تابناک گزارش می‌دهد؛

قیمت خودرو‌های داخلی چند بار گران شد؟ / این سیاست نخ نما دیگر جواب نمی‌دهد

درشرایطی که هرساله چندین مرتبه قیمت خودروهای داخلی افزایش می یابد و این مساله قدرت خرید مردم را نشانه می رود، اما خودروسازان همچنان معتقدند که این مقدار افزایش هنوز کافی نبوده و جوابگوی هزینه های آنان نیست.
کد خبر: ۱۳۲۱۸۷۴
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۰ 10 August 2025
|
3065 بازدید
|

درحالی که از یک سال گذشته تاکنون در مقاطع مختلف زمانی، خودروسازان داخلی اقدام به گرانی محصولات خود داشته‌اند، اما مدیرعامل ایران خودرو در اظهاراتی عجیب و غیرواقع بینانه اعلام کرده است که آخرین اصلاح قیمتی خودرو‌ها به آبان ۱۴۰۳بازمی گردد و بس!

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو اخیرا اعلام کرده است که آخرین اصلاح قیمتی خودرو‌ها به آبان ۱۴۰۳ و براساس صورت‌های مالی ۱۴۰۲ بازمی‌گردد و قیمت‌های جدید براساس محاسبات کارشناسی، باید بیش از ۲۷ درصد رشد می‌داشت، اما در نهایت مبلغ پایین‌تری از درصد تصویب شد که این مساله به ضرر ما بود که به همین دلیل خواستار قیمت‌گذاری کارشناسی هستیم. 

اظهارات پیرمحمدی درخصوص عدم تغییرات قیمتی خودرو‌های ایران خودرو درحالی مطرح می‌شود که گفته‌های او با واقعیت تضاد دارد؛ به طوری که قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو از آبان ۱۴۰۳ تا امروز چندین بار دستخوش تغییر شده‌ است.

اولین تغییر به آبان ۱۴۰۳برمی گردد که یکی از مهم‌ترین تغییرات قیمتی بود که باعث شد قیمت محصولات ایران‌خودرو به‌طور متوسط حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. 

از پاییز تا بهار

دومین تغییر قیمتی به خرداد ۱۴۰۴ مربوط می‌شود که برخی محصولات ایران‌خودرو، دوباره افزایش قیمت را تجربه کرد که اتفاقا این افزایش قیمت‌ها با واکنش وزارت صمت مواجه شد که آن را «فاقد وجاهت قانونی» اعلام کرد. 

البته تغییرات ماهانه و حتی در مرداد ۱۴۰۴ نیز شاهد نوسانات قیمتی برای برخی مدل‌ها مانند پژو ۲۰۷ بوده‌ایم که در بازار آزاد با افزایش قیمت همراه بودند که این تغییرات متعدد، با اظهارات پیرمحمدی مبنی بر ثابت ماندن قیمت از آبان ۱۴۰۳، تناقض آشکار دارد.

گرچه آخرین قیمت‌گذاری رسمی و مصوب به آبان پارسال بازمی گردد، اما در عمل، قیمت‌ها در بازار و حتی کارخانه، در فواصل زمانی مختلف تغییر کرده‌اند. البته در چند سال اخیر خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا به‌جای تمرکز بر افزایش کیفیت و بهره‌وری، هر بار با بهانه‌ی زیان‌ده بودن درخواست افزایش قیمت می‌کنند تا ناکارآمدی در مدیریت، هزینه‌های سربار و تولید با کیفیت پایین را گردن عوامل دیگر بیندازند تا به این بهانه بتوانند محصولات بی کیفیت را روانه بازار کنند. 

بنابراین راه میانبر و راحت‌تر ایران خودرو برای توجیه ناکارآمدی در مدیریت و تولید با کیفیت پایین این است که به طور مداوم از قیمت‌گذاری دستوری ناله کرده و تمام زیان انباشته خود را گردن دخالت وزارت صمت و سازمان‌های نظارتی بیندازند تا بتوانند مجوز افزایش قیمت را بگیرند؛ این درحالی است که درخواست افزایش قیمت، صرفا سرپوشی بر ناکارآمدی‌های داخلی است که به جای تمرکز بر افزایش کیفیت، بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار، تنها با گلایه از زیان‌ده بودن خواستار افزایش قیمت می‌شوند.

به گزارش تابناک، سیاست افزایش قیمت به بهانه‌ی زیان‌دهی توسط ایران خودرو در سال‌های اخیر فشار مضاعفی بر تورم و قدرت خرید مردم آن هم در این شرایط اقتصادی وارد کرده که به نظر می رسد تنها با هدف توجیه ناکارآمدی‌ها بوده که انتقاد‌های زیادی را درپی داشته است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
بلای مدیران ناکارآمد از بلای اسراییل ستگین تر است
ناکارآمدی در مدیریت و تولید با کیفیت پایین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
مدیریت فقط مدیران دولت سیزدهم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
مهم اینه که نباید گذاشت آب خوش از گلوی این ملت پائین بره.!
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
با این نظر خیلی موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
حقوق و مزایایی چند میلیونی شما رو که مردم نباید پرداخت کنند.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
متاسفانه مقصر اصلی اینکار نبود کنترل دستگاه‌های نظارتی است و تنها اقدام مآثر نخریدن آن است و دولت باید واردات خودرو را آزاد کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
بهترین راه حل آزاد سازی قیمت برای خودروساز به همراه آزاد سازی ورادات خودرو توسط مردم و شرکتها با تعرفه کمتر از 10% است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
اگر هر میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی را با همان نسیت کاهش در گمرکی و سود بازرگانی متناسب کنند دیگر این به اصطلاح خودروسازان داخلی نمی‌توانند از این انحصار برای ت لید محصول بی کیفت وناامن وبا قیمت بالا هر زمان که خواستند استفاده کنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
واردات رو آزاد کنید با درصد پایین حق گمرک و مالیات و ... یا برشکست می شوند یا حتی زمینه های سربار خود را حذف می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
وای خدا چقدر اینا پر رو هستن بابا ایران خودرو و سایپا رو تبدیل کنید به کارواش و فرش شویی اتوماتیک به خدا سودتون بیشتر میشه تولید ماشین رو هم بسپارید به شرکت های وارد کننده و شرکت های چینی چرا هی قمپوز در میکنید که ما خود کفا هستیم . تموم کنید این بازی رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
تا زمانی که بازار خودرو انحصاری هستند و هر سازی می زنند و مردم ... با آن میرقصند و مافیای خودرو چه در تولید و چه در واردات برقراره و انواع عوارض بر واردات وضع میشه و هیچ نظارتی و حد و حدودی ندارد آش هما آش و کاسه همان کاسه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
اکثر مردم دستشون خالیه. با همین قیمتها هم کسی قدرت خرید نداره. حالا شما قیمت خودروها رو هر چی می خوای افزایش بده.آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
چطوری وقتی صحبت از پرداخت مالیات میشه شرکت زیان ده و ورشکسته است ولی پایان سال که میشه پاداش های میلیاردی برای مدیران بخاطر افزایش سود و عملکرد درخشان شون می گیرند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
همه از اون بالا تا این پایین سالهاست از قبال خودرو دارن با هم میخورم و از این جنگهای زرگری راه می‌اندازند و قیمتها هم نسبت به قیمتهای جهانی فاصله چندین برابری دارند
بخورید و بالا بکشید و غر بزنید
ملت که کاره آیی نیستن
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # پل ترامپ
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت