بازدید 5142
افشاگری در یک برنامه زنده ماهواره‌ای؛

سیطره سعودی برالعربیه و دفاع از مبارک

المیرازی در این برنامه که به طور مستقیم از العربیه پخش می‌شد، به قندیل، میهمان ویژه برنامه، گفت: برای حضور شما در این برنامه مخالفت‌های شدیدی شده بود و من تلاش‌های بسیار کردم تا شما مهمان این برنامه باشید.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱ 16 February 2011
«حافظ المیرازی»، خبرنگار مصری شبکه تلویزیونی العربیه و مدیر برنامه گفتگوی سیاسی «استدیوی قاهره»، در اثنای پخش این برنامه، با اعلام اینکه در قسمت آینده می‌خواهد در مورد تاثیر پیروزی انقلاب مصر و کناره‌گیری مبارک بر موضع عربستان که در طول انقلاب با نظام مبارک همپیمان شده بود را به بحث بگذارد، همه مشاهده کنندگان العربیه را غافلگیر ساخت.

به گزارش سرویس بین‌الملل «فردا» به نقل از پایگاه خبری الراصد، المیرازی که در این قسمت از برنامه استودیوی قاهره، «حمدی قندیل» روزنامه نگار مصری را دعوت کرده بود، گفت: در قسمت آینده از برنامه استودیوی قاهره می‌خواهم در مورد موضع عربستان نسبت به انقلاب مصر و رئیس جمهور سابق آن، حسنی مبارک صحبت کنم که اگر مدیران شبکه تلویزیونی العربیه به من این اجازه را بدهند تمسک خود به اصول روزنامه نگاری آزاد را ثابت کرده‌اند در غیر این صورت این آخرین برنامه‌ای خواهد بود که من در آن حضور می‌ یابم.

حمدی قندیل مهمان این برنامه در پاسخ به این صحبت‌های پرحماسه المیرازی کلمه «احسنت» را به کاربرد و از تصمیم او استقبال کرد.

المیرازی از ابتدای برنامه، طوری صحبت می‌کرد که وجود اختلاف بین او و شبکه تلویزیونی العربیه نمایان شده بود.

العربیه اخیرا به همپیمانی با نظام مبارک بر علیه مردم انقلابی متهم شده است و در این راستا به انتشار اخباری روی آورد که بعدا منابعی که به آن‌ها استناد شده بود، آن‌ها را نادرست قلمداد کرده‌اند.

این شبکه خبری به انتشار سخنانی از «وائل غنیم» یکی از فعالان ضد دولت مبارک در مصر، دست زده که خود غنیم آن‌ها را تکذیب کرد و العربیه را به ترویج شایعه و اکاذیب، با هدف ایجاد تفرقه در بین تظاهر کنندگان متهم کرده است.

همچنین برخی‌ها با استناد به اینکه العربیه نسخه کاملی از سخنرانی مبارک را دو ساعت قبل از القای آن توسط شخص حسنی مبارک دست‌ یافته بود، بر وجود ارتباط صمیمانه بین العربیه و نظام مصری تاکید می‌ورزند.

المیرازی در این برنامه که به طور مستقیم از العربیه پخش می‌شد، به قندیل، میهمان ویژه برنامه، گفت: برای حضور شما در این برنامه مخالفت‌های شدیدی شده بود و من تلاش‌های بسیار کردم تا شما مهمان این برنامه باشید.

وی جهتگیری‌های این شبکه تلویزیونی را نشان‌دهنده دولتی بودن آن دانست و بر حرکت العربیه در راستای مواضع برخی دولت‌ها مانند عربستان تاکید کرد.

قندیل در عکس‌العمل به این صحبت‌های المیرازی، گفت: من به این خاطر اختلافات بسیار شدیدی با برخی‌ها پیدا کردم ولی مطمئن باشید با تغییر اوضاع در مصر، شرایط تغییر خواهد کرد.

در این برنامه قندیل اظهار داشت: بسیاری از مسئولان در کشورهای عربی به من تذکر داده‌اند تا لهجه خود در انتقاد از عملکرد آنان را ملایم‌تر سازم. المیرازی در تایید صحبت‌های قندیل خاطرنشان کرد: وزیر رسانه‌ مصر با من تماس تلفنی برقرار کرد و از من خواست تا در راستای سیاست‌های دولت عمل کنم تا با هواپیمای شخصی رئیس جمهور مرا به مصر ببرند.

لازم به ذکر است که المیرازی حرفه روزنامه نگاری را از شبکه تلویزیونی «صدای ملت» در مصر آغاز کرده و بعد‌ها به عنوان رئیس دفتر شبکه الجزیره در واشنگتن انتخاب شده بود که به خاطر پیش‌آمدن یک‌سری اختلافات بین او و رئیس و رئیس شبکه تلویزیونی الجزیره مدتی پیش به العربیه انتقال یافت تا مدیریت یک برنامه گفتگوی سیاسی به نام استودیوی قاهره را اداره کند.

همچنین «عبدالرحمن الراشد»، مدیر کل شبکه تلویزیونی العربیه، قبلا در مقاله‌ای که در روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرده بود و در سایت فردا نیز منتشر شد، مبارک را پافشار بر ماندن بر مسند حکومت دانسته و سرنوشت انقلاب مصر را در سه نتیجه کلی خلاصه کرده بود. وی در هر سه نتیجه انقلاب مصر را ناکام دانسته و استمرار حکومت مبارک را قطعی قلمداد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی القدس العربی، المیرازی از الجزیره و العربیه خواسته تا نگاهی به سیاست‌های قطر و عربستان نیز داشته باشند و از آن‌ها هم انتقاد کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست