بازدید 3780

احتمال جیره بندی آب در بخش کشاورزی

کد خبر: ۱۴۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹ 09 January 2011
وزیر نیرو گفت: علیرغم کاهش شدید بارندگی‌ها، مجبوریم آب شرب مصارف خانگی را در اولویت اول و بخش صنعت را در اولویت بعدی قرار دهیم و باید نسبت به آب کشاورزی مضیقه هایی قائل شویم که این مسئله مشکلاتی برای کشاورزان به وجود خواهد آورد.

به گزارش اکونیوز، مجید نامجو به دغدغه دولت برای اصلاح شیوه های آبیاری و تامین آب شرب مصارف خانگی با توجه به کاهش میزان بارندگی ها اشاره کرد و گفت: هر هفته در جلسه شورای عالی آب میزان بارندگی ها، ورودی حجم سدها، میزان مصارف و نیاز کشاورزی، آب شرب شهرها که وابسته به آب سطحی است، مورد بررسی قرار می گیرد و به طور مستمر میزان تولید آب رصد شده و در آنجا تصمیماتی با توجه به حجم آبی که در اختیار داریم، اتخاذ می‌شود.

وی افزود: علی رغم کاهش شدید بارندگی ها در سطح کشور، با توجه به حجم آبی که از سال گذشته ذخیره داشتیم، تاکنون محدودیتی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته‌ نشده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: اما از این هفته مجبوریم آب شرب مصارف خانگی را دراولویت اول و بخش صنعت را در اولویت بعدی قرار دهیم تا بتوانیم برای حداقل 18 ماه ذخیره آبی داشته باشیم و باید نسبت به آب کشاورزی مضیقه هایی قائل شویم که این مسئله مشکلاتی برای کشاورزان به وجود خواهد آورد.

نامجو اظهار داشت: کشاورزان مجبورند از منابع آبی زیر زمینی برای تامین آب مورد نیاز استفاده کنند که آن هم در هر صورت موجبات کاهش سطح آب زیرزمینی را ایجاد می کند اما اینها واقعیت‌هایی است که در اثر خشکسالی در کشور رخ می دهد.

وزیر نیرو به تصمیم دولت برای اجرایی کردن اصلاح الگوهای کشت و آبیاری اشاره کرد و گفت: ما هیچ چاره ای نداریم جز اینکه با سرعت برنامه‌ها و طرح‌های کاهش مصرف را اجرایی کنیم و به سمت اصلاح الگوهای کشت و ‌آبیاری پیش برویم.

نامجو افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی آب، رئیس جمهور دو بودجه جداگانه 3 هزار میلیارد تومانی به این منظور اختصاص داد که ما منتظر تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی هستیم تا به کمک آن بتوانیم ظرف 5 سال کشاورزی را به نقطه‌ای برسانیم که در حقیقت با اجرای طرح‌های آمایشی سرزمینی، طرح‌های کشت و آبیاری مناسب، راندمان مصرف آب کشاورزی را که الان حدود بیش از 90 درصد آب کشور را به خود اختصاص می دهد، بالا ببریم و روش ها را اصلاح کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: خشکسالی در کشور ما تبدیل به یک حقیقت مسلم شده است، باید بتوانیم با سرعت این برنامه ریزی را داشته باشیم تا طرح ها اجرایی شده و مصرف آب کشاورزی کاهش پیدا کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
آقاي وزير نيرو لطفا الگوي كشت را تعريف كنيد. اگر وزير نيرو در مورد كشاورزي تصميم بگيرد حتما وزير جهاد كشاورزي هم براي انرژي اتمي تصميم خواهد گرفت.
خب حق هم دارید.شما که همه چیز رو وارد میکنید دیگه واسه چی اب حروم کنیم و تولید زراعی داشته باشیم؟
در استانهای شرقی کشور که وضعیت بحرانی تر است بهترین روش در وهله اول، یکپارچه کردن زمینهای کشاورزی در قالب تعاونی های مشاع و دادن تسهیلات رایگان جهت کشاورزان برای اقدام به روشهای آبیاری نوین و در وهله دوم ترویج محصولاتی است که به آبیاری کمتری نیاز دارند.
چرا از تكنولوژي برتر بارش كه كشورهاي ديگر از آن استفاده ميكنند استفاده نميكنيم؟؟؟
به جاي جنگ ودعوا سر انرژي هسته اي،به فكر خوراك مردم باشين كه اگه خشكسالي بشه و...
ای کاش فقط یک ده هزارم 3 هزار میلیارد تومان را صرف پژوهش و برنامه ریزی در این زمینه می کردند.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی