ایرانخودرو، بزرگترین خودروساز کشور، سال گذشته را با زیان خالص ۱۹ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومانی به پایان رساند؛ حالا، اما گزارشهای مالی سهماهه نخست امسال نشان میدهد مسیر زیاندهی این شرکت همچنان ادامه دارد و حتی شتاب بیشتری گرفته است.
به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، بررسی صورتهای مالی منتشرشده در سامانه کدال حاکی است شرکت ایران خودرو که چند ماهی است رسماً زیر پرچم مدیریت بخش خصوصی (قطعهسازی کروز به مالکیت حمید کشاورز) اداره میشود، در سهماهه ابتدایی امسال بیش از ۹ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رسانده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جهشی ۶۹ درصدی را نشان میدهد.
این روند باعث شده زیان انباشته ایرانخودرو در پایان فصل بهار به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برسد؛ رقمی سنگین که طی سالهای اخیر همواره در مسیر صعود بوده و اکنون به نقطهای بیسابقه و هشدارآمیز رسیده است.
هزینه هایی که صعودی است!
جزئیات عملکرد مالی سهماهه نخست امسال نشان میدهد فشار هزینهها بر این غول خودروسازی افزایش یافته است. در این دوره، هزینههای فروش، اداری و عمومی با رشد ۵۲ درصدی به بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین هزینههای مالی با رشد ۲۳ درصدی از مرز ۳ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان عبور کرده و سایر هزینهها نیز با رشد ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲ هزار و ۹۸۵ میلیارد تومان ثبت شده است. این ارقام نشان میدهد که سیاستهای کاهش هزینه در دستور کار نبوده است.
افت تولید ایران خودرو
عملکرد تولید و فروش نیز تصویر امیدوارکنندهای ارائه نمیدهد. طبق آمار رسمی منتشرشده در کدال، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، مجموع تولید ایرانخودرو نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۱ دستگاه کمتر بوده و فروش نیز با افت ۳ هزار و ۲۵۷ دستگاه همراه شده است. این در حالی است که سال جاری از سوی رهبر انقلاب بهعنوان سال «سرمایهگذاری برای تولید داخلی» نامگذاری شده، اما کارنامه چهارماهه ایرانخودرو با این شعار فاصله دارد.
نکته قابل توجه این است که مدیریت جدید با وعده بهبود بهرهوری، کاهش زیان و بازگشت به سوددهی آغاز به کار کرده بود، اما آنچه در ارقام رسمی دیده میشود، خلاف این ادعاهاست. افزایش هزینهها، افت تولید و کاهش فروش در کنار زیان انباشته سنگین، آینده این شرکت را در وضعیتی مبهم قرار داده است.
به گزارش تابناک، در شرایطی که ایرانخودرو همچنان یکی از ارکان اصلی صنعت خودرو کشور محسوب میشود، ادامه این مسیر نه تنها برای سهامداران، بلکه برای کل زنجیره خودروسازی و قطعهسازی کشور پیامدهای منفی به همراه دارد. تجربه سالهای گذشته نشان داده زیان انباشته این شرکت بدون اصلاحات جدی در مدیریت، ساختار مالی، کاهش هزینه ها و استراتژی تولید، روندی کاهشی پیدا نمیکند و بار مالی آن همچنان بر دوش اقتصاد و مصرفکنندگان باقی میماند.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.