بازدید 4633
۳
دبیر همايش باران غدير با اعلام حضور شش شاعر لبنانی در تهران:

تفكر متعالي علوی بايد با زبان هنر به دنيا عرضه گردد

مسأله غدير هم مسأله اساسي ماست و در همه جاي دنيا با موضوعاتي چون نهج البلاغه و شخصيت اميرمؤمنان و مناسبت غدير مي شود خيلي جريان هاي قوي و فعال فرهنگي و فكري ميان نخبگان به راه انداخت/ حضور شش تن از شاعران برجسته مسیحی لبناني در ايران، رخداد مهمي است كه تأثيرات گسترده اي در فضاي سياسي و اجتماعي حساس لبنان خواهد گذاشت و...
کد خبر: ۱۳۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰ 24 November 2010
برجسته ترين شاعران مسيحي لبنان كه در موضوع غدير شعر سروده اند، چهارشنبه شب به تهران مي آيند و در نخستين سال همايش بين المللي «باران غدير» شركت مي كنند. اين افراد كه با همسران خود به ايران سفر مي كنند، در نشست ها و برنامه هاي گوناگونی، مورد تكريم و قدرشناسي قرار خواهند گرفت.
 
در همین باره، دبير همايش باران غدير در گفت وگو با «تابناک» اظهار داشت: ديگر ويژگي مشترك اين افراد اهتمام و توجه آنها به مسأله مقاومت است و به همين دليل دفتر بيداري حوزه هنري در نخستين دوره اين همايش، متولي دعوت و تقدير از آنها بوده است. در ميان مسيحيان لبنان، جريان هاي قوي حامي مقاومت هست و جالب اينكه افراد در ميان ادبا و شعراي حاضر افرادي با گرايش های سياسي گوناگون ديده مي شوند.

حجت الاسلام محمدرضا زائری افزود: يكي از اشكالات و خلأهاي جدي در وضعيت فرهنگي ما عدم ارتباطات گسترده فرهنگي است. هم اکنون ظرفيت بسيار جدي در نخبگان ما براي عرضه پيام فرهنگي و فكري انقلاب اسلامي وجود دارد، ولي به دليل محدوديت ها و ضعف هايي مانند ضعف در تسلط به زبان هاي خارجي از اين ظرفيت ها بهره گیری نمي شود.

وی ادامه داد: هم اکنون به سختي شما ممكن است چند نفر از نخبگان سياسي و فرهنگي و اجتماعي ما را پيدا كنيد كه در دفتر تلفن شان دست کم دو، سه شماره تلفن با دو صفر آغاز شود، در حالي كه چنين افرادي در همه جاي دنيا با هم در ارتباطند و فعاليت هاي متنوع دارند و به سفر مي روند و ارتباط برقرار مي كنند. امثال اين همايش ها، فرصت و مقدمه اي است كه شرايط براي ارتباط و آشنايي و رفاقت و روابط بعدي ميان نخبگان فرهنگي پدید بيايد.

دبیر این همایش گفت: مسأله غدير هم مسأله اساسي ماست و در همه جاي دنيا با موضوعاتي مثل نهج البلاغه و شخصيت اميرمؤمنان و مناسبت غدير مي شود خيلي جريان هاي قوي و فعال فرهنگي و فكري ميان نخبگان به راه انداخت و این در حالی است که اهتمام عجيب رسول خدا و اهل بيت به قضيه غدير نشان مي دهد كه اين موضوع جايگاه ويژه اي دارد و بايد به آن توجه خاص داشت. روايات و احاديث اين باب آن قدر مفصل است كه حتى در باب نوع هداياي اهل بيت در روز غدير نيز صحبت شده و همه اين مطالب تكيه اش برجسته كردن موضوع ولايت حضرت امير است چرا كه غدير نقطه تلاقي بعثت و عاشوراست.
 
 حجةالاسلام زائری افزود: نكته ظريفي كه اينجا قابل توجه است اين است كه گرچه در طول تاريخ مرسوم بوده حاكمان از هنر و ادبيات در جنگ آوري ها و فتوحات استفاده مي كرده اند و نقاش ها و شاعران براي ماندگار كردن پيروزي پادشاهان و حاكمان در جنگ ها خون ريزي و آدمكشي هايشان را به تصوير كشيده و توصيف مي كرده اند، اما در اسلام ما مي بينيم جنگ ها در واقع لشكركشي و آدمكشي نيست نمي خواهد اين را ماندگار كند و پيامبر اسلام در جنگ ها و درگيري ها نمي فرمايد شعر بگوييد بلكه در غدير خم است كه بلافاصله به حسّان بن ثابت دستور مي دهند برخيزد و شعر بگويد.

 وی ادامه داد: اين قضيه به تنهايي ميزان اهتمام و دغدغه رسول خدا را به ماندگار شدن و ثبت تاريخي مسأله ولايت نشان مي دهد و امثال علامه اميني از همين روي عمر خود را روي اين قضيه گذاشتند. امثال اين همايش و حركت هاي مشابه نوعي امتداد همان تلاش ها براي توجه به اين موضوع مهم است، همان گونه كه رهبر انقلاب فرمودند كه هيچ انديشه اي بدون استفاده از زبان هنر و ادب ماندگار نمي شود، هيچ موضوع و مسأله سياسي و اجتماعي و ديني نيست مگر اينكه بايد از زبان هنر و ادبيات استفاده كند و زمينه و ريشه خود را در ميان جامعه بيابد.

این فعال فرهنگی همچنین گفت: مقاومت تاريخي و بي نظير مردم لبنان هم ريشه در غدير دارد و برای نمونه، جالب است بدانيد كه مرحوم پولس سلامه كه شاهكار تاريخي خود با عنوان عيد غدير را در سال 1948 ميلادي سرود دو سال قبل از آن با كتاب فلسطين جريان شعر مقاومت را شروع كرده بود. بيش از يك قرن است كه در ميان مسيحيان لبنان جرياني بسيار قوي و فعال در توجه به مسائل اسلامي ديده مي شود و چهره هاي درخشاني از جرجي زيدان و جبران خليل جبران تا امروز آثاري قابل توجه از خود به جاي گذاشته اند.

 دبیر همایش باران غدیر افزود: در ميا ادبا و نويسندگان نقاط مختلف جهان از اديان و مذاهب و مليت هاي گوناگون هم آثاري ماندگار در موضوعاتي چون قرآن كريم و رسول اكرم و اهل بيت و غدير و عاشورا ديده مي شود.

زائری درباره این همایش گفت: از اسفند سال گذشته كه عده اي از مديران و دوستان نويسنده و هنرمند حوزه هنري به لبنان تشريف آوردند ايده و پيشنهاد اين همايش براي توجه به ابعاد هنري و ادبي عيد ولايت و امامت در غدير خم مطرح گرديد. البته اين همايش آغاز كار است و اميد ما اين است كه قدمي باشد در راه توجه گسترده و جهاني به اين حقيقت تابناك تاريخي كه در زندگي امروز ما زنده است و حضور دارد.

 وی با اشاره به اینکه همايش بين المللي باران غدير و تكريم اين شش نفر نويسنده و اديب مسيحي مقدمه اي است براي اعلام جايزه جهاني غدير كه در عين دارا بودن اهميت معنوي از ارزش مادي بالايي هم برخوردار باشد و بتواند توجه نخبگان برجسته فكري جهان در حوزه هاي گوناگون را به ابعاد گوناگون تفكر و انديشه اميرمؤمنان و گنج بي نظير نهج البلاغه جلب كند، ادامه داد: اين جايزه جهاني با تشكيل كميته هاي علمي و اجرايي و مشاركت فعال نهادهاي ديگر به صورت جدي مطرح خواهد شد و هر ساله به بهترين آثار در راستای ترويج تفكر عقلاني و علمي و جهانشمول امام علي و پاسخ نهج البلاغه به پرسش هاي روزآمد جهان تعلق خواهد گرفت.
 
محمدرضا زائری با اشاره به این مهم که نهج البلاغه و فكر متعالي اميرالمؤمنين(ع) مي تواند حلال بسياري از مشكلات دنياي امروز باشد و لازمه رسيدن به اين هدف اين است كه زمينه چيني ابتدايي براي پرداختن ادبيات و هنر در ميان فرهنگ ها و جوامع گوناگون به اين موضوع فراهم شود، افزود: نظام جمهوري اسلامي و تمدن عظيم ايران اسلامي و مردم بزرگ ايران امروز دستاوردها و ميراث بسيار غني و كم نظيري دارند كه بايد به خوبي و به زبان هنرمندانه به دنيا عرضه شود و زمينه ارتباط بين نخبگان فرهنگي و علمي و فكري كشورهاي مختلف با نخبگان ايراني پدید آيد.

وی همچنین اعلام کرد افرادي كه در نخستين همايش باران غدير شركت مي كنند، عبارتند از:
 
ـــ جوزف الهاشم كه چندين دوره وزير و نماينده پارلمان لبنان بوده و از چهره هاي برجسته سياسي ماروني است. وي اصالت شيعي دارد و از خانواده سادات بوده و كتابي با نام «علويات» منتشر كرده است.

ـــ جورج شكور كه شاعر توانمندي است و سه كتاب با نام هاي حماسه پيامبر، حماسه امام علي و حماسه امام حسين دارد.

ـــ ويكتور كِك كه ايران شناس برجسته لبناني است و علاوه بر شعرهايي كه درباره غدير و اهل بيت سروده آثار متنوعي درباره ايران به چاپ رسانده است.

ـــ جورج زكي حاج كه استاد دانشگاه و شاعر و نقاش چيره دست و هنرمندي است و علاوه بر مقالات و سخنراني هاي خود كتابي با عنوان قصيده حسين دارد.

ـــ ميشال كعدي كه علاوه بر كتاب تحقيقي مهمي كه در باره امام علي ـ عليه السلام ـ منتشر كرده، يك مجموعه شعر پيرامون غدير خم و اهل بيت دارد.

ـــ ريمون قسّيس كه سالها پيش كتاب شعر خود درباره امام علي را منتشر كرده و در سال جاري، كتابي ارزنده درباره سيدالشهدا ـ عليه السلام ـ را به پايان رسانده است.

حجت الاسلام زائری در پایان با اشاره به اینکه همچنين در برنامه هاي گوناگون اين همايش در تهران و همچنين اهواز ديدارها و گفت وگوهاي متنوعي ميان نويسندگان و شاعران ايراني با مهمانان همايش صورت خواهد گرفت و چند تن از شاعران برجسته ايراني نيز به شعر خواني خواهند پرداخت، گفت: حضور يكباره شش تن از شاعران برجسته لبناني با همراهي همسرانشان و تجليل گسترده از آنان در ايران، رخداد مهمي است كه تأثيرات گسترده اي در فضاي سياسي و اجتماعي حساس لبنان خواهد گذاشت و راه را براي ارتباط نزديك تر ميان اديان اسلام و مسيحيت خواهد گشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بعد از سی سال انقلاب به این نتیجه رسیده ام نیروهای انقلابی وقتی میخواهند وارد هنر شوند آنقدر ضعیف تولید میکنند که نتیجه عکس میدهد در صورتی که فیلمهای هالیوودی مروج بی خدایی و ایجاد کننده پارادوکسهای دینی بسیار هوشمندانه و قوی ساخته میشوند
برای مثال فیلم تایتانیک که پرهزینه و خوش ساخت بود ولی یکی از بدترین موضوعات ضد فرهنگ دینی را توجیه میکرد و متاسفانه فروش بالایی در دنیا داشت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل