نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد.
روستای ایستا واقع در شهرستان طالقان شاید مرموزترین
روستای ایران باشد، روستایی در خاک البرز که مردمانش در زمان توقف کرده
اند.
به گزارش خبرنگار مهر در کرج، سکوت حکمفرماست و کسی کاری به کار کسی
ندارد. در کوچه ها اثری از رد پای تکه آهنهایی که در شهر "خودرو" نامیده می
شود نیست. مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در
عصر ارتباطات یدک می کشند.
نه تنها شبها پای تلویزیون نمی نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند.
عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان
معنا و مفهومی ندارد.
مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را
نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده
است. متمول هستند و از طریق فروش زمینهای پدریشان در تبریز روزگار می
گذرانند.
شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران به حساب نمی آیند. هیچگونه خدمات دولتی را دریافت نمی کنند.
جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی پذیرند
اینجا ایستا است؛ مرموزترین روستای ایران! جایی که هیچگونه امکانات دنیای
جدید را نمی پذیرند و بدون آب لوله کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات،
وسایل ارتباطی و ... زندگی می کنند.
گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوره مشروطه که با
الهام از آرای تجددستیز او چنین زندگی را در زمانه تسلط مدرنیته سامان
دادهاند.
میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر دو حیطه نظر و عمل، بسیار
بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاورهایش تاکید میکرد و تا پایان عمر بر عدم
جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا میداد.
اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصههای
خود استخراج کرده و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش
تعیین میکنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام
مهدی (عج) هستند.
فرزندان آن بعد از رسیدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به
شهر تبریز بازگردند، هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و باورهای خود
را تبلیغ نمیکنند.
اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند
اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لوله
کشی، گاز، برق، تلفن، رادیو و تلویزیون و... استفاده نمیکنند.
کودکان آن روستا به سبک سنتی و مکتب خانهای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار میشوند.
ساعت مچی و دیواری در محل زندگی "اهل توقف" وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانههای آنان به کار نرفته است.
آنان به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله میگیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه میدهند.
از هر نوع مظاهر مدرنیته و تکنولوژی دوری میکنند و با این عزلت گزینی و
انتخاب زندگی رهبانی، هالهای از شایعات و سخنان عجیب را در اطراف خود
پراکندهاند.
اهالی بومی طالقان که به درستی نمیدانند اینان از کجا آمدهاند و چه مرام و
مسلکی دارند، گاه آنان را اسماعیلی مذهب و زمانی دراویش ترک دنیا گفته
قلمداد میکنند که در انتظار ظهور امام مهدی (آخرین پیشوای شیعیان) هستند.
یاد فیلم دهکده (The Village) افتادم و اینکه چه حقی رو از فرزندان و نسلهای بعدیشون دارن دریغ میکنن. مطمئنا پیشوایان دین هم به اینجور زندگی کردن این قوم راضی نیستند.
1-امام زمان (ع)پیشرفت رادوست دارد نه عقب ماندگی ورهبانیت را
2-شناسنامه ندارند چطور زمین هایشان را می فروشند ان هم در تبریز
3-معلوم شد چه کسانی از گرفتن یارانه انصراف داده اند.
4-امیدوارم مسئولان محترم برای حل مشکل (اب وبرق ..)ان روستا اقدام اساسی کنندنه این که برای اضافه کردن مشکل شورا ودهیار انتخاب نمایند.
ما شهرنشینان غافال از تمدن حقیقی "اهل توقف" هستیم و آنها پیشرفت کنندگان واقعی...ما فرو رفتگان در ظلالت ما دیت و تجمل فراموش شدگان همیشه تاریخیم و هیچ انسانی در هیچ عصری به اندازه ما "اهل توقف " نبوده است...
آنان که راه را فهمیده اند و زندگی دو سه روزه دنیا را به اهلش واگذارده اند " اهل حرکت " به سوی زندگی ابدی اند و ما متوقف در منیت ها و مادیت ها...
ای کاش شجاعت بریدن از تجملات دنیا (نه دنیاکه رهبانیت مذموم ) است را داشتیم، مادر ماندگان در باتلاق نفسانیات آسایش مندان عالم را به سخره می گیریم در حالی که در دل پریشان ترین مردماننیم ویک لحظه زندگی انسانی آرزوی وجدان خفته امان می باشد.
مهدی دقیقی