بحران در ایران‌خودرو زیر سایه کروز/ افت تولید، شاهکار دیگر مدیران پرمدعا

در حالی‌که ایران‌خودرو سال گذشته را با کارنامه‌ای سنگین از زیان‌دهی به پایان رسانده، گزارش‌های تازه نشان می‌دهد این خودروساز بزرگ در فصل نخست امسال نیز از مسیر زیان فاصله نگرفته است.
کد خبر: ۱۳۲۲۵۷۱
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰ 16 August 2025
|
1185 بازدید
|
۳

زیان انباشته ایران‌خودرو زیر سایه کروز به مرز بحران رسید/ افت تولید، شاهکار دیگر مدیران پرمدعا

ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز کشور، سال گذشته را با زیان خالص ۱۹ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومانی به پایان رساند؛ حالا، اما گزارش‌های مالی سه‌ماهه نخست امسال نشان می‌دهد مسیر زیان‌دهی این شرکت همچنان ادامه دارد و حتی شتاب بیشتری گرفته است.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، بررسی صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال حاکی است شرکت ایران خودرو که چند ماهی است رسماً زیر پرچم مدیریت بخش خصوصی (قطعه‌سازی کروز به مالکیت حمید کشاورز) اداره می‌شود، در سه‌ماهه ابتدایی امسال بیش از ۹ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رسانده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جهشی ۶۹ درصدی را نشان می‌دهد.

زیان انباشته ایران‌خودرو زیر سایه کروز به مرز بحران رسید/ افت تولید، شاهکار دیگر مدیران پرمدعا

این روند باعث شده زیان انباشته ایران‌خودرو در پایان فصل بهار به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ رقمی سنگین که طی سال‌های اخیر همواره در مسیر صعود بوده و اکنون به نقطه‌ای بی‌سابقه و هشدارآمیز رسیده است.

هزینه هایی که صعودی است!

جزئیات عملکرد مالی سه‌ماهه نخست امسال نشان می‌دهد فشار هزینه‌ها بر این غول خودروسازی افزایش یافته است. در این دوره، هزینه‌های فروش، اداری و عمومی با رشد ۵۲ درصدی به بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین هزینه‌های مالی با رشد ۲۳ درصدی از مرز ۳ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان عبور کرده و سایر هزینه‌ها نیز با رشد ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان ثبت شده است. این ارقام نشان می‌دهد که سیاست‌های کاهش هزینه در دستور کار نبوده است.

افت تولید ایران خودرو

عملکرد تولید و فروش نیز تصویر امیدوارکننده‌ای ارائه نمی‌دهد. طبق آمار رسمی منتشرشده در کدال، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، مجموع تولید ایران‌خودرو نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۱ دستگاه کمتر بوده و فروش نیز با افت ۳ هزار و ۲۵۷ دستگاه همراه شده است. این در حالی است که سال جاری از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان سال «سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی» نام‌گذاری شده، اما کارنامه چهارماهه ایران‌خودرو با این شعار فاصله‌ دارد.

نکته قابل توجه این است که مدیریت جدید با وعده بهبود بهره‌وری، کاهش زیان و بازگشت به سوددهی آغاز به کار کرده بود، اما آنچه در ارقام رسمی دیده می‌شود، خلاف این ادعاهاست. افزایش هزینه‌ها، افت تولید و کاهش فروش در کنار زیان انباشته سنگین، آینده این شرکت را در وضعیتی مبهم قرار داده است.

به گزارش تابناک، در شرایطی که ایران‌خودرو همچنان یکی از ارکان اصلی صنعت خودرو کشور محسوب می‌شود، ادامه این مسیر نه تنها برای سهامداران، بلکه برای کل زنجیره خودروسازی و قطعه‌سازی کشور پیامد‌های منفی به همراه دارد. تجربه سال‌های گذشته نشان داده زیان انباشته این شرکت بدون اصلاحات جدی در مدیریت، ساختار مالی، کاهش هزینه ها و استراتژی تولید، روندی کاهشی پیدا نمی‌کند و بار مالی آن همچنان بر دوش اقتصاد و مصرف‌کنندگان باقی می‌ماند.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
به امید سقوط ایران خودرو و سایپا ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
تویوتا با 55 هزار کارمند و کارگر سالی 6.5ملیون خودرو تولید می کند و ایران خودرو با 85هزار کارمند و کارگر سالی 500هزار خودرو تولید می کند و در یک بازار انحصاری جولان می دهد و هرچند گتهی برای اینکه یک چیزی هم از دولت بگیرد شروع به ناله و زاری می کند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
با این همه تعطیلی جنگ دوازده روزه و قطعی برق والا خوب کار کرده 10 درصد افت
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # پل ترامپ
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت