بازدید 18033
تحلیل «تابناک» از دو روز مذاکره فشرده؛

در مذاكرات استانبول باز هم غربي‌ها مردود شدند

حقايق موجود، نشان دهنده آن است كه حضور معاون وزير خارجه آمريكا در اين مذاكرات به اميد ديدار دوجانبه با طرف ايراني بوده است/ كاترين اشتون، نماينده گروه 5+1 كه به خواسته‌هاي خود در اين مذاكرات دست نيافته، پس از پايان مذاكرات مدعي شد اين درخواست‌هاي ايران بوده كه وي را نااميد كرده است!
کد خبر: ۱۴۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۹ 22 January 2011
سرویس سیاست خارجی ـ مذاكرات دو روزه ايران و گروه به نام 5+1 امروز پس از سه دور مذاكره فشرده به پايان رسيد. منابع ديپلماتيك حاضر در مذاكرات با سخت و فشرده خواندن آن، مي‌گويند، در حالي كه ايران پيشنهادهایی براي رسيدن به يك «مكانيسم مشخص و عملي براي تداوم همكاري» ارایه داد، اين مهم به دليل نداشتن ايده مناسب از سوي طرف مذاكره كننده غربي، راه به جايي نبرد.

به گزارش «تابناك»، در حالي كه فشار دوچندانی بر ايران براي مذاكره رو در رو با طرف آمريكايي وجود داشت، ايران بر پایه توافقات انجام گرفته در ژنو، خواستار ارایه راهكارهاي ويژه و مناسب براي بسترسازي همكاري‌ها شده بود كه گروه 5+1در برابر پيشنهادهای ايران نتوانستند پيشنهادي دهند.

پيش از اين، تحليل بيشتر رسانه‌هاي غربي اين بود كه آمريكا تمايل چنداني براي نتيجه‌بخش بودن مذاكرات ندارد و مي‌خواهد خواسته‌هاي خود را بدون دادن هرگونه امتيازي به ايران تحميل كند.

در راستاي همين هدف بود كه آمريكايي‌ها چند بار درخواست دیدار رو در رو با هيأت بلندپايه ايراني را كردند كه اين درخواست از سوي طرف ايراني رد شد.

در همين حال، ابوالفضل ظهره‌وند، معاون رسانه‌اي دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از پايان دور سوم مذاكرات تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران، همچنان خود را پايبند به اصل مذاكره و گفت‌وگو مي‌داند و دكتر جليلي نيز اعلام كرده است مذاكرات ادامه خواهد يافت، ولی زمان و مكان آن هنوز مشخص نيست.

در اين ميان، كاترين اشتون، نماينده گروه 5+1 كه به خواسته‌هاي خود در اين مذاكرات دست نيافته، پس از پايان مذاكرات مدعي شد، اين درخواست‌هاي ايران بوده كه وي را نااميد كرده است!

اشتون در ادامه به خبرگزاري رويترز گفت: هيچ تصميمي براي مذاكره دوباره با ايران وجود ندارد، ولی باب گفت‌وگو باز است.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه ديداري يك ساعت و نيمه هم با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران داشت، در حالي مدعي مي‌شود كه درخواست‌هاي ايران، باعث به بن‌بست رسيدن مذاكرات شده است كه ايران، تنها خواستار به رسميت شناخته شدن حق قانوني خود، مبني بر دسترسي به تكنولوژي هسته‌‌اي طبق معاهده ان‌پي‌تي و حركت در راستاي برداشتن كامل تحريم‌ها شده بود. اين درخواست ايران از سوي برخي كارشناسان به عنوان بالا بردن سطح چانه‌زني‌ها توسط جمهوري اسلامي ايران مطرح مي‌شود كه باعث متحير ماندن نمايندگان گروه 5+1 شده است.

آنچه از متن مذاكرات اخير برمي‌آيد، موضع ثابت ايران در تداوم مذاكره و رايزني‌هاست، در حالي كه طرف 5+1 و به ویژه آمريكا، تمايلي براي چنين مسأله‌اي ندارد و در اين مورد، تنها به فضاسازي رسانه‌اي روي آورده و مذاكره، همه حقيقت آمريكايي‌ها براي حضور در نشست استانبول نيست.

حقايق موجود، نشان دهنده آن است كه حضور معاون وزير امور خارجه آمريكا در اين مذاكرات به اميد ديدار دوجانبه با طرف ايراني بوده است؛ بنابراین، بايد گفت، شانه خالي كردن طرف آمريكايي از پذيرش خواست‌هاي برحق ايران، بيانگر بی نيازی اين كشور به گفت‌وگوهاي مستقيم با ايران نيست و اين نياز راهبردي را به خوبي مي‌توان در اركان تصميم‌گيري اين كشور به خوبي دید.

فيليپ كراولي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با تأييد رايزني‌هاي صورت گرفته براي مذاكره با طرف ايراني و ارایه درخواست رسمي در اين مورد، نشان داد كه اين نياز به مذاكره در ميان آمريكايي‌ها هست، ولي آنها بر آن هستند تا تنها درباره منافع خود و حل مشكلات منطقه‌اي خود با ايران مذاكره كنند. به عبارت بهتر، طرف آمريكايي همچنان به سياست چماق و هويچ اعتقاد دارد؛ چیزی كه به نظر مي‌رسد، ايران به خوبي آن را مي‌داند و حاضر نيست به سادگي در بازي آمريكايي‌ها قرار بگيرد.

مسلم است كه هيأت مذاكره ايراني در استانبول، از منافع ملي كشور دفاع مي‌كند و از اين روی، از سوي نخبگان سياسي و آحاد مردم ايران، مورد حمايت و پشتيباني قرار مي‌گيرد؛ بنابراين، طرف‌هاي مذاكره‌كننده غربي، نمي‌توانند به اميد انشقاق داخلي منتظر آينده بمانند، چرا كه زمان كاملاً به سود ايران است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۲
اینبار اروپا رسما اعتراف کرد که بازنده مذاکرات بوده و دیر یا زود مجبور به لغو تحریمها خواهند بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
داداش تو کجایی هستی.جاسوس اسرائیلی یا تو خوابی.بیدار شو بابا جون ،خوب آفرین
کاترین بیچاره دست خالی بر میگرده
مااز حق مسلم خودمون نمیگذریم.......
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
کسی هم نگفت بگذرید، بلکه باید با سیاست عمل کرد و در عین در نظر گرفتن منافع، هزینه ها را تا حد ممکن کاهش داد. امام حسن (ع) هم خیلی بهتر از من و شما طرف حق را می دانست اما زمانی لازم دید که صلح کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
حق مسلم ما یک زندگی آبرومندانه است نه خفت و خواری کشیدن
سهیل بشردوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
ماشاالله به این غیرت، دمت گرم
صابر
| Netherlands |
۲۲:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
امام حسین (ع) هم وقتی دید که صلح به صلاح نیست در برابر دشمنش ایستاد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
به خونی که در روز عاشورا از گلوی امام حسین (ع) ریخته شد قسم می خورم که تو از حقوق مسلم خودت هیچی نمی دونی.
آشناي ديروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
حق مسلم ما مديريت خوب محو بيكاري در جامعه و داشتن رفاه اجتماعي شايسته همراه با عدالت اجتماعي است
حق مسلم ما صداقت مسؤلين در گفتار و
كردار است
حق مسلم ماشايسته سالاري است
غرب وشرق اگر نخواهند تحریمها را زیاد کنن تمایلی هم نداره تا تحریمها رابرداره چرا که میخواهد مردم را ناراضی و مقابل حکومت قرار بده
حتی اگر در یک مدت معین اعتماد سازی صورت بگیره تمایل طرف مقابل به مصالحه کمه
قبول گفتگوی مستقیم با امریک جهت ایجاد انشقاق بد نبود  
عیبی نداره . تو مذاکره بعدی بازهم فرصت دارند حسن نیت خودشون رو ثابت کنند .
از لحاظ دیپلماتیک گروه 1+5 هدفش این بود که بعد از مدتها با اقتدار وارد دور اول مذاکرات بشه تا بتونه در دور های بعدی پوئت های بیشتری ایران بگیره
پاسخ ها
حسن
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
اولا پوئت نه و پوئن به معنای امتیاز! بعد هم مگر اونا می خوان چی از ما بگیرن که مثلا بخوان با اقتدار وارد بشن! این ما هستیم که فکر می کنیم باید در مورد هر چیزی کارنوال تبلیغاتی راه بیاندازیم.
چرا شما نمیخواهید بفهمید....برنامه اتمی‌ برای غرب بهانه است...اونها فقط میخواند ایران رو ضعیف نگا دارن...همون سیاستی که در جنگ ایران و عراق داشتند...اونها به دنبال توقف این برنامه نیستند...فقط ایران رو ضعیف و ضعیف تر میکنند...ببینید برنامه عراق برای تولید نفت در ۲ تا ۳ ساله آینده...اون موقع با ایران هر کاری خواستند میتوانند بکنند....
بله از نظر فارس و تابناک و عصر ایران و کیهان و 20:30 و مهمتر از همه رسانه ملی! غربی ها مردود شدند اما...
البته این فقط نظرشماست
درود بر ایران و ایرانی
مذاکره کردن چه ایرادی داره اگه حرف زور زدن خوب نمی پذیریم به دنیا هم اعلام میکنیم .ایا ملت حق ندارد بداند چه منطقی توجیگر این رویه 30ساله است.هیچکس در دنیای امروز از مداکره
معنای بیعت را برداشت نمیکند!!!راه درست راهی است که هزینه ان معقول باشد.می توان با مداکره از نظر افکار عمومی امریکا را در تنگنا قرارداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
شما ظاهرا تو این 30 سال خواب تشریف داشتین ! تو این 30 سال آمریکا تا خیانت و انواع اقسام جنایت رو در حق ملت ایران تمام کرد حالا شما نشستی پشت کامپیوترت میگی : چه منطقی توجیگر این رویه 30ساله است ؟!!! منطق گاو چرونی منطق یانکی های آدم کش همین .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
شما برو ببین خیانت هایی که انگلستان و روسیه در لباس یک دوست به ما کردن بیشتر بوده یا به قول شما خیانت هایی که امریکا در لباس دشمن به ما کرده.
اينكه مذاكرات در اين سطح براي ملت ايران هم دستاوردي نداشته باشد امتياز نيست. اميدوارم تدابيري كه در زمينه مذاكرات اتخاذ شده، فرصت سوزي نشود. به راستي اثر بخشي چين و روسيه براي ما اينقدر بوده كه مثلا اجتناب تا اين حد از مذاكره دوجانبه با آمريكا تبديل به راهبرد شده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
آمریکا دنبال مذاکره نیست آمریکا دنبال امتیاز گیری یک طرفه و زورگویی همین .
یک شاخه زرشک تقدیم شما باد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
یک مشت دلار هم تقدیم شما باد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
خوشمان آمد....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
یک مثقال عقل هم تقدیم شما باد که هر کی نظر مخالف داره جاسوس و عامل استکبار فرض می کنی.
درود بر آقای جلیلی و هیئت همراه که از حقوق ایران دفاع جانانه کردند.

البته مذاکره دوطرفه با امریکاییها بد نیست بالاخره انجام شود تا از دشمنی آنها کاسته شود.
آمریکا و کشورهای مستبد غربی این آرزو را به گور خواهند برد که بدون به رسمیت شناختن حقوق طبیعی و بین المللی ملت ایران و بدون عذرخواهی از عملکرد گذشته تاریکشان بتوانند از ایران برای حل مشکلات منطقه ای خودشان استفاده کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
جناب ایران، چقدر احساسی برخورد می کنید، آنها به گور ببرند یا به دخمه به ما چه مربوط، ما باید به دنبال منافع خود باشیم، آنها هر کاری هم می خواهند بکنند.
چنانچه ما قبول داریم که فعالیتهای هسته ایمان قانونی و بر حق است لذا پذیرش یا عدم پذیرش توسط قدرتها دیگر چه معنایی دارد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
قدرت های مثلا بزرگ جیب ما رو نزنن به رسمیت شناختن حقوق مسلم ما پیشکش .
باید هرچه زودتر نیروگاه های اتمی راه بیفتند.
چرا فكر مي كنيد فقط طرف غربي مردود شده مذاكره اي كه طرفين ان از همان ايتدا بگويندمرغ يكپا دارد و انعطاف نداشته باشند از همان ابتدا محكوم به شكست است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
رویه چی انعطاف داشته باشیم ؟ ! رویه حقوق مسلم خود ؟! لطفا از خواب بیدار شوید در 8 سال دولت اصلاحات مگر همه چیز به کل تعطیل نکردیم ؟ پس چه شد ؟ چرا فکر میکنید منطق غرب بخصوص آمریکا چیزی بجز زورگویی و زیاده خواهی است ؟
كاترين اشتون انگليسي لابد يادش رفته كه در سالگرد ملي شدن صنعت نفت ايران واقع شده ايم و 60 سال قبل در زمستان 1329 هجري شمسي نماينده وقت انگليس در لاهه مثل او با لحني تفرعني و استعماري صحبت مي كرد؛غافل از اينكه ديگر ملت ها بيدار شده اند و زير بار زور و ستم هرگز نخواهند رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
از کاترین اشتون که توقعی جز این نیست ولی واقعا آدم میمونه به یک سری هم وطن کم خرد چی بگه که هنوزم دارن سنگ آمریکا رو به سینه میزنن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
این آقای ناشناس که جواب تک تک کامنت هارو میده همون آقای تابناک خودمون نیست؟! ادبیات که همون ادبیاته فقط بصورت ناشناس درومده تا مثلا بگن آره ما نویسنده هامون بی طرف هستند!
باز هم؟
داور بازي كي بود؟ نميشد بهشون 10 بدي تجديد نياورند؟

تيترت منو كشته تابناكي جون
هدف از مذاکره باید گرفتن حداکثر امتیاز در برابر دادن حداقل امتیاز باشد و گرنه قرار نیست تکلیف مسائل اخلاقی دنیا و خلقو خوی ابرقدرت ها را ما در این مذاکرت روشن کنیم و لابد نمایندگان شش کشور هم بعد از شنیدن استدلال های ما (که البته درست هستند و آنها هم میدانند) تسلیم شوند! زمانی که پیامبر اسلام در صلح حدیبیه بالای صلح نامه نوشته بودند "پیامبر اسلام"، کافران گفتند که اگر ما تو را پیامبر می دانستیم که با تو نمی جنگیدیم، ایشان هم استدلال کافران را پذیرفتند. حال اگر آنها غنی سازی را در وضعیت کنونی حق ما می دانستند که نه تحریم می کردند و نه لزومی به مذاکره بود تا به قول آقای رحیمی کارخانه های پژوی فرانسه با یک اخم ما ورشکسته شود!
بنظر من اینبار اگر تحریم کردن باید از آژانس خارج بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
نظرت رو برای خودت نگهدار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
بابا تو ديگه كي هستي !!!!
لعنت خدا بر انگليسيها باد اين برنامه ها و تحريم ها همه اش نقشه انگليسيها است البته جديدا چين و روسيه هم مثل انگليس شده اند هم از توبره مي خورند و آخور
البته ميدانيم كه غربي ها دنبال مذاكرات نيستن و ايران هم به خوبي نقش خود را بازي ميكند يعني از فرصت استفاده مي كند و غربي ها با مذاكرات مشغول مي كند كه به پيشرفت هاي خود ادامه دهد. غربي ها ميخواهند ايران را در افكار عمومي به دليل عدم پايبندي به اصطلاح منظق بين المللي محكوم كنند و اين را از طريق مذاكرات ناكام دنبال مي كنند و به دنبال رسيدن به نتيجه مشخص و روشني جز عدم پايبندي ايران به قوانين نيستن. و ايران هم اين مطلب را به خوبي درك كرده و به دنبال وقت تلف كردن با ابزار خود غربي هاست. من مظمئنم چند سال ديگر غربي ها از راه هاي غير رسمي به متحدني جمهوري اسلامي ايران خواهند پيوست و كشوررهاي نظير انگليس / آمريكا و فرانسه تنها خواهند ماند
درود بر جلیلی
این منفیها ادمو شرمنده شهدا میکنه اونها جونشونو دادن که ما ذلیل نباشیم و جلوی غربیها امتیاز ندیم اونوقت بعضی ها چه خوب جواب اونها رو دادن والله باید بگردیم مثل حاج احمد متوسلیان و حاج ابراهیم همت رو دوباره پیدا کنیم شایداونها دوباره با دادن خونشون به این جماعت تحقیر شده در مقابل غرب بفهمونن که غرب فقط دنبال استثمار ماست نه چیز دیگر افسوس که انگار راه شهدای ما پیش بعضی ها فراموش شده افسوس
من موافق این نظرهستم
چرا شما نمیخواهید بفهمید....برنامه اتمی‌ برای غرب بهانه است...اونها فقط میخواند ایران رو ضعیف نگا دارن...همون سیاستی که در جنگ ایران و عراق داشتند...اونها به دنبال توقف این برنامه نیستند...فقط ایران رو ضعیف و ضعیف تر میکنند...ببینید برنامه عراق برای تولید نفت در ۲ تا ۳ ساله آینده...اون موقع با ایران هر کاری خواستند میتوانند بکنند....
به نظر من مجلس باید خروج ایران از ان پی تی و اخراج بازرسان را در دستور کار خود قرار دهد چرا که وقتی غربی ها حاضر به پذیرش قوانین بین المللی نیستند ما چرا باید این قوانین را رعایت کنیم و اطلاعات ملی و محرمانه خود را در اختیار اغیار بگذاریم
برادران عزیز تابناکی.هردو طرف مذاکره با هدف گرفتن نتیجه به پای میز مذاکره می روند و اگر یکی بازنده باشد دال بر برنده بودن دیگری نیست. خیلی شفاف بفرمائید برد ما از این مذاکرات چه بود و اگر می خواستیم با پیش شرط به مذاکره بپردازیم چرا زودتر آنها را اعلام نکردیم تا در صورت نپذیرفتن آنها اساسا نیازی به مذاکره و وقت گذرانی نباشد.
عجب!!!!!!!!!!!!!!!11
هر وقت ما پيام گذاشتيم گفتين به علت حجم زياد 24 ساعت بعد ولي 24 ساعت كه هيچ 72 ساعت هم گذشت كسي چيزي از نظريات ما را نشون نداد منم به خودم زحمت ندادم نظر بدم فقط يه گله از تابناك داشتم كه كردم اينهايي را كه نظرياتشون را ميذارين اونوقت كي هستن ببخشيد !!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی