بازدید 12040

امواج بیداری اسلامی از دریچه دوربین «العالم»

گزارش «تابناک»
کد خبر: ۱۵۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴ 04 April 2011
با آغاز تحولات جریان‌ساز در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، شبکه العالم به سرعت وارد کارزار اطلاع رسانی از این رویدادهای سیل آسا شد؛ بنابراین، پیش بینی شدنی است که حضور در چنین فضایی، واکنش شدید قدرت‌های حاکمه را در پی داشته باشد.

در این میان، همچنین شبکه‌های مستقلی که رسالت اطلاع رسانی درست و دقیق را در سیاست رسانه‌ای خود پیگیری می کنند، بیشتر در معرض محدودیت‌ها و خطرات اطلاع رسانی قرار گیرند.

شبکه العالم با شعله ور شدن جرقه اعتراضات مردمی در تونس، تا فرار دیکتاتور این کشور گزارش لحظه به لحظه از رویدادهای آن را آغاز کرد. این پوشش خبری در حالی انجام می‌گرفت که اجازه فعالیت به تیم‌های خبری این شبکه داده نمی‌شد.

محمد ممین، خبرنگار العالم در تونس، هنگام تصویربرداری از اعتراضات مردمی تحت پیگیری نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفت تا چند روز با وجود تعقیب از سوی پلیس تونس فرستادن تصویر و خبر از اتفاقات تونس را ادامه داد.

با آغاز انقلاب مردمی مصر نیز دولت مبارک به مقابله با خبررسانی رسانه‌ها از اعتراضات مردمی پرداخت و خبرنگاران و تیم‌های خبررسانی، جزو اهداف حمله نیروهای امنیتی و نیروهای وابسته به حکومت مصر قرار گرفتند. رسانه‌های غربی و برخی شبکه‌های عربی که با محافظه کاری بیشتری اخبار مصر را پوشش می‌دهند، با آزادی بیشتری به فعالیت خبری مشغول بودند، اما فشار و اعمال خشونت علیه خبرنگاران و تیم‌های خبری شبکه العالم به مراتب شدیدتر بود.

در پی حمله نیروهای امنیتی مصر، احمد سیوفی، مدیر دفتر شبکه العالم در قاهره و تصویربردار این شبکه مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین دفتر العالم در قاهره، تهديد به آتش سوزي شد.

البته در این باره باید گفت، دقایقی پیش از این تهدید، افرادی وابسته به حکومت مبارک به تيم خبري العالم در ميدان التحرير قاهره يورش بردند و «شريف منصور» خبرنگار العالم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

گروهی دیگر از نیروهای رژیم حسنی مبارک به تیم شبکه خبری العالم در شهر اسکندریه مصر حمله ور شده و اعضای خبری و تصویری آن را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این نیروها همچنین دوربین‌های تیم خبری العالم را شکسته و برخی تجهیزات آن را ضبط کرده و با خود بردند. این در حالی بود که تیم خبری العالم، می خواسته است، گزارش تجمع بزرگ مردمی در میدان التحریر مصر را بازتاب دهد.

برخی ناظران بر این باورند که حملات مستمر و هماهنگ مزدوران رژیم مبارک به تیم‌های خبری العالم، سازماندهی شده و با اهداف خاص صورت گرفت.

این گزارش آورده است که عملکرد مثبت العالم در مصر، موجب شد در تجمع روز جمعه (هجدهم فوریه 2011) جوانان مصری که در میدان التحریر در مرکز قاهره برگزار شد، شمار بسیاری از جوانان این کشور، از عملکرد شبکه العالم در اطلاع رسانی انقلاب تاریخی ملتشان تقدیر و تشکر کردند.
جوانان مصری در حالی که نشانه‌های پیروزی و آرم شبکه العالم را در دست داشتند، از نوع پوشش دهی اخبار، گزارش خبرنگاران آن و مصاحبه‌هایی که شبکه با گروه های گوناگون مردمی و مسئولان گروه‌ها و احزاب انجام داد، تشکر کردند.

همچنین «محمد السید»، دبیر کل کمیساریای روابط عربی، اروپایی از پشتیبانی و همبستگی ج.ا.ایران و شبکه العالم از انقلاب مصر تقدیر کرد و گفت: می‌خواهم از رهبری ایران در همبستگی با مردم مصر تشکر و از نقش شبکه خبری العالم در حمایت از انقلاب مردمی مصر قدردانی کنم.

در بحرین شبکه العالم در شرایط بسیار فوق العاده به خبررسانی مشغول است. این شبکه در بحرین در حالی به فرستادن تصویر و خبر مشغول است که مجوزی برای فعالیت خبری این شبکه به صورت رسمی صادر نشده است و خبرنگاران العالم بدون نشان دان چهره خود خبر رسانی می‌نمایند.

ناگفته نماند که حضور العالم، به رغم این محدودیت‌ها در بحرین بسیار مطلوب است، به گونه‌ای انقلابیون بحرینی، چندین بار از پوشش این شبکه در بحرین تشکر نمودند.

در این راستا، «گروه جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین» در پیامی از پوشش رسانه‌ای بسیار عالی العالم از مظلومیت مردم شیعه و سنی بحرینی ـ که مورد بی مهری رسانه‌های جهان عرب و غرب قرار گرفته‌اند ـ تشکر نمود که در بخشی از آن اشاره شده است: امروز همه ملتها از این که شبکه العالم اطلاع رسانی دقیقی از رخدادهای جاری می‌کند، سربلند و خرسندند و ما در میدان اللولؤ منامه از طرف همه جوانان بحرینی بر شما درود تحیت می‌فرستیم.

این تشکل همچنین با فرستادن متن تقدیری برای شبکه العالم ضمن تشکر از همراهی رسانه‌ای شبکه العالم در پوشش خبری حرکت مردمی شیعه و سنی در بحرین علیه ظلم و استبداد، این موضوع را از آن جهت دارای اهمیت بسیار برشمرد که شبکه‌های ماهواره‌ای عربی نیز با پیروی از حکام بحرینی، این رویدادها را در بایکوت خبری قرار دادند و انقلاب مردمی این کشور را که با تجمع اعتراضی ششصد هزار نفری انجام می‌گرفت، نادیده انگاشتند.

عملکرد العالم در بحرین همچنین موجب شد، شبکه رقیبی همچون «بی.بی.سی» در وب سایت عربی خود، بر تلاش العالم در تأثیرگذاری در تحولات منطقه صحه بگذارد.

در این باره باید گفت، در کنار چادرهای برافراشته شده توسط معترضان بحرینی، خیمه‌های جدیدی نیز توسط شبکه‌های ماهواره‌ای افکنده شده بود. شبکه‌های العالم و المنار، دو شبکه‌ای هستند که در بازتاب تحولات و ناآرامی‌های بحرین در میدان اللولو نقش بسزایی ایفا کرده اند و همچنین نقش موثری در جلب توجه مخاطبین دارند.

در لیبی نیز شبکه العالم تحت فشار سنگینی به خبررسانی از رویدادهای خونین این کشور می‌پردازد. افزون بر خطراتی که در اثر نبردهای مسلحانه در لیبی علیه گروه های خبری وجود دارد، فشارهای نیروهای امنیتی معمر قذافی نیز موانع بسیاری برای فعالیت خبری العالم ایجاد کرده است.

دوربین خبرنگار العالم «عدنان بورینی» در هنگام اعزام به شهر بن غازی که در کنترل انقلابیون لیبی است، به دست نیروهای امنیتی ضبط شد، ولی با وجود این، العالم برای پوشش کامل تر رخدادهای لیبی «لطفی قراص» خبرنگار خود در تونس را به طرابلس فرستاده است و تصمیم دارد، در چند روز آینده تصاویر زنده از شهر بنغازی پخش نماید.

در همین راستا، یکی از رهبران اخوان المسلمین لیبی نیز با تقدیر از شبکه العالم بر اهمیت نقش این شبکه در افشای حقایق این کشور، درباره کشتار شهروندان لیبیایی به دست مزدوران بیگانه تأکید کرد.

«سلیمان عبدالقادر» اظهار داشت: برخی از کشورها به دنبال آن هستند تا حقایق را پنهان کنند، ولی این محاصره باید شکسته شود.

در این روزها، شبکه العالم و برخی شبکه‌های دیگر، رسالتی مقدس برای افشای حقایق و شکستن این حصار بر عهده دارند،
العالم در یمن نیز با وجود جلوگیری حکومت عبدالله صالح، نقش ویژه‌ای در اطلاع رسانی جنبش اعتراضی این کشور بر عهده دارد. این شبکه به رغم فشار شدید حکومت این کشور برای جلوگیری از فعالیت خبری این شبکه، می خواهد دو خبرنگار به جنوب (شهر عدن) و شمال (منطقه حوثی ها) این کشور بفرستد.

در کشور مغرب نیز مجوز فعالیت خبری العالم لغو شد و این شبکه هم اکنون بدون مجوز و تحت شدیدترین فشارها از جنبش‌های اعتراضی مردمی خبر رسانی می‌کند.

در آخرین خبرهایی که از شبکه العالم مخابره گردید، اعلام شد: «محمد راصد»، تصویربردار این شبکه در بصره، هنگام تصویربرداری از اعتراضات مردمی در روز جمعه توسط نیروهای امنیتی شهر بصره با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت که این موضوع باعث جراحت شدید وی از ناحیه سر شد.

العالم هم اکنون پوشش جنبش اعتراضی عربستان سعودی را نیز با وجود اجازه نداشتن فعالیت خبری این شبکه از راه منابع بومی، به صورت ویژه‌ای پیگیری می‌کند.

تهیه و تنظیم: ج.س
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها