بازدید 6055

رسانه ملی دهه اول محرم را چگونه برگزار کرد؟

توجه به مفاهيم بلند عاشورايي چون جهاد، شهادت، ظلم ستيزي، آزادی خواهی، عدالت طلبی، آرمان گرايي، توكل و ايثار از جمله مسائلي است كه در رسانه اي همچون تلويزيون مي تواند در بطن جامعه توسعه داده شود/ در این فضا، مخاطب فرصتي را براي آزمون خود در آن معركه ها فراهم مي بيند و مي كوشد در اين مقايسه كردن ها عيار خود را بسنجد.
کد خبر: ۱۳۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲ 20 December 2010
يكي از مهمترين ابزار براي گسترش و ترويج فرهنگ عاشواريي، رسانه است و در ميان رسانه هاي گوناگون، اين رسانه هاي ديداري و شنيداري هستند كه بيشترين تأثير را با آفرينش جلوه هاي هنري در بين مخاطبان خود بر جاي مي گذارند.

به گزارش «تابناك»، در اين ميان، توجه به مفاهيم بلند عاشورايي چون جهاد، شهادت، ظلم ستيزي، آزادی خواهی، عدالت طلبی، آرمان گرايي، توكل و ايثار از جمله مسائلي است كه در رسانه اي همچون تلويزيون مي تواند در بطن جامعه گسترش داده شود.

بنابراین بايد گفت، با وجود همه كاستي هايي كه در اين موارد در صداوسيما ديده مي شود، ابا وجود این، محرم امسال، تلويزيون با پخش سخنرانی های در خور و مناسب، روضه خواني هاي سنگين و فاخر و به دور از احساسات كاذب، برگزاري جلسات و گفت وگوهاي مفيد مخاطب را به نحو مطلوبي در حال و هواي اين ماه خون و حماسه قرار داد که از این بابت شایسته تقدیر است.

همچنين بايد افزود: در اين ميان، پخش سريال فاخري همچون «مختارنامه» و همچنين تحليل هاي تاريخي كه پس از اين سريال توسط كارشناسان صورت مي گيرد، غبار غفلت و فراموشي را از اين مقطع از تاريخ اسلام را زدوده و به همگان ثابت كرده است كه «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا»، تنها شعاري نيست كه در پارچه نوشته ها خودنمايي كند.

در واقع، سريال مختارنامه به گونه اي به تصوير درآمده است كه اغلب مخاطبان با بسياري از صحنه هاي تاريخي و سرنوشت ساز آن، احساس همزاد پنداري كرده و فرصتي را براي آزمون خود در آن معركه ها فراهم مي بينند و مي كوشند در اين مقايسه كردن ها، عيار خود را بسنجند و به دست آورند.

در پايان گفتنی است، رسالت صداوسيما در اين ميان، بسيار سنگين تر از گذشته است و لازم است، با گسترش اين گونه مفاهيم عاشورايي، انصاف را در برنامه هاي گوناگون خود نسبت به افراد و جريانات رعايت كرده و آزادگی و آزادی خواهي را نيز در رسانه به خوبي به نمايش گذارد تا خدای ناکرده مصداق عالم بی عمل نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
براي ما كه در خارج از كشور هستيم شبكه هاي جام جم متاسفانه بسيار ضعيف عمل كردند و تمام برنامه ها منحصر به سخنراني و يا سريال بود. دريغ از يك عزاداري درست و حسابي!
كاش از سريال خوب بچه هاي تكيه محل ما هم نام ميبرديد
جناب تابناک، سخنرانی را از رادیو هم می توان شنید، اصولا تلویزیون وظیفه و جایگاهش وقتی روشن می شود که بیینده نیاز به تصویر داشته باشد و گرنه چه فرقی بین این دو رسانه هست، نشان دادن نوحه خوانی و سخنرانی پی در پی آن هم در همه شبکه های موجود چه ثمری دارد، مجموعه مختارنامه هم که فقط در یک روز هفته پخش و در روز دیگر تکرار می شود، بهتر بود تا در کنار پخش گزیده عزاداری ها و توجه به عزاداریهای سنتی در یک کانال سراسری، در دیگری به موضوع های تاریخی مرتبط، در دیگری فیلم های با محتوای قیام علیه ظالمان و ستمگران یا شهادت طلبی، در دیگری موسیقی سوگواری و... مورد عنایت قرار می گرفت و گرنه هر کس می خواست می توانست زنده عزاداری را در حسینه محل خود ببیند.
درسته بايد به صورت حقيقي و آزادانه اين برنامه ها ساخته و پخش شود و نه اينكه از آن بصورت ابزاري جهت مقاصد سياسي خود استفاده كرد كه طرفه خوب ما هستيم و دشمن ما هم همين مخالفان ما.
به نظر من رسانه ملي نه در اعياد مذهبي ونه در مراسمي هاي چون ماه محرم برنامه هاي خوبي ندارد ع مثلا همين امسال شاهد بوديم كه مداحي بخش عمده اي از برنامه هاي سيما را تشكيل مي داد و اثري ازنواوري نبود
دوستان، لطفا در مورد عبارت مفاهيم بلند عاشورايي بیشتر توضیح دهید، چون به نظر در تمام مصادیقی که از این مفاهیم بیان شد، (جهاد، شهادت، ظلم ستيزي، آزادی خواهی، عدالت طلبی، آرمان گرايي، توكل و ايثار) چیزی کم به نظر میرسد.
ضمنا لطفا در مورد عبارت كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا هم تحقیق کنید و منشا صدور آن را بیان کنید. تا جایی که روایات نشان میدهند، امام حسن علیه السلام در بستر شهادت به امام حسین علیه السلام فرمودند که لا یوم کیومک یا ابا عبد الله.
اگر رسانه ملي به دنبال فرهنگ سازي و تفهيم خوبي ها و نشان دادن مفاهيم متعالي و وارد كردن محبت خدا و اولياء خدا در دل مخاطب است (كه بايد باشد)چرا فقط در روزهاي محرم يا مذهبي همش فيلم ها و سريالهاي به درد بخور پخش ميكند
تابناک اصلا تحلیل گری رو بگذار کنار
برادران عزیز پخش زنده بزرگترین اجتماع عزاداران زنجانی( حسینیه وزینبیه ) نیز از طریق همین رسانه وبا عظمت بسیار وبرای ایرانیان داخل وخارج انجام شد لطفا بی انصافی نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی