بازدید 8458

آیا فضاي اخلاق سياسي در كشور پاك شدني خواهد بود؟

طنز تلخ ماجرا البته اينجاست كه اين فضاي بي اخلاقي در سياست و اجتماع به گونه ای شده است كه حتي در برخی موارد علماي اخلاق نمي توانند درباره اخلاق در سياست و يا توصيه به مسائل شرعي و اخلاقي در سياست حتي توصيه اي بنمايند چرا كه به محض اظهار نظر و يا ارائه توصيه اي در اين زمينه آماج حملات متعدد قرار مي گيرند و...
کد خبر: ۱۴۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶ 12 January 2011
چندی پیش حجةالاسلام والمسلمین محسن قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز كشور، فضاي سياسي كشور را به دست چربي تشبيه كرد كه هر چه آب به آن بزني، آب را پس خواهد داد.

به گزارش «تابناك»، وي همچنين افزود: متاسفانه فضاي سياسي امروز اخلاق را نمی پذیرد و اگر كسي در دنياي سياست هضم شود هر چه به او بگوييد پس مي زند.

بنابر اين گزارش، سخنان آقاي قرائتي از روند خطرناك و البته نكوهيده در سياست رسانه ها و سیاستمداران ايراني به ويژه در سال هاي اخير حكايت دارد كه با وجود داعيه دار بودن حكومت  ديني و زندگي ايماني روز به روز بيشتر سقوط مي كند و هر روز كه مي گذرد، آموزه هاي ماكياولي كه بر اساس آن به خاطر قدرت مي توان دست به هر عمل مشروع يا نامشروعي زد، بيشتر تقويت مي گردد.

طنز تلخ ماجرا البته اينجاست كه اين فضاي بي اخلاقي در سياست و البته اجتماع به گونه ای شده است كه حتي در برخی موارد علماي اخلاق نمي توانند درباره اخلاق در سياست و يا توصيه به مسائل شرعي و اخلاقي در سياست حتي توصيه اي بنمايند چرا كه به محض اظهار نظر و يا ارائه توصيه اي در اين زمينه آماج حملات متعدد قرار مي گيرند و شاید عطاي كار را به لقايش ببخشند.

این در حالی است که رهبر انقلاب نیز در مقاطع مختلف بارها و بارها به تبعات سوء و آفت زا بودن این گونه رفتارها اشاره داشته و علماي برجسته و فاضل نيز بر ضرورت رعايت حقوق مردم و مسائل شرعي در حوادث و وقايع مرتبط با سياست سخن رانده اند، که گاه با تفسیر به رأی ها و گاه با شانتاژهای رسانه ای عملا از آن عبور شده است.

البته غرض نبش قبر حوادث گذشته نيست، بلكه هدف نشان دادن فضايي است كه به قول آقاي قرائتي مانند دست چربي است كه آب را از خود مي راند و خواهان و مشتاق پاكي نيست و این یقینا چیزی نیست جز هوای نفس و دغدغه های شخصی که هیچگاه منفعت عمومی جامعه و نظام را در نظر ندارد.

نکته اینکه يقينا نتيجه اين بي اخلاقي ها به نفع هيچ كس و هيچ گروهي نخواهد بود و اگر به تدريج علما، صلحا و منتقدان مشفق به دليل اين فضاي فاقد اخلاق و حيا از صحنه كناره روند، روزي خواهد رسيد كه همين فضاي فاقد اخلاق دامان مسببان آن نيز را خواهد سوزاند و انجام هر عملي مباح خواهد بود و طبیعی است وقتي چنين شرايطي پيش آيد، خشك و تر با هم خواهند سوخت.

پس بدون شک باید هر کسی از خودش شروع کند و امیدوار باشیم که می شود جامعه ای پاک و اخلاقی داشت، البته اگر بخواهیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۹
تا وقتی که شرع و قانون مان را دور می زنیم؛ سیاست ما عین سیاست همه دنیا؛ کثیف است.
خدا لعنت کند کسانی رو که با بیانیه های سریالی و تهمت های دشمن شاد کن تا تونستند فضا رو مسموم کردن کسی نیست جلوشونو بگیره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
همچنين خدا لعنت كند كساني رو كه با رفتار و برخوردشون تا تونستند فضا رو مسموم و دو دستگي ايجاد كردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
خدا لعنت كند هركس به ما انتقاد مي كند! خدا لعنت كند هركس با نقد و بررسي عملكرد ما خواب خوش ما را بر هم مي زند! خدا لعنت كند هركس را كه نمي گذارد ما راحت هر كاري خواستيم بكنيم! خدا لعنت كند هركس عيوب ما را به ما گوشزد مي كند و در نهايت خدالعنت كند هركس نظري مخالف نظر من دارد و مي تواند فكر كند
انصافا من معتقدم شما تابناکی های اون سلامت اخلاقی رو در حوزه سیاست به درستی رعایت نکردید هر چند که اغلب مابقی رسانه ها از شما هم بداخلاق تر بودند.
چیزیو که آقای قرائتی علنا اعلام کردند بنده 20 سال است که از راننده تاکسی ها هر روز میشنوم.
وقتی که پای قدرت و حکومت در میان باشد، اخلاق به راحتی زیر پا گذاشته می شود حتی اگر هنوز پیکر رسول خدا تشییع نشده و بر زمین مانده باشد. بنابراین نباید خیلی روی اسلامی بودن جامعه یا حکومت حساب باز کرد گرچه باید آن را در نظر داشت و راه حل این است که قوانین سفت و سختی برای مهار اصحاب قدرت در نظر گرفت و در مقام اجرا هم کوتاه نیامد. غیر از اینکه نباید از فرهنگ سازی در رسانه ها و در آموزش و پرورش غافل شد. البته فضا آنقدر تاریک شده است که شاید این کورسوها هم دیگر فایده ای نداشته باشد.
جواب : بله اما به شرط پاک شدن برخی سیاستمداران از صحنه سیاسی کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
و پاک شدن تمام خائنین مزدوران و وطن فروشان + عمله های صهیونیست و آمریکا .
سعید
| Ukraine |
۱۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
دوست ناشناس اگر نواقص برطرف شود عمله های صهیونیست و آمریکا هم نمی توانند کاری کنند. بسیاری از سیاستمداران, قانون گذاران, همین عناوین رو سپر قرار می دهند به گستاخی هاشون ادامه می دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
میگن فحشو بنداز زمین صاحبش خودش ور میداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
وطن فروش رو خوب اومدي
متاسفانه پرخاشگري ،بي اعتنايي بديگران ،توهين هاي لمپني گونه نه تنها درمملكت مدشده وروا بلكه آرام آرام مجامع بين المللي نيزبا اين ديد به هيات هاي سياسي وغير سياسي ايراني نگاه مي كنند واز نظر ديگران اين يعني بي حرمتي به آنها وحداقل تبعات بدش داشتن پتانسيل مطرح كردن دردادگاه ها رادارد ومسلما حق رابه توهين شونده مي دهندوبنظر مي رسد طرف هاي مقابل زيركانه ازاين ضعف بزرگ ما براي انزواي بيشترسياسي ايران بهره برده ودست اندركاران مملكتي رابا فراهم كردن زمينه به اين سمت بيشترسوق مي دهند.
پس شعار مرحوم مدرس که می گفت " سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست " با این گفتار چه میشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
بنده خدا راست گفته آخه بعضی ها قدرت و سیاست ،خدا و دین و همه چیزشونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۳
پرسش بسیار بجایی را مطرح کردید. اگر چنان باشد که مدرس گفت و چنین باشد که قرائتی می گوید، پس به اسم اسلام و با نقاب اسلام نقطه ی مقابل آموزه های آن را رایج کرده ایم. در این میان آنچه بیش از همه آسیب دیده اسلام است... و مردم هم حقوق خود را از دست داده اند و هم ایمان را...
فضای اخلاق سیاسی در کشورمان زمانی پاک خواهد شد که منافقان بداخلاق، که بی ادبی و بی نزاکتی سیاسی را به شجاعت تعبیر و تفسیر می کنند، از این عرصه کنار بروند و مردم خودشان اجازه پیدا کنند تا آزادانه اخلاقمندان سیاسی را انتخاب نمایند.
حدود 25 سال هست که چهره آقای قرائتی را ندیده و صدای او را هم نشنیده ام .ولی در اوائل انقلاب که ما هم جوانانی پور شور بودیم ؛ مطلبی را تعریف کرد که من هنوز که هنوز هست می گویم بقول قرائتی .داستان بدین صورت بود که میگفت اوائل انقلاب از لاله زار رد میشدم جوانی در حال راه رفتن بلند بلند صدای خروس در میاورد ؛ گفتم آقا جان چرا صدای خروس در میاوری ؟ و جوان بدون اینکه مرا بشناسد جواب داد : آقا تاریکیه کی به کیه ! ضمنا در مکتب ماکیاول ، اصولا هیچ عمل مشروع وجود ندارد و تمام آموزه های ماکیاول بر این پایه قرار گرفته که برای رسیدن به قدرت و حفظ آن ( هر عملی مشروع شمرده میشود.) البته آقای قرائتی سواد این را دارد ولی بنده هم خواستم مطلب را تکمیل کرده باشم .
"البته اگر بخواهیم"
و صد البته نکته همینجاست. تا زمانیکه به اشتباه فکر میکنیم که سود و منفعت ما در این نوع رفتار است، تغییری در وضعیت اسف بار جامعه امروزمان ایجاد نخواهد شد. وضعیتی که همه از مردم کوچه و بازار تا مسئولین کشور در آن سهیم هستیم و روزی برای این موضوع مورد بازخواست قرار می گیریم.
عمرا...............
hich kas nazari nadashte , gooya mardom ham digar kari ba akhlagh nadarand!!!!
اگر این سخن را که "هر چه را برای خود خوب می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه را بد میدانی برای دیگران هم بد بدان " اجرا میکردیم یعنی قبل هر چیزی خود را به جای طرف مقابل میگذاشتیم این همه بی اخلاقی نبود اما افسوس که زمانی کاری را غیر اخلاقی میدانیم که در مورد خود و اطرافیانمان رخ داده باشد! فراموش نکنیم تا سخنی را نگفته ایم سخن در بند ماست ولی وقتی حرفی را گفتیم این ما هستیم که در بند سخنمان هستیم!
قابل توجه بود
برادر من .اینگونه اعمال مسبوق به سابقه است. هرچه و هرکسی بخواهد فرمایشی میکند و بمحض دیدن عکس العمل از دیگری فریاد بر میاوردکه وای این راه و روش صحیحی نیست. باید چنین و چنان بود.بعد نوبت اوست که فرمایش جدیدی را ارائه دهد. باور بفرمائید همه گیج شده اند که اخر چه کسی درست میگوید.
می دونید چرا؟ چون آدمای بی سواد تو حکومت زیاد شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
شما از انگلیس فهمیدی آدم های بیسواد اینجا زیادن در ثانی بی سوادی شرف داره یه وحشی گری .
حقیقت همین است که دقیقا منطبق بر مسیر اسلام و شیعه نیستیم و در بعضی موارد روی غاصبان دین را سفید کرده ایم
بحث فضای اخلاقی در سیاست است باید به عرض برسانم.فضای بی اخلاقی تنها در سیاست نیست .اصولا فضا را انسانها ایجاد میکنند. انسانها اگربی اخلاق شدند هر جا پا بگذارند فضا را آلوده میکنند. چه در سیاست باشد چه در صنفهاومشیُ های دیگر مامشکل اخلاق را در سطح مملکت داریم.وتنها با نصیحت وتوصیه درست نمیشود.باید ایرانی را شناخت .حضرت امام با شناخت ایرانی توانست از ملتی آنچنانی (که همه فضای قبل از انقلاب را میدانند)ملتی ایثارگروقهرمان بسازد.آیا حالا نمیشود ؟.خب ممکن است فرم کار فرق کرده باشد ولی ملت همان ملت است.چه کسی متولی امر است .بی رودروایسی باید گفت فعلا کار دست آقایان روحانی است . آیا خفته را خفته میتواند بیدار کند.روحانی ای که به خاطر پست ومقام فتنه در مملکت ایجاد میکند آیاباعث آن نمیشود که ملت اعنماد خود را به اصل روحانیت از دست بدهد؟یک روحانی اگر خدای ناکرده حاکمیت فعلی را ناحق بداند(که اینطور نیست)آیا نباید بخاطر اسلام به خاطر حفظ اعتماد مردم به اصل اسلام وجایگاه روحانیت در بین مردم. سکوت کند؟ آیا حضرت علی جز این عمل کرد؟(که البته قابل مقایسه نیست ولی عمل مولا علی ع سرمشق است)خب چه انتظار دارید از ملت وقتی مربیان جامعه را اینچنین میبیند؟اینکه حضرت امام راضی به کار اجرائی روحانیت نبود علتش این بود. خود کار اجرائی موافق ومخالف داردمخالف مخالفتش را به پای چه کسی میگذارد؟باقی بماندکه کار اخلاق هم دستوری نیست عملی است.سرمشق بودن است.
تابناک خودت رو جر بدی رییس جمهور نمیشید چون مردم به هر خری رای نمیدن
توهين به وتمسخرديگران يكي ازنشانه هاي بارزضعف منطق دربرخورد با مسايل اجتماعي وسياسي است وازنظر عرف بين المللي عملي بسيار ناپسند وبي ادبانه مي باشدوازنظر روانشناسي اجتماعي اين نوع اعمال فقط باعث تاييد وتهييج آني قشري از مردم عام بدون بينش كافي جامعه مربوطه شده ودرمجامع بين المللي باعث بي اعتبار شدن اشخاص با اين گونه رفتارهاو بجد نگرفتن حتي گفتار وكردارجدي آنهاوبتدريج طرد اين افراد وجوامع به نمايندگي اين افراد مي شودوتبعات بد آن ضرروزيان هاي كلان سياسي واقتصادي براي مملكت مربوطه مي باشدكه بصورت كوه يخ پنهان سياسي كشتي هستي آن مملكت راهرآن تهديدبه غرق شدن مي كند.
سلام
چند نكنه در قران و احاديث هست كه بنظر اينجانب محجور مانده است از ان جمله :
و لا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقي
لن تنالوالبر حتي تنفقوا مما تحبون
قل انما اعطكم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي ثم تتفكروا
كونوا دعاه (ت) الي الله بغير السنتكم
و بسياري ديگر كه خود اينجانب شرمنده ام كه مورد خطاب ايه
لم تقولون مالا تفعلون كبر مقتا عند الله ان تقولوا مالا تفعلون
قرار گيرم
ازنظر روانشناسي توهين به ديگران بخصوص اگر بصورت تكراري وتبديل به نوعي واكنش رفتاري مكرر شودنشانه كم آوردن وبيان آنستكه به حريف مي گويد من آدم درستي نيستم ومي خواهم با زور خودم راواميالم رابه توتحميل كنم واين نشانه كمبود ظرفيت وضعف شديد شخصيتي است ونشانه اينكه اينگونه افراد رابكارهاي مهم گماردن درواقع قماركردن است وعقل سليم حكم مي كند كه اينچنين افراد رافقط مي توانيم به كارهاي تحت كنترل ودرصف ها رده هاي مياني بگماريم ونه درصف هاي مقدم ودرتماس مستقيم با مردم وجامعه وامر حساس حتي اگر داراي انرژي وپتانسيل انجام كارهاي مهم راداشته باشندچون بازتاب رفتاري سوء آنها بالاخره به فاجعه منجر مي گردد .
اینکه تنها در برخی سایتهای خبری گهگاهی انتقادی بشه مشکلی را حل نخواهد کرد. تا زمانی که اجازه انتقاد آزاد در رسانه ملی, که پربیننده ترین رسانه است, داده نشه و پس از اطلاع رسانی پی گیریهای لازم نشه, اوضاع بدتر هم خواهد شد و سیاستمدارها هم در این فضا سوئ استفاده می کنند. برنامه های انتقادی مانند دیروز امروز فردا هم اجازه انتقاد آزاد و واقعی را نمیدهد, با دعوت از گروه خاصی همچنین مجری که بی طرف نیست و هدفش اصلاح نواقص واقعی نیست, بلکه تنها می خواهد فضا را کمی آرام کنه. با این شرایط امیدی برای پاک شدن اخلاق سیاسی و همچنین رفع دیگر نواقص اجرایی نخواهد بود.
تابناك، آيا خودتان رعايت اخلاق را داريد؟ عدالت در گفتار، عدالت در انعكاس اخبار و ...
ادب مرد به ز دولت او ست.........
الناس علی دین ملوکهم
بی اخلاقی دارد در جامعه موج می زند بعد اسم خودمون رو گذاشتیم مسلمان!
اصل اول در زمان حال "حفظ منافع شخصی" و بس
مطالبی که ایشان گفته اند کاملا درست است ولی راه حل چند آموزه کلی اجتماعی است که همیشه اگر در جامعه ای رعایت شده موجبات اصلاح جامعه شده است:
1-همدیگر را بایستی به رسمیت بشناسیم و حق اظهار نظر دیگران برای دیگران قائل باشیم هر چند مخالف نظرات ما باشد.
2-هزینه راستگوئی را بایستی کاهش داد، تا هرکس بتواند عقیده و نظرش را راست و سرفرازانه و صریح بگوید و هزینه ای برای عقیده اش لازم نباشد بدهد حتی اگر خدا را قبول نداشته باشد تا چه رسد به دیگر نظرات و عقاید سیاسی و اجتماعی! و تنها هزینه ای که لازم داشته باشد درستی و یا غلط بودن مطلب باشد! و ارزیابی دیگران از شخصیت علمی و جایگاه فکری خودش! در چنین صورتی هر عقیده غلطی به راحتی اظهار میشود و مورد بحث اهل نظر قرار میگیرد و اصلاح میشود و جامعه پیشرفت میکند! در حالی که در جامعه ما اظهار درست و صریح کردن عقاید هزینه های بسیار دارد و لذا یا گفته نمیشود و یا در لفافه و ناقص گفته میشود و همه مباحثی هم که در اثبات و نفی آن شکل میگیرد بهمان دلیل ناقص و ناتمام است، پس به هیچ نتیجه ای نمیرسد و بحث بی نتیجه همچنان باقیست!
3-بایستی بدانیم بزرگ ترین گناه از نطر دین خدا اگر تابع او هستیم؛ دروغ است که با هفتاد بار زنا کردن مساوی است و سردسته همه گناهان است، ما باید ملاک تقدم و تاخر و ارزشیابی خوب و بد را به خدا بسپاریم و نباید از جیب خودمان دینی درست کنیم و آن را بنام دین خدا به مردم بفروشیم! خدا میگوید بزرگترین گناه دروغ است و بعد تهمت زدن و بعد غیبت و خبر چینی! اگر نمیدانید به آیات و روایات فراوان در کافی و خصال صدوق یا به کتاب گناهان کبیره مرحوم دستغیب مراجعه کنید! در قرآن میفرماید: قل اتعلمون الله بدینکم؟ یعنی : ای پیامبر به اینان بگو آیا شما دین خودتان را به خدا آموزش میدهید؟ اگر ما خودمان را به خدا سپرده بودیم خوب نتیجه میگرفتیم ولی ما خودمان آنچه را دوست تر داریم جلو می اندازیم و آنچه به صرفه نیست را...
میخواستید با این روش به کجا برسیم؟
در جامعه ای که اخلاق مرده باشد (مثل آمریکا) و مردم مثل ریگ دروغ بگویند (مثل مردم آمریکا) راستگویی که از بالا ترین ارزش هاست بی اهمیت و نشان ضعف و کم خردی شود سیاستمدارانش به همین وضعیت می افتند ( مثل سیاستمداران آمریکا). تابناک عزیز مشکل سیاستمداران نیستند. مشکل مت مردمیم که ملاک دینداری سیاستمداران منتخب ما چند جمله عربی در اول سخننمان است نه اینکه بعد از آن چه حرفی می زنیم. با تشکر جک از آمریکا
انانی که با اسم خود پیام میگذارند بیشتر شعار گونه هست تا نظر. اقای قرائتی مثالاش واقعا منطبق بر واقعیات هست
مردم به مرور زمان شبیه حاکمانشان می شوند .....
کسانی اکنون سر سفره انقلاب حاضر شده اند که کمترین سختیها را برای انقلاب کشیده اند و دارای تفکرات متحجرانه و خطرناکی هستند و به شدت هم ماکیاولیستی رفتار می کنند و در بداخلاقی و بی تقوایی شهره شده اند...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست