بازدید 6290

شکست سناریو وحشت از تورم هدفمندی

واقعیت این است: 20 روز از اجرای طرح هدفمندی سازی یارانه‌ها می‌گذرد اما هیچ نشانه‌ای از رنگ و بوی تورم‌های هولناک دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱ 11 January 2011
تمام گزارش‌های علمی دستگاه‌های رسمی، مقالات علمی و پژوهشی، گزارش‌های نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی و حتی نشریه‌ها و مجلات معتبر اقتصادی جهان مانند اکونومیست و مید به استثنای گزارش کارگروه تحول اقتصادی دولت آثار تورمی افزایش شدید قیمت‌های انرژی را قابل توجه گزارش کرده‌اند.

به گزارش شبکه ایران، گزارش‌های رسمی آنها نشان می‌دهد: اقتصاد ایران همزمان و حتی طی روزهای آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها با یک شوک تورمی وسیع مواجه خواهد شد.

اعداد پیش‌بینی شده خیلی بالاست: 70، 80، 90 و 100 درصد...! حتی برخی مراکز و نهادها، گزارش‌هایی از تورم هدفمندی یارانه‌ها منتشر می‌کنند و ارقامی را ذکر می‌کنند که همگی دال بر انفجار یک شوک عجیب و غریب دارد. با این حال دایره انتقادات از دولت و طرح آن نیز بیشتر می‌شود.

برخی منتقدان پا را فراتر گذاشته و در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و گزارش های کارشناسی خود اعلام می‌کنند با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مردم به خیابان‌ها می‌ریزند؛ شورش‌های اجتماعی آغاز می‌شود؛ همه بر سر قیمت‌ها دعوا می‌کنند، عدد تورم نیز هر دقیقه و حتی ثانیه به ثانیه کنتور می‌اندازد!

اذعان به ارقام هولناک تورم هدفمندی یارانه‌ها همه را به وحشت انداخته، به گونه‌ای که حتی برخی‌ها می‌ترسند با آغاز اجرای طرح یارانه‌ها همه چیز به مرحله نابودی کشیده شود. این جملات تصورات ذهنی منتقدانی است که دولت احمدی‌نژاد را در طول یکی دو سال اخیر مورد نقد قرار دادند حالا طرح اجرا می‌شود؛ پیش‌بینی مخالفان درست از آب درنمی‌آید؛ نه شورشی است و نه دعوایی. چند روز بعد هم تورم آذرماه بطور رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود؛ در حالی که همه انتظار داشتند تورم انتظاری هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها را افزایش دهد، اما عدد تورم در آذرماه تنها به 10 درصد می‌رسد.

تورم طبق پیش‌بینی دولت پیش رفت

اظهارات و اعداد و ارقام غیرکارشناسی درباره تورم یارانه‌ها در یکی دو سال اخیر بارها از سوی دولتی‌ها مورد تکذیب قرار گرفته.

سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی دولت، میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و حتی شخص خود رئیس‌جمهور بارها از تریبون‌های مختلف اعداد و ارقام تورم یارانه‌ها را تکذیب کردند.

حتی حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت حدود یک سال پیش هنگامی که موضوع تورم یارانه‌ها نقل محافل شده بود در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اصلاً تورم هدفمندی یارانه‌ها را قبول ندارد.

این واکنش رسمی حسینی به گزارشی بود که یک مرکز پژوهشی رسمی چندی قبل از آن منتشر کرده بود. در این گزارش ذکر شده بود: تورم با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به حدود 68 درصد خواهد رسید!

سخنگوی اقتصادی دولت در آن روزها که حدود یکسال از آن می‌گذرد، گمانه‌زنی‌ها درباره تورم یارانه‌ها را به ضعف کارشناسی مراکز مطالعاتی و پژوهشی توصیف کرد و گفت:‌ امکان پیش‌بینی‌ تورم یارانه‌ها وجود ندارد. او حتی اذعان کرد مدل‌های مورد استفاده برخی مراکز بسیار دم دستی و قدیمی است.

حسینی گفت: منتقدان اصلاً اقدامات دولت را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ نمی‌کنند و پیشگویی‌های آنها بیشتر به وحشت جامعه می‌اندیشد تا فراهم کردن مقدمات اجرایی! در هر حال اظهارات یکسال پیش مقامات دولتی به واقعیت پیوسته و اعداد و ارقام برخی منتقدان به واقعیت نپیوست.

واقعیت این است: 20 روز از اجرای طرح هدفمندی سازی یارانه‌ها می‌گذرد اما هیچ نشانه‌ای از رنگ و بوی تورم‌های هولناک دیده نمی‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
همه مسایل به همین 1 ماه ختم نمیشود. هنوز مردم دارن بنزین 100 تومنی و 400 تومنی میزنن. هنوز مونده عزیز من، صبر داشته باش
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
باز هم توهم!
عزیز من خیلی خامی که فکر میکنی تنها دلیل تورم قیمت بنزینه!
تابناك جون خوشم مياد كه هرچقدرم كه منتقد باشی و از بعضی كارها خونت به جوش بياد! به حرف و موضوع حق كه ميرسی سر تسليم فرود مياری و لجبازی نمی كنی. به همين خاطره كه دوسِت دارم.
مگر تا همین الان یارانه ها حذف شده اند ؟
هنوز زود است در مورد تورم قضاوت کنیم.! بهتر بود گزارش تحلیلی خود را حداقل 3 ماه بعد از اجرای طرح یعنی اسفند ماه یا ابتدای سال آینده منتشر میکردید .
بخشي ازاين تورم واقعا محقق شده است . بالاخره همين حاملهاي انرژي كه تا ده برابر قيمت انها زياد شده يا افزايش 100درصدي قيمت نان بر تورم تاثير دارد . ضمن اينكه با فشاري كه دولت اورده است از يك طرف و ارائه كالاهايي كه در انبارها بوده قيمت برخي كالاها هنوز تغيير نكرده است و وقتي كه كالاها با هزينه هاي جديد انرژي و حمل و نقل وارد بازار شود قيمت انها هم افزايش مي يابد. تورم اعلام شده هم براي كل طرح هدفمندي بوده است كه بدون ترديد با اجراي كامل طرح اين تورم نسبت به قيمت هاي قبل از طرح ايجاد خواهد شد. اين تورمي هم كه مقامات دولتي اعلام مي كنند معلوم نيست بر چه مبنايي است.
...و روسیاهی ماند برای ذغال.حالا خیلی خوبه اونایی که مدام در پی تزریق یاس و ناامیدی در جامعه بودند قدری در خلوت خود به عاقبتشان در پیشگاه خداوند بیندیشند شاید از مسیر غلط برگردند.انشاءالله.
واقعاً تشکر میکنیم و خداقوت میگوئیم .ما به هیچ عنوان دوست نداریم که سوخت و دیگر سرمایه های اینت مملکت به کشورهای همسایه قاچاق شود و به قولی منافع به نام ما باشد ولی به کام دیگران.
خوب بنده خدا فعلا که هنوز فقط افزایش قیمتها روی کاغذ بوده و از جیب مردم چیزی خارج نشده که بخواهد اثری ایجاد کنه.
1- هنوز یارانه های سوختی مثل بنزین و گازوئیل پرداخت میشه پس دلیلی برای افزایش قیمت وجود نداره.
2- رقم واقعی قابل پرداخت به مردم ماهیانه 40500 تومان نیست و این رقم چیزی حول و حوش حداکثر 24000 تومان است و این رقم پرداختی در اول دوره هدفمند شدن صرفا جهت ایجاد جو مثبت روانی است.
اصولا نارضایتی زمانی رخ خواهد داد که وضعیت از قبل از اجرا بدتر شود . فعلا که تا امروز مردم فقط پول گرفته اند و چیزی پرداخت نکرده اند باید صبر کنیم تا زمان پرداخت قبوض و آزاد شدن کامل حاملهای انرژی که البته امیدوارم باز هم برای مردم هیچ مشکلی پیش نیاد.
درطول عمرم چندین بار پیش آمده است که لحظه لحظه ام را به خدا شکر کرده ام. این چند هفته ای که از طرح هدفمندی یارانه ها میگذرد جزو همین روزهاست. خدا این مملکت را روز به روز به آرمانهای مقدسش نزدیکتر نماید.
فكر كنم شماها برنامه‌هاي اقتصادي را با فرآيند جوجه‌ريزي اشتباه گرفتيد كه در طول 20-21 روز تخم مرغ تبديل به جوجه مي‌شه!!!!!!!!!! آخه آقاي اقتصاددان اين طرح اجازه بديد كامل اجرا بشه بعد نظر بديد كه پيش‌بيني‌ها درست بوده يا نه!! فعلاً غير از پرداخت نقدي به مردم چه اتفاق خاصي افتاده؟؟ كدام قبض با تعرفه جديد محاسبه شده يا هنوز مردم سهميه سوخت با قيمت‌هاي قبلي‌شان را تمام نكرده‌اند. تازه با اجراي آن هم ماه‌ها طول مي‌كشه كه اثر خود را روي متغيرهاي كلان اقتصادي نشون بده. اين تفكر مكانيكي در اقتصاد را كي مي‌خوايد كنار بذاريد!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
لطفا بفرمایید "یک اقتصاد غربی خوانده"
صبر کنید خیلی هول نکنید هنوز که قبضی به دست مردم وصنایع نداده اید
ضرب افزایش قیمت بنزین راهم که گرفته اید بزار اواخر اسفند بشود ؟فصل مسافرت برسد؟
باید صبر کرد
شوک نیست اما تورم وجود داشته و خواهد داشت
مثل اینکه در بازار و در بین مردم نیستید که ببینید که اجناس مصرفی مردم چقدر گران شده است
اعلام پیروزی قبل از اتمام کار نتیجه ای جز شکست ندارد
نوع جامعه اماري و مدت بررسي نيز مهم است
آقا جان صبر کن اولین قبض بیاد.بنزین مردم تموم بشه
اکثر منتقدین از مخالفین دولت هستند و فقط قصد تخریب دارند و به این نکته توجه نمی کنند که خود در این جامعه زندگی می کنند و با تخریبی که صورت میگیره خود نیز در آن آتش میسوزند و فقط دنبال منافع شخصی می باشند و به منافع دوردست فکر نمیکنند . در اکثر کشورهایی که یارانه به مردم تعلق میگیرد این طرح اجرا شده و موفق بوده ولی متاسفانه بعضیها هنوز تعصبی به قضیه نگاه میکنند و منطق را کنار گذاشته اند
عجله نکنید، ولی به هر حال، دولت اعلام امادگی کرده بود.
هنوز خیلی ها دارند از بنزین های ذخیر شده و ... استفاده می کنند . وقتی کفگیر به ته دیگ خودر همه چیز معلوم میشه
ظرف یکی دو هفته مگه چیزی معلوم میشه؟
چرا عجله دارید تحلیلهای علمی براساس قانون اقتصاد و جامعه شناسی است هنوز زود است نتیجه گیری کرد شاید اونها راست گفته باشند ، شاید شما .پس کمی باید صبر کرد حداقلش تا تابستون آینده انگاه قضاوت کرد
هنوز قبضها نيومده تا وحشت واقعي ديده بشه!
جناب آقای اقتصادی :
هنوز قبض آب و برق و گاز و...... رویت نشده است لذا تا زمان رویت این قبضهای عزیز بایستی چشم به راه رویت قبضهایی که خورشیدوش باشیم تا در این فضای غبارآلود شهری شاید خودش را نمایان سازند
آنوقت بعرض جنابعالی می رسانیم که یک من ماست چقدر کره دارد
اقایان مخالفینی که دولت نهم را دولت غیر کارشناسی مینامید بیاید منفی بدید
ما ايراني ها ثابت كرديم هر وقت هر كاري رو بخواهيم انجام دهيم و با جديت در جهت انجام آن تلاش كرده ايم جواب داده است.
ضمنا اين كار يك تودهني بود به همه كساني كه ميگفتن دولت كار كارشناسي انجام نميدهد.
البته نقش مجلس در فشار به دولت جهت انجام اين كار را نبايد فراموش كرد.
هنوزشه
خدا كنه به همين اندازه بمونه
هنوز پول برق كارخونه ها نيومده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
کارخانه ها باید فکر اساسی برا بی درپیکر مصرف کردن انرژی خود بکنند. در بخش خصوصی و کارگاههای کوچک این اتفاق در حال تکوین است.
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
خوب شد گفتی!
دولت افزایش پول برق کارخونه ها رو حساب نکرده بود .
یادم باشه به وزیر اقتصاد خبر بدم!!!!
چرا فکر میکنیم باید بیشتر از حقمون استفاد کنیم؟
چرا فکر میکنیم نفت و سرمایه های کشور فقط مال ماست و نسل های آینده نباید از آن بهره مند بشن؟
بسیاری از منتقدین و مخالفین این طرح ،روزگاری به اجرای اون افتخار میکردند و از اون به عنوان آرزویشان یاد میکردند .
حالا چی شده که با اجرای اون توسط دولت و همراهی ملت عزیز مخالف هستند ؟
اجرای موفق این طرح به دو عامل بسته است :
1-مدیریت دولت
2-همراهی ملت شریف
که خوشبختانه هر دو عامل دست در دست هم انداخته و با شجاعت تمام آن را اجرا میکنند .
چرا اینجا بعضی دوستان همش آیه یس میخونن؟؟؟مگه در اهمیت اجرا شدن این طرح کسی شک داره؟؟بنظرتون این منطقی که ما چهار برابر میانگین جهانی انرژی مصرف میکنیم!!!!
همینایی که الان اینقدر ایراد میگیرن اگه این طرح اجرا نمیشد همشون انتقاد میکردن که چرا دولت بی کفایته و نمیتونه مصرف انرژی رو مدیریت کنه
بعضی خواص تاریخ مصرف گذشته هم که فقط میخوان بهره برداری سیاسی کنن
مصداق اصلی افزایش بیش از 50 در صدی رو من دانشجو که قبلا برای رفتن از شهرستان به تبریز حدود ده هزار تومان بود که با اجرای این قانون دقیقا بیست و دو هزار تومن شده به وضوح حس میکنم این در حالیست که حتی یک ریال از این پول یارانه به جیب بنده از طرف پدر وارد نشده این وسط فقط فشار بر روی امثال منه که هم باید خرج دانشگاه رو بدم هم هزینه های جاری روزمره که با این دریافتی حقوق کارمندی با وجود مجرد بودن کفاف خرج خودم یکی رو نمیده رو باید جبران کنم حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را
گراني خزنده که داره در همه زمينه ها شروع ميشه،مشخصه که تصنعي بودن قيمتها به ضرب و زور دولت چندان دوام نخواهد داشت،در مورد اقلام پر مصرف مردم قيمتها مدتها قبل از شروع قانون هدفمندي يارانه ها بالا رفته بود،صرف شعار دادن مسئولين کافي نيست بايد ديد در بطن اقتصاد خانوار و مردم چه اتفاقات ناجوري رخ داده و خواهد داد.
دیلیش کاملا مشخصه

تا زمانی صاحب کالا میتونه گرون تر بفروشه که مصرف کننده بخره وگرنه به قول آلمانیها 20 درصدو از دست بدی بهتر از اینه که همشو از دست بدی

تا قبل از آزاد سازی هر چه دولتهای ایران بر سر اقلام اساسی کوتاه میومدند دلال بیشتر سود میبرد و مردم هم گرونتر میخریدند ، چرا ؟ چون به محض هر گونه اعلام مربوط یا غیر مربوط در سیاست یا اقتصاد ، اجناس میرفت بالا دولتم برای اینکه فشار نیاد پول رو به طرق مختلف میریخت تو بازار و دست مردم بنابراین دست مصرف کننده پول بود که گرونتر بخره و حالا که توی 2 سال اخیر رسما بودجه عمرانیه نصف کرده و پولو کشیده بیرون ، تیر خلاصو زد به بخش دلالی و مفتخری ایران و کارشم درسته چون ثروت بادآورده دلالها که نمیومد تو صنعت و تولید ، خودش باز صرف سرمایه گذاریهای تورم زا میشد ( مسکن ) حالا دولت گفته ( اگه انجام بده ) پول آزاد سازی رو میخواد بده پروژه های عمرانی که هم نرخ بیکاری میاد پائین هم باعث پیشرفت مملکتمون میشه فقط باید دید چه خوابی برای کور کردن سرمایه گذاریهای تورم زا مثل مسکن دید چون بدون این آب سفتی تو هاون کوبیده

یا حق
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی