بازدید 9726
گزارشی خبرنگار «تابناک» از سلیمانیه عراق - 2

ضرورت حفظ امنیت کردستان عراق/ اختلال در جلسه پارلمان عراق

آقایان می گویند یا کردستان یا مرگ، اما به نظرم، منظورشان این است که یا تمام ثروت و دارایی کردستان برای من است و یا اصلا کردستانی نباشد! و طبیعی است که جوانان احساسی ما، مسئولان اقلیم را عامل بدبختی و عقب ماندگی خود بداند! مگر خوراک فکری یا زمینه پرورش و رشد برای او فراهم کرده ایم؟ در روز گذشته، حزب پارتی دمکرات، خواهان حفظ آرامش شد، برهم صالح از مردم خواست که از بروز فتنه جلوگیری کنند و پارلمان محلی کردستان، مردم را به حفظ آرامش دعوت کرد
کد خبر: ۱۴۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶ 22 February 2011
این روزها کردستان عراق و حکومت محلی اقلیم، دوران جنجالی را پشت سر می گذارند و نسبت به اعتراض کنندگان شیوه های برخوردی متفاوت و گاه خشنی را در پی گرفته اند که در نبود حضور مسعود بارزانی، جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، ناگزیر به سفر به کردستان شده است که در گزارش اول «تابناک»، خوانده اید.

به گزارش خبرنگار «تابناک» از کردستان عراق، سایت خبری «LVINPRESS»، نوار ویدئویی تیراندازی نگهبانان مرکز سیاسی حزب پارتی ـ شاخه 4 در سلیمانیه را منتشر کرد که باعث کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرات کنندگان جوان شد و حتی خبر از به آتش کشیدن یک کانال تلویزیونی وابسته به حزب تغییر ـ گوران ـ می دهد و مرتب بیانیه های متفاوت دانشجویان و روشنفکران و فعالان سیاسی را منتشر می کند که هر کدام به شیوه ای یا علیه حکومت اقلیم و یا مشخصا علیه حزب پارتی دمکرات کردستان عراق موضع گیری کرده و گاه چنان احساسات بر تحلیل های سیاسی غلبه می کند که معترضان، پارتی را به نسل کشی و برادرکشی متهم می کنند و گروهی از علاقه مندان به رهبری اقلیم هم کشور جمهوری اسلامی، ایران را عامل بر هم زدن آرامش و آسایش در کردستان می خوانند.

یکی از مقامات امنیتی برجسته کردستان عراق در گفت وگویی تلفنی با خبرنگار «تابناک»، چنین اظهار می دارد که وجود ساختار حکومت اقلیم کردستان، مرهون زحمات سالیان جمهوری اسلامی است و در روزهای سخت، آغوش ایران و ایرانی به روی آوارگان ما باز بود و هرگز مردمان کرد، چنین لطفی را فراموش نمی کنند، ولی سرانجام، گروهی ناآگاه، سعی در به هم ریختن اوضاع دارند که به نفع کرد و کردستان و سود همسایه دیرین ما جمهوری اسلامی ایران است و ما ملزم به رعایت آرامش و حسن همجواری هستیم.

این سخنان در حالی ابراز می شود که یکی از روشنفکران برجسته کردستان به خبرنگار «تابناک» می گوید: روز 29 ژانویه، حزب گوران، بیانیه ایی هفت ماده ای منتشر کرد و در آن خواهان تغییرات سیاسی و اداری حکومت اقلیم شد که دو حزب مسلط و قدرتمند ـ اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان ـ حاضر به فعالیت دیگر احزاب نیستند و همه قدرت را بنا به توافق استراتژیک صوری خود، مابین خویش تقسیم کرده اند و کمترین نقدی را باور ندارند و خود را عین کرد و کردستان می نامند و منتقد را خائن و مأمور کشورهای گوناگون، و این نوع رفتار، بیات شده و قدیمی است و پاسخی عقلانی به خواسته های منتقدان و مخالفان نیست و امروزه راه سرکوب و بهره گیری از تهدید و زور نظامی هم نمی تواند پاسخگوی مناسبی باشد.

از سوی دیگر، حزب گوران می گوید که رهبری اقلیم ملک انحصاری شخص بارزانی نیست و بارزانی هم می گوید، من با زور بر این کرسی تکیه نزده ام و مردمان من را انتخاب کرده اند، اما گوران بر این باور است که او به روش های غیر مردمی، خود را رهبر کردستان نامیده و این اختلاف ها امروزه دامنه دار شده است.

یکی از نمایندگان کرد مجلس شورای ملی عراق به خبرنگار «تابناک» اظهار می دارد: حکومت اقلیم افکار عمومی را می فریبد و باید برای حل بنیادی مشکلات اقدام عملی برداشت نه اینکه به یک سری سخنان رنگی و دلپذیر بسنده کرد. امروزه بیش از یک چهارم مردم کردستان عراق، از بیکاری و فقر رنج می برد و گروهی مقامات و مسئول نیز در اوج رفاه و ناز و نعمت و این اختلاف طبقاتی، موجب تزلزل حکومت اقلیم می شود و ای کاش، دوباره صدام حسین بر کردستان حکمرانی کند، دست کم با نظارت حکومت مرکزی، ما چنین مشکلاتی نداشتیم و الان همه ترس ما از بروز جنگ داخلی است و در جنگ برادرکشی هم ما عقب می مانیم و کسی سود نمی کند!...

آقایان می گویند یا کردستان یا مرگ، اما به نظرم، منظورشان این است که یا تمام ثروت و دارایی کردستان برای من است و یا اصلا کردستانی نباشد! و طبیعی است که جوانان احساسی ما، مسئولان اقلیم را عامل بدبختی و عقب ماندگی خود بداند! مگر خوراک فکری یا زمینه پرورش و رشد برای او فراهم کرده ایم؟

امیدوایم، بحرانی درست نشود، وگرنه باید از کشور برادرمان، ایران، بخواهیم که ریش سفیدی را بر عهده بگیرد و حکومت اقلیم کردستان را از نابودی نجات دهد.

در روز گذشته، حزب پارتی دمکرات، خواهان حفظ آرامش شد، برهم صالح از مردم خواست که از بروز فتنه جلوگیری کنند و پارلمان محلی کردستان، مردم را به حفظ آرامش دعوت کرد و اعضای مکتب سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان نیز در اعلامیه اظهار داشت که  روز هفدهم فوریه، گروهی تقاضای صدور مجوز راهپیمایی مسالمت آمیز داشته اند اما ناگهان شعارهای تند و ساختار شکنانه ای به زبان آورده اند و به شاخه 4 مرکز سیاسی حزب پارتی دمکرات کردستان عراق، حمله ور شده اند.

این رفتاری ناپسند است و مردم باید هشیاری و بصیرت خود را حفظ کنند و دیروز هم بیانیه مشترک دو حزب سنتی و مسلط کردستان عراق ـ اتحادیه میهنی و پارتی دمکرات ـ منتشر شد و از حکومت اقلیم خواسته اند، یک فراکسیون مستقل مسئولیت بررسی اوضاع ناآرام کردستان عراق را بر عهده بگیرد و به آگاهی عامه مردم کردستان برساند و پیگیری قانونی انجام شود.

آژانس های خبری، خبری را منتشر کردند که در سلیمانیه چند مغازه تاراج شده و چند مغازه ای به آتش کشیده شده اند که پاراستن یا مرکز اطلاعات و امنیت حزب پارتی دمکرات کردستان، تظاهر کنندگان را مسئول این امر دانست، ولی یکی از مسئولان بلندپایه گوران به خبرنگار «تابناک» گفت، مراکز امنیتی ـ نظامی می خواهند بهانه جویی کنند تا جلوی اعتراض متمدنانه و مسالمت آمیز مردم را بگیرند و بهانه ای برای سرکوب داشته باشند، تظاهرکنندگان جوان و روشنفکر و دانشجو و آرمان خواه ما، فتنه گر و فتنه جو نیستند.

در همین حال، مسرور بارزانی، مسئول آژانس امیتی اطلاعاتی پاراستن اقلیم کردستان اظهار داشت: حزب گوران ـ تغییر ـ می خواهد، به گونه ای متفاوت رفتار کند و ما هم تصور می کنیم که اگر تفاوت آرا در چهارچوب قانون باشد، مثبت و رواست.

این در حالی است که سعید خوشناو، یکی از نمایندگان  کرد مجلس عراق اظهار داشت که مشکل اصلی در کردستان، خواستگاهی ایدئولوژیک دارد و دیالوگ و مفاهمه و گفت وگو، تنها راه نجات و گذر از این بحران است.

اما یکی دیگر از نمایندگان مجلس که نخواست نامش فاش شود، در گفت وگوی مستقیم با خبرنگار «تابناک» گفت : سخنان نوشیروان مصطفی امین، هر روز زخمی بر دل مردم جا می گذارد و اگر از بالای پشت بام مرکز نظامی سیاسی شاخه 4 پارتی به مردم سلیمانیه تیراندازی شده است، برای دفاع بوده و جلوگیری از تصرف مکان و باید دانست که مسلماً هر حرکتی که به ضرر حکومت اقلیم باشد و موجب تضعیف رهبری اقلیم شود، حرام است و باید با آن شدیدا برخورد کرد.

در خلال تحلیل های متفاوت سیاسی که بیشتر خواهان حفظ اتحاد هستند و مشکل جزو امور داخلی حکومت می دانند، نچیروان بارزانی گفت: حزب پارتی مسئول فساد اداری و مالی حزب اتحادیه میهنی در سلیمانیه نیست!... و این سخن او را نشانه ناباوری او به مفاهمه و اتحاد، تفسیر کرده اند.

در مجلس ملی عراق، صبح دیروز یکی از نمایدگان فراکسیون گوران ـ تغییر ـ در مجلس می خواست که گزارشی درباره اوضاع کردستان و رخدادهای خونین سلیمانیه به مجلس عراق تقدیم کند که ضمن خواندن گزارشش، عشواق جاف، نماینده حزب پارتی دمکرات کردستان عراق، از ادامه خواندن بیانیه، جلوگیری کرد و او را جاسوس جمهوری اسلامی ایران خواند و ضمن اسائه ادب او، برخی از نمایندگان دیگر معترض شدند که او باز هم در ادامه، همه نمایندگان گوران و معترضان به خود را مأمور اجنبی و دست نشانده نامید و رئیس مجلس هم او را به خاطر این تشنج آفرینی، به بیرون از جلسه رسمی مجلس، هدایت کرد و این درگیری های لفظی یک ساعتی اختلال و تأخیر را در جلسه به دنبال داشت.

کمپین ضد افراطی گری و بازگشت آرامش به کردستان راه اندازی شده و گروهی از منتقدان حزب گوران، بر این باورند که باید نشست و جلساتی برای حل این بحران تشکیل شود اما مسعود بارزانی از لندن اظهار داشت که حتی اگر افراد دو حزب اتحادیه میهنی و پارتی دمکرات کردستان بخواهند با گوران مصالحه و یا گفت وگو کنند و به توافق برسند، من نمی پذیرم، و باید نخست گوران از مردم عذرخواهی کند! اما در پاسخ نوشیروان اظهار داشت که نخست باید انان که به سوی مردم تظاهر کننده بی دفاع، تیراندازی کرده اند، عذر خواهی کنند!

در حالی که ابهام ها درباره رابطه پنهانی جلال طالبانی و حزب گوران برای برخی از اعضای حزب پارتی دمکرات کردستان، باقی است و حتی این حزب یک گردان از لشکر زرهی را روانه سلیمانیه کرده است تا با نوشیروان مصطفی رویارویی نظامی شود، ناگهان کوسرت رسول در پانزدهم فوریه در روزنامه آیینه (ئاوینه) گفت: ما و گوران ـ تغییر ـ از یک سرچشمه ایم و علیه هم جنگ نمی کنیم!...

به هر روی، شاید سفر نابهنگام طالبانی به کردستان، کمی از بحران را کاهش دهد و از بروز هر ناآرامی جلوگیری شود. برخی از گزارشگران و روزنامه نگاران از دستگیر شدن و تعقیب چند دانشجو و فعال سیاسی نام می برند و در حالی که هر دو حزب سنتی ـ اتحادیه میهنی و پارتی دمکرات ـ اعلام کرده اند، هر گونه تظاهراتی غیرقانونی است و فتنه انگیزی، اما در شهرهای سلیمانیه و حلبچه و کلار و باشماخ و دربندی خان تظاهراتی از گوشه ها گزارش می شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ملت کرد باید آگاه باشن که این تفرقه افکنها عناصر خود فروخته هستن" وتمام ملت ایران نگران وضعیت کردستان هستن چون ما ایرانیها کردها رو جز جداناپذیر خودمون میدونیم
پاسخ ها
والا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
دوست گرامی. شما که بدرستی میگین ملت ایران کردها رو از خود ما ایرانیان میدونن , بهتره بدونی که کردهای سلحشور یکی از "قوم" های ایران هستن , نه یک "ملت".
انشاله که ملت کرد عزیز با هشیاری این دسیسه غرب رو باطل میکنن
وضعیت کردستان عراق هم همانندی بسیاری با دیگرنقاط خاورمیانه دارد. این دو حزب بر این باورند که وارث انقلاب کردستان علیه صدام اند و حکومت حق آنان است. به ویژه حزب دمکرات (پارتی) به شیوه ای سنتی و قبیله ای بر این منطقه خیمه زده و سرکردگانش به فساد مالی و ... متهم هستند. اما این مساله را نباید انکار کرد که در کردستان عراق رسانه های آزاد وجود دارند و حزب گوران هم رادیو و تلویزیون و روزنامه دارد....
بارزانی به جمهوری اسلامی توهین کرده است و به ایران و ایرانی

سرنوشتش بهتر از دیگر دیکتاتورها نیست
نسل جوان کرد، آزادی و دمکراسی را می خواهند و همه خود را ایرانی می دانند

اما او می خواهد نوکری اسرائیل را بکند
امیدوارم مردم کردستان بنا به اصالت ایرانی خودشان به آرامی و مسالمت از جنجال آفرینی به سمت آرامش گام بردارند. و بر نظام جمهوری اسلامی واجب است در جهت حفظ آرامش این بخش از کشور بزرگ آریایی تمام توان خود را به کار گیرد. چرا که بنا به گفته مرحوم مصطفی بارزانی " هر جا کرد هست آنجا ایران است" و نیز گفتهای رسمی مقامات کرد از جمله جلال طالبانی که" ایران وطن دوم ماست". درود بر مردمان ایران زمین از هر دین و مذهبی که هستند. به امید آرامش تمامی ایرانیان
ان شاءالله مردم کردستان از این امتحان سخت دموکراسی و وحدت سربلند بیرون خواهند آمد.
تاریخ میگوید که کردها کهن ترین قوم آریایی و ایران زمین هستندوایران نمیتواند جدایی دیرینه ترین قوم خود رابپذیرد.
عجیب است انچه به نفع شماست از افراد ناشناس نقل می شود مثل اینکه در گوران خیلی جاسوس دارید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی