بازدید 4534

تهران آلوده‌ترین استان در ارسال بدافزار

کد خبر: ۱۴۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۷ 01 February 2011
استان تهران تنها در هشت ماه سال 89 با 945 آدرس ارسال‌کننده بدافزار در صدر جدول آلوده‌ترین استان‌ها قرار گرفته است.

به نوشته «جهان صنعت»، مدت‌زمانی است که طرحی توسط معاونت گسترش فناوری اطلا‌عات در سازمان فناوری اطلا‌عات در حال بررسی و پیگیری است که در راستای آن مطالعاتی روی بدافزار‌ها و حملا‌ت اینترنتی انجام می‌شود تا براساس آن فهرستی از بدافزارها با نوع عملکرد و میزان آسیب‌رسانی آنها به وجود آید تا هم سازمان‌ها، ارگان‌ها و هم افراد عادی بتوانند از آن بهره ببرند.

همچنین با شناسایی این بدافزارها فهرست آنها می‌تواند در اختیار شرکت‌های امنیتی و تولیدکننده آنتی‌ویروس قرار بگیرد تا با تولید کدهای مقابله بتوان در جهت رفع عملکرد بدافزارها برآمد.

این شبکه که تله‌ای برای بدافزارها به شمار می‌رود به هانی نت شهرت دارد که هم‌اکنون در هشت شهر و 11 نقطه نصب شده است که روزانه حدود یک‌هزار و 600 بدافزار دریافت می‌کند و اطلا‌عات آنها را در بانک اطلا‌عاتی ذخیره می‌کند، هرچند که معاون گسترش فناوری اطلا‌عات سازمان فناوری اطلا‌عات قول داده است که تا پایان امسال 200 نقطه از مراکز استان به این شبکه اضافه شود.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای تحلیلی از بدافزارهای در چنگ شبکه‌هانی‌نت انجام داده و بر مبنای آن میزان آلودگی استان‌ها را بررسی کرده است که طبق گزارش‌های ارایه شده آن، استان تهران از فروردین‌ماه تا آذرماه حدود 89 درصد موارد بیشترین میزان آلودگی را در قیاس با سایر استان‌ها داشت که براساس آن در رتبه اول آلوده‌ترین استان‌ها قرار گرفت و عنوان آلوده‌ترین استان براساس تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده بدافزار را به خود اختصاص داد.

استان تهران در شش ماهه اول سال 89 با کسب 37 درصد تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده بدافزار به عنوان آلوده‌ترین استان شناخته شد و آذربایجان شرقی با هفت درصد و استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران هر کدام با شش درصد به ترتیب در رده‌های دوم تا سوم قرار گرفتند.

گفتنی است آذربایجان غربی، هرمزگان، گلستان و ایلا‌م هر کدام با تنها یک درصد از سهم کل آلودگی‌ها، کم‌خطرترین استان‌ها براساس تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده بدافزار شناخته شدند.
البته لا‌زم به ذکر است که طی تحلیل‌های انجام شده روی استان‌ها بر اساس تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده بدافزار برای کشف آلوده‌ترین استان در سه ماه مهر، آبان و آذرماه باز هم استان تهران جمعا با 362 آدرس ارسال‌کننده بدافزار رتبه اول را به خودش اختصاص داده است.

همچنین آنتی ویروس‌های مختلف براساس نوع عملکرد و شناسایی بدافزارها در ماه اردیبهشت به ترتیب ‌ G-DATA در صدر و سپس ‌ AVG و ‌ BITDEFENDER در رده‌های دوم تا سوم قرار دارند که به ترتیب 83، 84 و 85 میزان موفقیت آنها ارزیابی شده است.

براساس گزارش‌های درج شده در میان سازمان‌های ارسال‌کننده بدافزار، شرکت‌های خصوصی در نیمه اول سال 89 در صدر جدول آلوده‌ترین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی جمعا با 1439 تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده قرار گرفتند و همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز رتبه اول را در مقیاس تعداد دفعات ارسال جمعا با 10 هزار و 172 به خود اختصاص داد.

به گزارش ایسنا، در نیمه اول سال 89 تعداد آدرس‌های آلوده شناسایی شده هشت هزار، تعداد مکاتبات انجام شده درباره رفع آلودگی 110، تعداد بدافزارهای شناسایی شده یک‌هزار و 758 نوع مختلف و تعداد پاسخگویی‌های تلفنی صورت گرفته 150 مورد بوده و حدود 77 درصد از آدرس‌های آلوده براساس مکاتبات و پیگیری‌های انجام شده پاکسازی شده است و تنها 13 درصد پاکسازی نشده و 10 درصد نیز تعلق به آدرس‌های ناشناس دارد.

همچنین در سه ماهه پس از نیمه اول سال 89 یعنی در ماه‌های مهر، آبان و آذر شرکت‌های خصوصی با 711 بار در مقیاس تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده و یک‌هزار و 94 بار در مقیاس تعداد دفعات ارسال رتبه اول را در بحث آلوده‌ترین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی به خود اختصاص داد.

منظور از تعداد دفعات ارسال در ارزیابی سازمان‌ها، سازمان‌هایی است که آلوده به بدافزارهایی شده‌اند که در زمانی کمتر به نسبت سایر بدافزارها اقدام به نشر آلودگی می‌کنند یا در بازه زمانی بیشتری این بدافزارها نسبت به سایر بدافزارها در سازمان‌های دیگر حیات و دوام داشته و به انتشار آلودگی ادامه داده و سازمان‌ها اطلا‌عی از این سیستم‌های آلوده نداشته‌اند.

گفتنی است براساس ارزیابی و تحلیلی که در نیمه اول سال 89 نسبت به توانمندی آنتی ویروس‌ها در شناسایی بدافزار توسط این مرکز صورت گرفته است، آنتی ویروس ‌ G-DATA با 94 درصد شناسایی کامل بدافزارها و دو درصد شناسایی برنامه‌های مشکوک در راس تمامی آنتی‌ویروس‌ها از جهت قدرت در تشخیص بدافزارها قرار گرفت.

با بررسی به عمل آمده از بانک اطلا‌عات بدافزارهای موجود در مرکز ماهر که از شبکه‌هانی نت ملی جمع‌آوری شده است تا نیمه اول سال 89 حدود چهار هزار بدافزار در آن موجود بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی