بازدید 3667
آیت‌الله مصباح یزدی:

احساس و عاطفه رمز ماندگاری عاشورا

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی، شب گذشته در آیین سومین یادواره شهدای موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی (ره) که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، طی سخنانی با تأکید بر زنده نگهداشتن یاد شهدا اظهار داشت: این گونه مراسم دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آن ادای حق و وظیفه انسانی واخلاقی ما درقبال این بزرگواران می باشد، زیرا کم ترین کاری است که می توانیم در قبال آنان انجام دهیم.
کد خبر: ۱۳۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۶ 01 December 2010
  آنچه امروز موجب بقای عاشورا و تأثیر گذاری محرم و صفر گردیده بعد احساسی و عاطفی آن است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح یزدی، شب گذشته در  آیین سومین یادواره شهدای موسسه آموزشی، پژوهشی  امام خمینی (ره) که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، طی سخنانی با تأکید بر زنده نگهداشتن یاد شهدا اظهار داشت: این گونه مراسم دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آن ادای حق و وظیفه انسانی واخلاقی ما درقبال این بزرگواران می باشد، زیرا کم ترین کاری است که می توانیم در قبال آنان انجام دهیم.

رییس موسسه آموزشی، پژوهشی  امام خمینی (ره) یکی از ابعاد زنده نگه داشتن یاد شهدا را بعد سیاسی عنوان کرد و افزودند: این گونه بزرگداشت ها مخصوصا در نظام و انقلاب اسلامی یادآور رشادت ها و فداکاری های مسلمانان در راه اسلام است که با کم ترین امکانات درمقابل قدرتمندان و فاسدان جهان ایستادند.

*راهکار ایجاد روحیه فداکاری درجامعه

ایشان با بیان این مطلب که این آیین ها در حقیقت یک امر سیاسی را احیا می کند، تصریح کردند:‌ایستادگی در مقابل منافقین و دشمنان از پیام های این یادواره ها می باشد، چرا که احیای یاد وخاطره شهدا تاثیر عجیبی در ایجاد روحیه فداکاری ها در بین مردم و آمادگی لازم برای حفظ دستاوردهای نظام اسلامی به وجود می آورد.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر گسترش فرهنگ شهادت طلبی در جامعه، ابراز داشتند: مسلماً مهم ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، خون پاک شهدا بوده، امروز نیز باید فرهنگ شهادت همچنان تداوم داشته باشد و  این روحیه در بین اکثریت مردم و به خصوص جوانانه ترویج شود.

*نقش احساسات و عواطف در ماندگاری عاشورا

آیت‌الله مصباح یزدی تقویت ورشد هرگونه فضایل یا صفات اخلاقی را مدیون شناخت ابعاد احساسی وعاطفی آن دانست و تصریح نمودند: آنچه امروز موجب بقای عاشورا و تأثیر گذاری محرم و صفر گردیده بعد احساسی و عاطفی آن است.

ایشان اذعان داشتند:‌به طور قطع اگر مجالس عزاداری امام حسین (ع) برگزار نمی شد، هرگز واقعه کربلا این گونه زنده نمی ماند، لذا باید اهتمام ویژه ای به بعد احساسی این واقع صورت پذیرد.

عضو خبرگان رهبری، نقش مرثیه خوانی و مداحی را در ماندگاری عاشورا مهم دانسته و گفتند: می توان متناسب با پیشرفت تکنولوژی از روش های نوینی در مجسم کردن صحنه های کربلاوتقویت عواطف، احساسات بهره برد.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه سخنان خود، لازمه شهادت طلبی را آرزوی مرگ، آن هم در راه خدا بیان کرد و خاطرنشان ساختند: آرزوی چنین مرگی از نشان های اولیای خدا است.

* عده ای با موبایل و کامپیوتر خوش اند!

عضو خبرگان رهبری  یادآور شدند: عده ای به خاطر لذت های دنیوی از مرگ هراسان هستند و به جای این که دنبال عبادت باشند دنبال خوشی های روزگار از جمله موبایل، کامپیوتر  و ... می باشند، حتی اگر به برخی از آنان مخصوصا جوانان اجازه می دادند وسط نماز نیز از موبایل بهره می بردند که بحمدالله در این زمینه بنده اصلا تلفن همراه و کامپیوتر ندارم.

ایشان در پا یان تأکید کردند: زنده نگه داشتن یاد شهدا وظیفه اصلی ماست؛ البته ادامه دادن راه این بزرگواران از احیای یاد آنها نیز مهم تر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل