بازدید 4983
از خیزش شیعیان عربستان تا فرار خون آشام لیبی

جهان عرب علیه دیکتاتورها

در این روزها سرعت تحولات قیام مردمی علیه رژیمهای دیکتاتور و سرکوبگر در جهان عرب تا حدی بالا رفته است که پوشش تمام اخبار آن کاری غیر ممکن است.
کد خبر: ۱۴۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳ 21 February 2011
کشتار بیش از 200 نفر در لیبی، یورش ارتش بحرین به میدان لؤلؤ، آماده باش کامل در مغرب و تظاهرات ضد رژیم حاکم، تظاهرات مردم کویت علیه دولت، خیزش شیعیان عربستان علیه آل سعود سرتیتر خبرهایی است که این روزها از کشورهای عربی منتشر می شود.

به گزارش مهر، در این روزها سرعت تحولات قیام مردمی علیه رژیمهای دیکتاتور و سرکوبگر در جهان عرب تا حدی بالا رفته است که پوشش تمام اخبار آن کاری غیر ممکن است.

بر این اساس، رسانه های خبری رسالت خود را در پوشش مهمترین اخبار انجام می دهند، اما افزایش تصاعدی موج تظاهرات در جهان انجام کامل این رسالت را تا حدودی سخت کرده است.

خیزش شیعیان عربستان / تظاهرات از روسیه تا موریتانی

در حالی که موج خشم ملتهای عرب در لیبی، یمن، بحرین، الجزایر و مغرب به اوج رسیده است، به نظر می رسد این موج عظیم خشم مردمی که از تونس آغاز شد به تدریج در دیگر کشورها گسترده می شود.

عربستان هم شاهد خیزش نرم شیعیان بود که اعتراضاشان را به صورت مسالمت آمیز علیه آل سعود نشان دادند. پایگاه خبری الراصد گزارش داد: در این تظاهرات که منطقه العوامیه در نزدیکی شهر القطیف انجام شد شیعیان سعودی خواستار آزادی زندانیان بدون محاکمه شدند.

رژیم آل سعود از انتقال اعتراضات مردم بحرین (که در آن اکثریت شیعیان علیه دولت قیام کرده اند) به عربستان بسیار نگران است. شیعیان عربستان در شرق این کشور و هم مرز با بحرین قرار دارند که بیشترین منابع نفتی را در خود جای داده است.

در شهر واسالای موریتانی نیز دهها نفر در اعتراض به مشکلات معیشتی به خیابانها ریختند و البته خواستار آزادی برخی از زندانیان شدند.

در جیبوتی نیز مردم پایتخت برای دومین روز پیاپی خواستار برکناری رئیس جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

از سوی دیگر، روز گذشته در مسکو بیش از 200 نفر در اعتراض به "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه به خیابانها آمدند و شعارهایی را علیه وی سردادند.

این تظاهرات که در دمای زیر 15 درجه سانتیگراد انجام شد. مردم معترض روس شعارهایی را در تمجید قیام ملت مصر که به سرنگونی مبارک از قدرت منجر شد سردادند و به اظهارت آتشین "گری کاسپاروف" (از مخالفان برجسته پوتین) گوش فرا دادند.

خون آشام لیبی فرار نمی کند!

یکی از منابع نزدیک به خاندان "معمر قذافی" دیکتاتور 43 سال گذشته لیبی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت: قذافی هرگز از لیبی فرار نمی کند و تصمیم دارد که در موطن خود تا زمان مرگ باقی بماند.

این در حالی است که قذافی در روزهای اخیر در لیبی حمام خون به راه انداخته و با قساوت تمام مردم خود را به کام مرگ می کشد. گزارش منابع موثق نشان می دهد که تاکنون بیش از 200 نفر در این کشور توسط مزدوران رژیم قذافی کشته شده و هزاران تن دیگر زخمی شده اند.

البته دیکتاتور پیر لیبی با این اقدامات بیش از آنکه از موج اعتراضات مردم بکاهد، سقوط رژیم خود را نزدیکتر می کند.

"عبدالرحمان السویحلی" از اساتید دانشگاه بنغازی لیبی که در این روزها شاهد شدیدترین درگیریها در دهه های اخیر بوده، در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: جوانان با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته می شوند و من پیش بینی می کنم این تظاهرات در روزهای آتی به همه نقاط لیبی توسعه یابد.

وی افزود: لیبی در این روزها لیبی شاهد انقلابی فراگیر است که تنها با تغییری ریشه ای و واقعی در کشور پایان می یابد. در حال حاضر قشرهای گسترده مردم که به تظاهرات علیه رژیم قذافی پیوسته اند با توسط وی کشتارجمعی می شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها