بازدید 51233

هندی ها به یاد بیاورند چگونه ایران در سال 1994 نجاتشان داد

وزیر خارجه وقت هند که در بیمارستان بستری بود، به سرعت رهسپار مأموریتی خطرناک در آن شرایط جوی نامساعد شد. وی به ایران آمد و در فرودگاه با آقای ولایتی و بعدا با آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری از مقامات وقت ایران دیدار کرد و نگرانی خود را در این بابت به گوش ایرانیان رساند؛ اما...
کد خبر: ۱۳۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲ 09 December 2010
سرویس بین الملل ـ در حالی که در یک سال گذشته، روابط ایران و هند در نوسانات متعددی بوده است، سایت «کشمیر واتچ»، پرده از واقعیتی برداشته که سال های سال پنهان بوده و آن، اقدام ایران برای نجات کشور هندوستان در سال 1994 است.

به گزارش «تابناک»، زمانی که هند در سال 1994، به خاطر نقض حقوق بشر از سوی سازمان ملل در فشار و قرار بر این بود که قطعنامه ای حاوی مجموعه ای از تحریم ها علیه این کشور اعمال شود، با دخالت ایران این امر منتفی شد و اقتصاد هند که در آن زمان در آستانه بحران قرار داشت، نجات یافت.

در واقع، ماجرا از این قرار بوده است که پاکستان با حمایت سازمان کنفرانس اسلامی در صدد نهایی کردن شکایت علیه هند در سازمان ملل بوده است که ایران با پا درمیانی، مسأله را حل و تحریم های احتمالی را منتفی کرده است.

«کشمیر واتچ» در شرح این ماجرا می نویسد:

«در یک صبح سرد زمستانی در سال 1994 که فرودگاه تهران نیز آکنده از برف بود، وزیر خارجه وقت هند که در بیمارستان بستری بود، به سرعت رهسپار مأموریتی خطرناک در آن شرایط جوی نامساعد شد. وی به ایران آمد و در فرودگاه با آقای ولایتی و بعدا با آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری، از مقامات وقت ایران دیدار کرد و نگرانی خود را در این بابت به گوش ایرانیان رساند؛ اما هاشمی رفسنجانی به وی قول داد که می کوشد تا این مسأله بدون رجوع به سازمان های بین المللی حل شود و تحریم های احتمالی بعدی علیه هند اعمال نشود.»

این گزارش می افزاید: 72 ساعت از این دیدار نگذشته بود که ایران به قول خود عمل کرد و توانست در ژنو پاکستان را قانع کند تا از تلاش برای گرفتن قطعنامه علیه هند خودداری کند.

بر این اساس سفیر وقت ایران در ژنو این مصالحه را با سفیر وقت پاکستان انجام داد و از تصویب قطعنامه کمیسیون حقوق بشر ملل متحد و اعمال تحریم علیه این کشور جلوگیری کرد.

اما اکنون پس از گذشت 16 سال، هندی ها گویی فراموش کرده اند که در آستانه حرکت رو به رشد اقتصادی خود، این ایران بود که از تصویب تحریم علیه این کشور جلوگیری کرد؛ کاری که هیچ گاه هند برای ایران انجام نداد و در عوض، مزیت های اقتصادی خود را با رأی به تحریم ایران در شورای امنیت حاصل کرد.

گفتنی است، به تازگی هم دولت هند بر پایه برخی توهمات مبنی بر دخالت ایران در مسائل داخلی این کشور به بهانه پیام حج رهبر انقلاب، رفتارهایی خلاف شئون دیپلماتیک علیه کشورمان انجام داده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲۲
اين تحريمها و قطعنامه ها كه كاغذ پاره است. چه لزومي داشت در اون سال ايران وقتشو بابت كاغذ پاره هدر كنه. كافي بود به مسئولاي هندي بفهمونن كه اين قطعنامه ها كاغذ پاره اس.
والله به قرآن....
مثل اینکه تو این دنیا فقط ما لوتی هستیم
الحمدالله ما فقط دست بده داریم و بدبختانه دستمان هیچ وقت نمک ندارد .
میشه توضیح بدین خلاف شئون دیپلماتیک هند چی بوده ؟
آيا ظلمي كه هند به مردم كشمير كرد و اهل كتاب غرب مي خواستند هند را مجازات كنند آن وقت مي گوئيم فلان آقا پادرمياني كرد كه چه بشود ؟ پس حق مظلومين كجا رفت؟...آيا نمي توان گفت همين تحريمها و .... نتيجه آه مظلومين كشمير بر ما باشد ؟
آه مظلوم به هنگام سحر ....آسمان را بشكند پشت و كمر
حق سردمداران ایران همینه که همچین برخوردهایی باهاشون بشه. ولی دل من بابت این ملت می سوزه که بایستی تاوان اشتباهات این افراد را پس بدهند. مطمئن باشید هر کشوری منافع ملتش را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهد ....
16 سال پیش میشود دولت آفای ...
آين به سياستمداران ما ياد ميدهد كه هيچ دولت خارجي محض رضاي خدا با كسي دوستي و دشمني نميكند. اين منافع ملي هر كشور است كه مبنا و اساس روابط بين الملل بوده و دوستي و دشمني را تعريف ميكند. چيزي مه متاسفانه در كشور ما به اسم اسلام قرباني شده و بپاي ديگر كشور ها آنهام فقط براي خوشامدي برخي ها انجام مي شود. فعتبرو يا اولي الابصار...فعتبرو....
سلام بلاخره ميبايست نمك خورده نمكدان شكند.
اينهم يكي از مصاذيق آن است.
اي ويكي ليكس..اي ويكي تابناك...ا هلو .. باور كم پاتو گذاشتي جاي پاي ويكي ليكس..همين روزهاست كه جواب بده و هند همه تحريم ها بر عليه ايران را رفع كنه :)
دولت هند یک دولت بی چشم و رو و ضد اسلامی است. این هند هند زمان نهرو و گاندی نیست. بلکه هند بازیچه اسرائیل است. سیاستمداران ما باید این نکته را درک کنند و بدون داشتن هیچ امیدی به هرگونه حمایتی از سوی هند به نفع ایران در هر نوع مسئله بین المللی هر چه سریعتر به داد برادران مسلمان ما در کشمیر برسند.
یک مقاله در باره سوابق سالهای اخیر هند بنویسید (به فارسی و انگلیسی) مثلاً با عنوان "مسیر جانشینان گاندی در هند: از عدم تعهد تا همراهی چشم بسته غرب" و در آن گلایه های ایران و دیگر کشورهای منطقه را مطرح کنید
تابناک جونم.دنیا دنیای دیپلماسی است . دنیای سیاست کوچه بازار نیست که لوطی گری سرش بشود. به چاوز گفتند از رابطه با ایران نگرانی نداری که دنیا نسبت به شما بدبین شوند گفت من رییس جمهور مردمم . منفعت مردم من الان در برقراری رابطه با ایران است . بله . اینجوریاست برادر تابناک
سياست بچه بازي نيست كه آنوقت بايد كه تعهد كتبي از هندي ها بايد گرفته مي شد.
1: در روابط بین الملل تنها چیزی که رسمیت دارد حقوق ملی است و رفاقت واقعی بین کشورها نه وجود دارد و نه باید وجود داشته باشد ، نمونه بارز آن روابط امریکا و انگلیس است که در اوج اتحاد کاملا مستقل از هم عمل می کنند .

2: به نظر من وساطت برای هندوستان در مقابل یک کشور اسلامی اشتباه بزرگ بوده است
یه ضرب المثل هست که میگه :
دستی که نمک نداره ...
حقوق بشر محترم است و هیچ کشوری نباید حقوق بشر را زیر پا گذارد
اگر به خاطر منافع کمک نمی کنند سنگ نیندازند
یارب مباد گدا معتبر شود!
هندي ها هيچگاه مراودات ميليارد دولاري خود را با غرب را فداي كمك و مددرساني ايران نميكنند و مبادلات تسليحاتي با اسرائيل و همچنين بي تعهدي اين كشور درجنبش عدم تعهد تماما حكايت از نگرش متفاوت اين كشور با ايران دارد.وزمام داران فعلي كشورهزار اديان با رهبران بين المللي گذشته هند مانند گاندي ،نهرو يا ايندرا گاندي بسيار متفاوتند.
امان از روزگار
چقدر کفار نمکدان شکن هستند!
پیام مشابه این را بهر برای پاکستان فرستاد احدی در پاکستان مدعی دخالت ایران نشد.
یک روز گاندی استقلال را برای یک هند مستضعف به ارمغان اورد امروز رهبران هند وابستگی را برای هند بزرگ ارمغان اوردند
خوب تا بوده همین بوده...جای تعجب نیست.باید هر کسی در عرصه سیاست به فکر خودش باشه...
ایران اخیراً دارد هند را می شناسد. در حالی که خیلی وقت پیش هند ضد اسلام را باید می شناخت. هند در منطقه آسیایی جنوبی یک اسراییل کمتر نیست.
کاش دقت می کردیم روابط کشورها با روابط بین دوستان فرق داره و صرفا بر اساس منافع ملیشون شکل می گیره نه بر اساس مرام و لوطی گری
قابل توجه دستگاه دیپلماسی
لطفاً به همه مسائل بین المللی اشراف داشته باشید
لازم نیست هندیها بیاد بیاورند لازم است دولتمردان ما از تاریخ درس بگیرند
یادم تو را فراموش...
سياست کثيف و مرام بر نمی داره.
بشکنه این دست که نمک نداره
تا ما باشیم که فرق سیاست و منافع ملی را با خاله بازی اشتباه نگیریم.
هر كشوري كه به ايران و ايراني توهين نماييد سزاوار تحريم توسط ملت ايران است پس از خريد اجناس هندي و مسافرت و اعزام فرزندانتان براي تحصيل وجهت حفاظت از شان و آبروي ايراني و جان ايشان خودداري نماييد.
مطمئن باشید مانند دولتها در ایران که هر دولت دولت قبل را به شدت تخطئه میکند اگر ایخ سخن شما به گوش حاکمان فعلی هند برسد می گویند "غلط کردند هم دولت هند و هم دولت ایران در آن زمان"
لطفا این نظر را درج کنید تا مردم بدانند وقتی دولتهای اسلامی و ولایت مدار اینگونه عمل میکنند دیگر چه انتظاری از دولت های غیر مسلمان هست
حالا یه قطع نامه ناقابل که این حرف ها رو نداشت! این همه قطع نامه صادر کردن چی شده مگه!
ببخشيد امروز بايد يكي بيايد همان آقايان را كه همه كاره مملكت بوده اند نجات بدهد از سيل تهمت ها و هتاكي ها
همين كه هستا هي.
درود بر جمهوری اسلامی ایران . اشکالی ندارد ما طبق مرام خود عمل کردیم و خدا انشاا... ما را یاری می کند . اینهایی که به اینهمه نعمت خدا پشت پا زدند و گاو میپرستند ما از اینها انتظاری نداریم .
یعنی که چی حالا؟ یعنی الان هم شما در شرایط مشابه هستین و انتظار کمک از هند دارین؟
اون خبرهائی رو که نمی خواین کسی در موردش نظر بده از پایینش قسمت نظر خواهی رو بردارین وقت مردم رو نگیرین
1. تو نيکي کن در دجله انداز که ....
2. سوال اين است تحريم اقتصادي عليه هند باعث عدم پيشرفت آن کشور مي شود اما عليه ايران باعث رشد و شکوفائي مي شود
نرود میخ اهنین در سنگ
نه عزیزان ! دولت هند بر پایه مصالح و منافع مردم خودش گام بر میداره . دولتمردان ما هم باید یاد بگیرن که اولین اصل منافع کشور خودشونه ! و این منافع ، تابعی از زمانه !
سایت تابناک . خواهش میکنم این مطلب رو درج کنید
مسولین ازاین کارهندیهاعبرت بگیرند
ديپلماسي معرفت سرش نميشود و هر كشوري ديپلماسي خود را مبتني بر نفع حداكثري بنيان ميكند!
اين ها واقعيات هست ، كاش از توهمات ديپلماتيكمان خارج شويم.
چرا باید بر علیه حق جبهه گرفت. اگر هندوستان ناقض حقوق بود بایستی به سزای اعمال خود میرسید نا اینکه به کمک دولت ایران از مخمصه نجات می یافت و حالا با قلدری تمام حقوق کشمیری ها را پایمال نمی کرد.
از قدیم گفته اند دست دست را می شوید و دست بر می گردد و ...می شوید.
سلام
بله یادش بخیر دیپلماسی موفقی داشتیم ولی الان....
مشکل اینجاست که کشورهای اسلامی پشت هم نیستند و انتقاد پذیر هم نیستند
اين عمل ايران در ان موقع نشان از خوي انسان دوستي وسياست همزيستي مسالمت اميز ايران با كشورهاي منطقه ميباشد كه بارها توسط جمهوري اسلامي اعلام شده اما نظر دولتهاي مخالف جمهوري اسلامي ايران هم لازم است به اين مسئله جلب شود كه اگر 26 سال پيش ايران اگرقدرت نجات هند راداشت امروز يقينا بدون كمك انهاقدرت دفاع از منافع خود راخواهد داشت اگر انهاادعاي ابر قدرتي دارند ماهم ابر ملتيم .
اجنبی همیشه اجنبیه به همین خاطر هر کاری که برای کشور دیگه انجام میشه باید توی بوق و کرنا انجام بشه تا ارزش داشته باشه
اين امتياز دادن هاي ايران براستي براي چيست؟ قطعا اين مورد اولي نبوده و آخري هم نخواهد بود. اما چرا مسئولان ما بيدار نميشوند خدا عالم است. از طرفي نزاع بر سر قدرت يكي از عوامل تحقق اين اقدامات است.
اگر اين مساله واقعيت داشته باشد آنقدر مهم نيست زيرا قطعنامه هاي شوراي امنيت است كه مهم و الزام آور است و نه قطعنامه هاي مجمع عمومي.
لطفا از حداقل هاي معلومات عمومي آگاه باشيد.
سياست درست هم همينه! فقط ما هستيم كه به فكر منافع ملي خود نيستيم. بريد طرز فكر خودتون رو درست كنيد دنيا رو شاختون!
به اين ميگن حفظ منافع ملي! نه با كسي دشمن خوني و كينه اي باش و نه اعتماد 100 درصدي در تمام شرايط!
مگر نگفتيد اين تحريم ها باعث قدرت و خود كفايي و پيشرفت اقتصادي و سياسي و.... ما شده است پس راي موافق هند در جهت تحريم جمهوري اسلامي درست تلافي آن كمك 16 سال پيش شماست . پس جاي گله گزاري نيست
حالا که چی؟هاشمی اگه راست می گفت در سال 88 سکوت دشمنانه نمیکرد به جز گذشته حال را هم نگاه کنید
دستشون درد نكنه ، حرفهاي زنانه پيش نيارد سياست همينه
یعنی چی
هند حقوق بشر (همونی بنی آدم معروف) را زیر پا میذاشته و ایران نذاشته که مجازات بشه
بعد این جای تشکر داره؟؟؟

چاپ نمی شه ولی میگم که تویی که میخونی به خودت بیای
چاپش نکردی ولی باز خوبه تصحیحش کردی. پس یعنی می خونیش . بازم خدارو شکر
کی میخوان ایرانیها بفهمن که فقط به منافع ملیشان فکر کنن/کو گوش شنوا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل