبينم
امسال بدترین و بی مزه ترین برنامه ها پخش شد . حیف طوفان بادها و ساختمان 58 که تمام شد.لااقل مختارنامه را پخش می کردید.
متاسفانه من مجبور شدم امسال حدود 3 الی 4 ساعت برنامه های تلویزیون نگاه کنم که اصلا جالب نبودند
با نظر شماموافقم
آره واقعاً اكثر برنامه هاش لوس و بي مزه اند.
من گاهي فقط كلاه قرمزي را ميبينم. خيلي باحاله!!!
دم ايرج طهماسب و حميد جبلي گرم كه گل كاشتند.
البته اونم خيلي كار جديد نكردند و حتي تيتراژشم همون پيارساليست ولي بازم از همه برنامه ها بهتره!!
سلام
سریال شبکه یک خیلی بیشتر به تراژدی شبیه تا کمدی
غیر از بدبختی و گریه و فیلمبرداری تاریک و نماهایی که بیشتر به داستان های جنایی می خوره چیز دیگه ای ازش ندیدیم
هر سه چهار قسمتش هم یه لبخندی زدیم
کلاه قرمزی بهترین برنامه نوروزی تلویزیون
تابناک حرف حساب زدی ، سیما شده ارثیه یک عده که مجبوری در مناسبتهای مختلف تحملشون کنی ، البته این فقدان مدیریت صحیح در رسانه ضرغامی میباشد .
آفرین به این نقد بی غرض من هم صد در صد موافقم.با پول بیت المال بهتر از اینها میشه کار کرد.
واقعا برنامه های صدا سیما به درد نخوره.
تازه بعد عید خواهند گفت که برنامه های امسال چه قدر فوق العاده بوده.
مایه شرمندگی است با پول مردم چه برنامه های مضخرفی تحویل مردم دادند
با سلام جالب بود من هم با شما موافقم سریال شبکه 5 که اصلا به درد نگاه کردن نمیخوره بقیه هم چی بگم گفتنیا رو گفتین .
کلاه قرمزی بهترین برنامه نوروزی تلویزیون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
فقط همین برنامه ارزش دیدن داره
خنده بازار توهین به شعور مخاطب است
الحمدلله که من چند سال است تلوزیون نمیبینم امسال هم چند ساعت فرصت بیکاری که رخ داد این برنامه فاجعه و افتضاح را دیدم
جای تاسف دارد!
مثل اینکه روسای صدا و سیما دست به دست هم دادند تا با تولید این مجموعه ها مردم ترغیب بیشتری به خرید ماهواره داشته باشند . خسته نباشید
واقعا باعث تاسف است . برنامه های صدا و سیما روز به روز ضعیف تر می شود. برنامه ای مانند فیتیله که سالهاست ما و فرزندانمان را سرگرم کرده است چرا باید متوقف شود؟!
فقط کلاه قرمزی . خیلی بامزه است .
حیف برق هایی که مصرف شد
بد نيست نگاهي به مصاحبه هاي پخش شده از صدا و سيما در خصوص نظر سنجي از مردم شريف كه با به به و چه چه كردن از برنامه هاي نوروزي مي پردازند بيندازيم و ببينيم كه جاي انتقاد واقعا كجاست ؟
یعنی واقعاً این تلویزون هیچ برنامه ای برای جذب مخاطب نداره؟؟؟ بعد اونوقت میگن چرا مردم ماهواره دارنو ماهواره نگاه میکنن!!!!!
بهترین برنامه ها در نوروز90...1)خنده بازار 2)کلاه قرمزی 3)پخش مجدد ترش وشیرین ساعت2نصف شب
کلاه قرمزی چندان هم خوب نبودها....((عروسکهای اضافی کار راخراب کرد))
به نظر من فقط کلاه قرمزی ارزش نشستن پای تلویزیون رو داشت
تحلیل خوبی بود
غیر از سریال پایتخت تلوزیون هیپ حرفی برای گفتن نداشت.
واقعا درست است خیلی بی مزه بود
با بیشتر حرف های مقاله موافق بودم ولی به نظر من سریالهای کانال های 3 و 1 قشنگند. در ضمن خیلی از فیلمهای سینمایی تلویزیون هم خوب بودند ولی به نظرم در کل تلویزیون نمره بالایی نمیگیره هر چند فکر کنم روسای سازمان نظر دیگری دارند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
موافقم.فيلمهاي شبكه 1 اكثرا خوب و به روز بود.
بهتر است نام سریالهای نوروزی را سریالهای آبکی بنامیم
اگه کمترین اطلاعی از فن و تکنیک و فیلمنامه داشتی اینطوری در مورد سریال "پایتخت " اظهار فضل نمی کردی. همه حرفات شاید به نوعی درست بود جز این یکی. اما اگه دوس داری از ریشه بزنی میل خودته. انصاف انصاف انصاف!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
برادر من تکنیک چیه مردم باید از یه سریال خوششون بیاد که فک کنم نیومده دوستان تابناکی این طور نیست؟
اینقدر هم بد نبود فیلمای خانوادگی هم داشت .جوان پسند هم بود.سریال موج و صخره هم خوب بود. خب همه برنامه ها که نباید یکدست بیست باشه حاجی
درست نوشتيد نقد كرديد . باور كنيد به جز كلاه قرمزي برنامه ديگه اي در تلويزيون قابل ديدن نيست. حتي فارسي 1 كه برنامه هاش خيلي افت كرده و سريالهاش خيلي مزخرف كسل كننده شده بهتر هستش . كاش حداقل مثل برنامه بفرماييد شام در ايران هم ميساختند . ميشد با رعايت كامل شئونات اسلامي يه برنامه مثل اون ساخت ... در ضمن اين طنز خنده بازار اوج سرد و يخ بودن يك برنامه هستش يكبار فقط 10 دقيقه ديدم حالم داشت بهم ميخورد
غیر از خواستگاری و مواد مخدر چی تو سریال ها یا فیلم های سینمایی داریم. هنریشه های سریال ها هم که همه فامیل هستند با کارگردان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
واقعـأ همینطور است در زندگی روزمره هم به جز اعتیاد و کلاهبرداری و ازدواج ناکام هیچ چیزی مشاهده نمی شود . چیزی شبیه زندگی سگی ! متاسفانه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۲
می خوای مثل سریال های خارجی اراجیف بار مردم کنن
ريشه همه اينها برميگردد به اتخاب مديراني كه سالها در يك چرخه مديريتي تكراري جاخوش كردند
وقتی ایجاد فرصت برای پول دراوردن آشنایان جای احترام به بیننده را را بگیرد. نتیجه برنامه های امسال عید صدا و سیما میشود. اما نتیجه بلند مدت آن رغبت بیشتر به شبکه های ماهواره ای ، و فیلم های کنار خیابانی و دیگر عوامل تهاجم فرهنگی میشود
اگه خوشتون نمیاد مجبورتون که نکردن حتما تلویزیون ببینید
درباره پایتخت بی انصافی کردی فقط ،در حدی نیستی که محسن تنابنده و سیروس مقدم رو نقد کنی.
سریال پایتخت با نگاهی تقریبا جدید به نظربنده باید مستثنی تلقی شود.
فقط کلاه قرمزی و شیب تندوشکرستان ارزش نگاه کردن رو نداشت.
راه دررو پر بود از شوخی ها و لودگی های تکراری و مسخره.
باز هم باید از ایرج طهماسب به خاطر کلاه قرمی تشکر کنم به خصوص به خاطرنوآوریش درمعرفی شخصیت جالب "فامیل دور".
من که به نوبه خودم پولی که از بیت المال صرف ساخت این برنامه ها میشه ، حرام میکنم
ببینم پول حرام از گلوی صداسیما پایین میره؟
خانم گلچین با نقشهای تکراری درسریالها که تکرا نقش های خانم امیر جلالی است دلزدگی ایجاد میکند واقعا انها که این سریالهارامیسازند به این نکته ها توجه نمیکنند 0000
سلام به نظر من هم واقعا حرف شما درسته ببینید دوستان متاسفانه مزخرف شده طنز های خنک و مسخره ای که فقط با لوده گی مردم رو سر کار میزارن متاسفم برای سعید اقا خانی برای مجید صالحی برای عوامل پخش سریال های خنک و بی محتوای نوروزی متاسفم برای مرجانه گلچین که از وقتی که شمس العماره رو بازی کرده تو تمام نقش ها یکی بوده احمد پور مخبر حلیمه سعیدی با همون کار های تکراری همیشگی و خنک برای خندوندن مردم مهران غفوریان از زیر اسمان شهر به بعد هنوز همون بهروز خالی بند مونده یوسف تیموری هنوز همون فولاد زیر اسمان شهره
علی صادقی تو فیلم موج و صخره مثل همیشه بود نه تغییری نه نواوری مجید صالحی هم همین طور جالب تر اینکه این بازیگر ها تو فیلم های سینمایی هم دقیقا همین طور هستن بدون یه ذره تغییر البته امسال فقط فیلم پایتخت خوب بود طوری بود که ادم احساس نمیکنه که بهش توهین شده به نظر من باید به علیرضا خمسه اسکار داد تو هر نقشی که بازی کرده متفاوت بوده محسن تنابنده همین طور احمد مهران فر و تمام عوامل فیلم پایتخت
در کل به نظر من وقتی یه بازگر از خونه میاد بیرون و وسط خیابون میبینه که زیر شلواری داره یا با دمپایی اومده خنده دار نیست میخوان ما رو با لودگی خر کنن به شعورمون توهین کنن . امید وارم یه روز درست بشه واقعا حیف طنناز هایی مثل رضا عطاران و مهران مدیری و گروهشان که برای تلوزیون کار کنند.
با همه حرفاتون موافقم درباره 1 برنامه هم یه مطلبی بگم قبلا برنامه مردان آهنین جذاب بود الان یکی از بیخود ترین مسابقه هاس یه مشت آمپولی که نه آزمایش دوپینگی نه نظارتی میارن فقط واسه سرگرم کردن که دیگه سرگرمم نمیکنن و هیچ کس علاقه ای واقعآ نداره حتی تو همین برنامه افراد سرشناس هم دیگه نمیان از پس بی مزه و کلیشه ای شده.
متاسفانه تمام سریال های نوروزی درون مایه تکراری داشتند.مخصوصا سریال شبکه یک که کپی سریال خانه به دوش بود.البته شبکه خبر نیز کاملا ناشیانه برخی اخبار کشور های دوست را بایکوت میکرد .یه هویی گفته شد میلیونها نفر در حمایت از بشار اسد به خیابان ها امدند.ولی متوجه نشدیم که چرا این همه مردم به خیابان ها ریختند.موضوع دیگر در زیر نویس شبکه خبر این بود که گفته شد یک تن در تظاهرات بحرین کشته شد.اما در زیرنویس بعدی عنوان شهید رابه کشته شدگان فلسطینی داد.ما از اخر نفهمیدیم از نظر صدا وسیما هرکس در غیر از فلسطین کشته شودشهید نیست
موافقم با تحلیل شما حالا یه کم بالا و پایین ولی کلیتش درسته. مرسی
انصافا سریال شبکه یک (پایتخت)با کارگردانی سیروس مقدم و درخشش محسن تنابنده (که اگه خاطرتون باشه بهترین بازیگرد مرد جشنواره فیلم فجر 88 شد)، عالی بود. ترو خشک رو با هم نسوزونید..... نمی دونم این تحلیلتون رو کی نوشته ولی هر کسی هست از سینما و تلویزیون سر در نمیاره چون با یک خط نوشتن ، نمیشه یه سریال سیزده قسمتی رو تحلیل کرد.
درود بر این نقد
حال چگونه مردم رغبت به تلوزیون داخل داشته باشند و به سمت ماهواره کشیده نشوند با این همه برنامه ریزی کشور های غربی برای جذب مخاطب وضعیت ما رو ببین در مقابل

برنامه ها از روی علاقه وکاردانی بیرون نیامده فقط مهم بود ه یه چیزی ساخته بشه
نقد شما بسیار خوب بود
اما در مورد مجموعه پایتخت یه مقدار بی انصافی کرده اید
درست است که داستانش را کش دادند اما نباید از نکات اموزنده آن به این راحتی گذشت
خانواده که در همه شرایط از هم حمایت میکنند
و این قابل تحسین است
اما در مورد شبکه 3 فقط باید ابراز تاسف کرد حیف از نبودن رضا عطاران
سریال شبکه 1بابازی هنرمندانه استاد علیرضا خمسه وآقای تنابنده خوب بود همچنین کلاه قرمزی که مثل همیشه با اجرای عالی آقای ایرج طهماسب درخشید
اقای تابناک چرا در مورد توهین به مازنی ها در سریال پایتخت چیزی ننوشتی؟
سریال شبکه 1 بد نبود اما خوب هم نبود. کلاه قرمزی هم فامیل دورش زیاد بود. سطح برنامه ها از سطح مردم پایین تره و این چیزیه که باعث میشه نسشتن پای تلویزیون ایران به آدم احساس احقی بده.
صدا سيما امسال خيلي ضعيف عمل كرد به خاطر همين ضعيفي نظر سنجي هم گذاشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظر من باید در ایران به سمت خصوصی شدن تلویزیون و رادیو پیش بریم تا با ایجاد رقابت بین شبکه های مختلف کیفیت برنامه های رادیو و تلویزیون ارتقا پیدا کند. و صرفا نهادهای نطارتی برای مراقبت از خطوط قرمز باقی بمانند. به نظر با گسترش روزافزون صدا و سیما منابع عظیمی هدر می رود.
سلام به خدا هرکی این متن رو نوشته باید سر تا پاش رو طلا گرفت . واقعا گل گفتی من تا چشمم به مجریای جدید شبکه دو میخوره سریع کانال رو عوض میکنم. صندلی داغشون بیشتر به صندلی مرده شوره خانه میخوره. سریالهای بدرد نخور و پول بیت المال رو دور ریختن همینه. خواهش میکنم اگه تمام شبکه های سیما برنامه های حیات وحش رو بزارن هم مخاطب بیشتری جلب میکنن هم مردم راضی ترن
خدایی از حق نگذریم شبکه3 فیلمهای روز و قشنگی داشت گرچه من چند ساله تلویزیون ایرانو نمیبینم سریال شبکه1هم قشنگ بود ولی در مجموع حق با شماست. حرف حقو زددین
جک های بی مزه و آیتمی برنامه خنده بازار آدم رو می برد به سال 72 برنامه ساعت خوش مدیری
گرچه خیلی جالب ادای فردوسی پور و جیرانی رو در آورده بودند
من واقعا متاسفم برای کسانی که دارن به لهجه یک استان رو مسخره و به اون می خندن و می گن سریال پایتخت خوبه... فرهنگ سازی از این بهتر!!! واقعا برا صدا وسیما متاسفم که اجازه پخش چنین سریال رو داده...
بی انصاف نشید فیلم پایتخت خیلی قشنگه. ما که مسافرت نرفتیم فقط شبها این فیلم رو نگاه میکنیم و میخندیم
اپبدمی فیلم و محصولات بی کیفیت سینمایی به تلوزیون هم سرایت کرده
امسال سر روان پزشک های کشور چند برابر شلوغ میشه
امروز یک فیلم با نام(The Next Three Days) از تلوزیون پخش شد که در مورد تلاش یک مرد برای حفاظت از خانوادش بود البته با فرهنگ مورد نظر کارگردان ، این فیلم در طول پخش مخاطب رو با خودش همراه میکرد و مثال خوبی بود تا فیلم های حال حاضر در ایران را با این فیلم مقایسه میکنیم.
امیدوارم روزی برسه تا فیلم های ایرانی توهینی برای شعور مخاطبش نداشته باشه.
بچه سه ساله هم متوجه می شه . شما نمی دانستی تا حالا
این حقیقت اشکار است که رسانه ملی مردم را به سمت ماهواره و شبکه های غربی سوق میدهد چرا جای افرادی نظیبر مهران مدیری در ساختن سریال و مجریهای محبوب در این برنامه ها خالی است
نمیدونم مخاطب رو چی فرض کردن...
سلام
واقعا برای تلویزویون ایران متاسفم که نمی تواند یک برنامه ی شاد تولید کند.
یا مجبور به پخش بدون مجوز و دزدی فیلمهای سینمای هالیوود است که تمامی آنها از نظر مفهومی با انقلاب اسلامی ایران در تضاد است و یا مجری نماهای رسانه ی به ظاهر ملی با لودگی وقت انسان را می گیرند و یا سیروس مقدم با سریال آبکی خود فقط بیت المال را به هدر می دهد.
شرمسارم از مردم ایران که با این سازمان همکاری دارم. اما متاسفانه فکر می کنم که نیاز به بازنگری کلی و عمیقی در سطح مدیران میانی و به خصوص تهیه کنندگان تلویزیونی داریم. متاسفم که بگویم بیش از ۹۰ درصد تهیه کنندگان نه تنها به چیزی جز پول نمی اندیشند، بلکه خود نیز به کار خود اعتقادی ندارند.
فقط کلاه قرمزی....
آدم از پای تلویزیون نشستن پشیمون میشه به عبارت ساده باید گفت کار دست کاردان نیست.میگن سالی که نکوست از بهارش پیداست پس خدا به دادمون یرسه درسال نود!!!
با شما موافقم این اولین سالیه که هیچ سریالی از تلویزیون توی نوروز ندیدم
برو بابا
خیلیم خووب بود
من که امسال 2تا طنزشو دیدم عالی بود
بعد مدتهااااااااا حرف دلمو زدی تابناک.
ولی روت زیاد نشه هاااا، درکل خوشم ازت نمیاد.
به نظر من برنامه بهاری شو عالی بود
والا دیگه خسته شدم از بس فیلمای تکراری سعید آقاخانی رو دیدم
دیگه شورش رو در اورده فقط هدفش خندوندنه حالا با هر قیمتی
به نظر من خندیدن با این فیلم مثل خندیدن به معذرت می خوام باد شکم یه نفر دیگه می مونه
فقط کلاه قرمزی و لاغیر....
شايد سال ديگه بهتر بشه
در خصوص سريال پايتخت بي انصافيه اگر بگيم حرفي براي گفتن نداره. تنها مجموعه اي كه ارزش وقت گذاشتن رو داشت همين سرياله. اما بقيه شبكه‌ها و سريالها و فيلمها همه و همه هيچ و پوچ بودند.
اولش یه انتقاد از تابناک . چند عدد شهرستانی اشتباه است به جای عدد ، نفر بنویس . یه برنامه ای شبکه 1 با نام کی هستی تولید می کرده که خواسته عین مسابقه استعداد یابی کانال ترکیه باشه که خیلی افتضاح شده بخصوص با مجریاش که لوس بازی در میارند بیش از حد . هومن ستوده و مازیار عصری به درد این کار نم ی خورن. من نمی دونم چرا تلویزیون چنین برنامه مهمی رو داده هومن ستوده تهیه کنندگی کنه. برنامه خنده بازار هم یه نوعی انتقاد از عملکرد خود تلویزون هستش. ولی در کل برنامه های ضعیفی امسال روی آنتن خونه ها رفت.
مگر صدا و سیما برای مردم برنامه میسازد ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی