بازدید 6942
بیداری اسلامی در کلام و اندیشه امام(ره) و رهبر انقلاب؛

كشورهاى اسلامى از عربده‌هاى شرق و غرب نهراسند و بپاخيزند!

«فريادى كه از قلب مؤمن است بر همه چيز غلبه مى‌كند؛ بر كاخ سفيد هم غلبه مى‌كند... و موج اين ايمان در سرتاسر دنيا از زير بار اين ظلم هايى كه در تاريخ بر آن شده است، از زير اين بار دارد درمى‌آيد. همه جا نغمه اين است كه ظلم نه. دست تواناى ملت ها، ابرقدرت ها را به جاى خودشان نشانده و مى‌نشاند.
کد خبر: ۱۴۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۰ 03 February 2011
تورق برگ های تاریخ شاید بهتر از هر چیزی به یادمان بیاورد اندیشه ها و مبارزات مصلحینی چون «سید جمال الدین اسدآبادی، سید قطب، اقبال لاهوری، سید مجتبی نواب صفوی، حسن البنا، سید محمد باقر صدر، امام موسی صدر و...» را در گوشه و کنار جهان اسلام که طی سال ها مبارزه و تلاش بر آن بودند تا ریشه عقب ماندگی و نظام های استبدادی را در جهان اسلام خشکانده و با ترویج و تبلیغ بیداری اسلامی در قالب جنبش های اسلامی، امت اسلامی را از یوغ وابستگی و زورگویی مستکبرین نجات دهند.

به گزارش «تابناک»، شاید بتوان شاه بیت همه این اندیشه های بیدار و آگاهی بخش را در این جمله خلاصه کرد که بر خلاف آنچه مستکبرین و استعمارگران دنیای غرب بر افکار عمومی جهان القا می کنند که ریشه بدبختی و عقب ماندگی جوامع اسلامی، «اسلامی» بودن آنهاست، ریشه این عقب ماندگی ها و وابستگی ها، اتفاقا درست عمل نکردن به آموزه های متعالی و رهایی بخش اسلام ناب است که بیگانگان با گماردن مزدوران خود در ممالک اسلامی، آن را رقم زده و اسلامی وارونه را به خورد این جوامع داده اند.

در واقع، این همان چیزی بود که در ایران به رهبری مصلحی بزرگ به ثمر نشست و همین سرآغازی بود برای گسترش این تفکر انقلابی در سراسر جهان اسلام که با پیش بینی های آن بزرگمرد، امروز به ثمر نشسته و آثار آن در دورترین نقاط جوامع زیر ستم هویدا شده است.

در همین راستا، رهبر انقلاب اسلامی سال گذشته در دیدار با گروه‌های مبارز فلسطینی، به تحولات منطقه و مساله فلسطین اشاره كرده و فرمودند: «شكى نيست كه بر پایه حقايقى كه خداى متعال تقدير كرده است، خاورميانه‌ جديد شكل خواهد گرفت و اين خاورميانه، خاورميانه‌ اسلام خواهد بود.»

به بهانه‌ تحولات اخیر در خاورمیانه و به ویژه كشور مصر که نوید به وقوع پیوستن همان آرمان های به حق را می دهد، «بیداری اسلامی» را در كلام و اندیشه نورانی حضرت امام خمینی ـ رضوان‌الله تعالی علیه ـ و خلف صالح او مرور می کنیم:

بیداری اسلامی در كلام حضرت امام خمینی (ره)

پیروزی مستضعفان، وعده­‌ الهی

اميد است، به زودی وعده الهى اراده منت بر مستضعفان، تحقق يابد و دست قدرتمند حق تعالى هر چـه سريعتر از آستين ملت هاى مظلوم بيرون آيد و تحول الهى كه در ملت ايران پدید آمده، در همه ملل و نحل به خواست خداوند تعالى تحقق يابد كه دست ستمكاران از جنايت نسبت به مستضعفان جهان كوتاه شود. (به مناسبت چهارمين سالگرد پيروزى انقلاب 22/11/61)

كشورهاى اسلامى از عربده‌هاى شرق و غرب نهراسند

كشورهاى اسلامى و مستضعفان جهان قدرت اسلامى خود را بيابند و از عربده‌هاى شرق و غرب و وابستگان و تفاله‌هاى آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالى و اتكال به قدرت اسلام و ايمان بپاخيزند و دست جنايتكاران را از كشورهاى خود كوتاه نمايند. (صحيفه امام، ج‌15، ص: 61)

حق گرفتنى است، قيام كنيد

ما از همه كشورهاى زير سلطه براى به دست آوردن آزادى و استقلال، كاملا پشتيبانى مى کنیيم و به آنان صريحا مى گوييم كه حق گرفتنى است، قيام كنيد و ابرقدرت ها را از صحنه تاريخ و روزگار براندازيد. من بارها گفته ام و هم اكنون هشدار مى دهم كه اگر شرق ستم كشيده و آفريقا به خودشان متكى نباشند، تا ابد گرفتارند. (به مناسبت سالروز پيروزى انقلاب 22/11/58)

صدور انقلاب و بيدارى ملت ها

حالا بسيارى از ملتها با ما همراه‌اند. نهضت ما دارد توسعه پيدا مى‌كند، و مى‌رود توى ملتها؛ ملت هايى كه ببينند كه ملت ايران در مقابل يك قدرت بزرگ ايستاده و پيش برده، يك قدرت شيطانى را كه همه قدرتها دنبالش بودند يك ملتى ايستاده و ايستادگى كرده و پيش برده، ساير ملتها هم گرفتارند ديگر. آنها هم همين گرفتاري هايى كه ما داريم آنها دارند. مصر به دست سادات  و جاهاى ديگر هم به دست ديگران. همه ملتها مبتلاى به دولتهايشان هستند. آنها هم مى‌خواهند از زير اين بار بيرون بيايند، وقتى ديدند كه ايران قيام كرد و پيش برد، ولو كشته داد اما پيش برد، ديگران هم همين فكر در مغزشان پيدا مى‌شود. ملت هاى ديگر هم همين معنا را مى‌خواهند. آنها هم همين كار را خواهند كرد. (صحيفه امام، ج‌11، ص: 336)

كسى نمى‌تواند با خواست ملتها مخالفت نمايد

امروز ايران اسلامى، به بركت ايمان قوى و تعهد به اسلام و تحول عظيمى كه در اقشار گوناگون حاصل شده است، دست شرق و غرب و انگل هاى منحرف را از كشور خود كوتاه، و به هيچ قدرتى اجازه نمى‌دهد كوچكترين دخالتى در كشور اسلامى ايران نمايد و اين خود حجت قاطعى است براى مسلمانان و مظلومان جهان كه با خواست ملتها كسى نمى‌تواند دست تجاوز دراز كند و با آن مخالفت کند و ملتى كه بين ذلت و شهادت، دومى را انتخاب نموده است شكست‌پذير نيست.
(صحيفه امام، ج‌19، ص: 342)

قیام همه جانبه

اگر امروز قشرهاى مختلف ملت ها، از علماى دينى تا گويندگان و نويسندگان و روشن‌بينان متعهد، قيام همه جانبه نكنند و با بيدار كردن توده‌هاى عظيم انسانى- اسلامى به دادِ كشورها و ملتهاى تحت ستم نرسند، كشورهايشان بى‌شك به نابودى و وابستگى همه جانبى بيشتر و بيشتر خواهد كشيد، و غارتگران ملحد شرقى و بدتر از آنان ملحد غربى ريشه حيات آنان را مى‌مكند و شرافت و ارزشهاى انسانى آنان را به باد فنا مى‌سپارند. (صحيفه امام، ج‌19، ص: 344)

مسلمانان، در همه بلاد و اقطار عالم بپاخيزند!

و اى مسلمانان در همه بلاد و اقطار عالم بپاخيزيد! واى علماى اعلام جهان اسلام به داد اسلام و بلاد مسلمين و مسلمانان برسيد! و در هر گوشه و كنار، همچون ملت ايران و دولت آن و علما و بزرگان اين سامان، دست رد به سينه ستمكاران غرب و شرق زنيد، و عمال و كارشناسان دروغين و مستشاران نفتخوار آنان را از بلاد خود بيرون بريزيد؛ و همچون سلحشوران ايران، شهادت را بر ذلت و شرف اسلام و انسانى را بر رفاه و عيش چند روزه همراه  با خوارى و شرمسارى ترجيح داده، و در ميدان نبرد سياسى و نظامى بر آنان چيره شويد؛ و از هياهوى تبليغاتى آنان باك نداشته باشيد كه خداوند تعالى با شماست: إِن تَنصُروا اللَّهَ ينَصُرْكمُ و يُثبِت أَقدامَكُم.

فريادى از قلب مؤمن

فريادى كه از قلب مؤمن است بر همه چيز غلبه مى‌كند؛ بر كاخ سفيد هم غلبه مى‌كند و غلبه كرده است. و موج اين ايمان در سرتاسر دنيا از زير بار اين ظلمهايى كه در طول تاريخ بر آن شده است، از زير اين بار دارد درمى‌آيد. همه جا نغمه اين است كه ظلم نه. دست تواناى ملت ها، ابرقدرت ها را به جاى خودشان نشانده و مى‌نشاند.

ملت هاى مستضعف در هر جاى جهان رو به بيدارى هستند، نمى‌پذيرند امروز ديگر آن حرفهايى كه سابق گفته مى‌شد. آن ارعاب هايى كه مى‌كردند و كشتيهايى كه مى‌آوردند در اطراف خليج فارس و امثال اينها، يا كارهاى ديگرى كه مى‌كردند، تمام اينها كهنه شده است، ديگر پيش مردم ارزش ندارد. ملتى كه بيرون آمده روز جمعه و مى‌گويد كه «ما براى شهادت آمديم»، آنها را از مردن نترسانيد، اين شهادت است. ان شاء اللَّه خداوند به همه ملت، ملتهاى اسلامى، قدرت ايمان عنايت كند، و قدرت ايمان ملت ما را روزافزون كند. (صحيفه امام، ج‌19، ص: 290)

نسيم بيدارى در سراسر جهان

امروز كه نسيم بيدارى در سراسر جهان وزيدن گرفته و توطئه‌هاى فريباگر ستمكاران تا حدودى فاش شده است، وقت آن است كه دلسوختگان واقعى مظلومان از هر قوم و قبيله و در هر مرز و بوم با قلم و بيان و انديشه و فكر از جنايات ستمگران در طول تاريخ سياه آنان پرده بردارند و پرونده‌هاى تجاوز آنان را به ساكنين اين سياره ارائه دهند. و علما و دانشمندان سراسر جهان بويژه علما و متفكران اسلام بزرگ يكدل و يك جهت در راه نجات بشريت از تحت سلطه ظالمانه اين اقليت حيله باز و توطئه‌گر كه با دسيسه‌ها و جنجالها سلطه ظالمانه خود را بر جهانيان گسترده‌اند، بپاخيزند و با بيان و قلم و عمل خود خوف و هراس كاذبى را كه بر مظلومان سايه افكنده است بزدايند. (صحيفه امام، ج‌19، ص: 148)

صدور انقلاب اسلامى

آيا وقت آن نرسيده است كه ملتهاى اسلامى از جاى خود برخيزند و سردمداران خود را يا در مقابل شرف اسلام خاضع كنند، و يا با آنان همچون ايران عمل كنند؟ آيا حكومتهاى باصطلاح اسلامى در خواب‌اند و نمى‌بينند كه امروز وضع ملتها غير از سابق است؟ نمى‌خواهند بفهمند كه چشم و گوشها باز شده است و فريبكاريهاى از قماش شرقى يا غربى توان خود را از دست داده است؟
نمى‌دانند و نمى‌بينند كه انقلاب اسلامى صادر يا در شرف صدور است، و با تأييدات خداوند متعال پرچم اسلام در آتيه‌اى نه چندان دور به دست ملت‌هاى اسلامى، بلكه مظلومان تشنه عدالت اسلامى، در سراسر عالم به اهتزاز درخواهدآمد؟ (صحيفه امام، ج‌18، ص: 331)

ضرورت بیداری ملتها

بايد با ملتها در ميان گذاشت؛ همان طورى كه در ايران، ملت ايران بود كه فاجعه‌اى كه براى اسلام به دست امريكا و سرسپردگان او ـ كه رژيم منحوس پهلوى است ـ پيش مى‌آمد، همين جوانهاى ايران بودند و همين ملت ايران بود و همين ارتش ايران بود و همين نيروهاى دريايى و هوايى و زمينى ايران بود و همين سپاه پاسداران ايران بود و همين جوانهاى بسيج و عشاير ايران بودند كه با هم وظيفه فهميدند، بيدار شدند و با هم مشتها را گره كردند و با مشت، تانكها را از صحنه بيرون كردند. تا ملتها يك همچو بيدارى پيدا نكنند و تا ملتها يك همچو انسجامى پيدا نكنند، بايد بدانند كه محكوم به حكومتهاى فاسد و محكوم به امريكاى جنايتكار و ساير ابرقدرتها هستند. با داشتن آن همه ذخاير، آن همه امكانات.‌ (صحيفه امام، ج‌16، ص: 325)

زير پرچم پر افتخار اسلام

من اميدوارم كه مسلمانان جهان در آستان قرن حاضر، گرفتارى‌هاى خود و منشأ آن را بدرست ادراك كنند؛ و با اتحاد همه جانبه و اتكال به اسلام و در زير پرچم پر افتخار آن از قيد و بندهاى استعمارگران رهايى يابند. مسلمين كه در آستان اين قرن دردهاى جانفرساى خود را يافته، و از قدرتهاى شيطانى بزرگ جز گرفتاري هاى گوناگون و چپاولگري ها و جنايات چيزى نديده‌اند، بايد با به هم پيوستگى صميمانه و توجه به خداوند بزرگ و اسلام عزيز به فكر چاره برآيند. چاره، و يا مقدمه اساسى آن است كه ملتهاى مسلمان و دولتها اگر ملى هستند كوشش كنند تا وابستگى فكرى خود را از غرب بزدايند و فرهنگ و اصالت خود را بيابند، و فرهنگ مترقى اسلام را ـ كه الهام از وحى الهى مى‌گيرد ـ بشناسند و بشناسانند. (صحيفه امام، ج‌10، ص: 395)

گزیده‌ای از سخنان آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره بیداری اسلامی

نفرت و بغض مردم خاورمیانه از آمریكا

ما امروز در يك برهه‌ى حساس به سر ميبريم. اگر من بخواهم آن لبّ تلقى و برداشت خودم را به شما عرض بكنم ـ كه شايد در يك مجال كوتاه، برايش استدلال هم نشود ارائه كرد؛ البته مستدل است، منتها شايد در دو كلمه نشود استدلالى برايش بيان كرد ـ اين است كه مراكز استكبارى جهانى در مقابله‌ى با حركت اسلامى كه نماد واقعى‌اش جمهورى اسلامى است، دارند آخرين تلاشهاى خودشان را مي كنند. در بسيارى از عرصه‌ها تلاشهايشان و تدابيرشان به بن‌بست خورده و كار از دستشان در رفته است. اين كمربندى كه اينها بر دور مسائل جهانى كشيده بودند و حيطه‌بندى‌اى كه كرده بودند، در حساسترين نقاط روى زمين يعنى خاورميانه، اين كمربند پاره شده  ـ يا سست شده، حداقلش اين است؛ ولى به نظر من پاره شده ـ و از دستشان در رفته است.

به نظر من امروز نظام سلطه در مواجهه‌ى با حركت اسلامى يك چنين حالتى دارد. جاپايش محكم نيست؛ زيرا بسيارى از شگردهاى تبليغاتىِ استواربنيانِ قديمىِ اينها براى مردم دنيا رو شده است. امروز در جامعه‌ى آمريكا، خشم عميق از حضور قدرتمند لابى صهيونيستى بتدريج دارد توسعه پيدا ميكند. اين نارضائى در بين مردم آمريكا - كه مركز تحرك صهيونيستها و قدرتمندان صهيونيستى و سرمايه‌داران صهيونيست است - بتدريج دارد به وجود مى‌آيد؛ البته رژيم حاكم در آمريكا بر مردم بسيار سخت ميگيرند - يك نوع خاص سختگيرى - و آنچنان اينها را مشغول زندگى و گرفتار زندگى ميكنند كه فرصت سر خاراندن ندارند؛ در عين حال اين حالت دارد به وجود مى‌آيد. اين اطلاعات موثق ماست. در كشورهاى اروپائى هم به يك نحو ديگر. كشورهاى اسلامى كه معلوم است. كشورهاى خاورميانه كه معلوم است. ملتها حالت نفرت - و بعضاً بغض - نسبت به رژيم ايالات متحده و مجموعه‌ى سلطه در دنيا دارند. اين را هم نميتوانند جمع كنند؛ هى تلاش ميكنند، اما نميتوانند جمع كنند. (بیانات در دیدار اساتید دانشگاه 2/4/89)

نمی‌توانند اوضاع را رو به راه كنند

اين طرف نسبت به سه دهه قبلى قوى‌تر شده است، مجرب‌تر شده است، آگاهتر شده است، دست هاى بازترى پيدا كرده است و متقابلاً دشمن ضعيف‌تر شده است... امروز، اين حرفها نيست، اين خبرها نيست؛ يعنى نميتوانند، زمينه‌اى براى آنها وجود ندارد، نه اينكه امروز نجيب‌تر شده‌اند، بهتر شده‌اند؛ نه، مى‌بينند كه نميشود كاریش كرد؛ يعنى اين حجم عظيم، روزبه‌روز پرمغزتر هم شده، قوى‌تر هم شده. و غرب، امروز ـ اين نكته‌ى مهمى است ـ احساس ميكند كه سلطه‌ى قديمى‌اش بر دنياى اسلام متزلزل شده؛ يعنى اينهایى كه در كشورهاى اسلامى و عربى بى‌هيچ مانعى و رادعى ميتاختند و جلو ميرفتند، امروز مى‌بينند نميشود؛ نميتوانند. اين موج اسلامى آنها را وادار كرده، حتّى تجديدنظر ميخواهند بكنند، آن هم براشان مشكل شده. در بعضى از كشورها كه وابستگى آنها به غرب واضح و آشكار است ـ مردمشان هم اين را ميدانند و ناراضى هستند ـ مي خواهند يك تجديدنظرهائى بكنند، بلكه بتوانند اوضاع را روبه‌راه بكنند، نميتوانند؛ براى آنها يك راه بن‌بست است. امروز غرب در يك چنين موقعيتى است. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان 25/6/89)

اين غير از دخالت در امور كشورهاست

امام، نهضت را جهانى ميدانست و اين انقلاب را متعلق به همه‌ ملت هاى مسلمان، بلكه غير مسلمان معرفى مي كرد. امام از اين ابائى نداشت. اين غير از دخالت در امور كشورهاست، كه ما نمي كنيم؛ اين غير از صادر كردن انقلاب به سبك استعمارگران ديروز است، كه ما اين كار را نميكنيم، اهلش نيستيم؛ اين معنايش اين است كه بوى خوش اين پديده‌ى رحمانى بايد در دنيا پراكنده شود، ملت ها بفهمند كه وظيفه‌شان چيست، ملتهاى مسلمان بدانند كه هويتشان چگونه است و كجاست. (بیانات در مراسم سالگرد رحلت امام 14/3/89)

گام‌های استوار امت اسلامی

گسترش موج بیداری اسلامی در دنیای امروز، حقیقتی است كه فردای نیكی را به امت اسلامی نوید می‌دهد. از سه دهه پیش كه با پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل نظام جمهوری اسلامی، این خیزش پرقدرت آغاز شد، امت بزرگ ما بی‌وقفه پیش رفته، موانعی را از سر راه برداشته و سنگرهایی را فتح كرده است. پیچیده‌ترشدن شیوه‌های دشمنی استكبار و تلاش پرهزینه‌ای كه در مقابله با اسلام می‌كند نیز به دلیل همین پیشرفت‌ها است. تبلیغات وسیع دشمن در جهت اسلام‌هراسی، تلاش شتاب‌زده‌ای كه برای ایجاد اختلاف میان فرقه‌های اسلامی و برانگیختن تعصب‌های فرقه‌ای می‌كند، دشمن‌تراشی‌های كاذب از شیعه برای سنی و از سنی برای شیعه، تفرقه‌افكنی میان دولت‌های مسلمان و كوشش برای تشدید اختلافات و تبدیل آن به دشمنی‌ها و معارضه‌های لاینحل، استفاده از سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی برای تزریق فساد و فحشاء میان جوانان، همه و همه واكنش‌های سرآسیمه‌گون و آشفته در برابر حركت متین و گام‌های استوار امت اسلامی به سوی بیداری و عزت و آزادگی است. (پيام ولی‌امر مسلمین به حجاج بيت‌الله‌الحرام 24/8/1389)

انقلاب صادر شد...

ما انقلاب را امروز نمى‌خواهيم صادر كنيم. انقلاب، يك‌بار صادر مى‌شود؛ و شد! اين‌كه مى‌بينيد امروز در سرتاسر دنيا، گرايش و ايمان اسلامى زنده شده است؛ اين‌كه مى‌بينيد ملت ها در شمال آفريقا و در خاورميانه و در شرق و غرب كشورهاى اسلامى بيدار شده‌اند؛ اين‌كه مى‌بينيد جوانان مسلمان در كشورهاى گوناگون به زيبايي هاى دين و قرآن روآورنده‌اند، همه حاكى از اين است كه انقلاب اسلامى در اوّلِ وقوع خود صادر شده است. ما كه نمى‌خواهيم بعد از گذشت چهارده سال، تازه به فكر صدور انقلاب باشيم! يك بار انقلاب صادر مى‌شود و آن هم شد. وقتى كه انقلاب، پيروز شد و خبر و جذّابيت آن، دنيا را پركرد، كارى كه بايد بشود شد؛ همان كارى كه شما از آن ناراضى هستيد؛ همان كارى كه به خاطر آن زنجير مى‌جويد و همان كارى كه به خاطر آن خشمناك مى‌شويد، شده و كار از كار گذشته است! شما هم هيچ كارى نمى‌توانيد بكنيد و هيچ كس ديگرى هم نمى‌تواند كارى بكند. كار از كار گذشته است! (خطبه‌های عید فطر 4/1/1372)

آینده از آن امت اسلامی است

كه آن روزى كه انقلاب اسلامى به پيروزى رسيد، رژيم صهيونيستى از نظر دولتهاى مسلمان و ملتهاى مسلمان، بخصوص ملتهاى عرب، يك رژيم شكست‌ناپذير به حساب مى‌آمد. اين موجب شد كه رژيم صهيونيستى عجالتا شعار از نيل تا فرات را كنار بگذارد و به دست فراموشى بسپرد. ملتهاى مسلمان - از آفريقا تا شرق آسيا - به فكر ايجاد نظام اسلامى و حكومت اسلامى افتادند با فرمولهاى گوناگون؛ نه لزوما با همان فرمول نظام جمهورى اسلامى ما؛ اما به فكر حاكميت اسلام بر كشورشان افتادند. بعضى از كشورها موفق هم شدند؛ بعضى هم آينده‌ى نويدبخشى در انتظارشان هست از حركتهاى اسلامى. (بیانات در بيستمين سالگرد رحلت امام خمینی(ره) 4/3/1382)

آمریكا و قدرت اردوگاه اسلام

آمريكايى‌ها مى‌دانند كه در دنياى اسلام آينده‌يى ندارند. براى اين‌كه بيدارى اسلامى به حركتهاى انقلابى منتهى نشود، پيشدستى مى‌كنند؛ مى‌خواهند چيزى را كه براى ملتها سرنوشت محتوم است، با ابتكار و حركت هاى پيشدستانه‌ خودشان عقب بيندازند. به تازگی آمريكايى‌ها اعتراف كرده‌اند كه اگر حمله‌ آنها به عراق نمى‌بود، رژيم صدام در مدت كوتاهى به‌ وسيله عناصر مؤمن و مسلمان خود عراق سرنگون مى‌شد و ابتكار عمل از دست آنها خارج مى‌شد؛ آنها از اين مى‌ترسند. فعاليت آنها انفعالى و از روى ترس از عواقب بيدارى اسلامى در دنياى اسلام است. حركتى كه امروز آمريكايى‌ها در اين منطقه مى‌كنند، ناشى از قدرت نيست، ناشى از احساس قدرت در اردوگاه اسلامى و قيام اسلامى و بيدارى اسلامى است. (بیانات در حرم امام 14/3/1384)
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی